Mijn toerenteller werkt vreemd en motor hapert.

Forumindex Forums Modellen Astra Mijn toerenteller werkt vreemd en motor hapert.

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    tuftuf

Hallo iedereen

Ik heb een opel astra 1.6 op benzine.
      Mijn toerenteller werkt erg vreemd. Dat houd in meestal niet. Het motorlampje op het dashbord brand dan. Ook hapert en schokt mijn motor soms onder het rijden en heeft dan soms de neiging om af te slaan. Het is dan dat de toerenteller aanslaat en het lampje op het dashbord uit gaat. Soms blijft het dan een kort moment goed Maar dan klapt de toerenteller er weer uit en gaat het lampje branden.Als de motor hapert en schokt en ik dan van versnelling verander blijft de motor draaien.
      lucht en Olie filter zijn vervangen.
      Bougie kabels zien er goed uit
      Heb zelf kleppenhuis, stappenmotor en EGR schoongemaakt.
      Heeft iemand een idee of advies??????

RISL
      Moderator

Verplaatst vanuit how-to. Dat is alleen bedoeld voor uitleg, niet voor vragen, zoals je hier had kunnen lezen: viewtopic.php?f=156&t=155369

Daarnaast zou het netjes zijn als je je even voorstelt ipv direct vragen gaat stellen. Je geeft op straat toch ook geen antwoord als een vreemde ineens iets vraagt over z’n auto?

En last but not least, welke 1.6? Er zijn er nogal wat geleverd in de diverse Astra’s. Welke Astra heb je? F, G, H of J?
        Je motorcode is wel fijn om te weten, je kunt deze vinden op je kentekenbewijs.

xladage
        Deelnemer

Toerentalsensor stuk?

RISL
          Moderator

Dat zal dan wel de nokken en/of krukassensor zijn?

tuftuf

Zal me nog even voorstellen. Ik ben een Nederlandse en woon in Hongarije. Daar heb mijn Nederlandse auto moeten omruilen voor een Hongaarse auto. Dat is een Opel Astra FCC 1.6 geworden. De procedure om daar een auto te kopen is een moeizame en neemt nogal wat tijd in beslag door de keuringen en papierwinkel die daar mee gemoeid gaat. Dus motiveerd dit om je bestaande auto te onderhouden.
              Nu gaat het daar allemaal iets anders aan toe dan in Nederland.Garages zijn …….mmmmm ja hoe moet ik dat nu zeggen.
              Dus ben ik maar zelf het internet opgegaan en onder de motorkap gekropen. Heb op dit forum veel gelezen en diverse tips gevonden vooral de foto,s zijn erg handig.
              Heb dus mijn probleem pardoes in de groep gegooid op Oeps ook nog eens een verkeerde plek. :wub Blond…………………..

Om even terug te komen de toerenteller spring wel af en toe aan als de motor zo hapert ruikt het ook naar bezine.
              Ben nu voor vakantie in Nederland en sprak iemand die over een gasklep iets had.

wim-v6
              Deelnemer

Doet dee toerenteller niet vreemd omdat de motor zelf ook even vreemd mee doet, of springt deze toerenteller vrolijk in net rond.

Weet je trouwens het bouwjaar van de auto??

Willem

tuftuf

Hallo Willem,

De auto is uit 2003

De toerenteller doet soms niks,en brand het motor lampje op dashboord terwijl de motor gewoon doet. Het is niet een constante hapering.

wim-v6
                  Deelnemer

Dat is de Astra Classic zoals dat daar heet, de Fjes worden hier al vanaf 1998 niet meer geleverd.

Ben wel benieuwd naar de motorcode van deze motor.

Willem

Blue-Dragon
                    Deelnemer

Laat hem is uit lezen met een tech2 , kijken wat voor foutcode of die dan aangeeft, ;)

tuftuf

mijn motor code is C 16NZ0B31989

Ben er mee naar de opel dealer in Harderwijk geweest.
                        Maar die hadden het niet over een clasic maar een oud gebakje … :hmmz Het uitlezen is toen niet gelukt wegens tijdgebrek.
                        Over het uitlezen heb ik hier iets gelezen over een paperclip of zo …..is dit zelf te doen ???

wim-v6
                        Deelnemer

C16NZ, heeft echter maar 1 toerental sensor.

Dan zal de fout in de toerenteller niet door de motor worden veroorzaakt..

Maar laat m inderdaad eens uitlezen, dat kan ook eventueel met de paperclip

Willem

syl-astra

denk eerder een massa probleem als ik het zo hoor
                            slechte massa motor met auto dan gaat hij massa pakken via je klokken en krijg je de raarrste dingen

tuftuf

oke vandaag even weer gesleuteld,
                              Heb de bougies vernieuwd. Zagen er al erg aangedaan uit.
                              Motor loopt gelijkmatiger maar het toerenteller probleem blijft.Ook het schokken was nog niet weg.
                              Heb met een paperclip een verbinding gemaakt tussen A en B dan op contact …….helaas niets.

Waar zit die ene toerental sensor. Kan die zo.n schokkende invloed hebben op de motor?

tuftuf

oke vandaag even weer gesleuteld,
                                Heb de bougies vernieuwd. Zagen er al erg aangedaan uit.
                                Motor loopt gelijkmatiger maar het toerenteller probleem blijft.Ook het schokken was nog niet weg.
                                Heb met een paperclip een verbinding gemaakt tussen A en B dan op contact …….helaas niets.

Waar zit die ene toerental sensor. Kan die zo.n schokkende invloed hebben op de motor?

wim-v6
                                Deelnemer

Deze motor heeft maar 1 toerental sensor, als die kapot is, kan de motor schokken, maar meestal kom je dan Echt Stil te staan.

Willem

tuftuf

hi Willem,
                                    Dan zal het daar niet aan liggen. Ik ben eigenwijs er gisteren toch helemaal mee terug naar Hongarije gereden.
                                    Als het 120 rijdt gaat het prima , Zelfs gaat het motor lampje op het dashbord uit. Soms doet de toerenteller het maar dan gaat de motor op een gegeven moment tegen sputteren en zodra de toeren teller er weer uitklapt doet de motor weer normaal. Maar op een snelheid van 80 tussen 100 komen de problemen van het schokken en pruttelen terug en gaat het moeilijk doen.
                                    Heb het idee dat de motor dan verzuipt. Ook maakt ze dan een enorm hoog aan tal toeren wanneer je terug gaat naar een zeer lage snelheid.
                                    Lijkt wel of de motor op hol slaat. Als ik dan de motor uitzet en even wacht is het gekalmeerd en gaat weer het beter.
                                    De nieuwe bougies maakten een kleine verbetering de oude waren behoorlijk zwart met veel koolstof aanslag.
                                    Waar zit die toerental sensor ????? Mischien een domme blondjes vraag maar… Hoe werkt het met de toevoer van de benzine kan daar iets mis mee zijn???????

wim-v6
                                    Deelnemer

Bij de C16NZ in de ontsteking, complete voet van de sloop halen en wisselen bij wijze van test, nieuwe halen kan altijd nog.

Hier in dus, (Let op Foto is een voorbeeld (motor C14NZ), die van de C16NZ ziet er anders uit en werkt ook anders, maar zit hetzelfde)

Willem

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.