Monza heeft kuren *nog eens update*

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Monza heeft kuren *nog eens update*

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 26 tot 42 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17716472
    Opel_Bjorn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2008

      pffffft ik moest net een remorgue (aanhangwagen) gaan halen met de monza, begon hij toch weer te bokken zeker :wtf:o. Ik had het gisteren precies ook al gemerkt toen ik ermee aan het rijden was. Nu blijkt het dat hij enorm bokt als hij zwaar moet trekken. Dus als je héél stilletjes bolt en in 2de versnelling wilt verder rijden dan bokt hij echt enorm. Ook had hij er last van met de aanhangwagen als ik 70km/h reed in 4de versnelling dan voelde je hem héél lichtjes bokken. Als je hoger intoeren trekt hellemaal geen probleem (maar niet goed voor de portomonee). Ik verdenk de opntsteking dat deze véél te vroeg/laat zou staan. Waar kan ik nog verder zoeken???

      #17716473
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Ik verdenk de opntsteking dat deze véél te vroeg/laat zou staan.

        hoezo verdenk je de ontsteking, heb je die verdraaid :hmmz

        heb je er toevallig nog cantactpunten in zitten,
        anders ff proberen met oude verdelerkap proberen,
        kan zijn dat de nieuwe vocht doorlaat ;)

        #17716474
        Opel_Bjorn
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 May 2008

          Die heb ik ooit verdraaid gehad en op 10° voorontsteking gezet. Zou zo moeten staan zeiden ze. Ik heb geen contactpunten want dit is elektronisch geregeld. Vind het vreemd. Nooit geen last gehad van bokken en sinds dat die bougiekabel defect is geweest, doet hij het. Alles is nieuw vervangen wat er kapot was. Zou het verder niet weten wat het kan zijn. De verdelerkap is droog vanbinnen.

          #17716475
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            dat vocht zie jij ook niet, een haarscheurtje is vaak al voldoende
            om in een vochtige periode parten te spelen.
            Als je er nog een hebt liggen, [oude] die toch even proberen.
            anders de onsteking weer op tijd zetten :thumbup

            #17716476
            Opel_Bjorn
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 May 2008

              Hoe moet de ontsteking dan juist staan? ik zal morgen de oude delco kap terug monteren en nog eens proberen. Zal de nieuwe eens inspuiten met vochtwernd spul dat ik zo in een spuitbus heb staan. Het zouden toch ook niet die bougiekabels kunnen zijn? dat die overslagen, maar daar is echt nx aan te zien, dus die verdenk ik toch niet. Morgen nog eens wat proberen en dan zien we wel.

              #17716477
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                het probleem zou ook een van de kabels kunnen zijn,

                je hebt als het goed is nog 6 oude kabels ,
                die alle terugzetten, plus die ene nieuwe bobinekabel uiteraard :thumbup

                loopt de motor goed, dan een voor 1 de nieuwe er weer op king:

                #17716478
                rinus de boer
                  Lid sinds:
                  2 July 2004

                  Hoe loopt tie staitonair? Als er maar enigszins een kabel is, die niet helemaal deugt, of een bougie, en daardoor een zuiger niet helemaal mee doet, dan gaat het blok een beetje schudden.

                  Kontroleer je nieuwe kabels op oxidatie/uitslag bij de aansluitpunten, dus aan de bougiekant, maar ook bij de verdelerkap. Is de stroomoverdracht niet goed in de kabel, dan zie je dat daar door die aanslag/oxodatie. En dat gaat heel rap. Heb ik ook eens gehad bij m’n Rekord, met een kabelsetje dat net 2 weken oud was. Zat een kabel niet goed vast meer (losgetrild ofzo).

                  #17716479
                  champo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2006

                    Als je denkt dat één cilinder niet mee doet, kan je bij de koude start aan de uitlaat bochten voelen welke er koeler blijft, of de bougie doppen een voor een er even af halen om te kijken of anders gaat lopen. Als je er dan een af trekt en hij blijft hetzelfde lopen, dan weet je dat die cilinder niets doet. Ik gok namelijk dat er een bougie door is.

                    #17716480
                    Opel_Bjorn
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 May 2008

                      Heb me net eventjes bezig gehouden met de Monza. Eerst alle bougie’s er eens uitgedraait om te kijken hoe ze eruit zien, deze zagen er allemaal hetzelfde uit (bruin witte aanslag) niet nat of zwart.

                      Lijkt mij dus normaal. Dus vervolgens de delcokap gedomonteerd en eens gecheckt op vocht en eventuele scheurtjes. Echter hellemaal droog en ziet er nog als nieuw uit. Heb hem voor alle veiligheid wel ingespoten met een speciale waterwerende spray. Dus vervolgens eens de ontsteking nagekeken. heb hem iet verdraait waardoor hij nu ongeveer op 950tr/min stationair draait. Vervolgens een testrit gaan maken en hij rijdt dus weer helemaal normaal. Vertrekken in 2de is een fluitje van een cent, 30km/h in 4de doet hij zelfs ook goed. Hij bokt niet meer. Van de week moet ik de aanhanger terug brengen dus wordt hij nog eens zwaarder belast zullen we zien wat hij dan doet. Hopenlijk blijft hij het deze keer doen :p

                      #17716481
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        dan lag het dus aan de afstelling van de ontsteking :thumbup

                        heb hem iet verdraait waardoor hij nu ongeveer op 950tr/min stationair draait.

                        is dat niet een beetje hoog, 950 toeren,
                        of de mijne, de 3.0E, is te laag , nl 700 toeren stationair. :hmmz

                        #17716482
                        Opel_Bjorn
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 May 2008

                          draaide eerst ook 700tr/min, maar dan lag hij stationair te schudden, nu draait hij véél zachter.

