Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Mijn Manta A ''Green Dream"
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2010 om 14:57 #17220237
Hallo allemaal,
Ik heb toch maar besloten om een topic bij te houden van mijn droom auto.
Het is een Manta A genaamd ”Green Dream”. Ik zal beginnen met het begin.
En heel de restauratie zal ik posten met een hoop foto’s.Ongeveer 8 weken terug keek ik op marktplaats waar 2 manta’s opstonden.
Een witte en een groene. Na beter te kijken kwam ik erachter dat ze bij ons in het dorp te koop stonden!!.Mijn moeder zag dat ook en had de eigenaar gebeld. Nu bleek het een zeer goede vriend te zijn van mijn vader
en hij wou die avond al langs komen op te vertellen dat hij eventueel twee manta A’s voor ons had!
Mijn vader is dan ook de volgende dag meteen gaan kijken. Echter had hij de manta’s niet kunnen zien
omdat die in een loods stonden zonder licht.
Enkel op gevoel en op wat goed geluk had mijn vader besloten ze beide te kopen.
En voor een mooie prijs. Ze zijn beide compleet en met wat extra onderdelen.Het zou ongeveer 6 tot 7 weken duren voordat ze naar huis konden komen omdat wij eerst
onze oprit ”leeg” moesten maken en de kadettjes ergens stallen waar we niet dagelijks mee rijden.
Dit was gelukt binnen 6 weken en op zaterdag 10 april zijn we ze gaan ophalen.We hebben ze heel de weg naar huis gesleept (gelukkig maar 2 km) dus lekker dichtbij!!
Na 18-jaar niet mee te hebben gereden (laatste keer 91 voor beide) was dit dus weer de eerste
rit voor ze op eigen wieltjes maar niet op eigen kracht.Zo stonden ze klaar bij het ophalen.
Het betreft dus een
Groene Manta A uit 73. (type 1) Het is een Berlinetta uitvoering en automaat. incl skai dakje.
En poepie orgineel. Ook heeft hij vrijwel niks geleden aangezien hij zolang heeft stilgestaan.
Maar een paar roestplekjes (waar ik later nog op terug kom). Ook heeft hij maar 30.000 orgineel gereden
wat aantoonbaar is met boekjes en bonnetjes.Witte manta A uit 75. Dus een type 2. voor de rest is dit een ”kale” uitvoering geweest.
Ook knetter hard en 80.000 op teller en op papieren.Eenmaal thuis aangekomen.
Als eerste moest de witte binnen. Dit was niet echt mijn favoriet.
En deze stond vooraan bij slepen dusja maar eerst naar binnen.
Even alle roest op de carroserie behandeld zodat er niks doorroest.
Ik vond het al raar dat dit moest gebeuren. (de cloe komt nog )
Later die dag (zondag 11 april) de grote wisseltruc gedaan en de groene binnen gezet.
Toen moest ik de rest van de dag leren. omdat ik tentamenweek had die week
En maandag ook omdat ik dinsdag (op mijn 19e verjaardag 13 april) 2 tentamens had.
Jammergenoeg dus geen tijd gehad die twee dagen.Nu zet ik in de tentamenweek de wekker altijd op 5 uur zodat ik nog enkele uren kan leren en bestuderen.
Nu lag ik te leren toen om half 7 mijn vader en moeder zingend de trap opgelopen kwamen.
Ik kreeg een dvd (fast and the furious de nieuwe) en een envelop. ik dacht ook Yes mooi wat geld
voor mijn verjaardag gekregen. (tsja toch student he)Maar het was veel beter. Een hele brief en ik kon kieze uit de witte of uit de groene manta.
De groene was al mijn favoriet ondanks dat hij schade had en dat hij overal sierlijstjes had (die er allemaal afgaan
en dat je altijd de puntjes blijft zien ivm wegwerken)
Het was gewoon mijn favoriet op het eerste moment dat ik hem zag.Mijn keuze was dus gemaakt en mijn vader zei zo mooi van: ” ja jonge, ik zag je zaterdag al
zo kijken en zo glunderen bij deze manta dus ik dacht wel dat je deze zou kiezen”.
