Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Monza heeft kuren *nog eens update*
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 augustus 2010 om 19:53 #17716472
pffffft ik moest net een remorgue (aanhangwagen) gaan halen met de monza, begon hij toch weer te bokken zeker :wtf:o. Ik had het gisteren precies ook al gemerkt toen ik ermee aan het rijden was. Nu blijkt het dat hij enorm bokt als hij zwaar moet trekken. Dus als je héél stilletjes bolt en in 2de versnelling wilt verder rijden dan bokt hij echt enorm. Ook had hij er last van met de aanhangwagen als ik 70km/h reed in 4de versnelling dan voelde je hem héél lichtjes bokken. Als je hoger intoeren trekt hellemaal geen probleem (maar niet goed voor de portomonee). Ik verdenk de opntsteking dat deze véél te vroeg/laat zou staan. Waar kan ik nog verder zoeken???
30 augustus 2010 om 20:29 #17716473AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik verdenk de opntsteking dat deze véél te vroeg/laat zou staan.
hoezo verdenk je de ontsteking, heb je die verdraaid :hmmz
heb je er toevallig nog cantactpunten in zitten,
anders ff proberen met oude verdelerkap proberen,
kan zijn dat de nieuwe vocht doorlaat ;)30 augustus 2010 om 20:32 #17716474Die heb ik ooit verdraaid gehad en op 10° voorontsteking gezet. Zou zo moeten staan zeiden ze. Ik heb geen contactpunten want dit is elektronisch geregeld. Vind het vreemd. Nooit geen last gehad van bokken en sinds dat die bougiekabel defect is geweest, doet hij het. Alles is nieuw vervangen wat er kapot was. Zou het verder niet weten wat het kan zijn. De verdelerkap is droog vanbinnen.
30 augustus 2010 om 20:42 #17716475AnoniemLid sinds:
1 January 1970dat vocht zie jij ook niet, een haarscheurtje is vaak al voldoende
om in een vochtige periode parten te spelen.
Als je er nog een hebt liggen, [oude] die toch even proberen.
anders de onsteking weer op tijd zetten :thumbup30 augustus 2010 om 20:45 #17716476Hoe moet de ontsteking dan juist staan? ik zal morgen de oude delco kap terug monteren en nog eens proberen. Zal de nieuwe eens inspuiten met vochtwernd spul dat ik zo in een spuitbus heb staan. Het zouden toch ook niet die bougiekabels kunnen zijn? dat die overslagen, maar daar is echt nx aan te zien, dus die verdenk ik toch niet. Morgen nog eens wat proberen en dan zien we wel.
30 augustus 2010 om 20:54 #17716477AnoniemLid sinds:
1 January 1970het probleem zou ook een van de kabels kunnen zijn,
je hebt als het goed is nog 6 oude kabels ,
die alle terugzetten, plus die ene nieuwe bobinekabel uiteraard :thumbuploopt de motor goed, dan een voor 1 de nieuwe er weer op king:
31 augustus 2010 om 06:34 #17716478Hoe loopt tie staitonair? Als er maar enigszins een kabel is, die niet helemaal deugt, of een bougie, en daardoor een zuiger niet helemaal mee doet, dan gaat het blok een beetje schudden.
Kontroleer je nieuwe kabels op oxidatie/uitslag bij de aansluitpunten, dus aan de bougiekant, maar ook bij de verdelerkap. Is de stroomoverdracht niet goed in de kabel, dan zie je dat daar door die aanslag/oxodatie. En dat gaat heel rap. Heb ik ook eens gehad bij m’n Rekord, met een kabelsetje dat net 2 weken oud was. Zat een kabel niet goed vast meer (losgetrild ofzo).
31 augustus 2010 om 09:22 #17716479Als je denkt dat één cilinder niet mee doet, kan je bij de koude start aan de uitlaat bochten voelen welke er koeler blijft, of de bougie doppen een voor een er even af halen om te kijken of anders gaat lopen. Als je er dan een af trekt en hij blijft hetzelfde lopen, dan weet je dat die cilinder niets doet. Ik gok namelijk dat er een bougie door is.
31 augustus 2010 om 17:27 #17716480Heb me net eventjes bezig gehouden met de Monza. Eerst alle bougie’s er eens uitgedraait om te kijken hoe ze eruit zien, deze zagen er allemaal hetzelfde uit (bruin witte aanslag) niet nat of zwart.
Lijkt mij dus normaal. Dus vervolgens de delcokap gedomonteerd en eens gecheckt op vocht en eventuele scheurtjes. Echter hellemaal droog en ziet er nog als nieuw uit. Heb hem voor alle veiligheid wel ingespoten met een speciale waterwerende spray. Dus vervolgens eens de ontsteking nagekeken. heb hem iet verdraait waardoor hij nu ongeveer op 950tr/min stationair draait. Vervolgens een testrit gaan maken en hij rijdt dus weer helemaal normaal. Vertrekken in 2de is een fluitje van een cent, 30km/h in 4de doet hij zelfs ook goed. Hij bokt niet meer. Van de week moet ik de aanhanger terug brengen dus wordt hij nog eens zwaarder belast zullen we zien wat hij dan doet. Hopenlijk blijft hij het deze keer doen :p
31 augustus 2010 om 20:00 #17716481AnoniemLid sinds:
1 January 1970dan lag het dus aan de afstelling van de ontsteking :thumbup
heb hem iet verdraait waardoor hij nu ongeveer op 950tr/min stationair draait.
is dat niet een beetje hoog, 950 toeren,
of de mijne, de 3.0E, is te laag , nl 700 toeren stationair. :hmmz31 augustus 2010 om 20:02 #17716482draaide eerst ook 700tr/min, maar dan lag hij stationair te schudden, nu draait hij véél zachter.
