monza 24v ombouw

• Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 151 tot 174 (van in totaal 174)
  • Auteur
    Jigsaw
    Deelnemer

ik neem morgen het hele zaakje eens mee naar ronald bolz, kijken of hij iets kan ontdekken, maar vooralsnog kan ik niks ontdekken

Anoniem

Op het HTF geeft Ronald aan dat het er goed uit ziet,
        het lager met kapje is de vernieuwde versie voor de C30SE,
        orgineel zit er een lager in van Sachs. :D

als alles goed en normaal is aangesloten,
        kan het zijn dat de koppelingskabel anders afgesteld moet worden. :thumbup

succes daaro :thumb

commodorebc30se
        Deelnemer

Even een vraagje. De drukgroep, koppelings plaat, druklager en vliegwiel. Horen die allemaal bij elkaar. Of komen die van meerdere type auto? Ik vraag dit omdat het op de foto’s lijkt of de vingers van de drukgroep wel erg vlak staan. Mogelijk dat je niet genoeg slag hebt op de koppeling te lossen en dat de vingers tegen de koppeling komen.

Jigsaw
          Deelnemer

Zo, alles werkt!

Ik ben met het hele spul naar Ronald Bolz gereden om uit te sluiten of er dingen van de koppeling defect waren. Wat bleek: de koppelingsplaat zat TOCH verkeerd om. Ik had vliegwielkant gewoon naar vliegwielkant, zoals het eigenlijk hoort. Maar bij deze set (combinatie van opel plaat en aangepaste BMW drukgroep) moet het net andersom. Waarschijnlijk iets in de communicatie tussen mij en Ronald misgegaan, desalniettemin; Ronald heeft goede service geleverd en alles perfect uitgelegd, nog een setje gratis boutjes meegekregen. De wagen rijd verder heerlijk en trekt als een waanzinnige, een wereld van verschil met de 3.0E, de 24v loopt ook veel mooier en rustiger. Het enige wat me nog stoort is de multiriem die nog lawaai maakt. Volgens mij is de poelie van de stuurbekrachtigingspomp een beetje gaar ofzo.

Verder wil ik een electrische ventilator aansluiten, die airco ventilators krijgen hem maar net koel, en maken een takke herrie als ze aanspringen. Kan ik deze electrische ventilator, die ik nog ga inbouwen, het beste altijd mee laten lopen? Het heeft denk ik geen zin deze ook op de termoschakelaar aan te sluiten want dan gaan ze allebei herrie maken

GSE
            Deelnemer

Waarom word je 24V heet?

Heb je de originele 30E vin gebruikt op een 24V waterpomp met een verloop busje?
              Dan kun je je eigen koeltunnel behouden en heb je geen koelproblemen..
              24V koelvin is groter maar past weer niet in de Monza tunnel,en zonder de tunnel heeft een koelvin maar …% werking.

Die temp sensors in je radiateur zijn:
              1 voor de airco pomp koppeling te bekrachtigen of niet bij koelwater boven huppeldepup graden verbreekt ie automatisch contact zodat je ac pomp niet meer bekrachtigt is.

2 bij temp hoger als huppelde pump worden je 2 electrische koelvinnen aangestuurt voor je radiateur..

Die sensors zitten alleen bij auto,s met ac derop.

Mijn C30NE met AC heeft 0.0 koelproblemen alleen met de AC aan in de zon stationair willen de electrische vinnen wel een aanspringen.
              Mijn broer zijn 24V heeft 0,0 koelproblemen.

Als je een AC radiateur hebt is deze ook nog dikker als van een standaard Monza.

noci
              Deelnemer

Heb er zelf ook geen probleem mee, airco werkt niet maar de 2 vennen zitten er ook niet meer in !
                Heb wel een dikkere airco radiateur erin !

Jigsaw
                Deelnemer

Was vergeten te vermelden: ik heb de koelvin op de waterpomp er niet opzitten. Ik wilde van de viscovin af en van de 24v was de vin kapot

GSE
                  Deelnemer

Ja dan word het anders dan kom je toch uit bij een electrische vin die je voor of achter de radiateur moet plaatsen…

Nu snap ik het,zonder visco vin loopt ie warm ja..

Jigsaw
                    Deelnemer

Kan ik deze dan zo aansluiten dat deze altijd meeloopt als de motor loopt?

Anoniem

@Jigsaw wrote:

Kan ik deze dan zo aansluiten dat deze altijd meeloopt als de motor loopt?

Zou ik niet doen. Waarom meedraaien als de motor koud is, of als rijwind voldoende is.

Gewoon zelfdenkend. dus via het thermo-contact aasluiten

Lekker dat eindelijk de oorzaak gevonden is in je koppeling, en dat de auto waanzinnig rijdt. :thumb

Misschien nog een foto van het geheel?

