Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Monza "hikt" af en toe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2010 om 06:39 #17219791
Gaat om een Monza 2.5E uit 1984:
De Monza heeft een vreemd probleempje.
Af en toe lijkt de onsteking te “hikken”.
Als je gewoon rijd dan voel je even een schokje en zie ik de toerenteller duidelijk omlaag zwiepen.
Als het hikken gebeurt op een moment dat de motor stationair draait, bijvoorbeeld omdat je staat te wachten bij een stoplicht, dan slaat ie af.Gisteravond even aan het testen geweest:
Als hij zo’n hikje bij het stoplicht heeft en ik hou de motor met wat verhoogd stationair toerental, dan slaat ie dus niet af, maar heeft alleen even een dip in het toerental.We willen begin mei met de Monza naar Italie. Omdat ik geen idee heb hoe oud bougiekabels, rotor etc zijn, was ik al van plan die voor die tijd nog te vervangen, maar het lijkt me dat dit daar niet in zit. Ik weet nog even niet waar ik dit probleem in moet zoeken.
Iemand een idee?
9 april 2010 om 08:52 #17654271AnoniemLid sinds:
1 January 1970Je wou de boel toch al gaan vervangen :thumbup
Vervang dan eerst de bougies verdelerkap/rotor en evt de kabels.
dat scheelt een hoop speculeer/speurwerk :thumbupAls er dan nog problemen zijn, zien we je hier wel weer opduiken :D
En je gaat ermee naar Italie, mooi man,
die van mij, de A1 is ook al in Italie geweest, nl in Monza :o :D:thumbup
Nog niet met mij, maar met de vorige eigenaar ;)succes ermee ;)
9 april 2010 om 10:38 #17654272Zeker nu je zo ver gaat met de Monza, eerst de onsteking maar eens up to date brengen. Dan is er al een boel uitgesloten.
Ik ga er even vanuit dat je op benzine rijdt…
Omdat het lijkt of dat bij het hikken, de gehele ontsteking uitvalt (of niet aangestuurd wordt), kun je daarna de ontsteking module eens kunnen kontroleren / doormeten, en misschien ook wel het motormanagement. Het zou zomaar wel eens een massaprobleem of een overgangsweerstandsprobleem kunnen zijn.
Injectoren lijkt me niet, en ook het haperen op 1 van de 6 cilinders l(door falende bougie c.q kabel) lijkt me ook niet, want dan krijg je niet zo’n grote terugval in toeren of afslaan van de motor.
Misschien ook een af en toe stokken van de benzine toevoer zou misschien kunnen, als zou je dan zeggen, dat wat gas bijgeven ook geen effect zou hebben.
De stappenmotor lijkt me niet, want dan heb je alleen maar last van toerenschommelingen bij het stationair, niet bij normaal rijden.
Ben (GSE) weet meer van dit soort zaken.
9 april 2010 om 12:44 #17654273gooi je er wel benzine in.en niet stiekum zware bier ofzo hihihihihihi.misschien wat er al gezegd word check je ontsteking misschien vieze of geoxideerde punten
9 april 2010 om 16:32 #17654274Raar ik heb zelf nooit zo iets gehad,maar ik zou eens naar je ontsteking kijken met name de stekker verbindingen rond om de bobine zijn graag geoxideert.
Haal alle stekkers maar eens los en maak ze maar eens goed schoon.
9 april 2010 om 17:38 #17654275Ik rij inderdaad gewoon op benzine, en ja die zit er ook gewoon in.
De gewone dingen zoals bougies, rotor, verdeelkap etc was ik al van plan binnenkort, maar dat gaan we maar gelijk vandeweek doen.
Ik heb ook telefonisch contact gehad met mijn garage en die vermoeden een onstekingsmodule die het langzaam aan het begeven is of een gare bobinekabel.
Wordt vervolgd.
9 april 2010 om 20:29 #17654276Een ontstekings modeluul gaat niet langzaam kapot in dit geval,het werkt of het is kapot het is geen motor die langzaam verslijt.
Ik zou denken aan oxidatie of slechte massa.
Een verdeler kapje of bougies word altijd als eerste geroepen,maar veroorzaakt meestal niet zo 1/2/3 zoiets,meer dat ie wat minder mooi stationair loopt maar niet hikken of uitvallen plotseling.
Een gare bobine kabel zou ik ook niet verdenken.
Ik vind het een rare klacht en ik zie geen enkel onderdeel van het injectie systeem zoals bv luchtweger gasklep sensor of computer die zoiets zo nu en dan kunnen veroorzaken,die dingen zijn kapot of goed.
