Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Mijn GSE doet het !!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 mei 2011 om 05:24 #17884267
Mario is Charlois inderdaad.
Och, ik heb er “nog” maar 4. Ik ken mensen op de diverse fora, die hebben een hele stal vol staan, bij wijze van spreken.
Nee, maar serieus. De Monza staat normaliter in de garage, de Rekord op de carport. De Kadett (van m’n vrouw) gewoon in het parkeervak voor het huis, en daar komt de Corsa ook te staan. Ik woon aan het eind van een doodlopende straat, met meer dan voldoende parkeerruimte voor iedereen die er woont. Veel van mijn buren hebben ook oldies of youngtimers, dus als in de lente de garagedeuren weer open gaan, is het soms net een youngtimermeeting bij ons in de straat, hahahaha.
Zoals gezegd, de Corsa aangeschaft voor hety dageliijks woon-werk verkeer, om de Rekord te ontzien. Ik had daar vroeger een Swift uit 92 voor, maar die is vorig jaar overleden aan overmatige roestziekte. Dus een tijdje met de Rekord als daily getuft, maar toch weer langzamerhand rond gekeken naar iets anders als daily, toen ik bemerkte dat de kilometerteller van de Rekord in rappe sprongen omhoog tikte. De Monza komt echt alleen naar buiten met mooi weer (zoals nu), en dan nog meestal voor toerriten, vakantie, enzo. De Rekord heb ik eigenlijk als een soort back-up, en ik heb hem toendertijd gekocht, omdat hij min of meer op m’n pad kwam (eigenlijk aangeboden werd), voor een hele schappelijke prijs en de auto had donders weing kilometers gelopen (52.000 km aantoonbaar). Daarnaast zijn ze natuurlijk houdersschapsvrij, zitten in de oldtimersverzekering, dus ze enige kosten die je hebt zijn je onderhoud (en dat valt heel erg mee bij Opel) en de benzine die je verrijdt. En omdat ik eigenlijk normalitier niet echt veel kilometers rij (met de Monza sinds de laatste APK vorig jaar augustus nog geen 4000 KM), hoef ik ook geen gas erin te hebben.
25 mei 2011 om 06:14 #17884268Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970hier een vergelijkbare situatie als bij rinus :thumbup
alleen de A2 heb ik nie bij huis staan, die is nl van bj 86,
en aangezien er nog wegenbelasting voor betaald moet worden,
hebben we maar besloten om de A2 voor een tijdje ergens te stallen.
Tot die tijd spelen we hier met de A1 of de Nissy 300ZX, die tussentijds aan kwam hobbelen.
Hebben we nog niet veel mee kunnen spelen, want een domme doos reed even heerlijk
achteruit van de parkeerplaats, zonder in de spiegel te kijken, en jawel, de Nissy stond daar,
vol d’r op, dus we hebben er weer een klus [zijkantje] bij, iets wat niet in de planning stond, want deze was super :(de planning was de 24V in de A1 te hangen, dus dat wordt nu vooruit geschoven, miss in juni,
eerst de Nissy [vrouwtje wil chillen :D ] klaar maken, dan de 24V in de A1,
eind dit seizoen is de A2 24V ‘vrij’, dus laten we die staan tot volgend seizoen,
hij heeft een geweldige stallingsplek, stofvrij, waar ik niet 1,2,3 bij zal komen ;)Tot die tijd gaan we nog heerlijke ‘cruisetochten’ maken met de Monza A1 30E :jerry
25 mei 2011 om 06:50 #17884269Ook bij mij een vergelijkbare situatie….enkel Rinus heeft zijn garage heerlijk aan huis (inpandig).
Ik ben jaloers Rinus :worsMijn Monza staat ongeveer 500 meter bij mijn huis vandaan in een ondergrondse verwarmde garage samen
met nog een 20 tal auto’s met allemaal een eigen door de gemeente aangewezen plek.
Ideaal voor mij want in Rotterdam is er niet vaak een plaats in een garage.
Is ook nog spotgoedkoop…kost mij euro 25,- per maand!
Doordat dit zo goedkoop is kan je wel voorstellen dat er nog meerdere oldies staan…veelal USA.De “Moderne”wagen een Rover 45 uit 2001 staat in weer en wind gewoon buiten voor de deur.
