Monza A1 3.0E [Welke Kop, de C30NE of Motor 3.0 24v ?]

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Monza A1 3.0E [Welke Kop, de C30NE of Motor 3.0 24v ?]

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210049
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Ja, waar moet ik beginnen, zie zoveel topics hier
      over motorblokken en cilinderkoppen.
      Mijn kop raakt daar helemaal vol van :o:D

      Ok dan, nu even serieus, de vraag die ik wil stellen is het volgende:

      Heb zelf een goedlopende 3.0E 3traps Automaat uit 1981.
      Door het lezen van die Topics is mijn interesse wel toegenomen, wat betreft een andere motor/kop keuze/

      Kijk ik op meetings bij andere Monza’s onder de kap,
      zie ik met regelmaat deze verschijning :o

      Een andere kop [C30NE] zal zeker een goedkopere optie zijn.

      Nu de vraag: welke aanpassingen zijn er nodig om
      dit blok te kunnen realiseren in een Monza A1???
      Én hoe betrouwbaar zijn deze blokken tov de 3.0e [evt met de c30ne]??

      zijn er users hier met ervaring of theoretische technische ondersteuning?

      bedankt alvast

      #17487055
      bettus accu
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 March 2009

        als jij een E hebt dan hoef je niks te verander en kan zo’n 24v er zo in en je hebt toch 204 pk…:vertag:o

        alleen een paar punten:
        – tussenas moet je verbouwen
        – en de motorsteunen moet je omzetten maar das het meeste werk niet;)

        maar ik zou er dan gewoon een c30ne in leggen…heb je toch ook 180pk…
        en volgens mij klappen soms de kettingen van zo’n 24v welles als ze veel gelopen hebben(daar staan ze om bekend)

        groeten bettus accu

        #17487056
        Jigsaw
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 April 2007

          nou,

          volgens mij moet er toch heel wat te veranderen hoor. Vraag GSE maar hier op het forum.

          stabilisator stang moet verlaagd worden
          dynamo moet naar de andere kant van het blok
          de benzineleidingen moet naar de andere kant van het blok
          de electra kabels dus ook naar de andere kant van het blok
          je moet een ander speciaal vliegwiel moneteren, want het dikke 2 massa vliegwiel die normaal voor de R28 bedoeld is past niet in de getrag, weet niet of dat voor automaat ook geld.
          koppeling moet je dus ook veranderen, die van een 30E schijnt toch iets te klein te zijn

          dat zijn ff snel de dingen die in me op komen, de rest kan GSE vertellen ;)

          #17487057
          GSE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2006

            Wat wil je????:

            C30NE blok nemen en daar alle aanbouwdelen van een je huidige 30E opzetten zoals ontsteking inlaat-uitlaatspruitstukken is goed voor plus minus 185pk omdat het oude de 30E inlaatspruitstuk groter is en iets meer lucht doorlaat.
            Nadeel is dan wel dat je echt vermogen pas echt boven de 3500/3700 toeren komt en dat het ding nog zuipt als een ketter.

            Hou je van draadjes en iets meer werk kun je ook de hele C30NE ombouwen,maar dan moet je ook de uitlaat aanpassen ivm lamba sonde die je nodig hebt en je koelvin moet je wat voor laten maken of die van je huidige blok nemen en nog wat kleine dingen meer zoals luchtfilter bak gaten veranderen en oliekoeler plaatsen (als je die wilt hebben)
            Je hebt 2 versies C30NE met v-snaar tot 90 en na 1990 met v-snaar en met multi riem die is wat meer werk en wat lastiger in te bouwen.

            Wil je echt power dan kun je ook 24V nemen en dat is wat meer werk:
            uitlaat compleet verbouwen (huidige voorpijpen passen niet)
            stabilator stang 1-1,5cm laten zakken
            koelsysteem iets aan passen aan dat van een A1
            stuurpomp reservoir ergens plaatsen
            dual-ram schakeldoos ergens neer plaatsen
            luchtfilterbak aanpassen
            dynamo verzetten naar de andere kant.
            impulsgever plaatsen
            wat meer draadjes
            benzine leidingen verleggen
            motor controle lampje inbouwen

            Ik heb beide motoren een 24V en een C30NE in een Monza gelegd de C30NE is van mij zelf met een 4-gang automaat en de 24V is een 265 handbak en die is van mijn broer,en ik heb als dagelijks ding een Monza A1 met 30E onderblok met 0,4mm gevlakte C30NE kop met een L-jetronic en een 3-gang automaat op LPG.

            De keuze is aan jezelf C30NE loopt lekker en is een vrij simpele motor,de 24V heeft wat nadelen en is minder robuust maar bij goed onderhoud ook een goed blok.