Vandaar dat hij nu ook al binnenstaat. We zullen er deze week aan beginnen, maar denk wel aan je school!En wat je voor de rest allemaal koopt voor de manta mag je zelf weten. De basis krijg je van ons
voor de rest moet je zelf weer gaan werken. Dit klonk natuurlijk als muziek in de oren.Gewoon een manta A Gekregen voor mijn verjaardag! Hoeveel mensen van mijn leeftijd kunnen dat zeggen?
En dat ze een kadett EN een manta A hebben.
Mijn liefde voor manta A begon al toen ik net kon lopen en praten. Als ze tegen mij zouden zeggen
dat mijn eerste woordje MANTA was zou ik het geloven. Dit kwam natuurlijk omdat mijn vader een Manta A heeft
hier was ik altijd al verliefd op gewoon vanwege de vorm en de lijnen. Ik heb dan altijd al gezegd
dat er ooit nog een manta zou komen, echter mocht dit nooit van mijn moeder omdat ik nog te jong was voor
2 auto’s en vooral omdat we de plek thuis niet hadden voor nog een manta erbij.
( en nu hebben we er twee bij) haha.Maarja dat was dus een ”korte” samenvatting van tot het moment dat hij binnenkwam.
Inmiddels zijn we er dus al flink aan begonnen en zijn we nog geen rare verrassingen tegengekomen.De plannen zijn:
– Klaar maken natuurlijk dus weer knetterhard maken
– Appeltjes groen
– ATSjes
– Geventileerde en geperforeerde schijven voor met rekord of kadett GSI klauwen.
– GTE voorspoiler
– Recaro interieur
– als het mogelijk is een 2.4 met 5-bak.
enz enz enz. Dus ik kan weer zijn best gaan werken!.zo stond hij nog buiten te wachten op zaterdag en zondag.
Manta Power.
Een maal binnen aangekomen in de schuur.Foto van de voor en zijschade en wat schade aan de kont
(jammergenoeg is die niet behandeld en moet er een klein plaatje ingelast worden, maar dat is niet veel!!!)
En zelfs onder het skai dakje is hij nog blinkend dus nergens roest ook niet onderin!
zeer net interieurtje (niks geleden)
De kriksteunen die normaal gesproken helemaal weggerot zijn.
zijn bij mijn manta nog knetterhard. enkel zit er wel aan beide kanten een klein rot plekje
in de vloerplaat erboven. ivm het vuil en zand wat er altidj achter is gegooid.
Dit word dus wel gewoon vervangen aangezien ik het helemaal top wil maken
en zo goed mogelijk wil maken als ik kan en dat mijn portemonnee toelaat!
rest van de bodem kei hard en in eerste bituum laag vanuit fabriek.
echter links achter op de kont ivm schade wat roestvorming.
Onder de kap kwamen we ook alles orgineel tegen. waaronder bekabeling en de krachtbron
orgineel een 1.9S op Solex incl automaat.
bij de koplampen ook knetterhard
bescherm/geluidsdempings matjes zitten er ook nog in. ERUIT MET DIE ZOOOOOI
Een van de orginele km-boekjes/onderhoudsboekjes.
met de orginele stempeltjes enz.
We zijn erachter gekomen dat hij zelfs bij ons in de buurt heeft gereden al die tijd!.
Hij is namelijk klaargemaakt bij lathouwers in den bosch.
bij Lathouwers Den Bosch B.V.
petelaarseweg 180 S-hertogenbosch.
Toen zaten ze nog op de oude lokatie.Hij is altijd onderhouden in Boxtel wat bij ons om de hoek is.
bij Garage Harry van Boxtel
Stationsplein 5-6 in Boxtel.(foto van dat gebouw komt nog)
reservewielbak ook nog knetterhard enkel wat vliegroest
kofferbak
1.9 voordat hij liep
paps staat er trots bij nu hij na ruim 18 jaar weer loopt
(even vlug mijn 8j atsjes achter gepast (STAAT HEM GOED DUS DIE KOMEN ER ONDER) wel andere zoeken voor mijn
kadett)
Gevonden onder de zitting.