Die mag van mij roesten!hahaha….maar wonder boven wonder zit hier nog geen millimeter roest aan.25 mei 2011 om 09:44 #17884270Zo jullie hebben allemaal stalling, dat is lekker.
Ik heb wel een aanpandige garage, maar die staat vol met andere spullen: mijn motor, 4 fietsen en andere zooi (ik heb geen schuur, vandaar).
Zou ik de Monza erin zetten, dan kan er echt nix meer bij… niet echt een optie dus.
Voorlopig staat ie op de oprit, voor mijn garage. Onze andere 2 (daily) auto’s staan in de parkeervakken tegenover mijn huis.Maar voorlopig is dat niet zo erg, ben er toch druk mee aan het werk om hem echt netjes te krijgen.
Een maatje van me gaat de GSE-stickers namaken, niet van origineel te onderscheiden (zegt hij… :hmmz ) maar hij werkt bij een reclameborden/beletteringsbedrijf, dus daar vertrouw ik op.
Mario: heb jij nog ff dat telefoonummer en adres van die gozer in de Waalhaven voor me, kijken of hij een wit voorscherm heeft staan. Kees in Tholen heeft alleen een groene :cry@ Rinus: Gezellige boel bij jou dus… bij mij niet… ik ben de enige in de buurt die oldtimers gehad heeft en nu dus met de Monza bezig ben.
Mensen komen wel regelmatig ff kijken, maar je ziet dat ze er niets van snappen.. de meesten kennen hem ook helemaal niet ….huh… “wat is dat nou voor weer een ding” … een ding?… hoezo ding ?? :swear )
ook mijn familie en enkele vrienden snappen het niet… en ik snap hen weer niet dat ze mij niet snappen.. snappen jullie :wtfJa.. benzine of gas… daar ben ik ook nog niet helemaal uit.
Eigenlijk wil ik een gebruikte gasinstallatie erin zetten, maar dat schijnt toch niet meer te mogen?? Iemand ervaringen daarmee??@ Ron: Okee, ik begrijp dat je hem geschorst heb en dan heb je nog net geluk met je A2, vanaf 1 jan. ’87 zijn ze niet meer vrijgesteld van de wegenbelasting, toch?
Maar waarom je 24V in de A1 hangen… 3,0 E is toch origineel en wat hang je dan in je A2, of heb je een extra 24V staan??
Een 300 ZX is inderdaad ook een leuk speeltje… Wij (..mijn vrouw dus.. ;) ) hebben o.a. een TT quattro (= 4 WD) gechipt van 225- naar 265 PK.. daarin word je bijna afgeschoten als je hem de sporen geeft… een erg leuke auto :D25 mei 2011 om 10:26 #17884271Nou, gelukkig snappen ze het bij mij in de straat helemaal. Ik heb nog de ondermarkt aan oldies staan, als je snapt wat ik bedoel :D :D :D Opel is toch voor de “gewone” man? M’n buurman was vroeger ook een Opel rijder, en die kent de Monza maar al te goed. Hij vindt dat ongeveer de enige echte Opel uit die tijd.
Ron heeft nog een extra 24v. Zelf zou ik hem niet in een A1 zetten, ik vind dat het blok daar niet past. In een A2 zou nog kunnen, vooral als de A2 niet origineel meer is. Maar ja, daar zijn al hele discussies over gevoerd. En iedereen moet maar doen, wat hij (of zij) zelf wil. Ik zou hem in ieder geval lekker spare houden. Hoppa, in de conserveringsolie en netjes wegzetten.
Ik ben zowiezo geen fan van multikleps motoren. Op de 1 of andere manier vertrouw ik die motoren niet. De 8 en 12 kleppers van Opel zijn in principe bij normaal gebruik haast onverwoestbaar. Maar de meerkleppers, zoals de Opel Ecotech motoren, hebben niet zo’n beste reputatie, te onderhoudsgevoelig. Die worden niet voor niks Ecopech motoren genoemt.