Jigsaw
                        Deelnemer

Via het thermo-contact zijn de andere ventilatoren al aangesloten, dan heb ik er 2 of 3 tegelijkdraaien als dat contact schakelt, das ook weer een beetje overbodig denk ik. Of ik zou het zo moeten bouwen dat ik de nog-in-te-bouwen electro-ventilator op een lagere temperatuur laat inschakelen, maar dan zal er waarschijnlijk een thermo-contact in een leiding moeten?

Anoniem

over welke fan hebben we het eigenlijk. 2 of 3 fans?

Jigsaw
                            Deelnemer

kijk,

ik heb geen fan meer op de waterpomppoelie, ik heb op dit moment ALLEEN de 2 extra ‘airco’ ventilatoren aangesloten, deze kunnen het blok met stilstand en langzaam rijden niet koel houden, deze springen ook pas heel erg laat aan, als de temp. meter in het rood zit. Tevens maken deze ventilatoren een enorme herrie. Ik heb echter ook nog een electrische airco ventilator van een omega 24v liggen die ik op de radiateur wil bouwen.

De 2 bestaande airco ventilatoren springen aan via het thermocontact, dus vind ik het onzin om die omega fan, die ik nog moet inbouwen, óók op dit contact aansluit want dan lopen ze allemaal tegelijk, dat zal nog meer herrie maken. Wat ik nodig heb, is dat de ventilator eerder aanspringt, of constant meeloopt zodat die 2 bestaande airco ventilatoren eigenlijk niet meer aan hoeven

Anoniem

ok, nouja, constant draaien is in mijn ogen geen optie. Dit ivm opwarmen motor, stroomverbruik, geluid, en levensduur fan.

Inderdaad is het monteren van een 2e thermocontact een perfecte oplossing.
                                Deze kan je bijvoorbeeld monteren in de bovenste slang vanaf thermostaathuis, naar radiateur. Stukje pijp ertussen, met daarin een ronde flens (met schroefdraad) waarin een thermocontact past. Missschien zijn er kleinere thermocontacten. Dit is makkelijker om de bijpassende flens te zoeken.

noci
                                Deelnemer

De airco ven die je hebt liggen van je senator B/omega A kan je niet achter de radiateur plaatsen Willem !
                                  De ven draait dan de verkeerde kant op.
                                  Wel ervoor plaatsen maar dan moet je die andere 2 laten verallen, en ik dat je dan in de file koelvermogen te kort komt, omdat de 24V zelf ook een viscoven en een electrische ven heeft !
                                  Optie van Ben is is beter en goedkoper met dat busje.

GSE
                                  Deelnemer

Wat je zegt klopt allemaal:
                                    Die 2 ac koelvinnen zijn gemaakt als extra hulp koeling voor als het echt nodig is,dwz die springen erg laat aan maken een takke herrie en hebben eigenlijk niet veel rendement..
                                    (Zijn al 25 jaar oud kwa design en anno 2011 is de techniek veel vooruit gegaan.

Wat je zou kunnen doen is:
                                    Haal 1 super grote fan,plaats die achter je radiateur (tussen motor en koeler),laat deze zuigen (sommige mensen maken de fout om de fan op de verkeerde kant te plaatsen)

Plaats ergens een sensor,waar je dat moet doen is je eigen keuze sommige mensen hebben het liefst in de bovenste waterslang andere kiezen voor de onderste waterslang weer andere kiezen voor de kop..
                                    Persoonlijk zou ik voor de bovenste waterslang gaan,dan kan je motor niet gaan koken,dwz als je sensor bv op 90 graden schakelt komt der altijd water terug in je motor van minder als 90 graden..

Schakel die sensor via een relais:
                                    Contactslot gestuurde + naar de sensor dan vanuit de sensor naar een relais..Zo,n fans zijn echte stroom vreters en trekken je accu zo leeg..

Teminste zo zou ik het doen,dan heb je niet dat gezeik dat die fan onnodig mee draaien,en heb je een vrij betrouwbaar koelsysteem.

Zo,n electrische fan heeft veel rendement dan een visco fan,al zeker bij lage toerentallen.

noci
                                    Deelnemer

Klopt ben , heb er niks aan toe te voegen :thumb

Jigsaw
                                      Deelnemer

Ja Ben, dat was ik ook grotendeels van plan ;) Heb me alleen een instelbare schakelaar gekocht die ik op verschillende temperaturen kan instellen. En noci, ik draai die omega ventilator gewoon om, dan zuigt hij ;)

GSE
                                        Deelnemer

Een Omega heeft een visco fan (A Omega heel zeker) en die electrische vin is als hulp koeling bedoelt bij de visco fan,daarom zou ik die niet gebruiken..