Bounty uit 1991. en 1 gulden 10
Interieur eruit. Stoelbeugeltjes en schroeven zijn netzoals de stoelen zelf in nieuwstaat.
achterbank eruit. Hier moet aan een kant een klein plaatje in de andere kant is enkel oppervlakkig
als orginal :P
MANTA A POWER
Even wat zooi eraf gewassen
en de matjes zooi eruit.
Kleine gaatjes boven de kriksteunen aan beide kanten. Dus hier komt nieuw plaatwerk in.
En de kriksteunen worden ondaanks dat ze hard zijn dus meteen vervangen. Aangezien het niet de bedoeling is
dat de manta over 3 jaar weer binnenstaat en netzoals onze witte er 20 jaar tegenkan zonder dat er ook
maar iets aan hoeft te gebeuren.
Toen de buitenkant kaal gemaakt. Waaronder de grill wat er nog van over was ivm schade
Kontje toch maar kaal zo
bescherm plaat eronderuit
life juices eruit
motor demontage
tussenasje
automaten radiator
De eerste bouten en schroeven.
wat meer van de voorschade waar we mee zijn begonnen (bovenkant)
Hier zijn we gisteren mee begonnen dus op 20 April
bovenste deuk/knik/schade is eruit dankzij dit apparaatje (toch handig)
Ook hebben we gisteren de motor en versnellingsbak eruit gehaald. (nog een heel gedoe
een automatenbak verwijderen bij een manta ivm de ruimte)
maar toch gelukt. echter wat zijn die krengen toch zwaar!!tevens meteen tekoop aangeboden.
– Automaten tussenas
– Autmaten radiator
– Automaat zelf
– starterkrans.
En alles heeft orgineel 30.000 gelopen! wat ik kan aantonen.
(kunt het zelfs al zien op bovenstaande foto’s.) dus niks geleden.
Foto’s van automaat enz volgen nog.Vanavond beginnen we met de onderste schade te repareren.
Ook volgen er nog foto’s natuurlijk.
mvg Gerry
20 april 2010 om 15:26 #17659156leuk project!
ga dit zeker volgen. altijd leuk een manta A:thumbup:thumbup
20 april 2010 om 15:29 #17659157Dat wordt vast heel grondig gedaan!
Mooi werk!! En altijd leuk voor een jong iemand als je die kans hebt!20 april 2010 om 15:56 #17659158toppie worden ze allebei gered of gebruik je d,r eentje voor de reserve onderdelen
om even op je verhaaltje terug te komen de groene is per definitie geen berlinetta heeft lak onder waar het dak gezeten heeft berlinetta,s zijn onder het skaydak kaal
berlinetta,s zijn ook alleen in de kleuren blauw ,grijs ,bruin en bordeaux rood geweest je groene is gewoon van origine een deluxevoor rest rest goed bezig lijkt wel of er steeds meer jonge gasten een aaatje willen :thumbup
en we willen natuurlijk veel :kewlpics zien daar ben je al goed mee gestart :wors:wors:wors
20 april 2010 om 16:22 #17659159Zo kijk, daar gaat weer een a’tje! :wub:wub
BTW, de isolatie geluids/matjes. heb je deze er netjes uitgehaald? Ik hoop het wel, ze zagen er nog netjes uit en die kom je echt heel moeilijk aan!
Succes met je project!!
20 april 2010 om 16:31 #17659160ziet er allemaal nog goed uit! suc6 met de manta’s en ik blijf dit topic zeker volgen:wors
20 april 2010 om 16:58 #17659161leuk project! keep it going :)
20 april 2010 om 17:36 #17659162veel foto’s en veel tekst!
meteen goed van start en veel gedaan aan de manta
en is de witte voor onderdelen of gaan jullie deze ook opknappen?mooi project!
20 april 2010 om 18:39 #17659163Zier er altijd weer mooi uit zon originele manta! Succes er mee!