Daarnaast zegt vermogen voor mij niet zoveel. Je kan er zowiezo weinig mee in Nederland. En daar rij ik 98 % van de tijd. En dan ook nog in de Randstad, en meestal over de provinciale en B-wegen. Het gaat mij bovenal om het model. Ik heb zelfs nog wel eens lopen dubben over een Monza 2 liter. Gewoon, omdat het een “underdog” is. Maar zoiets zou dan alleen in de plaats kunnen komen van de Rekord. Ik heb zowiezo iets met auto’s, die heel basic zijn uitgerust. Instappers zogezegt. Die zijn vaak puur fuctioneel, gewoon waar ze voor bedoelt zijn, om te gaan van A naar B.
25 mei 2011 om 11:47 #17884272We zijn nu wel flink -offtopic bezig… maar wel leuk…
@rinus de boer wrote:
Nou, gelukkig snappen ze het bij mij in de straat helemaal. Ik heb nog de ondermarkt aan oldies staan, als je snapt wat ik bedoel :D :D :D Opel is toch voor de “gewone” man? M’n buurman was vroeger ook een Opel rijder, en die kent de Monza maar al te goed. Hij vindt dat ongeveer de enige echte Opel uit die tijd.
Nou, dat ben ik dan niet met jouw buurman eens… opel maakte echt heel mooie, motorisch goede auto’s in die tijd (trouwens, in de tijd daarvoor ook) zonder de andere type’s tekort te doen noem ik maar even snel: de Rekord C & D, de Commodore A & B , de ascona A, B & C en de manta A & B… en die heb ik bijna allemaal gehad :thumb en heel veel aan gesleuteld.
De Monza was toen voor velen onbereikbaar, dat wel… dus zag je ze erg weinig… afgezien van de aantrekkingskracht van het model ben ik er daarom ook voor gevallen denk ik, ik houd ervan me te onderscheiden.. wil graag een auto rijden die je niet continue in het straatbeeld tegen komt. Dat is uiteraard niet altijd gelukt, maar dan wil ik wel weer een uitvoering die weer speciaal is, weinig voorkomt…. en daar verschillen wij weer van mening Rinus, ik houd dus absoluut niet van een instapmodel.
Vandaar dat ik indertijd na mijn A1 2.8H (en er tussenin een Ascona C 1.8 SR/E) ook een echte GSE wilde en liever geen “gewone” A2. Nu maakt het helemaal niets meer uit… nu is elke Monza de absolute king:
Toen ik hem 13 jaar geleden wilde verkopen kreeg ik iets van 1000,- gulden of zo… veel te weinig naar mijn zin..toen heb ik de beslissing genomen hem te houden en weg te zetten… gelukkig maar ;)Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat een originele A1 ook helemaal origineel moet blijven… dus Ron: volg de raad van Rinus op en zet die multiklepper in de conserveerolie :angel
Trouwens: is jouw A2 wel origineel fabrieks uitgevoerd met die 24V??Die 12 kleppers zijn idd. onverwoestbaar. Ik heb een tijdje geleden een Commodore A coupé gehad met een 2500 blok erin. De motor liep echt heel netjes. Volgens mij was er al wel meer dan 3 ton mee gereden, hij gebruikte 1:4 benzine, bijna hetzelfde aan olie en had de power van een lelijke eend, maar hij startte altijd en liep prachtig.
Men zei toen over die 6-pitters, dat je een gulden op zijn kant op de draaiende motor kon zetten en dan viel hij niet om :hmmz . Ik heb nog wel ergens een gulden liggen, zal het eens op mijn 3.0 blok proberen :D25 mei 2011 om 13:30 #17884273Ach, off topic…. Het is jouw draadje.
Klopt, dat verhaal ken ik ook. Een gulden op z’n kant zetten, en dan mag hij niet van het kleppendeksel vallen. Komt ook door de kleine schokbrekertjes aan de zijkant van het blok. Je merkt ook altijd gelijk, als er een zuiger niet lekker meedoet. Dan gaat het blok schudden. Je kan het nu proberen met een Euromunt, hahahaha. Ik heb er wel eens een Zippo op gehad, en die viel in ieder geval niet om.
Een 24v is noot in de Monza leverbaar geweest. Dat blok komt uit de Sennie B. Het blok is wel een evolutie van de 3.0 E.
