motor afstellen op e85

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) motor afstellen op e85

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239171
    dr_antrax
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 August 2007

      hey mensen wie van jullie heeft eigenlijk ervaringen met afstellen op e85. ik weet dat ze in duitsland er vaak bewerkte motoren op e85 rijden.
      als goed is kan je gewoon op benzine rijden als je de motor afsteld op e85.
      alleen las ik op sommige sites dat ze wel de brandstofleidingen en brandstofpomp aanpassen voor e85

      e85 is 107 octaan dus vermogenswins moet er wel mee te halen zijn.

      beetje jammer alleen dat het stuk duurder hier als in duitsland en je het niet overal kan tanken

      ben benieuwd na jullie ervaringen

      #17895185
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Als je je motor tuned om maximale performance te halen met E85 kan je niet meer op benzine rijden. Om de maximale performance te krijgen, moet je compressie omhoog, en daar voor is een hoger octaangetal vereist. Bij Euro95/Euro98 kan je nog spelen met ontstekingstiming omdat het verschil relatief klein is. Het verschil met E85 is zo groot dat timing aanpassen geen voldoende soelaas bied.
        Wanneer je alleen de inspuiting aanpast zodat er meer E85 ingespoten wordt (moet ivm lagere energetische waarde, anders looptie arm en dat geeft schade), kan dat nog wel.
        Enige nadeel is dan wel dat je motor dus minder zuinig loopt, en het beetje financiele voordeel wat er aan E85 zit, stook je daar mee compleet weg.
        Daarbij is omschakelen op benzine dan niet raadzaam, gezien je motor dan weer veel te rijk loopt. Eigenlijk zou je een dubbele ECU moeten draaien en dan 1 van de 2 uit kunnen zetten. In o.a. duitsland, frankrijk en amerika werken ze ook regelmatig met speciale kastjes die tussen je brandstof injectoren en de bijbehorende kabel gaan. Daar zit dan een schakelaar op waarmee je de boel op benzinestand kan zetten.

        Wat brandstofleidingen betreft kan je in de meeste Opeltjes gewoon E85 gooien. Ze hebben vanaf begin 90’s kunststof leidingen en die kunnen het prima aan.
        Oudere modellen waar rubber leidingen onder zitten kan je beter vervangen voor kunststof of teflon (desgewenst staal omvlochten) leiding, maar ook dat is niet altijd nodig. Ligt aan de rubber samenstelling.

        #17895186
        david verburg
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 July 2004

          evencontact opnemen met http://www.dp-engineering.nl zij doen heel veel met e85 en kunnen je alles vertellen ipv aannamens en verhalen .dan weet je zeker hoe het zit of vraag even aan ddv die is er ook mee bezig als ik het goed begrepen heb succes iig

          #17895187
          cd-design
            Lid sinds:
            21 July 2008

            Ik rij met mijn kadettje al 2 jaar op bio zonder problemen. Vermogens winst is zeker te halen. Heb die van mij zo aangepast dat ik op 98 en e85 kan rijden. Heb er een tijdswinst van 0,3/0,4sec mee behaald op de 201 meter.

            Zoals gezegd gaat je verbruik iets omhoog. Maar ik merk het enkelt op de snelweg. Woon werk verkeer binnendoor scheeld mij ongeveer 1km minder per liter ( normaal 1/11, nu 1/10)

            Ps, ik betaal hier 1.36euro voor een liter. Duurste was 1,46euro :vertag

            #17895188
            dr_antrax
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 August 2007

              @david verburg wrote:

              evencontact opnemen met http://www.dp-engineering.nl” onclick=”window.open(this.href);return false; zij doen heel veel met e85 en kunnen je alles vertellen ipv aannamens en verhalen .dan weet je zeker hoe het zit of vraag even aan ddv die is er ook mee bezig als ik het goed begrepen heb succes iig

              ik zal maandag even contact met hun opnemen. want betreft me manta en daar zitten nog wel rubberen slangen onder. dit is wel te veranderen. maar ga eerst even informeren. jammer alleen dat in duitsland e85 99 cent kost en hier duurder

              dank je wel alvast voor je tip

              #17895189
              dr_antrax
              Deelnemer
                Lid sinds:
                16 August 2007

                @cd-design wrote:

                Ik rij met mijn kadettje al 2 jaar op bio zonder problemen. Vermogens winst is zeker te halen. Heb die van mij zo aangepast dat ik op 98 en e85 kan rijden. Heb er een tijdswinst van 0,3/0,4sec mee behaald op de 201 meter.

                Zoals gezegd gaat je verbruik iets omhoog. Maar ik merk het enkelt op de snelweg. Woon werk verkeer binnendoor scheeld mij ongeveer 1km minder per liter ( normaal 1/11, nu 1/10)

                Ps, ik betaal hier 1.36euro voor een liter. Duurste was 1,46euro :vertag

                ok niet slecht. ik heb zelf hoge compressie zuigers en daar zou het meest voordeel meer hebben dacht ik

                #17895190
                Ludolph
                  Lid sinds:
                  25 June 2008

                  “cd-design”

                  Dat zal zeker werken. Let wel op je brandstofdruk zoals gezegt. Beste is om hem aan een tester te hangen en dan de druk afstellen. En goed kijken wat de waardes zijn op hoge toeren.

                  Succes ermee :thumb

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.