Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Moeilijk terugschakelen Astra G uit 2001
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 mei 2017om 22:00 door TWA.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2012 om 19:06 #17247415
Hoi allemaal,
Heb al een tijdje problemen met het schakelen in mijn Astra G met Z1.6XE motor. Sinds kort rijd mijn vriendin als beginnend bestuurder en wat voor mij lastig is is voor haar helemaal een ramp.
Bij het rijden krijg ik de versnelling soms met moeite terug in de 2 en soms helemaal slecht in de 1(ook bij stilstand).
Als ik de koppeling dan snel op laat komen in de vrij hoor en voel ik een soort *bonk* onder de auto en dan glibbert hij weer net zo lekker in de 1. Als ik dit dan op een geschikte plek weer probeer hoor ik het niet bij een paar keer intrappen en loslaten. Bij de 2 lijkt het probleem minder ernstig en in de achteruit heb ik het nog niet opgemerkt.
De grootste ellende is dan nog dat we in de binnenstad en de versnelling dus erg veel moeten gebruiken :swearWaaraan kan dit liggen, hoe los ik dit op en wat gaat me dit kosten?
Alvast bedankt voor de reacties
4 maart 2012 om 20:58 #18004508Terug schakelen naar 1 is meestal vervelend bij deze Opel bakkies..
Dat de auto bij stilstand moeilijk inschakeld, en na koppeling los en weer intrappen is een verplaatsing van tanden.
Of er iets mis mee is, dat kan ik pas zeggen als ik het zelf gevoeld zou hebben.
Maar kan een beginnend probleem met de koppeling zijn.
Willem
4 maart 2012 om 21:43 #18004509Zijn er in dat geval meer symptomen waar ik op moet letten? Ik ben namelijk niet zo’n fan van garages ondanks dat ik mij door onze huidige garage nog niet ge(…) heb gevoeld en de verschillende “opritklussers” ook vaak uiteenlopende meningen hebben.
4 maart 2012 om 21:45 #18004510Lastig naar achteruitschakelen (kraken)….
Maar euh waar kom je vandaan, wil het best wel eens voor je nakijken…
Willem
4 maart 2012 om 22:04 #18004511Voor de testrit zie pm.
Achteruit heb ik nog nooit een probleem mee gemerkt. Volgens mij wil hij na in de achteruitzetten zonder weer te koppelen alsnog niet in de 1 maar dit zal ik nog eens moeten proberen. Wel had ik met -15 dat de auto in de vrij vooruit wilde maar volgens mij kwam dit door te dikke olie(lijkt me)? Of lopen er dan tandwielen toch te dicht langs elkaar?
4 maart 2012 om 22:05 #18004512Dat heet Wrijving door koude dikke olie inderdaad…
volledig normaal..
Willem
4 maart 2012 om 22:11 #18004513Kan het zo makkelijk als het afstellen van de schakelstang zijn? Heb dit namelijk wel gelezen in combinatie met moeilijkheden met schakelen naar de 2 en 1. Ik zie alleen niet waar het koppelen in de vrij bij dat “probleem” past..
4 maart 2012 om 22:17 #18004514had ik ook bij mn tigra.. bijna niet in de 1 te krijgen, paar keer flink aan getrokken en kan hem bij een snelheid van 20 ofzo al in de 1 krijgen :D vast niet helemaal goed maar probleem opgelost ;) schakelt voor de rest perfect trouwens
5 maart 2012 om 18:15 #18004515Dat afstellen is zelf te doen= Hoe doe ik dat=
Wel valt mij op dat de problemen zich vaker voor doen bij een koude bak maar ook de kop opsteken bij een warme bak.
De achteruit lijkt nog het meest soepel te gaan..5 maart 2012 om 18:28 #18004516kan je niks aan stellen, is hydraulisch bij de astra-G
Willem
5 maart 2012 om 20:45 #18004517zelfde probleem in de f.
moet echt stilstaan, dan kan die in zijn 1.
bij mijn vorige astra g z16se kon ik met 10km per uur rustig in zijn 1 zetten:) al schakkelt en koppelt de f vele malen lekkerder, ook het sturen trouwens6 maart 2012 om 07:29 #18004518Dat is de ellende nou juist.. Zelfs bij stilstand krijg ik de auto regelmatig niet in de 1. Altijd leuk bij stoplichten en rotondes dat het achteropkomend verkeer niet weet waarom jij remt en vervolgens zo lang stil blijft staan.