Monza’s zijn nu helemaal zeldzaam. Er zijn er in totaliteit maar 44.000 van gebouwd, waarvan iets minder dan 18.000 A2’s. Nou, daar zijn er niet al te veel meer van over. (Senators zijn in grotere aantallen gebouwd, en daar heb je uiteraard ook nog de B serie van). Er staan er 199 op kenteken in Nederland, waarvan een deel slapend of geschorst. Dus zo vaak zal je er niet eentje in het wild tegenkomen, behalve op meetings. Volgens mij heb ik nu de enige in de Alblasserwaard, nu Andre hem niet meer heeft.
De Monza was natuurlijk, wat wij nu noemen, een nichemodel. Bedoelt om vooral Mercedes en BMW rijders te lokken, maar ja, Opel had niet het juiste imago voor die doelgroep. En voor de normale Opel rijder way out off budget. Goedkoopste Monza was al rond de 50.000 gulden toendertijd. De exclusiviteit toen en nu is er natuurlijk mede oorzaak van, dat nu de onderdelen voorziening af en toe behoorlijk problematisch wordt (op de meeste slijtagedelen na dan). Dus goed dat er mensen en liefhebbers zijn, die het nodige aan onderdelen opslaan of die op de 1 of andere manier aan onderdelen voorziening doen.
25 mei 2011 om 18:15 #17884257Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970jaja, weet dat we oftopic raken, maar wel gezellie hiero :thumb
@steef63 wrote:
@ Ron: Okee, ik begrijp dat je hem geschorst heb en dan heb je nog net geluk met je A2, vanaf 1 jan. ’87 zijn ze niet meer vrijgesteld van de wegenbelasting, toch?
Maar waarom je 24V in de A1 hangen… 3,0 E is toch origineel en wat hang je dan in je A2, of heb je een extra 24V staan??
Een 300 ZX is inderdaad ook een leuk speeltje… Wij (..mijn vrouw dus.. ;) ) hebben o.a. een TT quattro (= 4 WD) gechipt van 225- naar 265 PK.. daarin word je bijna afgeschoten als je hem de sporen geeft… een erg leuke auto :Dbtw: de nissy is org, V6 3.0L [ennuh geen turbo] en belastingvrij ;)
Tja die 24V, appart verhaal, was eigenlijk niet de bedoeling om die erbij te halen,
maar ja, je hebt internet, en af en toe zie je iets boven water drijven, en dan denk je, snel oppikken,
dit blokkie was ook zo iets, kon het niet laten staan, tja, en dan zit je ermee, haha,
doen we die ruilen met de A2 of wegzetten, hmmm, nee dus, de A2 met zn 24V rijdt als een naaimachientje,
niet gaan veranderen, gaat echt nie beter worden, en kapot rijden doen ik hem ook niet,
tja, dan blijft er maar 2 opties over, of ‘op de plank, en er nooit meer af’ of de uitdaging aangaan met de A1 ;)daarop dus een 2de 24V blok erbij gehaald, [pff ja, 2 blokken] met automaatbak erachter, kwam uit een Senator A,
[ging eigenlijk kijken voor de autmaatbak met vliegwiel, maar helaas, die zat aan het 24V blok vast] :D
de hele ratteplan wat je voor ombouw nodig hebt , erbij + veerpoten met grotere remschijven,
zo ik zou haast zeggen dat ik alles heb, maar das ff afwachten ast sleuteltijd is
en als het allemaal meevalt, dit project, miss een ander kleurtje erop, euh…. goudkleurtje :hmmzen ja, de 30E rijdt verders super, totaal niets mis mee, van het weekend gewoon bij me ;)
grtz Ron
26 mei 2011 om 11:34 #17884274Leuk Rinus, al die feiten :thumb
Weet jij toevallig ook wat het aandeel (originele) GSE’s is van die 199 geregistreerden????Begrijp ik het goed dat jij dan nog 2 24V’s heb staan Ron ???
Ik heb er 15 jaar geleden wel even serieus over gedacht een 24V in de GSE te bouwen, kon indertijd zo’n blok kopen voor ik meen 1.500 gulden maar vond dat eigenlijk teveel geld.