Ik zou echt denken aan slecht contact her of der,en dat ie af en toe uitvalt of hikt is dat zeker je ontsteking of kan het ook je injectie zijn die ff niks inblaast?9 april 2010 om 20:44 #17654277Als de motor hikt tijdens het rijden zwiept de toerenteller omlaag.
Naar mijn idee geeft dat wel een sterke hint richting de ontsteking.
10 april 2010 om 06:30 #17654278Als de motor echt terug valt zie je dit idd gelijk aan de toerenteller,maar dit kan ook door het injectie systeem komen,maar de toerenteller is zit op de ontsteking en als die echt stukke minder aangeeft en je motor draait nog “redelijk” zit de fout idd eerder bij je ontsteking.
10 april 2010 om 11:59 #17654279Kan haast niet anders dan iets met de ontsteking zijn.
Toevallig zag ik het vanochtend nu goed.
Bij zo’n hik, als je 3000 toeren draait, slaat de toerenteller gewoon naar nul voor een heel kort moment.
10 april 2010 om 12:52 #17654280Speelt het weer een rol:
Bv na een koude vochtige nacht dat ie meer hikt als bv na een dag in de zon te hebben gestaan of net na een regenbui?10 april 2010 om 13:50 #17654281nee, nog geen relatie met het weer vast kunnen stellen.
Wel hikt ie alleen als de motor op temperatuur is, zo lijkt het.
Op korte ritjes merk ik er niets van.12 april 2010 om 16:10 #17654282Ik kom wat geks tegen.
Vorige eigenaar heeft een soort van startbeveiliging gemaakt door de stroom kabel naar de bobine te verlengen naar een schakelaar op het dashboard. Hiervoor zit een extra mistlichtschakelaar rechts naast de schakelaar van de achterruitenwisser, waarmee je de spanning van de ontsteking kan onderbreken door hem uit te drukken.
Zou me niets verbazen als die schakelaar de oorzaak is, want die staat permanent “aan”.
12 april 2010 om 17:24 #17654283Zulke dingen zouden best de oorzaak kunnen zijn,ik kan me niks voorstellen wat origineel zoiets zou kunnen veroozaken.
Normaal krijgt de bobine spanning als de auto op contact staat,leg anders eens een nieuwe draad inclusief afgezekerd naar de bobine vanuit de zekeringen kast bv of contactslot.
En kijk dan eens wat ie doet.12 april 2010 om 18:18 #17654284Ik hou het toch op de module………..of je Hall-gever in je ontstekingshuis (maar die kans is wel HEEL klein).
Je kunt wel even kijken of er geen vuil zit onder je rotor (blaadje of stukje plastic)13 april 2010 om 06:35 #17654285In een ex-manta van mij zat ook zo’n soort van startonderbreking ingebouwd. Niks anders dan last mee gehad. Auto viel uit, op de gekste plaatsten, of vertikte het gewoon om te starten. Al die zooi eruitgehaald, en nadien nooit geen last meer gehad.
15 april 2010 om 08:59 #17654286Gisteren is de hele zooi vervangen:
Bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap.Waterpomp bleek ook op zijn eind te lopen.
Verder ook beide v-snaren vervangen.Die domme constructie met de startbeveiliging is er ook uit.
Volgens mijn “mannetje” was de module en de hallgever nog goed, maar ik heb afgesproken dat ik de komende weken het in de gaten hou.
15 april 2010 om 09:33 #17654287AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nu de hete vraag ? :D:D:D
Hikt de Monza nu nog ? :hmmz
grtz en succes :thumbup
15 april 2010 om 19:07 #17654288Nog geen last van hikjes gehad.
Maar ja, meer dan twee korte ritjes heb ik nog niet gedaan.26 april 2010 om 10:12 #17654289Moduul def ,,, heb t zelfde gehad twee maanden terug …..
bij koude motor ok , na half uurtje begon ie te hikken ,,, moduul gewisseld toen weer ok ,,,
Module,s kunnen heel goed verouderen ,, dan heb je vaak deze problemen , komt vaker voor bij diverse merken …
Stuk is niet altijd helemaal stuk in het geval van een ontstekingsmoduul …
grt
26 april 2010 om 15:36 #17654290Voorlopig heb ik sinds 14 april geen problemen meer gehad.
Ik denk dat bij mij die low-budget startbeveiling het veroorzaakte.27 april 2010 om 05:44 #17654291Zoals gezegd, grote kans op dat dat het was.
30 mei 2010 om 16:55 #17654292geen probleem meer gehad ?
Ik had ook zo’n probleem zat watersporen in mij motor-computer !
A style doorgeroest ! kijk voor de zekerheid eens of je daar ook geen watersporen hebt !
Heb bij mij de computer vervangen geen last meer ….31 mei 2010 om 15:52 #17654293Nee, nu dik 3000 km verder en geen problemen meer gehad.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.