Monza 3.0E afstelling

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 77)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230797
    Glennyboy
      Lid sinds:
      3 January 2011

      Hallo iedereen,

      Ik bezit een Monza 3.0E van het bouwjaar 1978 (ook al kwamen die maar uit in 79? :p) waarvan ik de motor heb verwisseld (ook door een 3.0).

      Nu ben ik al een tijdje in de weer geweest om alles in orde te krijgen en ondertussen zit de nieuwere motor (ik gok dat hij van 86 ofzo is) en ben ik redelijk aan het einde van de motorhistorie.

      Nu heb ik gewoon mijn vragen bij de afstelling van de ontsteking.. Toen we hem gisteren proberen te starten (die redelijk vlot een doorstart maakt maar dan meteen weer stilvalt) merkte ik opeens wat uitlaatgassen die UIT de inlaatcollector kwamen.. Nu ben ik niet 100% zeker dat dit uitlaatgassen waren of verbrande restjes van iets anders maar dit vond ik toch vreemd en besloot om dus maar te stoppen en even dit hier te posten.

      De oude motor had de L-jtronic (grijze fiches), de nieuwere de LE-jtronic (gele fiches). Ik heb hierbij de onsteking overgebouwd (en naar mijn weten redelijk goed gedaan maar misschien is hier iets fout gelopen?) en de injectoren verplaatst. Dus alles is nu zo goed als het L-jetronic systeem terug (ook de injectiedoos). Tips ivm het controleren van de onsteking zodat deze goed kan “starten” (dus nog geen fijnafstelling met stroboscooplamp) zijn altijd welkom, ben hierover wat onzeker..

      De wagen “start” vlot bij het demarreren (= contactsleutel omdraaien dat de startmotor begint ronddraaien, weet het mooie nederlandse woord hiervoor niet direct), maar valt meteen weer stil bij het loslaten van de sleutel. Soms kun je hem nog enkele seconden in leven houden door te spelen met het gaspedaal..

      Kan dit liggen aan een iets verkeerde afstelling van de onsteking? Ik dacht even dat ik alles 180° verkeerd had afgesteld maar er is maar 1 moment dat beide kleppen dicht staan dus daaraan kan het toch niet liggen. Ik heb de eerste cilinder afgesteld op BDP en via het kijken naar de kleppen gekeken of dit nu compressieslag was of niet. Zo heb ik verder het rijtje afgewerkt aangezien ik niet de onstekingsvolgorde voor een 6cilinder wist.

      Moest iemand dit uit het hoofd weten dan kan ik dit eens controleren.. :D

      Iemand enig idee? Vooral de schijnbare uitlaatgassen uit de inlaatcollector vind ik maar vreemd ..

      Daarnaast heb ik nog een vraagje van de koelwaterslangen. Heeft iemand een schema hoe deze moeten liggen bij een 3.0 met LE-jtronic oorspronkelijk. De slangen lagen er al niet meer in toen ik de wagen kocht dus ik heb geen voorbeeld hieromtrent :-(
      Kan het trouwens kwaad dat ik nog de gasklepschakelaar gebruik van de LE-jtronic inlaatcollector?

      Bij het L systeem is er trouwens een extra aansluiting ter hoogte van de injector van cil1. Ik vermoed dat dit een temperatuursensor is, die niet meer bij LEsysteem aanwezig is, klopt dit?

      Om nog snel wat meer informatie te geven, de brandstofleidingen zijn vernieuwd, er zit verse benzine in en alle injectoren lijken werkend normaal (snelle test met wat keukenpapier ertussen), echter komt er wel niet veel benzine terug via de retour, maar bij het testen van de toevoer krijg ik al snel 1/4liter bij een grote 5sec demarreren (hoe noemt dit ook alweer) :D En de wagen start dus meteen wanneer je opnieuw demarreert, totdat hij stilvalt.. Het starten is wel geen naaimachientje maar dit ligt wrs aan de fijnafstelling..