            En der hoeft geen motorsteun te worden omgezet de 24V en C30NE passen 100% tussen as hoeft niet gekort te worden want met een starterkrans van een AR35 kan de 3 gang aut zo aan de 24V.
            En de kettingen bij een 24V gaan lang mee maar om de 2 ton ff vervangen voor de zekerheid is geen luxe,als ze knappen kost het $$$.

            Maar wat wil je als volgt:
            die 3-gang automaat zou ik er gelijk onderuit halen en vervangen door een 4-gang automaat,bij beide motoren kun je de 4-gang automaat van een Monza/Senator A2 nemen bij de 24V moet je wel de starterkrans nemen van de AR35bak dan past die oude 4-gang ook en hoef je niks aan te passen kwa as en heb je een zuinige snelle combinatie die echt power levert ivm de 30E is 180kmh voor het gevoel dan net zo snel als nu 120 met al die toeren die de 3-gang bak maakt.

            #17487058
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Ik wil jullie bedanken voor de duidelijk omschreven handelingen die nodig zijn
              voor een motorische update van mijn/een Monza A1

              Over de 3.0CNE is me alles redelijk duidelijk :thumbup

              Maar toch nog 1 vraagje: Een Omega A type met zo’n 24V, compleet erin,
              kan zo’n hele systeem overgezet worden, zo ja,
              wat kan ik van die Omega meer gebruiken en wat heb ik dan als extra nodig voor de A1 ?? [behalve een nieuwe ketting]:D

              grtz Ron

              #17487059
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                Ja het is mogelijk om de complete 24V motor met automaatbak in te bouwen,al hoe wel ik het afraad omdat je dan erg veel moet veranderen:

                Motor is al beschreven das goed te doen alleen die automaatbak word een lastiger iets omdat je dan de baksteun moet veranderen en de cardanas moet veranderd worden:de lengte is anders en de aansluiting van de bak is anders ipv een schuifbare flens zoals de Getrag 240/265/TH180/AW03-71L die hebben heeft de Omega A automaat bak een vaste aansluiting daar moet een passende cardan voor gemaakt worden.

                Ook moet je dan een sensor onder het gaspedaal bouwen voor wanneer de kickdown word gebruikt en je moet wat maken kwa impulsgever omdat de Omega A werkt met een 8 impuls gever en de Sennie/Monza A werken met een 6 impuls systeem,kortom als je een analoog daschbord hebt word het vrij moeilijk om wat te maken wat werkt je moet een 6 impulsgever behouden voor je huidige boordcomputer maar een 8 impulsgever hebben voor de motoelectronica omdat anders je bak veels te laat schakelt vanwege te weinig impulsen,alleen moet je ook nog een km-teller kabel hebben voor je daschbord…..

                Daarom is het makkelijker om de 24V in te bouwen met de starterkrans van de 24V daar kun je de koppelomvormer van de oude 4-gang automaat uit een Monza zo aanschroeven dan hoef je geen cardan in te korten en amper electronica aan te sluiten en die bakken zijn verekkes sterk,ze kunnen de 24V goed aan.
                Dat is de simpelste oplossing je kunt dan ook gewoon weg komen met een 6 impulsgever met km-teller aansluiting die oude bakken werken nl op 6 impulsen.

                De 24V bak de AR35 is een 4-gang automaat met lockup net als de oude Monza/Senator A dat is ook een 4-gang met lockup alleen heeft de AR35 nog een winterstand en een beetje een meer geavanceerde sportstand,maar verder zul je der weinig merken welke bak je hebt.

                Wat je nog meer van een Omega 24V kunt gebruiken zijn de hoofdremcilinder en bekrachtiger en remschijven en klauwen met wat aanpassingen
                En de 24V einddemper kun je ook gebruiken als je die wat aanpast
                Meer eigenlijk niet,airco is bv een compleet ander systeem,uitlaten passen niet,wiellagers passen niet,achterwiel ophanging is compleet anders,interieur is compleet anders

                #17487060
                Jigsaw
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 April 2007

                  even tussendoor over die airco

                  heb gelezen dat de monza/senator a niet een al te krachtige airco heeft waardoor het niet echt steenkoud word in je auto, meen ergens gelezen te hebben dat de compressor van de sennie b word overgezet, deze werkt ook met impulsen of zoiets??

                  maar ik ben er nog altijd niet uit.. of een goedkopere c30ne met minder power, of meteen sparen voor een 24v.. :hmmz

                  #17487061
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Heb niet zo heel veel kennis over AC systemen,maar kan je vertellen dat ik zelf een Monza heb met AC met de oude originele instalatie derop.
                    De pomp is een Harrison A6 die al tig jaar oud is,en veel door GM gebruikt werd vanwege zijn enorme capacteit,die pomp zit bv ook op een Chevrolet Suburban of Firebird en is makkelijk in staat genoeg volume te leveren voor een Monza,ik heb mijn systeem met R12 gevult en heb een uitblaas temp van bijna -7,dit is niet goed omdat ik teveel R12 heb gevult maar het word echt goed koud in de Monza,capaciteit zat.