PS mocht je de voorstoelen kwijt willen ivm Recaro interieur dan heb ik wel intresse..
20 april 2010 om 20:02 #17659164Haaa, mooi projektje zo! Origineel manta zijn uber! Maar leuke plannen met de “groene”
En nog in de buurt ook, dus kan wel eens een keer komen kijken hoe het erbij staat.20 april 2010 om 20:20 #17659165Mooie basis voor een hele leuke auto, maar je er een GT/E van in die mooie groene kleur?
Die witte ziet er ook nog goed uit hoor..:thumbup
20 april 2010 om 20:52 #17659166:crybescherm/geluidsdempings matjes zitten er ook nog in. ERUIT MET DIE ZOOOOOI
die had ik ook wel willen hebben20 april 2010 om 22:39 #17659167origineel gepost door JohnC
:crybescherm/geluidsdempings matjes zitten er ook nog in. ERUIT MET DIE ZOOOOOI
die had ik ook wel willen hebbenyes ik hoop dattie ze netjes gelaten heeft..
21 april 2010 om 09:33 #17659168@ Kermit, Je hebt gelijk ik heb nog even research gedaan naar de historie en het is
inderdaad een Deluxe uitvoering.En sorry mannen de matjes zijn er niet heel uitgekomen. Waren hier en daar stukjes af
gegaan ( wel heel geprobeerd ) maar door de lijm op van die hoekjes
bleef de mat half achter. (inmiddels ligt de rest dan ook op de hoop)De stoelen houden we zelf (aangezien we nog 2 andere manta’s hebben.
De witte is van mijn vader. En die heeft er gekke plannen mee. Dat komt later nog wel eens terug.
@ JOZO. ja van mij mag je best wel een keer aankomen waaien.
Plannen:
-GTE voorspoiler
– Kadett GSI remklauwen met Barry’s schijven
– Sper (probeer ik ergens te vinden)
– 2.4 (motronic hopelijk compleet)
– 5-bak
– Recaro interieur
– Ral 6038 (appeltjesgroen)
– strak maken uiteraard!
– Zo wel binnen als buiten spuiten alles in 6038.Gisteren hebben we de voorschade zogoed als weggewerkt
En de schade op het rechterspatbord is ook weggewerkt.Ik zal vanavond wel weer een hoop foto’s posten als ik tijd heb.
En jammer van de matjes inderdaad ik had er al iemand voor maarja
ik ga geen kapotte spullen verkopen/ruilen of wat dan ook.
Dus dat houdt jammergenoeg op.mvg Gerry
ps. bedankt voor de reacties en leuk om te lezen voor mij.
21 april 2010 om 17:32 #17659169trouwens gerry, heeft je pa een nieuw kapsel? herkende hem bijna nietmeer:P
21 april 2010 om 17:37 #17659170hahah idd der uit met die troep:P
zeker nette auto gerry
idd joep maar dat heb die al ff21 april 2010 om 19:43 #17659171ik zag het bij naderhand zien van de fotos ook dat de lijst om het dak niet dezelfde was als bij de berlinetta daaraar kun je ook zien dat vroeger het skaydakje later erop gezet is
voor de rest wachten we weer de :kewlpics af :thumbup:thumbup:thumbup
22 april 2010 om 15:56 #17659172Ja, mijn vader kon de zorgen van de City van ons mam niet meer verdragen
dus had hij maar besloten het er allemaal af te snoeien :p haha.Maar de update van de afgelopen paar dagen.
Eigenlijk veel gefocust op de voorschade en de schade op het rechterspatbord.De voorschade is er zo goed als uit en het bijwerken is al begonnen.
Het blok en de bak zijn er ook al weer uit dus hij is zo goed als kaal op de ramen en de assen na.