      Hopend op vele antwoorden :-) :wors
      groetjes, Glenn

      #17793767
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Je moet een paar dingen in de gaten houden:
        Retour van je brandsof komt op het ijzeren potje wat op vacuum werkt de zogenoemde druk regelaar,deze bepaald de druk voor de regelaar dus van pomp tot ijzeren potje.

        Dan moet je 1 compleet injectie systeem gebruiken of grijze injectore of gele dus met bijbehorende computer luchthoeveelheids metere en temp sensor en injectoren.
        L-en LE-Jetronic zijn niet onderling uitwisselbaar,dat wil zeggen,je kunt wel gele injectoren in L-jetronic gebruiken als je de weerstanden weg haalt,(overbruggen) maar grijze injectoren in LE-Jetronic leven niet lang de weerstand waarde kloppen niet en deze zullen doorbranden.

        Als je een 86 tiger hebt met gele injectoren dan heb je ook een ontsteking met wat sensors nl:olie temp/inlaat vacuum/buiten lucht temp/gasklep stand en zo,n zwart kastje,die ontsteking verstelt moet je ook 100% meeovernemen,die verdeler hoort alleen bij die ontsteking,je kunt wel je A1 ontsteking gebruiken op de A2,alleen niet andersom.(hij loopt dan wel goed maar mist het signaal gasklep stand je zult der niet veel van merken maar zo hoort het niet).

        Wat betreft de koelslangen:

        http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJyITPElUTT1kJyQTM9QUSF10UmYDN8lTM9EkUBBVT

        #17793768
        Gubje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 September 2006

          GSE,
          L-jetronic uit ’85 heeft de sensoren die jij voor de LE vermeldt niet? Dat klopt toch? Betreft wel een zwitser bij mij. Dit is van belang bij onsteking stellen (wel of niet doorverbinden van gasklep positie sensor)
          Dus een L-jetronic alleen vaccuum los en LE-jetronic vaccuum los en gaskleppositie sensor doorlussen. Is dus van belang om onderscheid te maken tussen L-jetronic en LE-jetronic bij het op tijd zetten van de ontsteking.

          Correct me if i’m wrong..

          #17793769
          GSE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2006

            De zwitserse 30E hebben altijd L-jetronic gehad en geen LE (alleen weet ik niet of de C30NE 156pk ook in zwitersland is verkocht)..

            Kijk ff welke ontsteking je hebt..

            Zonder dat zwarte kasje tussen schutbord en veerpoot is gewoon vacuum los,en met dat kastje if gewoon vacuum los en stekker door verbinden.

            #17793770
            Gubje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 September 2006

              Klopt. aan bestuurderszijde zit niks. Alleen 2 relais bij de weerstanden (aan bijrijderzijde).

              #17793771
              Glennyboy
                Lid sinds:
                3 January 2011

                @GSE:

                Weet ik, daarom heb ik gepoogd om zo goed als alles van de LE-jtronic terug te zetten naar het L-jtronic :-)

                Dus voor de duidelijkheid:

                De originele 3.0E motor zat er in bij aankoop, maar vanwege barst in culasse (cilinderkop) vond ik het gemakkelijker om een nieuwere motor (goede staat) in te steken die ik op de kop had kunnen tikken. Origineel was een 3.0E dus had ik ook weer gezocht achter een 3.0E.

                De motor die ik had gekocht kwam van een automaat maar heb dit omgebouwd naar mijn handgeschakelde wagen (vliegwiel enzo). Deze had het LE-jtronic systeem terwijl mijn oude motor het L-jtronic systeem had.

                Het leek me gemakkelijker om alles om te bouwen naar het L-jtronic systeem (vooral ivm bestaande elektrische bedrading en de luchtmassaweger), dus heb ik de originele ontsteking (met nieuwe delcokap, rotor, bougiekabels en bougies) overgebouwd in de nieuwere motor. De eerste cilinder heb ik afgesteld pal in het BDP via het kijkgaatje (is dit een goede start voor de ontsteking of moet dit er even voor/achter?) en zo verder per cilinder gekekekn welke bougie er daar oppast :d

                Verder heb ik de gele injectoren uitgenomen en de grijze injectoren erin geplaatst (dus bedrading met grijze fiches en grijze injectoren zodat dit overeenkomt (met vernieuwing van alle benzineleidingen, uitgenome deze die verticaal op de injector zelf lopen).