1 september 2010 om 07:13 #17716483origineel gepost door MonzaRon
dan lag het dus aan de afstelling van de ontsteking :thumbupheb hem iet verdraait waardoor hij nu ongeveer op 950tr/min stationair draait.
is dat niet een beetje hoog, 950 toeren,
of de mijne, de 3.0E, is te laag , nl 700 toeren stationair. :hmmzRon, de jouwe draait eigenlijk te laag. Volgens de boekjes moet tie rond de 800 – 900 RPM stationair draaien. Maar als tie bij 700 ook goed draait, gewoon lekker laten zo. Maar, zoals Bjorn het zegt, kans is dat tie dan staat te schudden. Kan het blok alleen in de winter bij koude start misschien net niet lekker oppakken. De mijne draait plm plm. 800 RPM. Een 6 pitter moet bij stationair stil liggen. Op het kleppendeksel moet je een Zippo kunnen plaatsen, zonder dat tie wegloopt of omvalt.
Maar ik zie nog wel eens bij Monza’s/Sennies, dat ze nog hoger draaien stationair. Rond de 1100 RPM. Dat hoort eigenlijk niet, en bij de APK zullen ze dat altijd weer terugschroeven. Dat hoor je ook altijd, als ze te snel draaien.
1 september 2010 om 07:25 #17716484origineel gepost door rinus de boer
Ron, de jouwe draait eigenlijk te laag. Volgens de boekjes moet tie rond de 800 – 900 RPM stationair draaien. Maar als tie bij 700 ook goed draait, gewoon lekker laten zo. Maar, zoals Bjorn het zegt, kans is dat tie dan staat te schudden. Kan het blok alleen in de winter bij koude start misschien net niet lekker oppakken. De mijne draait plm plm. 800 RPM. Een 6 pitter moet bij stationair stil liggen.
Maar ik zie nog wel eens bij Monza’s/Sennies, dat ze nog hoger draaien stationair. Rond de 1100 RPM. Dat hoort eigenlijk niet, en bij de APK zullen ze dat altijd weer terugschroeven. Dat hoor je ook altijd, als ze te snel draaien.
Bij mij draait ie inderdaad rond de 1100 RPM stationair, maar dat is een bewuste keuze. Bij een lager stationair toerental pakte hij niet lekker op bij koude start.
Er was iets met een koudstart dingetje wat niet goed werkte, maar zo was het ook opgelost.
1 september 2010 om 07:28 #17716485AnoniemLid sinds:
1 January 1970kheb er geen probs mee, heerlijk rustig zo,
maar ast iets hoger MOET, dan zal ik hem iets hoger schroeven, thnx :thumbup
btw: heb geen zippo om er ff op te leggen, want ik rook nie :Dwrom moet die dan in de toeren hoger stationair lopen,
is dat om bijv de oliepomp meer op gang te brengen ? :hmmz1 september 2010 om 08:46 #17716486origineel gepost door MonzaRon
kheb er geen probs mee, heerlijk rustig zo,
maar ast iets hoger MOET, dan zal ik hem iets hoger schroeven, thnx :thumbup
btw: heb geen zippo om er ff op te leggen, want ik rook nie :Dwrom moet die dan in de toeren hoger stationair lopen,
is dat om bijv de oliepomp meer op gang te brengen ? :hmmzAls tie te laag stationair draait, heb je ook wel eens kans dat je je oplaadlampje of oliedruklampje ziet opflikkeren. Hij moet dan ook meer moeite doen om de “appandages” rond te trekken. Schudden kan ook (zeker in de winter als de olie nog dik en koud is) en het blok kan minder lekker oppakken.
Ietewatje opschroeven naar plm 800 toertjes, dan zit je goed.
700 RPM stationair is voor de meeste motoren te laag, zeker bij injectie. Die draaien allemaal rond de 900 toeren. Ook de moderne motoeren.
1 september 2010 om 10:04 #17716487AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hij moet dan ook meer moeite doen om de “appandages” rond te trekken.
ahum, waar halen we die nu weer vandaan :hmmz :D
================================affijn, gaan hem dan maar op 800 zetten, thnx rinus :thumbup
4 september 2010 om 10:54 #17716488origineel gepost door rinus de boer
origineel gepost door MonzaRon
kheb er geen probs mee, heerlijk rustig zo,
maar ast iets hoger MOET, dan zal ik hem iets hoger schroeven, thnx :thumbup
btw: heb geen zippo om er ff op te leggen, want ik rook nie :Dwrom moet die dan in de toeren hoger stationair lopen,
is dat om bijv de oliepomp meer op gang te brengen ? :hmmzAls tie te laag stationair draait, heb je ook wel eens kans dat je je oplaadlampje of oliedruklampje ziet opflikkeren. Hij moet dan ook meer moeite doen om de “appandages” rond te trekken. Schudden kan ook (zeker in de winter als de olie nog dik en koud is) en het blok kan minder lekker oppakken.
Ietewatje opschroeven naar plm 800 toertjes, dan zit je goed.
700 RPM stationair is voor de meeste motoren te laag, zeker bij injectie. Die draaien allemaal rond de 900 toeren. Ook de moderne motoeren.
Appendage,s die zitten toch op een lpg tank ??:jerry
gr Gert
dacht dat het ”belgisch” was ……. lol
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.