Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Moter flush tegen tikkende klepstoters
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 februari 2016 om 08:20 #17275281
Weet iemand een goede moter flush tegen tikkende klepstoters. Bij mijn c20xe tikken ze sinds gister stationar opeens keihard als mn moter warm word :shock: bij vol gas geven stationair houd het eve op met keihard tikken
4 februari 2016 om 10:25 #18309841In 1 keer erge tikken? Dan zou ik kijken of de druk nog goed is. Tevens even oliepijl checken.
4 februari 2016 om 10:44 #18309842Oliepijl is goed en oliedruk ook. Mn garage zei dat er misschien paar klepstoters “vastzitten”
4 februari 2016 om 11:12 #18309843Als het weg is met meer gas geven lijkt het me toch oliedruk?
4 februari 2016 om 12:43 #18309844Forte motorflush en top end treatment zou ik aanraden.
4 februari 2016 om 13:09 #18309845@joop1970 wrote:
Als het weg is met meer gas geven lijkt het me toch oliedruk?
Mn digidash geeft met oliedruk gewoon vol aan als altyd en met moteroliedop eruit met draaiende moter komt er moterolie op kleppendeksel
4 februari 2016 om 20:33 #18309846@bierball wrote:
@joop1970 wrote:
Als het weg is met meer gas geven lijkt het me toch oliedruk?
Mn digidash geeft met oliedruk gewoon vol aan als altyd en met moteroliedop eruit met draaiende moter komt er moterolie op kleppendeksel
Als je digidash ALTIJD vol aan geeft, dan werkt hij niet.
Hoe lang zit deze olie nu in de motor?
Wat ik wel eens gedaan heb, is 100ml ATF olie bij de motorolie in gegooid.
Daarmee heb ik een week gereden, daarna de olie ververst.
Probleem was weg.Maar eerst nagaan of je zeker weten voldoende oliedruk hebt.
4 februari 2016 om 20:36 #18309847Heb het een keer gehad, met oude type klepstoter dat deze ook keihard begon te tikken.
Dit gebeurde een op de andere dag.Ook geflushed, niet geholpen uiteindelijk nieuwe klepstoters gekocht.
Bij het uit elkaar halen werd het probleem duidelijk. Het binnenwerk was los van de “stoter” zelf4 februari 2016 om 23:45 #18309848Oliedruk zegt niet alles, dat wordt vlak na de pomp gemeten en tikkende stoters dan zit je heulemaaaaal aan het eind van het olietraject.
Wat voorkomt is dat het terugslagventiel verstopt raakt, die zit in je onderblok centraal aan de achterkant tussen cilinder 2 en 3. Veel motorbouwers laten die zelfs weg, goede olie (juist niet te dikke koude visco) komt toch mega snel in de kop. Daar was dat klepje voor bedoeld, om olie in de kop te houden, zodat hij met starten de eerste slagen niet droog draait.
Dan stoters, die op de foto hier boven zijn van het oude type, Opel heeft ze vanaf een bepaald bouwjaar verbeterd door een veel kleinere oliekamer toe te passen, deze zijn dan ook lichter en beter bestand tegen ‘zweven’. Dit is echter niet jouw probleem.
Vervangen, en dan spreek ik uit inmiddels uitgebreide ervaring, is de enige remedie die echt altijd werkt. Zeker als je toch de oude type stoters hebt, dan is het nog een upgrade ook en dan zou ik niet eens meer flushen.
Ben helemaal niet zo weg van flushen, goede olie reinigt zelf al prima. Als er slechte olie in is gebruikt, of veel te lang mee gereden heb je vaak een stuk meer om je zorgen om te maken dan dat de beste flush ter wereld voor je kan oplossen.
5 februari 2016 om 09:43 #18309849Bedankt voor de reacties ga zo na werk naar garage. Moterolie heeft er 5000 kilometer opzitten sinds laatste vervanging.
5 februari 2016 om 10:48 #18309840Nou ja, op zich is een C20XE motor best wel een tolerant blok wat betreft verschillende olie die je er in kan doen hoor. Alleen is alles boven de 5W40 semi syntheet, en dat is minder stabiel (10W40 wordt veel sneller dun naarmate het verouderd dan 5W40 of 0W40) waardoor je het sowieso veel vaker moet vervangen, en het vertoont eerder allerlei aankoekverschijnselen, wat vooral funest is voor klepstoters.
Al die olie is koud vijf keer zo dik ongeveer als warm, dus die categorieën zijn onderling maar marginaal verschillend. Daarom zou ik minstens 5W40 nemen voor een C20XE, omdat het amper meer kost en gewoon betere levensduur heeft.
Daarnaast moet je voor vlakke klepstoters minstens 1% sulfaatas in de olie hebben, dat is ongeveer 1000-1400ppm ZDDP. Een C20XE heeft dat echt keihard nodig, en werkt totaal niet goed op een low SAPS olie.
5 februari 2016 om 11:32 #18309850http://opel-tuning.nl/?View=page&part_id=101052&hid=&lhid=&lvid=” onclick=”window.open(this.href);return false;
Voor als je klepstoters wilt gaan bestellen en ze zelf gaat vervangen of een handige van het forum…
Weet niet of ze passend zijn.. Ze zijn al olie gevult…
Ik heb ze al eens vervangen en voor de prijs wel goede kwaliteit5 februari 2016 om 12:41 #18309851Die zelfde koop ik voor dik 70 euro minder nog…
5 februari 2016 om 14:10 #18309852Dat kan.. Voor mij was dit goedkoper als de meeste onderdeelboeren en de dealer in mijn regio
5 februari 2016 om 19:57 #18309853Ik haal onderdelen bijna nooit in mijn regio, alleen als ik haast heb. Dat zijn verder wel de goede trouwens, die zijn eigenlijk gewoon originele die Opel ook wel gebruikte. Het zijn ook van het nieuwe type, met kleine oliekamer. Die zijn iets van 15 gram lichter per stuk als de oude. Ze kunnen overigens allemaal tikken hoor.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.