Nu ben ik toch wel blij, dat ik dat nooit gedaan heb… nu vind ik het belangrijker dat hij origineel is, met het blok wat de fabriek er in 1984 ingelegd heeft. Indertijd had ik mijn 3.0 E blok zeker door ruimtegebrek weggedaan en dan had ik nu flink spijt gehad :???:Maar ff wat anders, de titel van mijn topic is inmiddels achterhaald, moet nu zijn: “mijn GSE doet het soms”
Ik leg het ff uit: Eind vorige week ben ik onderweg stilgevallen, hij begon ineens te stotteren en sloeg af, na meerdere keren weer starten pruttelde en ratelde hij alleen nog wat. Ik ben afgesleept en gaf uiteraard het contactslot de schuld. ‘s Avonds laat probeerde ik het nog eens, maar hij liep gewoon weer prima. Toch contactslot weer ff uit elkaar getrokken, nog wat glad geschuurd en in de contactspray gespoten, was weer avond dus gewoon starten, lopen en voor de zekerheid de straat een paar keer in en uit gereden (ik dacht: dan sta ik in ieder geval in de straat als ie weer uitvalt), maar nix aan de hand.
Gistermiddag uit het werk (het was nog wel goed warm en in de auto zelfs tropisch) dacht ik ik probeer het weer eens… nou, vergeet het maar, liep effe, begon te stotteren, sloeg af en weer pruttelen, ratelen en afslaan. Bij weer starten en half gas erop houden haalt ie soms heel even de 2000 rpm en valt gelijk weer terug in het pruttelen :cry
Gisteravond laat nog eens geprobeerd: weer nix aan de hand… weer de straat 3x heen en weer gereden :thumbup
Zonet mijn vrouw hem even laten starten (die is toch vrij) en weer nix aan de hand, loopt mooi en neemt goed op… maar: het is natuurlijk koel vandaag…
Het is net of hij het bij warmer weer niet doet en bij wat koel(er) weer wel. :hmmz
Maar ja, om er nou alleen ‘s avonds en bij kou mee te rijden.. das niet echt de bedoeling
Ik dacht zelf aan de luchttoevoer… en jullie… ideetje??
Benzine krijgt hij, want dat ruik ik wel achter de auto (uitlaat)26 mei 2011 om 12:16 #17884275Eeeeuhhhh….kan een domme gedachte zijn, maar zit die temp. sensor aangesloten, die net voor je koelvloeistofreservoier zit. Daar zit zo’n “koperen knoop” met 2 draadjes eronder. Die regelt volgens mij mede de loop boven de 20 graden. Ben (GSE alhier) zegt dan wel, dat het niks uitmaakt, ofdat deze sensor aangesloten zit of niet, maar je weet maar nooit.
En hoe is de conditie van je stappenmotor? Die is ook van invloed op je stationairloop (dat ronde tonnetje naast de achterkant van het inlaatspruitstuk met 2 rubber slangetjes en 1 stekker). Als die vervuilt is, geeft dat ook rare klachten.
En misschien heb je toch ook last van een massa probleem of een overgangsweerstand, die te hoog is. Massakabels van het blok naar het chassis nog goed?
Even weer off topic..
Hoeveel GSE’s er precies zijn gemaakt weet ik niet. Die uitvoering kwam dacht ik pas in 1983.
Wel weet ik, dat in Engeland de GSE’s het leeuwendeel uitmaakte van de verkochte Monza A2 aldaar was. Gewone A2’s zijn daar haast niet verkocht. De A1 ging daar als Vauxhall versie door, de Royale, die qua uitvoering ook iets anders was dan de Opel versie (techniek en koetswerk was voor de rest hetzelfde). Bij de invoering van de A2 verdween de Royale ook. De A2 is noot als Vauxhall verkocht.Nog een kleine correctie op het totale produktieaantal. Er zijn exact 47.008 Monza’s gebouwd. De Monza was ook de officiele opvolger van de Commo B Coupe. En de Monza heeft nooit echt een opvolger gekregen.
Dit vind ik de mooiste Monza..
De Keinath KC5. Hiervan zijn er maar 144 van geblouwd.26 mei 2011 om 13:39 #17884276Aha… temperatuursensor… ik vroeg me al af wat dat messing dingetje was ;)
Goede tip, kijk ik ff naar.
