Mistlampen terug bouwen in bumper Corsa GSI

Forumindex Forums Modellen Corsa Mistlampen terug bouwen in bumper Corsa GSI

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Janzzen

Hallo allemaal,

Mijn ‘beunhaas’ kwam vlak voor de APK met een (voor mij) bizar verhaal. De mistlampen moesten uit de voorbumper van mijn Corsa B GSI worden gehaald, anders kwam hij niet door de APK heen. Ik als auto-leek heb er mee ingestemd en na de APK kreeg ik mijn GSI terug, zonder mistlampen en zonder mistlichtschakelaar. Die laatste lag in de asbak en kon ik zo weer terugplaatsen. Maar, de mistlampen moeten er nog steeds ingezet worden. Daar is hij helaas een beetje te lui voor heb ik het idee. ‘Dat moeten we even bekijken’ en ‘Ik laat het nog weten wanneer ik kan’ zijn veelal de opmerkingen die ik te horen krijg.

Nu vroeg ik mij af of ik dat zélf ook kan doen. Even voor de duidelijkheid, de mistlichten hebben er dus altijd al ingezeten, de bumper is er origineel op voorbereid, alleen zijn ze er dus nu uitgehaald en heb ik straks, als ik de lampen ophaal, twee losse mistlichten (als het goed is…?).

Ik heb gehoord dat de complete bumper losgehaald moet worden voor het plaatsen van de mistlichten (vandaar dat hij ze nu niet terug wil zetten denk ik, teveel werk???). Maar, hoe doe ik dat? Is dat zelf te doen? Ik heb geen brug o.i.d, hooguit kan ik een krik van iemand lenen, maar geen idee of dat nodig is.

Ik ben benieuwd of iemand me wat tips kan geven, ik ben echt een leek in dit soort dingen.
      Hoe zit het bijvoorbeeld met het vastzetten en hoe sluit je die dingen aan?
      Geen idee hoe dit moet, ‘k weet één ding wel, en dat is dat ik naar een andere beunhaas ga :)

Alvast hartelijk dank,

Roland.

BlackDevil

Heb je de Corsa soms op 1 april laten keuren? Dit is toch echt een grap. Als dit verhaal al vreemd leek, had ik wel de nodige acties ondernomen om een en ander te verifiëren, door bijvoorbeeld een kijkje te nemen in de regels omtrent permanente voertuigeisen. Daarin staat namelijk vermeld dat mistlichten vóór geen verplichting zijn, maar wel zijn toegestaan. Bovendien heeft jouw Corsa een typegoedkeuring hiervoor.

Heeft deze beunhaas ook zelf de auto APK gekeurd? Dat zou sowieso al vreemd zijn, omdat deze bevoegdheid normaliter alleen is voorbehouden aan RDW-erkende instanties. En als deze beun je auto gekeurd heeft, is nog maar de vraag in hoeverre je waarde kunt hechten aan zijn oordeel. Wie weet heeft ie de wagen helemaal niet geïnspecteerd en alleen het geld ervoor opgestreken.

Teruggaan en eisen dat hij de auto weer in oorspronkelijke staat herstelt. Daarna deze beunhaas heel snel laten voor wat ie is.

McKaamos
        Deelnemer

Als je een beetje lenig bent kan je het op gevoel doen via de onderkant.
          De schroefjes zijn met een 10mm 6kant koppie, dus kan je met een steeksleutel/dopsleuteltje vast zetten.

1 gaat van onderen er in, er zit een gat in de bumper waar je het schroefje door kan vastzetten.
          De andere 2 zitten hoger op en gaan van boven vast. Er zitten twee plastic tabjes aan de binnenkant waar 2 metalen plaatjes op klemmen.

En verder wat Blackdevil al zegt. Dikke poep over die mistlichten. Mijne is er ook gewoon mee goed gekeurd, bij de Vriendelijke Opel Dealer, of all places.

editje: plaatje erbij, heb helaas geen plaatje van de binnenkant.

Aansluiten is simpelweg een stekkertje. Er in klikken en voila.
          Als het goed is hangt die nog gewoon achter je bumper. Komt van boven naar de lampen toe.

