Mist achterlicht ??

Forumindex Forums Modellen Astra Mist achterlicht ??

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 52)
  • Auteur
    Berichten
  • #17945596
    crossagek
      Lid sinds:
      13 January 2005

      zicht is hier vandaag wederom nul :(

      gisteravond uit het werk , hooguit 2 of 3 strepen zicht voor de auto . Dus ik de mistlamp aan achter op mijn corsa A TR en bleek ie het niet te doen. morgen maar even kijken wat er mis is . ( had geen mistlamp vanuit de fabriek en deze heb ik zelf in het achterlicht gemaakt ) .

      hier in de hoek franeker – harlingen -leeuwarden is het allemaal water rondom , dus ook zeer vaak mistig / mistbanken .

      denk dat we nu al een week geen tot weinig zicht hebben uit het raam :(

      #17945595
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Hier was het gisteravond heel erg (ik schat zo’n metertje of 20).
        Moest uitwijken en remmen voor een reiger langs de kant van de weg. De bumperklever achter me schoot rechts naast me, raakte die reiger en daarna bijna mij. Reiger gezocht, poot gebroken, dierenambulance geregeld.
        Vandaag is het iets opgetrokken, maar ik zie de overkant van de snelweg niet (werk in een gebouw langs de A17). Dus nog steeds minder dan 50 meter zicht :S

        #17945594
        Astraman
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 July 2004

          Dan zit je in Moerdijk…

          #17945593
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Nope, ik werk op de Borchwerff in Roosendaal (al is het adres Oud-Gastel).
            Ligt ook langs de A17.
            Gisteravond met die reiger was tussen Etten-Leur en Prinsenbeek.

            #17945592
            KadAstra-EF
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 July 2010

              Hier in leeuwarden is het al niet veel beter.
              50-75 meter zicht en dan houdt het toch echt op !

              Rik :)

              #17945591
              kaneelschep
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 November 2004

                hahaha.. Wat ene gebla over mist :) Ik woon vlakbij weesp ook tussen allemaal weilanden en ik kon gisteravond het eind van mn tuin niet eens zien.. En die is maar 15 meter lang ofzo.
                Ben ook weer eens net terug uit Hongarije en dat was vanaf 1am, 800km lang mist waar ik niet zonder mistlampen in wilde rijden.
                Heb weer een hoop halve gare roemenen en bulgaren gezien die ze niet aan hadden of ze niet hadden en die zie je dan echt pas op het laatst. Erg lekker als ze dan zo’n lage auto ambulance erachter hebben hangen ;)

                #17945590
                Astraman
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 July 2004

                  Nou geloof het of niet, hier schijnt inmiddels de zon. :thumbup

                  #17945598
                  kaneelschep
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 November 2004

                    Ik kijk even door het raam voor je ;) hahaha.. Ik zie nog net een sprinter verdwijnen in het niks :) denk 100 meter.

                    #17945589
                    soepkiepe
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 August 2010

                      lol ik heb het tegen overgestelde van de topicstarter, wel mistlampen in de voorbumper, maar kan geen schakelaar er van vinden :P
                      is ook iet zo gek want heb er zelf een bumper met mistlichten in gezet.
                      helaas geen voorbereiding op me kabelboom dus word zelf ff een schakelaar met kabels trekken;)

                      maar ff wat anders.

                      ik ben laatst richting groningen gereden, ook smorgens tijdens mist.
                      wat mij opviel en ik raar van op keek is dat wanneer ik in me spiegel keek ik een auto zag aankomen met vooraan alleen mistlicht en achteraan helemaal geen licht.
                      is dat wat nieuws ofzo?
                      mij lijkt het vrij vanzelfsprekend dat wanneer je voor mistlicht aan hebt je ook graag zelf niet van achter aangereden wil worden.
                      dus ik snap niet echt dat dat een mogelijkheid op een auto is.

                      heb het sowieso bij mercedes en een volkswagen gezien.

                      #17945588
                      KadAstra-EF
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 July 2010

                        Je hebt een schakelaar voor mistlampen voor en een schakelaar voor mistlampen achter.
                        tja, en als je achter niet aktiveert dan blijft ie uit.

                        Rik :)

                        #17945597
                        RISL
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          24 January 2011

                          Soepkiepe, wat je waarschijnlijk gezien heb, is de dagrijverlichting.

                          Er zijn namelijk nogal wat autonoobs in hun te dikke auto’s met dagrijverlichting die hun verlichting niet op handmatig hebben gezet met deze mist. Daardoor valt er nog genoeg licht in de lichtsensor en deze besluit dan vervolgens om de dagrijverlichting aan te laten (dus alleen voor) en niet om te schakelen naar de gewone dimverlichting.

