Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Monza 3.0E afstelling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2011 om 13:55 #17793791
De complete L-jtronic kabelboom is aangesloten ja met als enig stuk dat loshangt die omleidklep is maar de aansluiting heb ik er wel op bevestigd. Ik heb gaatjes met draad die voorzien zijn in mijn inlaatcollector (het enige nog van de LE-jtronic) voor deze omleidklep maar de mogelijke aansluitpunten op deze inlaatcollector liggen toch wel iets anders.. Iemand hier schema’s van?
Qua vonk heb ik de eerst cilinder afgesteld pal in het BDP, dit lijkt mij toch de goeie werkwijze? :p
14 januari 2011 om 16:57 #17793792Die stationair regel klep komt op je thermostaat huis te zitten achter je de deksel waar je waterslang aan vast zit…
En nee je ontsteking staat niet goed,omdat een verbranding tijd nodig heeft en als je de onsteking op 0 graden of bdp hebt staan staat ie te laat,iets voordat je zuiger boven is moet je een vonk hebben zodat je verbranding begint als je zuiger boven is.
Hij moet dacht ik 10 graden voor bdp een vonk geven bij stationair toerental wat rond de 800-850 toeren hoort te zitten.
Ik snap je probleem niet helemaal:
Men neme een kaal blok C30NE C30LE 30E je bouwt daar alles op kwa ontsteking en injectie van je bestaant blok en sluit alles goed aan en het ding moet lopen,en als ie voorheen goed heft gelopen,dan zit je filter nu ook niet dicht….Neem je oude 30E L-jetronic kabelboom ook weer mee terug:
Anders kun je de voorschakel weerstanden niet gebruiken,na mijn weten past een L-Jetronic computer niet op een LE kabelboom..
Dus kabelboom ook 100% meeover zetten en vergeet die LE jetronic spullen maar:
Kabelboom injectors computer gasklep sensor watertemp sensor enz allemaal overnemen van je oude blok,dit past allemaal op je LE inlaat spruitstuk ..Maak anders eens wat foto,s van je problemen.
14 januari 2011 om 20:41 #17793793AnoniemLid sinds:
1 January 1970tis wel boeiend, telkens eindigt het weer met een vraag :hmmz
[size=-2][kan zijn dat ik het mis heb, maar dit komt me ergens bekend voor….][/size]we zijn nu wel benieuwd naar een paar pics [van je Monza],
en uiteraard het blokkie :thumbupHeb jij er misschien een paar foto’s van ? :wors
14 januari 2011 om 23:49 #17793794Ja het lijkt op een herhaling…vragen vragen en vragen maar geen vorderingen..
15 januari 2011 om 11:00 #17793795Mijn excuses dan voor de vele vragen, het is gewoon dat de wagen niet hier staat en ik ervan moet profiteren om zoveel mogelijk te weten vooraf, zodanig dat wanneer ik er naar toe ga, zoveel mogelijk kan controleren of proberen Ik heb dus ook nog niets kunnen proberen sinds ik deze topic heb aangemaakt en probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen zodat ik de volgende keer (morgen) heel wat meer theorie weet erover..
Ter verduidelijking, ik heb de wagen al NIET rijdend gekocht + het volledig koelsysteem was reeds uitgebouwd en de cilinderkop lag al half los.
Morgen kan ik wat gaan prutsen aan mijn wagen en wanneer deze rijdt kan ik deze rijden naar mijn woonplaats voor de afwerking. Dus ik zou het heel leuk vinden dat deze rijdt zodat ik er meer kan naar kijken (om eerst 3kwartier te moeten rijden, wat prutsen in de donker en dan 3kwartier terug, terwijl ik nog andere werkjes ook heb is een redelijk ambetante opgave).
Het was vorige week bijna zover (motor laten draaien) dus ben ik nu gebeten om hem effectief te horen draaien
Nogmaals mijn excuses hiervoor dan en ik zal eens kijken voor wat foto’s, zit nu momenteel wel niet op mijn computer..