Janzzen

Heeeee super die foto! Even afgezien van de mooie bumper (kwijl!), handig om te weten waar ik moet zijn met de schroefjes.
            De kabeltjes moet ik even opzoeken, dat heb ik nog niet gedaan, maar dat weet die klootviool me wel te vertellen, hi. ;)

Ja, lulkoek of niet, ik heb geen idee. Ik heb vorig jaar een hert geschampt en daardoor zou één van de mistlichten niet goed staan of weet ik veel, dus was het ‘handiger’ om de mistlichten er voor de keurig uit te halen. Hij keurt overigens geen auto’s, ‘t is geen garage, wel’n automonteur met een eigen bedrijfje. Maar toen kreeg ik de auto terug en toen ik’m vroeg naar de mistlichten. Wat denk je? Hij was verbaasd dat ik ze er terug in wilde hebben!? :wtf

Ja, túúrlijk wil ik ze terug hebben, dit is geen gezicht nu met twee van die lege gaten in de bumper. :swear

En een afspraak maken is dus nu ineens moeilijk, want ja, dan moeten er wel twee hele mistlichten worden gemonteerd. Nou, dan laat ik het wel lekker zitten. Ik ben verhuisd sinds begin dit jaar en de beunhaas woont 25km verderop, en ik heb al gezien dat hier praktisch om de hoek een heel goed garagebedrijfje zit wat zéér schappelijke prijzen hanteert, daar ga ik dan wel naar toe. :thumbup

Hij mag de mistlichten klaar leggen, dan haal ik ze van de week wel op, hi.
            Ik ga zelf wel kijken of het me lukt, zo te horen moet het kunnen en anders heb ik ook nog wel een aardige vriendin met iets kleinere handen dan dat ik heb, dan mag zij het proberen, hi.

Dank in elk geval voor de antwoorden, ‘k heb weer wat meer vertrouwen erin dat het mijzelf gaat lukken, hi.

Roland.

opelgteetje

anders wil ik ze dr wel voor je in zetten. moet je alleen ff naar heerenveen rijden. ben de hele week wel thuis. hoor het wel.

wim-v6
              Deelnemer

Bij mij hebben ze nog nooit gekeken hoe de mistlampen afgesteld staan!!

Zelfs RDW niet..

Willem

soepkiepe
                Deelnemer

ik had standaard geen mistlampen in mijn astra, heb er een bumper opgezet met mistlampen, maar zijn niet aangesloten.
                  is er gewoon mee goed gekeurd.
                  lijkt me dus eigenlijk eerder dat de mijne er mee afgekeurd zal worden met niet werkenden dan jouwe met fabriek af EN werkenden

wim-v6
                  Deelnemer

Je mag zoveel lampen erop zetten als je zlef wil, Werken ze niet, dan werken ze niet….

Ook al heb je 100 Mistvoorlichtschakelaars in de auto, Werkt het niet is gewoon GOEDkeur…

Afstelling kijken ze ook niet naar, alleen van de Dimlichten.

Bij mijn Vectra (en mijn vorig Vectra) zitten de Mistlampen op de schakelaar en doorgelinkt aan grootlicht, dus met seinenen grootlicht aan branden ze standaard ook mee, ook daar is nooit wat over gezegd!!!

Wilem

soepkiepe
                    Deelnemer

weet je dat van die schakelaar wel zeker?
                      weet niet meer precies hoe of wat, maar volgens mij was dat met hoogte versteling.
                      als je die schakelaar wel had, maar niet werkte was het afkeur, eerder mocht er een plakkertje overheen, maar nu moet de schakelaar er uit.
                      is wel wat anders dan mistlamp schakelaar misschien, maar toch wel een schakelaar.

wim-v6
                      Deelnemer

Aardig verschil he, Schakelaar hoogte verstelling en Schakelaar mistlampen…

Ik heb al heel wat jaren met een Kadett Gereden waar alle knoppen bezet waren Links van de teller Mist voor en Achterlicht schakelaar (had geen van bijde origineel, dus bijde alleen nachtverlichting in de schakelaar), en rechts van de teller, de Stoelverwarmingsschakelaars, waarvan ook alleen nachtverlichting aangesloten was.

Nooit gezeur over gehad, Koplamphoogte regeling was wel aanwezig in mijn 85er kadett-E 1.2SC LS, even als dimbare tellerverlichting.

Willem

Janzzen

Nou, die mistlampen gaat me nóóit lukken.
                          De bumper moet er helemaal af, want de lampen passen er anders niet tussendoor via de onderzijde.
                          Zit een hoop staal en kunststof in de weg :)

Heb al even zitten loeren welke bouten er los moeten, maar krijg het idee dat bijna de hele bumper ook uit delen bestaat. Geen idee welke bouten er allemaal los moeten, even afgezien van het feit of ik daar zo vanaf de grond (dus zonder brug/krik) bij kan.