Mijn stappenmotor is volgens mij wel wat vuil, want hij “hikt” ook af en toe bij lage snelheden als ik het gas ff loslaat.
Kan je die schoonmaken en waarmee.
Alle massakabels heb ik schoongeborsteld, ook die verstopt achter op het inlaatstuk zit, dus dat kan het (volgens mij) niet meer zijn.
Meer suggesties zijn erg welkom…. :thumbup-offtopic :thumb
Bedankt weer voor je update en inderdaad was de GSE vanaf 1983 leverbaar.
Ik heb nog wel een kleine correctie, Vauxhall leverde de Royale, die was uiterlijk hetzelfde als de Senator, de Monza heette de Royale Coupé. Toen ik A1 reed, heb ik er zelfs eens 1 in Rotterdam zien rijden (hahaha… en ik weet ook nog waar…)
De opvolger van de Monza zou de Omega 3000 moeten worden. Ik kan ik me nog vaag herinneren dat zoiets in reclameuitingen van Opel stond in die tijd (1988 meen ik) :hmmz26 mei 2011 om 15:55 #17884277@steef63 wrote:
Aha… temperatuursensor… ik vroeg me al af wat dat messing dingetje was ;)
Goede tip, kijk ik ff naar.
Mijn stappenmotor is volgens mij wel wat vuil, want hij “hikt” ook af en toe bij lage snelheden als ik het gas ff loslaat.
Kan je die schoonmaken en waarmee.
Alle massakabels heb ik schoongeborsteld, ook die verstopt achter op het inlaatstuk zit, dus dat kan het (volgens mij) niet meer zijn.
Meer suggesties zijn erg welkom…. :thumbupHaal het ding los, en spuit hem goed in met WD40. Reinigen met wasbenzine kan ook. En daarna weer inspuiten met WD40. Goed laten drogen.
Misschien ten overvloede….Heb je ook de bouten,waarmee de massakabels vastzitten losgemaakt en en ontdaan van eventuele oxidatie/vuil? En dus ook de plek, waar die bouten op vastzitten?
26 mei 2011 om 20:51 #17884279Here we go again:
Die ontsteking die jij hebt heeft 3/4 sensors:
Olietemp 65graden of minder
Lucht temp warmer als 20 graden of niet
Inlaat vacuum zo groot wel of niet
Gasklep in die of die standAls je ontsteking die dingen weet stelt dat zwarte kasje bij de bestuurders kant tussen veerpoot de vonk zo en zo bij zodat ie het beste redement heeft…
Probeer het maar eens als je motor loopt om die stekker los te trekken en de draden in de stekker te overbruggen,je zult dan een minimale verandering in stationair loop vast stellen..
Meer doet die sensor nl ook niet…doorgeven ja of nee..Als ik dit verhaal zo lees,dan zou ik:
Bobine inclusief aluplaat en dat zwart blokje verdenken,wissel die maar eens uit…
Verder zou je brandstofpomp relais niet in orde kunnen zijn…(verwacht het niet echt maar kan)
Of je massa verbinding met het blok…Op 1 van die dingen gok ik,als ie niet loopt of stopt,wat doet ie dan:
geen benzine of geen vonk?
Met startpiloot in je inlaat wil ie dan wel of niet aanslaan?26 mei 2011 om 21:11 #17884280@rinus de boer wrote:
Haal het ding los, en spuit hem goed in met WD40. Reinigen met wasbenzine kan ook. En daarna weer inspuiten met WD40. Goed laten drogen.
Misschien ten overvloede….Heb je ook de bouten,waarmee de massakabels vastzitten losgemaakt en en ontdaan van eventuele oxidatie/vuil? En dus ook de plek, waar die bouten op vastzitten?
Okee Rinus, ga ik doen… en ja, uiteraard heb ik de bouten, schroefdraden en klemvlakken ook schoon geborsteld !!
26 mei 2011 om 21:24 #17884281@GSE wrote:
Als ik dit verhaal zo lees,dan zou ik:
Bobine inclusief aluplaat en dat zwart blokje verdenken,wissel die maar eens uit…
Verder zou je brandstofpomp relais niet in orde kunnen zijn…(verwacht het niet echt maar kan)
Of je massa verbinding met het blok…Op 1 van die dingen gok ik,als ie niet loopt of stopt,wat doet ie dan:
geen benzine of geen vonk?