15 januari 2011 om 11:36 #17793796AnoniemLid sinds:
1 January 1970hebben we het hier over een groen-metallic Monza A1, met ‘plastic’ bumpers :hmmz
15 januari 2011 om 18:33 #17793797plastic bumpers, of metalen bumpers.. :wtf lopen moet hij toch :D
succes in iedergeval
15 januari 2011 om 19:33 #17793798AnoniemLid sinds:
1 January 1970[rquote=1842841&tid=140184&author=Ghanz]plastic bumpers, of metalen bumpers.. :wtf lopen moet hij toch :D [/rquote]
Ik weet er nl 1 met een gelijkwaardige ‘motoromschrijving’,
en die heb ‘plastic’ bumpers :P15 januari 2011 om 19:51 #17793799`79 er auto ron… dus zal wel met ijzeren bumpers wezen :D
maargoed, is de regelunit ook omgezet van LE naar L of is alles nu toch weer L
15 januari 2011 om 21:24 #17793800Ik zal als ik jou was de temperatuursensor nog is een x checken,als het niet de juiste is krijg je ook vreemde problemen van
15 januari 2011 om 22:08 #17793801Bij deze een foto:
samen met de vriendin:
achterkant:
Op dat moment had ik net 4 nieuwe banden geplaatst omdat de oude volledig kapot waren (auto stond met platte banden..). De gele verstralers zijn er ondertussen vanaf en ik heb al andere kleinere witte (geinspireerd op deze foto: http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/61/Opel_Monza_A1_78-82_30.jpg ) gaan halen maar nog niet geplaatst, de oude waren precies zelfs niet aangesloten…
Foto’s van het blok ontbreken nog
Ivm de temperatuursensor (is dit deze die zeer dicht van de omleidklep zit?), deze die nu aangesloten is, is van de LE-jtronic.. verschilt deze van de L-jtronic. Ook moet ik wel zeggen dat er momenteel nog niks van het koelsysteem is ingebouwd. Wou eerst de motor horen draaien alvorens ik dit deed, maar dit lijkt me geen reden ivm de temperatuursensor?
15 januari 2011 om 22:26 #17793802de temp sensor is dus wel gemonteerd, maar meet geen koelwater temp, alleen lucht dus.
dat mag geen probleem zijn voor een korte draaiperiode. maar ik zou toch werkelijk waar
eerst eens dat le en l systeem goed gaan scheiden. door de bomen zie je nu het bos niet meer, en weet je het niet te zoeken.breng de wagen eerst maar aan de loop op orginele wijze, en dan kun je nog beslissen om over te gaan naar le.
al zie ik daar het nut niet van in.
@frademaker… wie heb jou dat ingefluisterd ? :P15 januari 2011 om 22:35 #17793803Dus best de temperatuursensor gaan vervangen door die van de L-jtronic, want het is voor mij gemakkelijker als deze mocht blijven zitten :D maar misschien beter op safe spelen en dit ook vervangen samen met de gasklepsensor
Maar volgens mij blijft het “hoofd”probleem wel degelijk de oorzaak waarom ik zo goed als geen retour heb (wel aanvoer, maar geen retour.. benzinedruk weet ik niet).. Tenzij dat dankzij de temperatuursensor de benzinepomp minder druk steekt? Lijkt me niet?
15 januari 2011 om 22:46 #17793804haal de retour leiding maar los onder de kap, en monteer tijdelijk een slangetje welke ik een jerrycan uitkomt.
kijken wat ie doet.
15 januari 2011 om 22:48 #17793805Jap is voorlopig zo, kwam niet veel uit daarmee :( Maar morgen misschien beterschap met nieuwe benzinefilter en veranderen van gasklepsensor en temperatuursensor :)
16 januari 2011 om 14:10 #17793806Jip Temp sensor van LE is anders als van L,terug die L erin.
Alles van L ombouwen:
temp sensor
007 luchtweger
computer
injectoren
gasklep sensor
kabelboom
ontstekingRetour lijkt me erg vreemd waarom die verstop zit,is nl maar 1 slang naar achteren die op een pijpje komt dat weer in de tank uitkomt in die zeef pot en dat pijpje is maar eencm of 20/30 lang..
Ontsteking 10graden voor bdp afstellen.
Wat benzine derin en dan moet ie lopen.