Deze komen er in de loop van de week uit als het goed is.Wel heb ik de zijachter raampjes er aan beide kanten al uit gehaald
blokje klaar voor in de takel
En heb lok in de takel
de versnellingsbak
En samen met het blok
Nog enkele foto’s van de voorschade
Aan de onderkant moet nog het een en ander gebeuren voordat hij redelijk strak is.
dus dat ga ik deze week afmaken. Enkel is het nadeel dat je bij een manta bijna nergens voor in kunt komen
omdat het overal voorzit met hoekjes en steuntjes. Dus dat is wel lastig.
het is al beter dan een week geleden. En toch weer allemaal zelf gedaan!
HOW IT WAS PREVIOUSLY
de volgende update volgt hopelijk snel.
mvg Gerry
22 april 2010 om 19:22 #17659173Mooi projeckt,k ben bij deze manta”s wezen kijken afgelopen february.
K ben blij dat deze bij echte liefhebbers is terecht gekomen.
Tis net wat Popke zegt,t lijkt wel of er steeds meer Atjes gerestaureerd worden.
Als je van je achteras af wilt,zo1 zoek ik nog.
Maar succes met de restauratie.
En blijf foto’s posten:wors:wors22 april 2010 om 20:05 #17659174:wors:wors Mooi project. Veel succes ermee.
23 april 2010 om 01:14 #17659175K ben blij dat de jeugd van tegenwoordig ook de manta op waarde weet te schatten.
K was 25 jaar geleden al knettergek van de manta.
Voormanelijk de A
En heden ten dage,zijn er nog steeds jongens(en heeel soms meiden)
Die ook besmed worden met het mantaviris.
Veel beter als q-koorstVindt het super dat deze bolide erkent wordt door de jeugt.
Geen andere snelle boliedes,gewoon een manta.
Zo simpel kan het leven zijn.
Mijn ervaring23 april 2010 om 05:51 #17659176origineel gepost door manta73
K ben blij dat de jeugd van tegenwoordig ook de manta op waarde weet te schatten.
K was 25 jaar geleden al knettergek van de manta.
Voormanelijk de A
En heden ten dage,zijn er nog steeds jongens(en heeel soms meiden)
Die ook besmed worden met het mantaviris.
Veel beter als q-koorstVindt het super dat deze bolide erkent wordt door de jeugt.
Geen andere snelle boliedes,gewoon een manta.
Zo simpel kan het leven zijn.
Mijn ervaringhet virus zit er bij jou dan ook goed in giel je slaapt er al niet eens meer van of plaats je berichten in je manta dromen ;)
23 april 2010 om 08:31 #17659177Hoezo wat is er dan zo speciaal aan deze achteras?
En wat was destijds de vraagprijs voor die manta’s? en waar ben jij toen wezen kijken?En tsja ik ben vanaf kleins af aan ook al helemaal verzot geweest op de A manta’s
dus mijn liefde is er ok al pak en beet 15 jaar.Toch prachtige wagens. het is gewon de lijn van die auto en de uitstraling. geweldig gewoon.
mvg Gerry
23 april 2010 om 10:07 #17659178HAha manta dromen,droomwagen ja dat zeker Pop.
Maar daar weet jij ook alles van toch.Hulkie,deze beide manta’s stonden een maand of 2,5 geleden nog in de Made.
K ben er toen naar wezen kijken,en kon ze kopen in 1 koop.
Met name die groene vond ik wel intresant.
Zelf heb ik ook een 1900 automaat,waarvan de achteras jankt.
Dus puur voor de onderdelen.
De achteras van een manta automaat heeft een andere overbrenging als die van een schakel
3,87 automaat en 3,44 schakel.
Toen ik ging kijken naar deze auto’s stonden ze helemaal ingeklemt.
Kon er niet om heen lopen.
K heb toen wel een bod gedaan,maar eigenaar ging voor de hooste bieder.
En dat is z’n goed recht natuurlijk.
Vandaar.
By the way,als je de kompete onderhouds history van deze manta hebt,weet je mischien ook wel wat het orginele kenteken is geweest.
ZR in het midden is afgegeven in 1978/79.
Je zou kunnen proberen om het orginele weer terug te krijgen
Succes Gerry23 april 2010 om 16:18 #17659179doe je het blok weg?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.