                          Staat op autoblog ook mooi beschreven: http://www.autoblog.nl/bij-mist-geen-automatische-verlichting-gebruiken

                          #17945623
                          Astra_DLS
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 March 2008

                            wat dus weer een kansloze functie is van automatische verlichting, dan wel dagrijverlichting. Ik kan niet wachten op de wet dat dimlicht verplicht wordt 24/7!

                            En dat mensen is een keer na gaan denken wanneer een mistlicht echt nodig is.. Dikke mist / alleen rijden –> JA. Dikke mist, stil in de file.. Zet dat ding dan uit, degene achter je heeft je echt wel gezien!..

                            Zo, dat was mijn frustratie.

                            #17945624
                            RISL
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              24 January 2011

                              Vind dat je groot gelijk hebt! En dan zijn er nog mafkezen die extra mistlampen achterop hun auto bouwen. :fy1

                              En altijd dimlicht aan is echt heel fijn inderdaad! Reed vorig jaar in Denemarken en zeker bij laagstaande zon e.d. zie je veel meer. Vind het zo dom dat mensen (zoals mijn pa) het niet doen, omdat het meer zou vragen van de motor, dus meer brandstof kost en slecht is voor het milieu en meer van die onzin redenen.

                              Wat ze dan ook nog even moeten doorduwen in DH is dat het stoplicht voortaan ff op oranje springt voordattie op groen springt. Dan sta je ook niet meer achter die truttenschudders met zo’n sloom start/stopsysteem!

                              Zo, mijn frustratie er ook ff uit.

                              #17945625
                              soepkiepe
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 August 2010

                                maar waarom doen ze niet met elke auto wat ik op mijn 1e auto had:P
                                de volvo 440 uit 92:P

                                ik KON niet eens zonder licht rijden, wanneer ik hem op contact zette was mijn licht ook aan ;)
                                en daarom noemde ik dus ook ff de auto.
                                een oude volvo uit 92 die dat al had.

                                het enige nadeel is dat ik het persoonlijk mooi vind staat om het mistlicht aan te zetten en de lampen op de 1e stand.
                                ook zonder mistlampen vind ik dat mooi lijken, maar nu twijvel ik ff, want volgens mij was dat wel gewoon mogelijk :P

                                maar waarom doen de autofabrieken dat niet? toch een stukje meer veiligheid, waar de fabrikant/merk dus wel weer een klein beetje reclame maken :P

                                #17945626
                                kwuyts
                                  Lid sinds:
                                  27 October 2011

                                  Maar dan verdienen ze niets meer aan dagrijlichten :jerry

                                  #17945627
                                  RISL
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    24 January 2011

                                    Stadslicht alleen is verboden, net als stadslicht of dimlicht met mistlampen wanneer er meer dan 200 meter zicht is. Kans op een boete dus…

                                    #17945628
                                    Klopper
                                      Lid sinds:
                                      19 September 2010

                                      Hoera voor polderwegen, daar hoef je niet te twijfelen of je je mistachterlicht aan moet zetten :)
                                      Ik ga meestal uit van een veilige remafstand tussen 2 voertuigen… Als achter mij iemand netjes op afstand rijdt (±100m) en zie z’n koplampen nog maar net, dan zet ik toch liever m’n mistachterlicht aan…

                                      Ik ben er dan misschien ietswat eigenwijs in, maar ik kies zo wel m’n goeie momenten uit (niet op de snelweg dus :P)

                                      #17945629
                                      Astraman
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        14 July 2004

                                        Ik zou mijn verlichting best contact geschakeld willen hebben zoals FIAT heeft, als je daar de lampen laat branden en je zet hem van het contact, gaan ze uit. In Italië is het namelijk verplicht op altijd dimlicht te voeren.

                                        #17945630
                                        Step-han
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          27 September 2010

                                          @RISL wrote:

                                          Stadslicht alleen is verboden, net als stadslicht of dimlicht met mistlampen wanneer er meer dan 200 meter zicht is. Kans op een boete dus…

                                          Stadslicht alleen is verboden? Heb je dat wel goed? Lijkt me echt onzin dat je een bekeuring zou krijgen als je alleen met stadslichten aan rijdt. Ik rij overdag altijd alleen met stadslichten zo word ik van de achterkant goed gezien omdat mn achter verlichting brand en ik word van voren ook goed gezien doordat de stadslichten (led EU goedgekeurd) branden.

                                          Als het een beetje begint te schemeren doe ik mijn dimlichten ook aan.