De luchtverplaatsing is te klein om onder extreme omstandigheden de zaak koel te houden:
                                          File 35 graden buiten en AC aan,dan kan ik je nu al zeggen dat je setup van electrische hulpkoel vinnen het niet koel houd.

Ik zou ff de sloop op wandelen en daar een electrische koelvin nemen van een auto die vergelijkbaar is of van een blok dat nog meer hitte maakt:
                                          Voorbeelden van auto,s die MOGELIJK een electrische koelvin zouden kunnen hebben:
                                          BMW 740-540-750 enz
                                          Mercedes modellen met 6 of 8 cil.

Maak dan zelf wat,of koop een electrische vin die 100% is gemaakt om een radiateur koel te houden zonder visco fan.

Als je de AC werkend hebt voel je bv maar eens aan de condensor die word zo warm dat je de handen der graag vanaf haalt,en dan heb daar nog een radiateur achter zitten,en dan moeten 3 hulp koelvinnen dat koel houden in de zomer met 35 graden in de file…Dat zie ik niet 1-2-3 gebeuren…

Ik heb zelf de tunnel voor de visco fan niet meegenomen uit Australie en gooi mijn visco vin deraf en plaats de grootste electrische fan met de meeste lucht verplaatsing die ik kan vinden,kost 119€ en kun je zo met een soort van pennen op de radiateur vast zetten.
                                          Zo,n fan hou de zaak wel koel,en kost lang niet dat motorvermogen wat een visco fan kost.

Maak de koeling beter overkill dan te bekrompen..

Jigsaw
                                          Deelnemer

Dan ga ik op zoek naar een fatsoendelijke ventilator. Heb bij biesheuvel al wat gevonden, ook rond de prijs wat jij zei Ben.
                                            http://www.biesheuvel.nl/store/group/73007/zuigend_high_power

Dan nog 2 vraagjes;

-bak olie bijvullen; tijdens het monteren is er een hoop olie uitgelopen, kan ik dit zelf bijvullen, of heb hier een spuit of iets dergelijks bij nodig en kan ik daarvoor beter naar een garage gaan?

-multieriem maakt een herrie; het geluid lijkt van de stuurbekrachtigingspomp af te komen maar kan ook van een van de rollen zijn. Wat slijt normaal gesproken het snelst?

GSE
                                            Deelnemer

Bak olie bijvullen kun je zelf goed:
                                              Juiste olie halen,alles aflaten als die toei der al lang opzit.
                                              Aan de zijkant zit een dikke imbus schroef die moet je loshalen en dan moet je de olie daarin gieten todat het deruit loopt,dan staat ie op peil.

Multi riem heb ik niet veel ervarning mee,enkel kan ik je vertellen dat als ie niet recht loopt ie gaat wringen en een piepend geluid maakt..

Haal de riem los en draai aan de spanrollen..Voel je wel of die lagers RIP zijn.

Jigsaw
                                              Deelnemer

Kun je dit gieten ook doen als de bak onder de auto hangt? Lijkt me erg lastig om een gietende beweging te maken als die bak in de tunnel hangt. Ik heb GL-4 80W als bakolie

GSE
                                                Deelnemer

Je kunt een slangetje nemen en het daarin knijpen vanuit de bus dan komt het wel in de bak uit…

Of je neemt een smeer kannetjes met zo,n knijp ding en vult dat kannetje een paar keer

Zijn medere wegen die naar rome leiden.

Anoniem

sorry, was ff tijdje offline, door rondom huis werkzaamheden :D

de multiriem moet recht zitten, anders gaat ie na verloop ‘smaller’ worden aan 1 kant :mrgreen:

Spanrollen worden her en der aangeboden, maar schijnen van een airco te zijn,
                                                    en hebben in het midden een andere diameter dan die van de stuurbekrachtigingspomp :hmmz

probeer de volgende weg eens uit, hij gaat niet naar Rome, maar zou je verder kunnen helpen :D

Wat je zou kunnen doen is de spanrol even demonteren, de bout ervoor losdraaien,
                                                    en dan de rol eraf, test dan even of het lager gaar is of dat het meevalt,
                                                    gooi anders die rol met lager in een bakje terpentine,
                                                    dan loopt de evt smeer die erin zit eruit, ast goed is merk je het verschil in het draaien,
                                                    na deze behandeling het lager in het vet zetten, en de spanrol monteren.

laat na deze behandeling maar even weten of het geluid minder of verdwenen is :wors

btw: Door een pas/verloop busje te laten draaien, kun je de org 30E fan met behuizing ervoor zetten :thumbup

24 berichten aan het bekijken - 151 tot 174 (van in totaal 174)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.