Minder vermogen door hitte? (opgelost)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Minder vermogen door hitte? (opgelost)

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    zorro4500
    Deelnemer

Hallo forumleden,

Ik ben in het weekend vertrokken vanuit Assen naar Hongarije. Onderweg liep de buitentemperatuur op tot bijna 40 graden. Ik heb het idee dat het motorvermogen van de Vectra minder wordt. Hij moest er flink aan trekken om een beetje door te trekken. Kan dat door de hitte komen in combinatie met het aanhebben van de ECC en een koelbox en een dakkoffer. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt met deze auto. (ook nog niet eerder met bijna 40 graden over de snelweg gereden). En mijn Hongaars is niet zo goed dat ik de plaatselijke opeldealer om raad kan vragen :agent

Groet vanuit het hete Hongarije.

Johan

RISL
      Moderator

Klopt, warmere lucht zet uit en bevat daardoor minder zuurstof per volume.
        Dus als jouw motor normaal bijvoorbeeld 10 liter lucht per seconde aanzuigt, zit daar minder zuurstof in dan wanneer het koud is. Bij minder zuurstof wordt er minder benzine ingespoten, dus heb je minder vermogen. Dat wordt oa geregeld via je lambdasensor, die meet hoeveel zuurstof er nog in je uitlaatgas zit en regelt daarop de inspuiting bij.

Omgekeerd: bij kouder weer of bij drukvulling heb je meer zuurstof in de cilinder en wordt er wat meer benzine ingespoten en dus meer vermogen.

Daarnaast heb je je climatecontrole aan die vermogen weg snoept, je koelbox vraagt ook heel wat van je dynamo dus die vraagt ook vermogen en dan heb je nog een dakkoffer die heel wat extra luchtweerstand geeft.
        En waarschijnlijk een volle, zware auto.

Heel normaal dus :thumb
        Bij terugkomst (als het hier ook wat koeler is) doet je auto gewoon weer wat je gwend was.

zorro4500
        Deelnemer

Inderdaad, nu de temperaturen zijn gezakt naar een aangenamere 25 a 27 graden rijdt de Vectra weer als vanouds. :D

Geen problemen dus gelukkig.

GTS Power
          Deelnemer

Dit merk ik ook.
            Vooral als ik op de trailerhelling de boot er uit rijd.
            Laatst met 38 graden moest ik zelfs 3x opnieuw optrekken om de boot op de helling te krijgen :???:

Normaal heb ik er nooit problemen mee gelukkig.

Wbruininks

ik merkte het zelfs zonder aanhanger of iets, dat de auto minder vermogen had.

kaneelschep
              Deelnemer

Die hitte daarheen kan dodelijk vermoeiend zijn voor de autos ja. Onze ouwe passat deed niks meer in de bergen bij wenen als het heet was. :D
                Waar ben je in Hongarije? Ik ga er vanavond weer eens heen.
                Ik rij altijd snachts om hitte maar ook de drukte te voorkomen.
                Zaterdagavond heb je een hele dag geen vrachtwagens in de meeste landen.
                22:00 weg met de cruise control op 120/130. Dan ben ik om 10:00 in mijn dorpje aan de palinka.
                LEkker zuunig. Die t5 zuipt al genoeg. ;)
                Dat jagen door duitsland deed ik tien jaar geleden met de gtis en gsis. Was ik er een uurtje eerder en totaal kapot. :P

zorro4500
                Deelnemer

@kaneelschep wrote:

Waar ben je in Hongarije? Ik ga er vanavond weer eens heen.

We zitten in Dunaszentmiklós. Vlak bij Tata en Tatabayna. Vakantiepark tegen de Slowaakse grens aan. Prima land om je vakantie door te brengen :agent :agent

Wbruininks

even een aanvulling op bovenstaande probleem, ik had gister de airco na het starten metteen vol open gezet, dan merk ik dat mijn toerental van 800 na 1200 gaat, steeds op en neer, en als ik dan een stukje ga rijden komt het wel eens voor dat dan me hele auto uitvalt, iemand enig idee of dat hier ook mee te maken heeft?

Kano
                    Deelnemer

Slechte massa?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.