                                          #17945631
                                          RISL
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            24 January 2011

                                            @ Step-han, dat jij het onzin vind, is prima, ik vind het ook. Maar het is echt verboden en je riskeert dus inderdaad een boete.

                                            Hier kun je het nog even nalezen: http://www.gratisrijbewijsonline.nl/lichtenwet2.htm

                                            Er is namelijk een bepaalde kronkel in de wet waardoor stadslichten worden gezien als parkeerlichten. En parkeerlichten mag je alleen aan hebben als je stil staat met de sleutel uit het contact.

                                            #17945632
                                            Step-han
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              27 September 2010

                                              Volgens mij heeft mijn Astra niet eens de functie om links of rechts een parkeer licht aan te zetten, haha. Bij de Vectra kan het wel door als de auto uit staat vervolgens links of rechts knipperlicht aan te zetten gaan de parkeerlichten branden.

                                              Hmmm ik heb dit nooit geweten, weer wat geleerd. Maar ik gebruik mijn stadslichten overdag toch gewoon wat het staat mooi en is nog veilig ook.

                                              EDIT
                                              Heb even gezocht op google maar daar vind ik vaak voorkomend het volgende stukje:

                                              Stadslicht:
                                              Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit daar waar verlichting gevoerd moet worden. (zie boven art. 32). Dit neemt niet weg dat je stadslichten wel mag voeren b.v. op de dag bij helder weer, als je dit veilig of raadzaam vindt.

                                              #17945633
                                              RISL
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                24 January 2011

                                                Ik heb het ook niet over de parkeerlichten zelf, maar over stadslichten. Die worden alleen toegestaan wanneer je stilstaat met de motor uit. Het is dus in principe niet toegestaan om met stadslichten te rijden en je kunt er dus bekeurd voor worden.
                                                Wat jij ermee doet, maakt me niet uit, maar je weet nu dus dat het eigenlijk niet mag. Ik heb echter nog nooit gehoord van iemand die om die reden een bekeuring heeft gekregen.

                                                Ik heb zelf gewoon altijd dimlicht op, vind ik mooier en het is veiliger dan stadslicht, omdat je nog beter zichtbaar bent.

                                                #17945634
                                                Step-han
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  27 September 2010

                                                  @RISL wrote:

                                                  Ik heb het ook niet over de parkeerlichten zelf, maar over stadslichten. Die worden alleen toegestaan wanneer je stilstaat met de motor uit. Het is dus in principe niet toegestaan om met stadslichten te rijden en je kunt er dus bekeurd voor worden.
                                                  Wat jij ermee doet, maakt me niet uit, maar je weet nu dus dat het eigenlijk niet mag. Ik heb echter nog nooit gehoord van iemand die om die reden een bekeuring heeft gekregen.

                                                  Ik heb zelf gewoon altijd dimlicht op, vind ik mooier en het is veiliger dan stadslicht, omdat je nog beter zichtbaar bent.

                                                  Nouja ik weet nu niet of het wel of niet mag, jij zegt van niet en 100 andere sites en mensen zeggen dat het weer wel mag. Op het forum van Autoweek hebben ze het ook een keer uitgezocht en nagevraagd bij het CBR etc, en daar kwam uit dat je bij normale weersomstandigheden en goed zicht zelf mag weten of jij het veiliger vind om alleen met stads en/of dimlicht te rijden.

                                                  Ik ben nu nog niet echt veel wijzer, de ene zegt het mag, de andere zegt het mag niet maar concreet bewijs is er niet.

                                                  #17945635
                                                  RISL
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    24 January 2011

                                                    Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon met dimlicht rijden ipv stadslicht ;)
                                                    Maar goed, heel duidelijk is het dus niet.
                                                    Bij m’n rijlessen een paar jaar geleden heb ik geleerd dat stadslichten alleen niet toegestaan zijn, alleen in combinatie bij mistlicht bij minder dan 200 meter licht. Daar ga ik maar gewoon vanuit…

                                                    #17945636
                                                    Step-han
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      27 September 2010

                                                      @RISL wrote:

                                                      Dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon met dimlicht rijden ipv stadslicht ;)
                                                      Maar goed, heel duidelijk is het dus niet.
                                                      Bij m’n rijlessen een paar jaar geleden heb ik geleerd dat stadslichten alleen niet toegestaan zijn, alleen in combinatie bij mistlicht bij minder dan 200 meter licht. Daar ga ik maar gewoon vanuit…

                                                      Ja dat klopt, nouja ik rij alleen met stadslichten als het weer/zicht echt goed is, zoals nu deze dagen met mist rij ik altijd met dimlicht.

                                                      Ik zou dit wel eens na willen vragen ergens maar waar kun je dat het beste doen? CBR? RDW?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 52)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.