16 januari 2011 om 15:12 #17793807idd gse maar hij hangt vanalles door elkaar, en wil het niet naar 1 systeem brengen..
tja dan houd je problemen he.je probeert immers toch ook geen deur van een lada in je monza te knopen :)
16 januari 2011 om 19:34 #17793808Hallo iedereen,
vandaag heb ik dus wat zitten proberen… en de wagen draait nog steeds niet.. :(
Ik ga hieronder heel wat uitleg geven maar eerst enkele dingen duidelijk stellen, ik heb zowel de gasklepsensor als tempsensor vervangen door de L varianten, dus ALLES is nu L-jtronic behalve de inlaatcollector zelf..
Gasklepsensor van een L-jtronic kan je niet afstellen dus dat was een kleintje, tempsensor uitgemeten en de L-jtronic gaf 3,.. kOhm aan terwijl de LE 6,… kOhm aangaf dus dat is idd een heel verschil, ook de desbetreffende aansluiting op de kabelboom uitgemeten (om draadbreuk uit te sluiten) en dus de L tempsensor ingebouwd.
Dan heb ik geprobeerd om zo te starten maar maakte geen enig verschil. Ik heb dan achteraan de benzinefilter vervangen.. Echter wou ik eigenlijk ook de slangen vervangen maar kon dit niet doen vanwege spanbandjes die toegeknepen worden ipv toegeschroeft… (wat een slecht idee zeg..).
Toen ik deze net vervangen had en ik even gestart had merkte ik dat ik een sissend geluid hoorde, mijn spanbandje sloot niet volledig af en er kwam wat benzine uit onder druk.. Een duidelijk teken dat er net achter de benzinefilter, nu althans met zekerheid, wel degelijk druk is (hoeveel is natuurlijk een ander teken). Ik heb dan de aanvoer nog eens losgenomen aan de injectoren en daar kwam ook een grote hoeveelheid die nog onder druk stond uit.. Maar nog altijd geen retour <— benzinedruk te laag of vacuumklokje kapot of vacuum niet goed ivm inlaatcollector?
Spanbandje beter aangespannen (geen lek meer) en nog steeds niet willen starten Merk nu wel op dat ik niet meer gedacht heb aan een bougie uitdraaien Kan er zoveel druk zijn dat het mengsel te nat is dat hij niet meer plofbaar is?
Dan dacht ik misschien toch aan de ontsteking, dus heb ik even gekeken hoe de afstelling was. Het kogeltje (uitstekende bol, dus niet ingedrukte bollen?) stond net voor het merkteken in het kijkgat (+- 0,5cm aan de linkerkant).. Jullie spreken dus hier van 10° dus heb ik dit wat veranderd zodanig dat het kogeltje bijna volledig links stond van het kijkgat (is dit beter of niet?)..
Maar nog steeds niet starten hé, wel zowat in gang pruttelen maar na doorstarten valt deze meteen stil..
Daarna heb ik een oud truukje uit de doos gehaald en wat remmenreiniger gespoten in mn inlaatcollector.. De motor bleef nu 2sec doordraaien na doorstarten maar opeens hoorde ik weer die “plof” dat ik al vroeger ook gehoord had en vloog mijn remmenreiniger in brand, dus in de inlaatcollector… Gelukkig was dit niet veel en was even blazen voldoende.. Nu is de vraag, waarom slaat de vonk over?? Ik dacht hierbij aan het vonken tijdens de inlaatslag..
Ik zou graag wat zekerheid hebben over de ontstekingsvolgorde, ik heb deze nu zitten als 153624 waarbij de rotor in wijzerzin draait.. 1 zit linksbovenaan als je naast de motorkap staat, recht voor de ontsteking.. Hier graag een duidelijk antwoord want ik wil vermijden dat ik in de verkeerde slag ontsteek..
Iemand enig idee? Vacuumklokje (benzinedrukregelaar) aan de injectoren?
Ik heb wat foto’s genomen van het blok en de benzinepomp+filter achteraan.. Als iemand hier wat meer kan mee weten laat het me gerust weten..
Groetjes,
Glenn16 januari 2011 om 22:41 #17793809Volgens het handboek is je ontstekingsvolgorde als volgt.