Met startpiloot in je inlaat wil ie dan wel of niet aanslaan?Okee, maar uitwisselen gaat niet lukken, heb nu ff nix om mee uit te wisselen.
Ik ga even op nader onderzoek uit… eerst even checken of het geen benzine is (verwacht ik niet, want wanneer ie het niet doet ruik ik benzine uit de uitlaat tijdens het starten) of een gebrek aan vonk… wordt vervolgd !!
Trouwens: vanavond weer een flink stuk gereden… zonder problemen….
Zondag zal wel weer tricky worden (steeds wanneer hij moet aantreden, laat ie het afweten :cry )
Of 1 van jullie moet me beloven me naar huis te slepen als ik stilval….
Wel heel opzienbarend natuurlijk… een Monza die door een Monza gesleept wordt… hoe vaak zie je dat :D :D26 mei 2011 om 23:52 #17884282Al heb je die sensor bij je koelvloeistof resevoir der niet op zitten loopt ie net zo goed:
Als de buitenlucht onder de 20 graden is zegt ie nee als het warmer is zeg ie ja met andere woorden,met 7 graden buiten is het hezelfde als je um loshebt liggen met 22 graden buiten is het alsof je de kabels doorverbind..Ruk bv onder bij de krukaspoulie die stekker maar van de sensor voor de olie temp of de stekker los of die van de onderdruk sensor die tegen je schutbord hangt met dat paarse hoedje…lopen doe precies hetzelfde,teminste je zult geen verschil merken..
Die sensor veroorzaakt 100% niet jou probleem..
27 mei 2011 om 06:07 #17884283Nou, daar heb je het antwoord van Ben over die temp. sensor.
Wat zou er gebeuren als je, zoals Ben stelt, een extra massa aanlegt tussen blok en chassis? Ondanks, dat je alles hebt schoongemaakt? Kan geen kwaad volgens mij.
27 mei 2011 om 22:38 #17884284@GSE wrote:
Die sensor veroorzaakt 100% niet jou probleem..
Nee GSE, of mag ik je al Ben noemen :D , dat zou je inderdaad niet zeggen… maar… vanmiddag had ik de storing weer, hij startte eerst goed en na 3 minuten begon ie te kloten. Ik begon ermee de stekker van de temp. sensor eraf te trekken, startte hem en probleem opgelost, veranderde ook niet toen ik de stekker er al lopende weer op drukte… ik heb er weer een stuk mee gereden… geen enkel probleem, niet eens een hikje….. heb dus niet verder kunnen zoeken vandaag… vreemd toch :hmmz
Of een samenloop van omstandigheden…..Rinus, kan idd. geen kwaad… ga ik voor de zekerheid ook doen
28 mei 2011 om 18:29 #17884285Hahaha leuk voor je dat je denkt dat het probleem over is…
Maar die sensor is echt niet je probleem,99% zeker dat je probleem vandaag of morgen terug komt,ik heb zelf genoeg auto,s gehad en aan gesleutelt ik weet wel hoe die ontsteking werkt.
En ik weet ook heel goed dat die sensor nauwelijks invloed heeft op alles…
Probeer maar eens met lopende motor los te trekken en door te verbinden,je hoort dan nauwelijks een verandering zo minimale invloed heeft die sensor…Enkel doorgeven of de buitenlucht +20 graden is of niet…thats all..28 mei 2011 om 22:43 #17884286Nee, nee… Ben, ik denk zeker niet dat mijn probleem opgelost is, ook ik heb aardig wat gesleuteld in het verleden om dat niet te denken… ik gaf alleen aan dat het wel frappant is.
Ik heb wat sensoren losgetrokken en zoals je zegt merk je weinig verschil in het stationair toerental.Ik verdenk nu zelf eigenlijk de benzinepomp, ik vind hem een beetje raar geluid maken… een soort geluid of ie wat “aanloopt” en als ik m’n oor vlakbij de tank houd.. hoor ik af en toe wat borrelen..’t is natuurlijk toch een electrisch/mechanisch ding… met z’n slijtage.