                Dus, de inlaatcollector is wel nog altijd deze van de LE-jetronic met bijhorende gasklepschakelaar en dit is dan ook het enige wat niet orgineel L-jtronic is. Kan dit zorgen voor problemen? Hierbij denk ik dan aan dat vacuumslangetje?

                Iemand enig idee waarom ik een klein rookpluimpje zag komen vanuit de inlaatcollector? Beide kleppen van een cilinder staan toch maar 1x in heel de cyclus op gelijke hoogte gedurende een volledige slag hé?

                #17793772
                Gubje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 September 2006

                  Er zijn 2 typen gaskleppositie sensoren. De ene heeft 3 standen: stationair, normaal en vollast en de andere heeft ipv het “normale” gebied een potmeter die de stand van de gasklep meet. Bij L-jetronic is het de 1e bij mijn weten. De 2e zit zowiezo op motronic, maar of die ook al op LE-jetronic zit.. Zoja zijn ze niet uitwisselbaar.

                  Helaas geeft autodata de verkeerde informatie over het injectiesysteem dus kan het niet opzoeken.

                  #17793773
                  Glennyboy
                    Lid sinds:
                    3 January 2011

                    Dan zouden deze 2 types gaskleppositie-sensoren stationair allezins niet mogen verschillen.. Ik zal dit toch overbouwen, is maar een kleintje en dan is dit ook uitgesloten..

                    Verder kreeg ik de tip om de druk te gaan meten van het benzinesysteem.. Debiet kan ik snel controleren maar hoe kun je druk gaan controleren zonder geavanceerde tools.. Hierbij moet ik wel opmerken dat er dus niet veel uit mijn druk-vacuumklokje-retour komt wat misschien toch een aanwijzing is op te weinig druk?

                    #17793774
                    Gubje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 September 2006

                      Zit wat in.. Let even bij het inbouwen op de juiste afstelling. De schakelaar van de gasklep moet in rust bediend zijn.

                      Ik heb het gemaakt van een drukmeter voor luchtleidingen want die had ik toevallig voorhande. Is waarschijnlijk niet benzine bestendig maar hij werkt nog steeds.
                      Hier heb ik een benzine slang op gezet met een t-stuk en deze tussen de aanvoerleiding gezet. Dus zonder geavanceerde tools ;-)

                      worden de bougies wel nat als je lang doorstart met evt wat gas of stinkt hij naar benzine?

                      Het starten en meteen afslaan heb ik wel eens gehad met een slechte connector van de luchthoeveelheidsmeter.

                      #17793775
                      Glennyboy
                        Lid sinds:
                        3 January 2011

                        Als ik me niet vergis kun je maar op 1 positie die gasklepsensor vastdraaien bij de L-jetronic..

                        Ik neem aan dat bij voldoende druk er toch wat uit de retourleiding moet komen, iemand een idee wat de hoeveelheid hiervan zou moeten zijn in x aantal seconden? Dit kan een aanduiding zijn van de druk? Ik kan nu al zeggen dat op 5sec doorstarten (demarreren?) er zo goed als niks uitkomt..

                        Verder zit ik nu even op het denkspoor dat mijn vacuumklokje niet goed samenwerkt met de inlaatcollector van de LE-jetronic?

                        #17793776
                        noci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 March 2010

                          Dan zou ik eens de benzine druk gaan meten want er komt altijd wel brandstof uit !!!
                          De brandstof slang voor los nemen en even 1 sec starten dan moet er een straal brandstof uit spuiten.
                          Zit je brandstof filter niet verstopt ?

                          #17793777
                          Glennyboy
                            Lid sinds:
                            3 January 2011

                            @noci: er komt veel brandstof uit de aanvoerslang, maar niet uit mijn vacuumklokje-toestand die leidt naar de retour.. Aan retourkant merk ik alleszins niet veel..

