Moeizame koude start, 3 minuten schokkerig rijden

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Moeizame koude start, 3 minuten schokkerig rijden

• Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    MartinLoose

Mijn Zafira uit 2000 sukkelt al meer dan een jaar met een opstartprobleem, vooral als het koud is. Ik moet veel extra gas geven, en ook dan rijdt hij de eerste paar minuten zeer schokkerig, en bij wachten voor een stoplicht loeit het toerental op en neer.
      Hij is al een paar keer bij de garage geweest. Het carterventilatiegaatje is al opgeboord. Een paar weken geleden is het gasklephuis nog schoongemaakt, niet voor de eerste keer trouwens. Daarna was het een stuk beter of zelfs normaal, maar dat duurde niet lang. Binnen een week was het erger dan ooit tevoren, lijkt het.

Mijn garage wil het gasklephuis vervangen (700 euro). Maar na al hun onderzoeken en pogingen geloof ik daar niet meer in. Ik vermoed dat er een andere oorzaak is waardoor het gasklephuis vervuild raakt.
      Wat zou dat kunnen zijn en wat kan ik daaraan doen?

Opvallend detail (misschien relevant) is nog, dat de auto al zo lang als ik hem heb (vijf jaar) een hoog olieverbruik heeft (ongeveer een liter per 1000 km).

Dolby
      Deelnemer

Allemaal vervelend om te horen. Maar om wat voor motor gaat het bij jouw? 1.6 (101pk), 1.8 (116PK), 1.8 (125PK, 2.0 OPC (192PK) of de 2.2 16V (147PK).

Ik neem aan dat je geen 2.2 16V hebt omdat je hierboven al geschreven hebt dat de carterventilatiegaatje is opgeboord.

Vraag:
        – Om welke type motor gaat het precies?
        – Welke foutmeldingen komen er wanneer de auto uitgelezen word? (deze is eigenlijk het belangrijkste om uit te zoeken wat er aan de hand is)
        – Je geeft aan dat je olie verbruik erg hoog is namelijk 1 op 1000KM. Dat is inderdaad veel. Hoe ziet je motorblok er van de buitenkant uit?

MartinLoose

Beste Dolby,
          Dank voor je reactie. Antwoorden op je vragen (voorzover ik dat kan):
          – het is een Z1.8XE motor.
          – foutmeldingen bij uitlezen: ik heb geen idee. Ik kan dat zelf niet. Maar de garage, waar hij voor dit probleem al een paar keer is geweest, heeft daar geen uitsluitsel uit kunnen halen. Zoals ik al schreef: zij komen niet verder dan de stelling dat het gasklephuis vervangen moet worden. Maar ik geloof daar niet echt in – als de vervuiling van dat gasklephuis een symptoom is, ligt de oorzak dan niet ergens anders?
          – het motorblok ziet er voor mijn (leken)oog niet abnormaal uit. Alles is wel zwart, natuurlijk, behalve dan de zilverkleurige deksels/afdekkappen.

Nog iets anders: het is duidelijk een probleem dat te maken heeft met temperatuur. Niet alleen loopt hij prima als de motor eenmaal warm is, het is óók een kwestie van omgevingstemperatuur bij koude start. Als hij in de zon heeft gestaan, is het ook een stuk beter (wat daarbij misschien ook helpt, is dat het een zwarte auto is ;-)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.