                          #17716483
                          rinus de boer
                            Lid sinds:
                            2 July 2004

                            origineel gepost door MonzaRon
                            dan lag het dus aan de afstelling van de ontsteking :thumbup

                            heb hem iet verdraait waardoor hij nu ongeveer op 950tr/min stationair draait.

                            is dat niet een beetje hoog, 950 toeren,
                            of de mijne, de 3.0E, is te laag , nl 700 toeren stationair. :hmmz

                            Ron, de jouwe draait eigenlijk te laag. Volgens de boekjes moet tie rond de 800 – 900 RPM stationair draaien. Maar als tie bij 700 ook goed draait, gewoon lekker laten zo. Maar, zoals Bjorn het zegt, kans is dat tie dan staat te schudden. Kan het blok alleen in de winter bij koude start misschien net niet lekker oppakken. De mijne draait plm plm. 800 RPM. Een 6 pitter moet bij stationair stil liggen. Op het kleppendeksel moet je een Zippo kunnen plaatsen, zonder dat tie wegloopt of omvalt.

                            Maar ik zie nog wel eens bij Monza’s/Sennies, dat ze nog hoger draaien stationair. Rond de 1100 RPM. Dat hoort eigenlijk niet, en bij de APK zullen ze dat altijd weer terugschroeven. Dat hoor je ook altijd, als ze te snel draaien.

                            #17716484
                            Ruud B
                              Lid sinds:
                              25 October 2004

                              origineel gepost door rinus de boer

                              Ron, de jouwe draait eigenlijk te laag. Volgens de boekjes moet tie rond de 800 – 900 RPM stationair draaien. Maar als tie bij 700 ook goed draait, gewoon lekker laten zo. Maar, zoals Bjorn het zegt, kans is dat tie dan staat te schudden. Kan het blok alleen in de winter bij koude start misschien net niet lekker oppakken. De mijne draait plm plm. 800 RPM. Een 6 pitter moet bij stationair stil liggen.

                              Maar ik zie nog wel eens bij Monza’s/Sennies, dat ze nog hoger draaien stationair. Rond de 1100 RPM. Dat hoort eigenlijk niet, en bij de APK zullen ze dat altijd weer terugschroeven. Dat hoor je ook altijd, als ze te snel draaien.

                              Bij mij draait ie inderdaad rond de 1100 RPM stationair, maar dat is een bewuste keuze. Bij een lager stationair toerental pakte hij niet lekker op bij koude start.

                              Er was iets met een koudstart dingetje wat niet goed werkte, maar zo was het ook opgelost.

                              #17716485
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                kheb er geen probs mee, heerlijk rustig zo,
                                maar ast iets hoger MOET, dan zal ik hem iets hoger schroeven, thnx :thumbup
                                btw: heb geen zippo om er ff op te leggen, want ik rook nie :D

                                wrom moet die dan in de toeren hoger stationair lopen,
                                is dat om bijv de oliepomp meer op gang te brengen ? :hmmz

                                #17716486
                                rinus de boer
                                  Lid sinds:
                                  2 July 2004

                                  origineel gepost door MonzaRon
                                  kheb er geen probs mee, heerlijk rustig zo,
                                  maar ast iets hoger MOET, dan zal ik hem iets hoger schroeven, thnx :thumbup
                                  btw: heb geen zippo om er ff op te leggen, want ik rook nie :D

                                  wrom moet die dan in de toeren hoger stationair lopen,
                                  is dat om bijv de oliepomp meer op gang te brengen ? :hmmz

                                  Als tie te laag stationair draait, heb je ook wel eens kans dat je je oplaadlampje of oliedruklampje ziet opflikkeren. Hij moet dan ook meer moeite doen om de “appandages” rond te trekken. Schudden kan ook (zeker in de winter als de olie nog dik en koud is) en het blok kan minder lekker oppakken.

                                  Ietewatje opschroeven naar plm 800 toertjes, dan zit je goed.

                                  700 RPM stationair is voor de meeste motoren te laag, zeker bij injectie. Die draaien allemaal rond de 900 toeren. Ook de moderne motoeren.

                                  #17716487
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    Hij moet dan ook meer moeite doen om de “appandages” rond te trekken.

                                    ahum, waar halen we die nu weer vandaan :hmmz :D
                                    ================================

                                    affijn, gaan hem dan maar op 800 zetten, thnx rinus :thumbup

                                    #17716488
                                    variant
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 March 2005

                                      origineel gepost door rinus de boer

                                      origineel gepost door MonzaRon
                                      kheb er geen probs mee, heerlijk rustig zo,
                                      maar ast iets hoger MOET, dan zal ik hem iets hoger schroeven, thnx :thumbup
                                      btw: heb geen zippo om er ff op te leggen, want ik rook nie :D

                                      wrom moet die dan in de toeren hoger stationair lopen,
                                      is dat om bijv de oliepomp meer op gang te brengen ? :hmmz

                                      Als tie te laag stationair draait, heb je ook wel eens kans dat je je oplaadlampje of oliedruklampje ziet opflikkeren. Hij moet dan ook meer moeite doen om de “appandages” rond te trekken. Schudden kan ook (zeker in de winter als de olie nog dik en koud is) en het blok kan minder lekker oppakken.

                                      Ietewatje opschroeven naar plm 800 toertjes, dan zit je goed.

                                      700 RPM stationair is voor de meeste motoren te laag, zeker bij injectie. Die draaien allemaal rond de 900 toeren. Ook de moderne motoeren.

                                      Appendage,s die zitten toch op een lpg tank ??:jerry

                                      gr Gert

                                      dacht dat het ”belgisch” was ……. lol

                                    17 berichten aan het bekijken - 26 tot 42 (van in totaal 42)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.