Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Motor 1.5D wordt erg warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 oktober 2009 om 15:26 #17213571
Goedemiddag,
De 1.5D in onze corsa B wordt sinds dit weekend erg warm, zo rond de 100 graden, terwijl hij voor het weekend altijd net boven de 90 uit kwam.
Wat is er dit weekend dan gebeurt? Nou nogal veel.
Zaterdagavond werd namelijk de motor in 1 keer erg warm, ik zag hem ‘per ongeluk’ heel snel oplopen. Dus de auto aan de kant, anwb gebeld. Wat blijkt, de waterpomp kapot. Aangezien wij nogal een eindje moesten rijden heeft de aardige meneer van de ANWB een ‘pil’ bij het water gegooid wat nu in het koelsysteem is gedaan. Deze pil (een potje met een roze vloeibare inhoud) moest het lekken tegengaan.
Dit is gelukt en we konden onze weg naar huis vervolgens.
Maandag meteen naar de garage en de waterpomp laten vervangen. Alles goed, tenminste, de motor loopt nu op naar 100 graden als we netjes 120 rijden.
Vandaag weer naar de garage geweest en men vertelde dat ze er niks aan konden doen, ze denken namelijk dat dat goedje van de ANWB ervoor gezorgd heeft dat er ergens anders een verstopping/vernauwing zit, waardoor er bij hogere toeren niet genoeg gekoeld kan worden.Iemand die hier ervaring mee heeft? Kunnen we daar iets aan doen?
29 oktober 2009 om 15:44 #17542602Ze kunnen het systeem even onder druk zetten om te kijken waar een lek zit, misschien komt dan dat goedje ook weer los (al lijkt het me stug dat het daar aan ligt).
29 oktober 2009 om 19:06 #17542603Ja maar hij is dus niet lek meer, de waterpomp was stuk en lekte en deze is inmiddels vervangen.
30 oktober 2009 om 11:32 #17542604En, dat was ik nog vergeten te zeggen, het is ook nog een keer zo dat de motor nadat het goedje erin was gegooid en eht dus niet meer lekte, ook al warmer werd dan daarvoor.
30 oktober 2009 om 11:40 #17542605Ik kap nooit meer zo een pil of potteke mee dichtingsvloeistof in het koelwater. Hadden ze bij men Monza ook gedaan met gevolg. Al de koelslangen hingen binnen in vol met een versteende laag (als die schilfers loskomen, draait volgens mij je waterpomp weer in de soep). Dus alle slangen vervangen. Verwarmingsradiator was hierdoor dichtgeslipt en gaf geen warmte meer af. Dus ook vervangen. De grote radiator vooraan was ook redelijk dichtgeslipt, dus heb ik laten reviseren in een speciaal bedrijf waardoor hij nu weer als nieuw is. Maar door die dingen doe je volgens mij meer kwaad op langere tijd.
30 oktober 2009 om 11:47 #17542606Oh mijn verwarming doet het zeker nog goed, maar heb het idee dat mijn koelvloeistof niet meer genoeg afkoelt, en dus niet waneer het door de motor loopt, ook minder warmte kan opnemen.
Snijdt wat ik zeg enig hout, of is het niet mogelijk?7 november 2009 om 13:08 #17542607kan zijn dat de termostaat blijf vast zitten door het spul je kan de blok reinig door sods in het waterresevoir te doen en een tijd nee rijden dan de slangen los maken kan het vuil er uit dan op nieuwe vullen
1 december 2009 om 00:24 #17542608Even je koelsysteem een paar keer spoelen met gewoon water, vullen, tijdje rijden tot hij warm is en daarna weer legen. En dan herhalen net zo lang tot er geen rotzooi meer uitkomt. Het wordt snachts weer erg koud dus wel gauw weer antivries erin aan het eind van de dag!
Wordt je radiateur wel gewoon heet verder?
edit: hmm.. beetje late reactie :P
9 december 2009 om 17:20 #17542609gooi er een lading soda in rij er een tijdtje mee alles leeg laten en dat doe je een paar keer maak het dan weer schoonook de koelgaten langs de motorblok:D
12 december 2009 om 09:54 #17542610motor laten lopen en eens voelen of de radiator overal gelijkmatig warm word
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.