Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Mijn Zafira
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 augustus 2013 om 21:17 #17260194
Na een aantal jaren met veel plezier in een Astra g station te hebben gereden zijn wij op zoek gegaan naar wat groters en iets met airco. Met 2 kleintjes ( van 7 en 1 jaar) was de keuze snel gemaakt. Nadat de Astra woensdag is opgehaald door de koper, zijn wij op zoek gegaan naar een Zafira A.
Vandaag met Basgsi en de vrouw naar het mooie Kapelle gereden (2 uur rijden vanaf Arnhem) om naar een donkerblauwe Zafira 1.8 16v Elegance te kijken met 155.000 op de teller.
De auto is goed onderhouden waaronder nieuwe distributieriem + waterpomp, nieuwe achter remmen, nieuwe uitlaat en accu, grote beurt en onderhoud aan de airco. Alle rekeningen waren aanwezig.Wel zit er nog werk aan de Zafira. Er zit een deuk in de dorpel en een grote kras op de deur. (Eigenlijk zit de hele auto onder de lichte krassen, een goede poets beurt zal wonderen doen)
Het interieur heeft ook de nodige beschadigingen en heeft een goede schoonmaakbeurt nodig.De voorremmen moeten nagekeken worden want hij remt niet zoals het hoort
Cv van het linker achterportier werkt niet, hier zal waarschijnlijk een nieuw motortje in moeten
Al al met al nog wat werk maar hij rijdt heerlijk en wat een ruimte!
Foto’s volgen morgen :wub25 augustus 2013 om 05:53 #18169458de cv van je linker achter deur is waarschijnlijk een kabelbreuk (of meerdere) in de kabelboom tussen de auto en de deur. Als ik jou was zal ik daar eerst naar kijken voordat je er een nieuw motortje inzet.
25 augustus 2013 om 06:51 #18169459Och ja, die kabelbreukjes ook altijd bij die auto’s.
Gewoon goed solderen, en maak er een draad tussen, zodat ie niet binnen een maand weer gebroken is;)
Vaak gaan de draadjes van de raambediening ook door.25 augustus 2013 om 07:24 #18169460Bedankt voor de tips! Zal er vanmiddag naar kijken
25 augustus 2013 om 21:27 #18169461Vandaag gekeken en de kabels tussen deur en casco zijn nog helemaal heel. Nu op zoek naar een ander motortje voor de cv.
Vandaag druk aan de schoonmaak gegaan. De viezigheid van de vorige eigenaren eruit halen… Zoals al aangegeven, de auto is technisch goed onderhouden, maar was goed uitgeleefd van binnen. Hierbij de foto’sVandaag een parrot ck3100 besteld en een nieuwe pookhoes. Ook ga ik de olie deze week verversen incl oliefilter.
Updates volgen dus spoedig
26 augustus 2013 om 16:23 #18169462Even goed kijken naar die kabels, breuk zit meestal iets verder.
Had ik ook toen ik keek of er een breuk zat de éérste keer.
Een aantal weken daarna het nog eens losgehaald en een stukje verder gekeken en jawel hoor daar zat ie.
9 van de 10 keer is het een kabelbreuk. Komt veel voor bij deze auto`s27 augustus 2013 om 19:19 #18169463@ bandido, we gaan voordat ik een nieuw motortje bestel eerst meten of er wel een signaal naar toe gaat, dat zal het uitwijzen lijkt mij.
Ook olie en een nieuw filter gehaald. Helaas heb ik niet groter dan torx 40 thuisliggen en heb 45 nodig voor de carterplug. Morgen na werk langs de bouwmarkt en dan de olie verversen.
7 september 2013 om 22:32 #18169464Weer even een update, weer een stuk verder met de zafira.