Ik weet niet of er mensen zijn die me op weg kunnen helpen welke bouten er los moeten, anders hou ik toch het aanbod van ‘opelgteetje’ even achter de hand, Heerenveen is niet naast de deur, maar wel te doen eventueel.

Roland.

DarkNL08
                          Deelnemer

Heb je ze wel teruggekregen? Ik dacht zowat dat hij ze zelf ergens opgezet had om onder dat klusje (schade?) uit te komen…..

noppe889

Hallo,
                              Ik wil het ookwel doen maar ik woon in belgië limburg lommel (:

McKaamos
                              Deelnemer

@Janzzen wrote:

Nou, die mistlampen gaat me nóóit lukken.
                                De bumper moet er helemaal af, want de lampen passen er anders niet tussendoor via de onderzijde.
                                Zit een hoop staal en kunststof in de weg :)

Heb al even zitten loeren welke bouten er los moeten, maar krijg het idee dat bijna de hele bumper ook uit delen bestaat. Geen idee welke bouten er allemaal los moeten, even afgezien van het feit of ik daar zo vanaf de grond (dus zonder brug/krik) bij kan.

Ik weet niet of er mensen zijn die me op weg kunnen helpen welke bouten er los moeten, anders hou ik toch het aanbod van ‘opelgteetje’ even achter de hand, Heerenveen is niet naast de deur, maar wel te doen eventueel.

Roland.

Bovenlangs: 2 schroefjes, direct in je zicht.
                                Zijkanten: kruiskop schroefje direct in je zicht en een 10mm moertje achter een klepje in je wielkast, precies op het hoekje van de bumper.
                                Onderlangs: een stuk of 4 10mm 6kant schroefjes. Er zitten er meer, maar een aantal zijn van de zwarte rubber skirt. Die hoeft niet los.

Als je die schroefjes los hebt komt de hele bumper er zo naar voren toe af.

Ik wil het anders ook wel een keertje doen. Het is ff prutsen, maar heb het eerder gedaan. Geef me een uurtje op z’n slechtst.

Janzzen

Dankjewel Mac Kaamos, ik heb vanmiddag wat te doen! :thumb

Mistlampen heb ik inderdaad wel teruggekregen, maar ik vermoed dat hij er inderdaad iets mee gedaan heeft. Ook de lampenbolletjes waren er ineens uit en dat terwijl die het gewoon nog deden. Hele vage situatie dus.

Maargoed, ik ga vanmiddag (als het eindelijk eens droog is!), lekker prutsen.

Roland.

Janzzen

Blijkbaar is er meer aan de hand. Ik was bezig met mijn bumper om deze te verwijderen en toen ik eenmaal wat ruimte had, heb ik geprobeerd één mistlicht er terug in de plaatsen. Dat ging wel lukken. Dus ik opzoek naar de bekabeling…

Juist… net na de koplamp zit een splitsing met een 3-polig stekkertje. Dit hing los, aan beide zijde.
                                    Ik neem aan dat dit van de mistlichten is, die kwamen tenslotte ‘van boven’.
                                    Nu blijkt dus dat dit draadje véél te kort is om de mistlichten op aan te sluiten.

Kan het kloppen dat er nog een ‘verlengkabel’ zit tussen de kabelboom bij de koplampen en mistlampen?
                                    Als dát zo is, dan kan ik er nog niks mee, want die ‘verlengkabel’ heb ik dus niet bij de mistlampen teruggekregen…

Al met al flinke ellende van die beunhaas die mijn auto écht nooit meer te zien krijgt! :swear

wim-v6
                                    Deelnemer

Nee die 3 polige is van de koplampafstelling, deze zal jouw auto dan niet hebben en hangt dat stekkertje los..

Stekkertjes horen in die hoeken te hangen..

Mistlampen zijn 2polig

Willem

Janzzen

Hmm, zojuist nog eens even gezocht aan beide kanten… geen draden te vinden! :(
                                        Het wordt steeds vager allemaal, haha!

Die bedrading zou ‘van boven’ komen, zit er dan ergens een uitloop vanuit een kabelboom?
                                        Of is het bij de GSi zo dat dat aparte bekabeling is?

Roland.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.