                            brandstoffilter denk je dus? Weet je toevallig waar deze dan zit, waarschijnlijk dicht bij de benzinepomp dan?

                            #17793778
                            Glennyboy
                              Lid sinds:
                              3 January 2011

                              Weet er iemand wat deze is en wat deze doet en hoe ik deze moet aansluiten?

                              Ik heb enkel de fiche momenteel aangesloten (zit op de L-jtronic maar niet meer op de LE-jtronic) maar heb dit verder niet aangesloten of weet niet wat dit doet… Kan dit te maken hebben met het meteen stilvallen na doorstart?

                              #17793779
                              GSE
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 August 2006

                                Stationair regelklep,hier zit een bimetaaltje in en als de auto loopt word de spleet die je ziet langzaam gesloten doordat het metaaltje word verwarmt dmv 12V en zodoende blijft het stationaire toerental een beetje gelijk…

                                #17793780
                                Glennyboy
                                  Lid sinds:
                                  3 January 2011

                                  En welke leidingen komen er daar op toe/weg? Het heeft dus te maken met de regeling… Ik neem aan luchtstroom ofzo?

                                  #17793781
                                  Gubje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 September 2006

                                    Bij de achterste cilinder zit een aansluiting en voor de gasklep. Met een T-stuk gaat hij naar de benzinedrukregelaar. Hij bypast dus de gasklep. Dan zit ie aan de voorkant Ik zie dat je de moer los hebt gehaald. Hiermee kan je het bimetaal verschuiven om hem meer lucht te geven bij koudstart.

                                    Bij koud moet deze een beetje open staan en bij aanbrengen van +12V zal hij na een minuut of 5 dicht zijn. Om te starten hoeft deze er niet tussen te zitten en mag dus gewoon gebypassed zijn. Hij zal alleen hoger stationair gaan lopen als hij opwarmt.

                                    Retour hoeveelheid weet ik niet, maar bij een 1.8i heb ik via de retourleiding wel eens een tank leeggemaakt (teveel werk om tank los te maken). Kwam niet veel uit maar toch altijd wel een liter per minuut. Let wel dit was een 1.8i uit een vectra. Brandstoffilter zit bij mijn senator bij de benzine pomp bij de tank, aan de voorkant van de tank.

                                    #17793782
                                    GSE
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 August 2006

                                      Klopt het is omleid klep,deze pakt voor de gasklep lucht en leid het dan om de gasklep heen het spruitstuk in…

                                      Zal morgen eens kijken en een foto maken waar die aansluitingen zitten….

                                      http://www.youtube.com/watch?v=YMlWGNE3HG8

                                      Als je goed kijkt zie daar de slangen ook zitten..

                                      #17793783
                                      Glennyboy
                                        Lid sinds:
                                        3 January 2011

                                        Ahzo, maar bij een LE-jtronic is dit niet meer aanwezig? want de kabelboom voor een LE-jtronic heeft deze fiche zeker niet. Maar aangezien dit enkel 12V zet is deze aansluiting overbodig? Of kan dit toch nog aangesloten worden op het “moderner” spruitstuk van de LE-jtronic?


                                        @Gubje
                                        :
                                        Hij is via een T-stuk verbonden naar de benzinedrukregelaar? Wat is dit en waar zit dit? (Is dit het vacuumklokje op het injectiesysteem?)

                                        Kan er iemand nog wat meer duidelijkheid scheppen over de retourhoeveelheid? Ik ga dit weekend het benzinefiltertje vernieuwen, dit is een gewoon standaard filtertje met 8mm aansluiting? (wagen staat niet waar ik woon). Er is een klein verschil tussen de benzinedruk van L en die van een LE, maar ik neem aan dat da geregeld wordt door het vacuumklokje (dit is misschien kapot?) en niet door het inlaatspruitstuk?