Vorige week de olie ververst, eerst motorflush en olieconditioner gehaald bij de dealer. Laten draaien met de flush, Olie afgetapt, Aldi olie erin, weer laten draaien en afgetapt, daarna kroonolie 5 w 40 met conditioner, nieuw oliefilter en aftapplug er in
Bij de dealer ook een kofferbaklampje gekocht (de hele unit mistte) en erin gezet.
Ook de binnengekomen parrot ingebouwd. Helemaal nieuw in doos nog :D
Bij aankoop van de auto kreeg ik de armsteun er los bij. Meteen gekeken of dit te repareren viel.
Het binnenwerk bleek afgebroken. Alles aan elkaar gelijmd en de armsteun weer gemonteerd
Helaas was het genieten van de armsteun van korte duur. Gezien mijn vriendin in standje voorruit zit (stoel helemaal naar voren), ondervond zij veel hinder met schakelen door de armsteun, gezien deze zowat over de pook zat. Dus deze er weer uitgehaald. Het mechanisme is in ieder geval weer goed, dus als ik een lange afstand ga rijden dan kan ik hem er zo inhangen.
De pomp voor de stuurbekrachtiging was erg hoorbaar. hier bleek onvoldoende olie in te zitten, dus olie bijgevuld en het systeem ontlucht zodat hij weer mooi stil is.
Ook zijn er voor nieuwe schijven en blokken op gekomen en hij remt weer als nieuw.
Dat was het weer even voor nu.
8 september 2013 om 07:44 #18169465@Blackbull wrote:
Weer even een update, weer een stuk verder met de zafira.
Vorige week de olie ververst, eerst motorflush en olieconditioner gehaald bij de dealer. Laten draaien met de flush, Olie afgetapt, Aldi olie erin, weer laten draaien en afgetapt, daarna kroonolie 5 w 40 met conditioner, nieuw oliefilter en aftapplug er in
Bij de dealer ook een kofferbaklampje gekocht (de hele unit mistte) en erin gezet.
Ook de binnengekomen parrot ingebouwd. Helemaal nieuw in doos nog :D
Bij aankoop van de auto kreeg ik de armsteun er los bij. Meteen gekeken of dit te repareren viel.
Het binnenwerk bleek afgebroken. Alles aan elkaar gelijmd en de armsteun weer gemonteerd
Helaas was het genieten van de armsteun van korte duur. Gezien mijn vriendin in standje voorruit zit (stoel helemaal naar voren), ondervond zij veel hinder met schakelen door de armsteun, gezien deze zowat over de pook zat. Dus deze er weer uitgehaald. Het mechanisme is in ieder geval weer goed, dus als ik een lange afstand ga rijden dan kan ik hem er zo inhangen.
De pomp voor de stuurbekrachtiging was erg hoorbaar. hier bleek onvoldoende olie in te zitten, dus olie bijgevuld en het systeem ontlucht zodat hij weer mooi stil is.
Ook zijn er voor nieuwe schijven en blokken op gekomen en hij remt weer als nieuw.
Dat was het weer even voor nu.
Is de armsteun omhoog doen geen makkelijkere/mooiere optie?
8 september 2013 om 07:59 #18169466Helaas ook geen optie. Wanneer zij naar de 2 of de 4 schakelt, dan kan ze haar elleboog niet kwijt tussen de stoelen omdat die armsteun er dan zit, dus dat werkt ook niet :(
13 september 2013 om 18:17 #18169467He leuk, een Zaf van de eerste serie, hebben wij ook nog gehad. Ook het probleem met het linker achterportier komt bekend voor :D Alleen kregen wij de hele deur niet meer open, lastig. Uiteindelijk bekleding eraf gekregen, en het slotje gesmeerd. Daarna ging alles weer prima.
Als ik het goed begrijp kan je de deur nog wel met de hand openen. Gaat het zwaarder dan rechts: smeren. Gaat het even licht: bekabeling is hoofdverdachte, maar het motortje testen kan natuurlijk geen kwaad.
Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst, Dutch
13 september 2013 om 19:27 #18169468draadbreuk ook gehad 2x rechts een maal links
groene ring indrukken op de stekker en dan trek je de stekker uit de deur , om de stekker zit een zwart klemgedeelte ff losklikken
dit geeft meer ruimte met het rubber , ik maakte ook de binnenbekleding los en trok de kabelboom compleet naar binnen
en zijn reparatie setjes voor heb ik een keer gezien13 september 2013 om 19:57 #18169457Hi, toch een nette auto zo te zien op de foto’s.
Ik zie dat je dashboard rond je radio licht beschadigd is. Dit had de mijne ook, ok ietsjes erger, maar vergelijkbaar. Wat ik heb gedaan is het volgende: de toplaag van het dashboard kan je eraf krabben met je nagel of bv met een plectrum van een gitaar. Daarna met aceton (nagelremover) de lijmrest verwijderen. Je krijgt dan een glad licht glanzend dashboard, dat er veel mooier uitziet. Zeker dan dat je zou verwachten. Het is een k-klus; ik ben zelf pas net over de helft.
Een andere optie is het dashboard eruit halen en opnieuw spuiten. Dat wilde ik eerst doen, maar ik ben aardig tevreden over het dashboard zoals het nu is.Gr, Walter
14 september 2013 om 12:29 #18169469Je bent er goed mee bezig :thumb Mooie kleur ook, zie je niet zo vaak.
Het kenteken is nogal jong voor de auto, weet je uit welk land ie oorspronkelijk is geimporteerd?14 september 2013 om 15:20 #18169470Bedankt voor de reacties allen!
Vwb de bekabeling, daar gaan we een keer rustig naar kijken, bedankt voor de tips in ieder geval :thumb
@walter bedankt voor de tip!, in eerste instantie hoop ik een keer op de sloop tegen een net exemplaar aan te lopen. Anders inderdaad licht op schuren en spuiten. Dat andere lijkt me wel erg veel werk en ben bang daar niet het geduld voor te hebben :jerry :shock:@midnight black, thanks! De auto wordt beetje bij beetje weer netjes. Het is ook erg leuk om te doen omdat alles direct resultaat geeft. Geen idee uit welk land hij komt, keertje de papieren nakijken of hier iets over te vinden is.
Volgende week winterbanden op stalen velgen ophalen en een afdekzeil en bagagenet voor de kofferruimte.
Wat foto’s van de vorderingen:
Nieuwe schijven en blokken voor laten monteren:
Mijn oude display had wat dode pixels dus via eBay een ander gesteld, oud:
Half uurtje sleutelen:
Dat was het weer voor nu.
14 september 2013 om 20:45 #18169471Aan je display zag ik ook al dat het geen Nederlandse Zafira was, deze zijn namelijk standaard in de Elegance uitvoering van een boardcomputer voorzien.
Aangezien je het display al hebt uitgewisseld, wat voor stekker zat er achter op het display? Misschien is ie wel voorbereid.
Oja bij de afdekrol van de kofferbak moet je goed opletten, er zijn 2 verschillende modellen die niet uitwisselbaar zijn afhankelijk van het bouwjaar.
Jouw Zafira is van de eerste serie (te herkennen aan ondermeer de extra steuntjes in de dakrails).14 september 2013 om 21:44 #18169472De stekker achterin het display is geel.
Welk type afdekzeil gaat er in het eerste type zafira? Meende dat het van 1999 tot 2005 allemaal hetzelfde was.
Ik ga vrijdag deze ophalen: http://link.marktplaats.nl/706968020″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Gaat die dan passen?
15 september 2013 om 15:30 #18169473Als het goed is dan past dat.
15 september 2013 om 18:58 #18169474Lastig te zien op de foto maar volgens mij past die niet! De cassette van de eerste versies, dat is tot aan de facelift met de andere gril met meer chroom is vierkantiger, deze op de foto lijkt wat ronder en is dan alleen op de uiteinden wat vierkantig. Gezien het bouwjaar wat ze in de advertentie aangeven zou het wel moeten passen: 2002 is voor de facelift, je zou even kunnen vragen of ze een foto van de uiteinden willen maken voor de zekerheid.