Ook na een gesprek met een maatje van me, die had een soortgelijk probleem met een BMW 3-serie.
Na allerlei ontstekingscomponenten vervangen te hebben bleef z’n auto met regelmaat uitvallen onderweg. Bleek dat de benzinepomp soms uitviel en het ff later weer deed.-offtopic
Trouwens, weer ff wat anders: die GSE stickers zijn prachtig geworden… niet van de originele te onderscheiden :thumbup .
Andere kap ligt er dus op… voorzien van een nieuwe sticker :D
Jullie zullen het morgen zien… als ik er aankom tenminste… mijn maat (ook een -oude- Opel liefhebber, trouwens) rijdt voor de zekerheid achter me aan :thumb29 mei 2011 om 21:57 #17884287@ Ron & Rinus, heel leuk jullie vandaag ontmoet te hebben… hier nog een kleine (Monza :thumb ) sfeerimpressie:
Ik ben gelukkig ook weer zonder problemen thuisgekomen… :thumb
MAAR vanmiddag laat begon het gedonder weer, met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen..weer afgesleept :cry
Vonk heb ik inmiddels kunnen checken en die heb ik… dus ga me toch wat verder focussen op de benzine-/ luchttoevoer.
Welke is eigenlijk de aanvoerende benzineleiding, die met dat ronde platte schijfje ertussen, of de andere.. en.. 1 van jullie weet vast wel waar dat schijfje voor dient :???:30 mei 2011 om 07:09 #17884288Hee Steef, inderdaad leuk om je in levende lijve te ontmoeten !! En in je Monza te zitten…
De aanvoer is inderdaad met het platte tonnetje ertussen. Dat is een pulsatiedempertje. Die zorgt ervoor, dat de aangevoerde benzinedruk richting de injectoren gelijk blijft, en niet met schokjes. Volgens sommigen alhier op het forum zou je hem er tussen uit kunnen halen, zonder dat het al te veel gevolgen zou hebben. Gewoon laten zitten als het werkt. De leiding zonder het tonnetje is de retour.
Maar maak gewoon een lijstje, wat je allemaal al gehad hebt. En elke keer vink je hetgeen af, wat hje onderzocht hebt en wat goed is. Zo doe ik het ook altijd. Voorkomt dubbel werk en hou je overzicht.
30 mei 2011 om 11:13 #17884289Ruk die aanvoer eens los en overbrug het relais:2 dikke draden ff overbruggen dan looptje pomp,hang de aanvoer eens in een 1,5L cola fles die moet binnen 1,5 minute vol zijn,als dat te lang duurt kan je pomp wel eens versleten zijn of de filter dicht..
Vervolgens blaas je met de mond door de retour deze moet goed open zijn,en je moet het in de tank horen borrelen..Anders neem een compressor met 2/3 bar.
Maar ik verdenk je brandstof handel niet,de bobine met alu plaat hou ik als verdachte in het hoofd,ik zou die eens uitwisselen….
Heb je al gekeken wat de rede van de uitval is?
Ik bedoel als ie niet aanslaat wat het dan is:
vonk of benzine????Als je dat weet ben je bijna klaar..30 mei 2011 om 14:54 #17884290Okee, pulsatiedemper, thanx… iemand trouwens al eens problemen daarmee gehad???
Ga ik doen Rinus, inmiddels kan ik al flink wat afvinken :D
@ Ben: ga ik van de week proberen, het is volgens mij niet het relais, want die voel ik klikken tijdens het starten en mijn benzinepomp hoor/voel ik dan ook draaien… maar of ie opbrengst heeft????
Ik zag buiten de benzinepomp nog een aluminium tonnetje achter bij de tank, boven de benzinepomp zitten… is dat een filter of zo???Ik heb vonk, dat heb ik inmiddels wel kunnen checken
3 juni 2011 om 16:28 #17884237Yep, dat is je hoofdbenzinefilter. Dit zit vlak bi de benzinepomp gesitueerd. Eigenlijk is dat bij injectiemotoren je enige filter. Soms zitten er bij carb. motoren nog een extra klein filtertje gemonteerd in de buurt van de mechanische pomp, die meestal weer op het motorblok gemonteerd zit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.