                                        #17793784
                                        Gubje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 September 2006

                                          Dat vaccuumklokje bedoel je dat potje met 2 benzine aansluitingen en een vaccuum aansluiting? Dan bedoel ik de benzinedruk regelaar. Deze regelt de benzine druk stationair en met gas los op een lagere druk. Dit doet hij via het vaccuum van het inlaatspruitstuk.
                                          Ik weet niet of deze ook helemaal kunnen afsluiten als ze defect zijn maar dat zou dan wel de geringe retourhoeveelheid verklaren.
                                          Hij zou dus stationair verzuipen omdat de injectoren teveel inspuiten. Dit zou je denk ik wel kunnen zien aan de bougies die te nat worden.

                                          Met betrekking tot LE-jetronic weet ik niet zeker, maar volgens mij zijn er types die al een stappenmotor hebben ipv een omleid klep. Maar dit weet ik even niet zeker. De werking van deze typen is anders.

                                          #17793785
                                          Glennyboy
                                            Lid sinds:
                                            3 January 2011

                                            Ja dus vacuumklokje = benzinedruk regelaar :-)

                                            Dus bij vacuum is er een lagere druk dan standaard (dus minder dan 3 bar).. Dan zou er inderdaad meer retour moeten zijn, zal de bougies dan eens controleren…

                                            Ofwel hebben we 2 scenario’s, teveel druk of te weinig druk, dat beloofd :D
                                            Is er nog een mogelijkheid dat de luchttoevoer niet correct is? (om toe te voegen aan het rijtje)

                                            en tussenweg eens een dank u voor al jullie posts :-)

                                            #17793786
                                            Gubje
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              26 September 2006

                                              Defecte luchthoeveelheidsmeter?

                                              #17793787
                                              Glennyboy
                                                Lid sinds:
                                                3 January 2011

                                                Wat zijn de typische symptomen als deze defect is? kan ik dit testen door iets door te lussen ofzo?
                                                Maar naar wat ik weet is dat een onderdeel die niet snel stuk gaat toch?

                                                Ik ben achter een benzinefilter geweest en ik kreeg een injectiefilter mee? Kortom een speciale benzinefilter, wat is er dan zo speciaal aan?

                                                #17793788
                                                Gubje
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  26 September 2006

                                                  Ik heb de data zo niet voorhanden, maar met een ohmmeter kan je hem doormeten op voedingsspanning en de werking van de L-klep met bijbehorende potmeter. Zit volgens mij ook een temperatuurvoeler op. Maar deze werkte toch op je vorige motor?

                                                  Geen idee wat een injectiefilter is.

                                                  #17793789
                                                  Glennyboy
                                                    Lid sinds:
                                                    3 January 2011

                                                    Ja maarja de benzinepomp werkte ook perfect vroeger hé :-) Nu, ik hoop dat het met die benzinefilter te vernieuwen opgelost is :p Of toch allezins wat retour op te merken.

                                                    Gisteren schoot me nog iets te binnen. Ik heb hier ergens in ander topic gelezen dat de injectiedoos (binnenin de wagen) zelf zijn massa heeft via een schroef waarmee hij vastgeschroefd zit.. Nu ligt deze van mij gewoon los op de vloer en dus niet vastgevezen aan de carrosserie, ik zag dat hij zijn massa nam aan het motorblok (en dit denk ik nog steeds :D) maar zou dit er iets mee te maken hebben. Hij spuit alleszins iets in hé dus ergens moet hij wel werken..

                                                    #17793790
                                                    Gubje
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      26 September 2006

                                                      Blijft moeilijk verhaal haha.
                                                      Maar je hebt je complete L-jetronic kabelboom nu op de motor zitten? Inclusief alle bijbehorende componenten? Alle overbodige sensoren hoef je niet aan te sluiten.
                                                      Volgens mij is de enige sensor die ik op mijn motor heb zitten die van belang is de koelwater sensor.
                                                      Indien hij brandstof krijgt en redelijk op tijd vonkt moet hij starten. Zeker omdat het systeem werkend van een andere motor afgekomen is.

                                                      Ben benieuwd wat het is in ieder geval.
                                                      Of de computer vast moet hangen… Bij mijn 2.4 hing deze altijd gewoon los in het voetenruim.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 77)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.