22 september 2013 om 09:41 #18169475Bedankt voor de reacties. Vrijdag het afdekzeil, bagagenet en de winterbanden op velg opgehaald. Gelukkig past alles goed. 2 banden zijn zo goed als nieuw, 2 wat minder. Ik heb van onze astra g nog een setje winterbanden op velg liggen wat toevallig dezelfde bandenmaat is. Ik zet de 2 beste banden van de andere set over op deze nieuwe en dan kan ik er weer even tegenaan. Ik heb ook de pakking opgehaald om de EGR af te doppen. Binnenkort maar eens tijd voor maken.
Deze update lijkt mij niet echt om foto’s vragen, iedereen weet hoe zo’n hoes eruit ziet denk ik :jerry
29 september 2013 om 18:10 #18169476Vandaag lekker weer dus weer aan de gang gegaan met de zafira. Hij heeft sinds ik hem heb last van inhouden onderin de 2e versnelling. De afgelopen week is dit uitgebreid met het tekort komen van vermogen in alle versnellingen.
Vanmiddag begonnen met het afdoppen en schoonmaken van de egr. Vervolgens de LMM schoon gemaakt met remmenreiniger en het gasklaphuis (voor zover mogelijk) schoon gemaakt. Aan de onderkant van de klep zat een dikke laag zwarte smurrie. Ik merk nu dat het inhouden in alle versnellingen zo goed als voorbij is en hij trekt weer lekker door.
Wel merk ik nog wel dat hij in lage toeren inhoudt in de 2, dit is dus nog niet verholpen. Ik ga binnenkort het gehele gasklephuis demonteren en het gaatje opboren en van binnen goed reinigen.Mocht dit niet de de oplossing bieden dan blijft er volgens mij de LMM en Katalysator over?? Hij loopt verder niet op 3 cilinders dus verwacht geen problemen met de ontsteking.
Even kijken hoe het de komende periode verder gaat.
5 oktober 2013 om 17:40 #18169477vanaf het begin heb ik een vermoeden dat er iets niet goed zit aan de temperatuur – en benzine meter. Als de auto niet op het contact staat, staan de wijzers niet helemaal naar links (zie onderstaande foto’s). Ook is het zo dat als ik de auto vol tank, de wijzer helemaal rechts uitslaat. Ook begint, als de benzinemeter op een kwart staat, het tanklampje al te branden. Iemand een idee waar dit mee te maken heeft?
5 oktober 2013 om 17:45 #18169478Volgens mij kun je met op-com ook uitlezen hoeveel benzine er in je tank zou moeten zitten t.o.v. je meter.
En ik las ook dat er ooit problemen zijn geweest met de vlotter. Zal dat ff opzoeken voor je!
—
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=188385″ onclick=”window.open(this.href);return false;Benzinetank wordt tijdens het rijden licht vacuum gezogen.Test dit door zonder dop te rijden. Beluchting is dan niet voldoende. Vlotter wordt dan vervormt en wijst niet meer aan met de waarschuwing als gevolg.Komt vaak alleen voor bij lange ritten. Succes.
Astra G – Y17DT
Astra G – X17DTL
Twee kleine bestel autos5 oktober 2013 om 17:52 #18169479bedankt voor de info Dantji, ben benieuwd.
Blijf het wel vreemd vinden dat de meters niet helemaal zakken als de auto van het contact is.
5 oktober 2013 om 18:04 #18169480Ik heb er bij mij nooit op gelet of de wijzers helemaal naar links staan.
Ik weet even niet meer precies in welk menutje ik het brandstof niveau had gezein vandaag in de op-com software.
en check ook de edit hierboven. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.