Ik zal straks eens naar de garage gaan voor m´n zomerbanden en gelijk vragen wat het kan zijn of of ze willen kijken.
6 maart 2012 om 09:13 #18004519ik denk dat het de voorste baksteun is die kapot is astra g heeft daar 2 types is
en type2 is de zwaardere uitvoering van type 1 (ligt aan de rubbers die er in zitten)
succes6 maart 2012 om 09:17 #18004520mocht hij er niet in gaan als het nodig is rij je toch in zn 2 weg? bij mij is het met de achteruit precies hetzelfde, gaat er soms gewoon niet in, laat ik de auto 1 cm van zn plek rollen gaat hij er probleemloos in
6 maart 2012 om 09:19 #18004521bij mijn vectra ging schakelen moeilijker toen is de bakolie vervangen scheelt een hoop!
Erwin
7 maart 2012 om 18:14 #18004507ATF Olie in de bak doen scheeld een hoop eventueel de spietjes vervangen en afstellen. Heb dit probleem ook gehad en nu is het probleem opgelost. Grz Wesley
7 maart 2012 om 18:20 #18004506nooit atf afvullen met atf olie als de bak er niet voor bedoelt is. je kan er een scheutje bij doen maar meer ook niet (werkt meestal wel)
22 maart 2012 om 16:49 #18004522Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb vandeweek de monteur er tijdens de bandenwissel naar laten kijken voor de zekerheid en volgens hem was er niks mis mee en hoorde het bij Duitse auto’s wat stroever te gaan. Het zal dus wel goed gaan. Wel voel me op dat ook de pook wat stroever liep en wat kraakte. Ik zou dus het mechanisme wat willen invetten en denk dat daarme het grootste probleem wel verholpen is.
Wel vet kan ik hier het beste voor gebruiken? Heb al wel even gekeken maar zie van alles voorbij komen zoals: smeervet, siliconen vet, ptfe vet, wit vet en ik weet het verschil niet echt..
Alvast bedankt!
24 maart 2012 om 06:47 #18004523@Astra_R wrote:
Wel vet kan ik hier het beste voor gebruiken? Heb al wel even gekeken maar zie van alles voorbij komen zoals: smeervet, siliconen vet, ptfe vet, wit vet en ik weet het verschil niet echt..
Alvast bedankt!Mocht je gaan invetten in ieder geval geen siliconen gaan gebruiken, die gaan je kruipen. heb laatst even een paar pookhoezen moeten vervangen en volgens mij zit daar wit vet op balkop van de pook.
24 maart 2012 om 07:21 #18004524Wit vet doet de dealer inderdaad…
Dat werkt over het algemeen goed en lang..
willem
7 mei 2017 om 03:11 #18342995Hoe heet dit witte vet?
Waar kan ik het kopen?Vr gr Arnold
7 mei 2017 om 20:38 #18343014AnoniemLid sinds:
1 January 1970opel schakelt altijd rauw.. vind ik.. bij mijn tigra heb ik eens een nieuw rubbertje onderin de pook gezet, en weer goed laten afstellen, toen was het eerst weer goed
7 mei 2017 om 20:41 #18343016AnoniemLid sinds:
1 January 1970ook koppeling moet wel goed zijn (afgesteld)
7 mei 2017 om 22:16 #18343019Spreek uit ervaring dat bakolie vervangen ook zeker helpt, helemaal bij nog niet op bedrijstemperatuur zijnde olie.
Greetz Emiel
8 mei 2017 om 19:37 #18343075Helaas kan ik je uit ervaring weer tegen spreken Emiel. Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad. Ik heb het ook geprobeerd. Er zat bij mij af fabriek wel wat te weinig olie in. Uiteraard correct via peilopening gevult en op een brug. Zelf ga ik nog eens opnieuw afstellen proberen. En de pook en schakelstang vervangen. Hoop dat het dan beter word.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.