Link naar de afbeelding
Hopelijk heb je er iets aan.16 januari 2011 om 23:49 #17793810bij mij (3.0E) zit de 1e cilinder rechtsonder, als je recht tegenover de verdeler staat…:hmmz
bij mij zit daar ook een ‘kerfje’ in de verdeler, voor de verdeelvinger op de eerste cilinder te zetten…:D17 januari 2011 om 08:57 #17793811Hmm, dan zou alles 180° graden (dus 1 omwenteling van de krukas) verkeerd zitten.. Wat heb ik dan verkeerd gedaan? Want in principe wil die toch ergens in gang pruttelen en om dat zonder compressie te doen vind ik wel vreemd, het is wel mn eerste 6cilinder, vorige ervaringen waren steeds 4cil..
Dat kerfje begrijp ik niet zo goed, kun je daar wat meer uitleg over geven? Want ik heb niks afgesteld met een kerfje.. Ik heb gekeken naar het BDP en dat uitstekend mini-kogeltje (wat zijn die 2 putjes eigenlijk?) daar net iets links van gezet. Omdat ik niet wist of ik dan op dat moment in compressieslag zat heb ik het kleppendeksel afgenomen om te kijken naar de kleppen zelf en deze waren beide dezelfde stand (dus dicht neem ik aan, want er is maar 1 moment in de cyclus dat beide kleppen hetzelfde blijven tijdens een slag, toch?).
Mijn ontstekingsvolgorde klopt dus wel.. Maar ik begrijp volgende zin niet volledig “Kogel/puntmarkering/kerf moeten met merkteken op één lijn liggen”. Dit wil dus zeggen –> kogel en markering (kijkgat) op 1 lijn en dus niet ervoor of erna.. en die kerf snap ik al helemaal niet :o
17 januari 2011 om 10:10 #17793812Ik heb er zelf ook niet zo veel verstand van, en probeer doer het te doen (en op het forum te lezen) steeds wat wijzer te worden.
Ik heb in ieder geval nog 3 afbeeldingen geplaatst waardoor het voor jou mischien iets duidelijker word….
Link naar afbeelding 1
Link naar afbeelding 2
Link naar afbeelding 317 januari 2011 om 10:26 #17793813Oei, dat van afbeelding 2 met de wijzer van de verdeler naar de kerf richten heb ik niet gedaan.. Die kerf in de trillingsdemper stond wel goed (herinner ik me nog), dit was waarschijnlijk de aanduiding dat ik in compressieslag zat? alhoewel dat deze meedraait met de krukas en dus ook per omwenteling van de krukas daar staat?
Maar dat van die verdeler heb ik niet gedaan. Waarom moet dit zo (theoretische achtergrond?)? Ik heb er mooi een massa-uitsteeksel tegen geplaatst (ronddraaien) en zo aangespannen.. dit stond mooi op een positie in de delcokap (linksbovenaan dus).. Vacuumdoosje staat wel aan dezelfde kant..
Merk dus hierbij op dat op de foto de wijzer rechtsonderaan staat en bij mij linksbovenaan… dus ik heb de as van de stroomverdeler er 180° verkeerd in gedraait? (maar dan zou die vacuumdoos toch aan de verkeerde kant staan?)
En wat is eigenlijk de aanduiding dat je in compressieslag bent?
Bedankt voor jullie vele antwoorden :)
17 januari 2011 om 12:08 #17793814Ik zal het eens gemakkelijk maken:
Dat gekloot met die kerfjes en onzin:
Klepdeksel los halenBegin bij cil 1
aan de motor draaien IN DE GOEDE RICHTING (kijk maar hoe ie met starter omdraait)
Slag 1 inlaat gaat open
slag 2 compressie Een vonk
slag 3 arbeidslag
slag 4 uitlaat slag dan begint de cycles weer van voren..
Nu zorg je dat als je aan het einde van de compressie als beide kleppen gesloten zijn een vonk hebt…Dan kijk je of de vinger in de verdeler kap naar cil 1 wijst…
Als dat zo is moet je um aan het pruttelen krijgen,en dan ga je naar een garage en stel um af met een lamp…
Ik hoop dat je het nu snapt.
17 januari 2011 om 13:29 #17793815Oké GSE, ik deed het zoals op jouw manier hoor ik had me behalve het BDP van niks aangetrokken
Ik zal alles nog eens controleren en hopen dat de benzinedruk (want nog steeds geen retour) zichzelf oplost daarmee
Groetjes
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.