                    Ik zie het nut er niet van in een andere pomp te nemen,deze is meer als goed en de verdamper in het dashbord is dezelfde als van een Chevy G30 bus en die zijn 3x zo groot als een Monza,dus dat die AC van een Monza niet koud word is een fabeltje,R12 juiste hoeveelheid aflaten vullen en klaar is kees,koud word het de accumulator bevriest met 30graden buiten nog gewoon dus koud word het.

                    #17487062
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Bedankt nogmaals, GSE

                      nu is het overzicht compleet,
                      ga deze info even backuppen :D voor later :hmmz

                      Als het zover is, dan gaan we ermee aan de slag,
                      of het wordt een C30NE kop of alsnog een slachtopject,
                      een Omega A 3.0 24v.

                      denk zelf eerst de eerste optie, want mijn monteur heeft
                      voorlopig, vanwege bouw eigen huis geen tijd voor grote klussen.
                      Ken het niet alleen, daar is mijn kennis en ervaring niet toereikend genoeg.
                      Heb helaas alle kennis en ervaring in het Autospuiten gestopt.

                      Maar affijn, de info is opgeslagen, ik hoop dat er binnenkort
                      iets mee gedaan kan worden, en tot die tijd cruisen we [nog]
                      door met het originele en betrouwbare systeem. :D

                      #17487063
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Ik had mijn C30NE kop al een jaar op voorraad liggen met het idee die komt er wel een keer op,bij mij liep de nokkenas stuk bij cil 2 (in en uitlaatnokken waren compleet weg) en kon toen met een goede rede de C30NE kop erop bouwen,ik stond persoonlijk verstelt van het extra vermogen,vooral na de 3500 toeren begint het circus echt los te komen en het gaat door tot het einde boven de 5000 is het ook nog leuk en dan heeft een 30E de adem al weer bijna op.

                        Een 24V is nog een maatje spectaculairder maar de kosten post is ook wat groter.
                        En de onderdelen voorziening is gewoon klot te noemen:
                        Dual-Ram onderdruk dozen zijn amper te vinden
                        Bougie kabels peperduur (in DE 140 euro in NL meer als 200)
                        En nog wel meer van die dure dingen.

                        Mocht je ooit in de buurt zijn dan kom maar langs dan kun je een stuk 24V handbak vergelijke met een 30E automaat of een C30NE 4-gang automaat met een 30E 3-gang automaat,dan ben je dat toeren maken en geen vermogen hebben snel genoeg moe,zelfs de 4-gang automaat is al een hele vooruitgang stuk sneller en om zuiniger.
                        Ik heb zo,n 4-gang aut hier klaar liggen om in te bouwen en als ik 2 complete dagen de tijd had lag de 3-gang automaat al in de oudijzerbak,maar die heb ik pas in september en dan gaat de 3-gang automaat naar de coca-cola fabriek om ge recycelt te worden in de vorm van blikjes,ben dat ding echt moe.

                        De 30E met 3-gang automaat is echt traag en verbruikt heel veel in verhouding tot de prestaties,een 30E met 4-gang aut is al een stukje fitter en een 4-gang aut met C30NE weer een stuk fitter en een 24V met 4-gang aut is in goede vorm

                        #17487064
                        Jigsaw
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 April 2007

                          hmm dan denk ik dat ik toch voor een c30ne zou gaan, is toch goedkoper en minder ombouw werk.
                          moet er nog iets veranderd worden aan vliegwiel/koppeling bij een getrag 265?

                          #17487065
                          GSE
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 August 2006

                            Nah niet echt als je de zaak toch los haalt zou ik gelijk een andere drukgroep nemen met een nieuwe plaat,eentje die wat meer drukkracht heeft als die van een 30E die is bij de 30E al krap bemeten.

                            #17487066
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              Mocht je ooit in de buurt zijn dan kom maar langs dan kun je een stuk 24V handbak vergelijke met een 30E automaat of een C30NE 4-gang automaat met een 30E 3-gang automaat,dan ben je dat toeren maken en geen vermogen hebben snel genoeg moe,zelfs de 4-gang automaat is al een hele vooruitgang stuk sneller en om zuiniger.

                              tnx, die uitnodiging neem ik graag van je aan,
                              aangezien er weinig Monza’s hier rond rijden in mijn omgeving, waarin ik ff mee kan liften :D :angel

                              Ok, die blauwe op Marktplaats, staat bijna om de hoek hier, maar das andere koek [5,4L]:P

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.