Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Mijn Corsatje met C12NZ loopt warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2010 om 09:42 #17223098
Natuurlijk, warm weer, dan loopt je motorblokje ook wat sneller warm, maar bij mij is het wel wat extreem..
Na een kilometer of 10 rustig rijden staat mijn temperatuurmetertje op het dashboard al tegen het rood aan.
Kort de geschiedenis:
– Vorig jaar oktober meen ik het C12NZ blokje weer ingebouwd, ik reed eerst met een E16NZ.
– In april of mei de thermostaat een keer kapot gehad, heb toen de thermostaat van mijn E16NZ in de C12NZ gezet. Vervolgens bleef hij weer netjes binnen het bereik.
– Nu zit er nog water op in plaats van koelvloeistof, maar het loopt dus allemaal erg warm. Vanochtend nog maar eens de boel ontlucht. Ik verlies verder geen water, volgens mij lekt het dan ook niet.Radiator wordt zover ik kan nagaan netjes warm, ik kan hem nog maar net aanraken. Wel valt mij op dat de ventilator niet aanslaat.
Nu is het zo erg dat ik bij een langer stuk rijden de kachel helemaal open moet zetten met de blazer op de hoogste stand. Het wordt dan een ware broeikas voor de inzittenden, maar het blokje houdt het uit, dat is het belangrijkste. Verder durf ik er eigenlijk niet echt meer de snelweg mee op, dan moet hij nog meer energie in korte tijd zien te verwerken. Bovendien kan ik dan niet zomaar overal aan de kant van de weg gaan staan.
Help, ik begin langzamerhand jaloers te worden op twee mensen die ik ken met een VW Kever… :o
Edit:
Ook nog nagekeken, ontsteking staat netjes op tijd (streepje verdeler met streepje nokkenashuis komen overeen)2 juli 2010 om 09:54 #17695169Probeer je temp sensor eens te vervangen, kun je gelijk al het water uit je systeem halen. Probeer eigenlijk zo min mogelijk water in je systeem te hebben, maar gewoon koelvloeistof. Je kunt ook je fan ”doorlussen”, kun je gelijk zien of hij überhaupt nog werkt.
2 juli 2010 om 10:56 #17695170Water vervangen door koelvloeistof doe ik wel als het probleem opgelost is, anders blijf ik bezig. Tenzij dit alles wordt veroorzaakt door het gebruik van water, maar dat lijkt me sterk, in de zomermaanden heb ik vaak zat water als koelvloeistof gebruikt.
Verder bedoel je de temperatuursensor in de radiateur? En hoe kan ik de fan doorlussen? Even uit mijn hoofd zit daar een zwarte en een wit-zwarte kabel aan, de geheel zwarte is de plus?
2 juli 2010 om 11:40 #17695171geheel zwarte is 99% massa als t goed is..
kan je meten met een spanningzoekker,
zou dat van je warmte niet kunnen komen omdat er een termostaat van een 1600 in een 1200 zit, probeer anders eerst een termostaat van het zelfde type blok.
corsageak
2 juli 2010 om 12:17 #17695172Thermostaat van een 1200 kan ik eens proberen, alleen zo vervelend dat die distributieriem er af moet.
Goed, ik denk dat ik eerst eens probeer zonder thermostaat, lijkt me niet zo’n probleem met dit weer, wel? Aangezien ik toch vrijwel altijd rustig rijd hoeft hij ook niet echt warm te worden.
Morgen maar eens aan gaan sleutelen…
2 juli 2010 om 12:57 #17695173Om de fan te testen even een draadbrugje in de 2 contacten (bij de aansluiting van de sensor in de radiateur) ;)
Thermostaat is te testen in heet/kokend water dan zou deze open moeten gaan ;)
2 juli 2010 om 17:11 #17695174water koelt zelfs beter als koelvloeistof….
maar als ie onder het rijden heet word…dan is er wat anders aan de hand.
denk je waterpomp aan het overlijden.
als je rijd blijft ie gwoon 90graden, of net ietsje meer
2 juli 2010 om 17:26 #17695175origineel gepost door sjoerdie
water koelt zelfs beter als koelvloeistof….maar als ie onder het rijden heet word…dan is er wat anders aan de hand.
denk je waterpomp aan het overlijden.
als je rijd blijft ie gwoon 90graden, of net ietsje meer
Staan geen graden op het dashboard, dat weet ik dan ook niet exact.
Waterpomp zou kunnen, maar die heeft nog geen 10.000 KM gemaakt. Wel enkele keren de distributieriem los gehad..
Zal het morgen eens allemaal nakijken, dan schakel ik de fan door, test ik de thermostaat in kokend water en bekijk ik de waterpomp eens.
Kan het niet zo zijn dat ik de waterpomp niet hard genoeg heb aangedraaid met de inbus schroefjes toen ik de thermostaat heb vervangen? Dat hij daar lucht krijg of iets dergelijks? Water lekt hij in ieder geval niet..
2 juli 2010 om 18:05 #17695176als ie niet lekt dan zal ie ook geen lucht trekken.
en vast is vast….
meen dat recht naar boven 90 graden was bij een a corsa
2 juli 2010 om 18:28 #17695177Themrosstaat Testen:
– motor op bedrijfstemperatuur: 95graden of hoger
– bijde radiateur slangen moeten ongeveer even heet zijn.Thermosstaten van de volgende motoren zijn allemaal gelijk
12ST 13N 13NB 13SV 14NV C14NZ X14NZ X14SZ E16LZ E16NZ C16NZ E16SE C16SEI C16SE
dus daar zal het niet aan liggen..
alleen als ie kapot is.
wat je wel kan doen:
– Stekker op radiateur los nemen
– Contact aan
– stekker pinnen overbruggen met paperclip
– Vin moet nu gaan draaien..> hij draait: Koelvinschakelaar kapot
> Hij draait niet: geen massa op schakelaar / geen massa op koelvin.Willem
3 juli 2010 om 08:59 #17695178Ik heb dit probleem ook gehad met mijn corsa b C14SE, werd naar korte tijd ook heel warm tot in het rood. De fan van de radiateur ging ook nooit aan.
Mijn probleem lag dan ook bij de thermostaat!Heb de fan ook direct op accu aangesloten gehad, temperatuur ging wel naar beneden maar niet genoeg.
En idd dat met de kachel volop aan liep de temperatuur ook terug.Wanneer de motor temperatuur bijna bij het rood is zou het ongeveer zo’n 100/110 graden moeten zijn toch? Als dat water door je radiateur gaat kan je de radiateur echt NIET meer aanraken zo heet is hij dan. Dus vermoed dat je thermostaat dicht staat (wat bij mij ook het geval was).
Je radiateur wordt natuurlijk ook warm door de straling van de motor dus denk dat daarom de radiateur “wel netjes warm wordt”.
3 juli 2010 om 10:46 #17695179maar waarom heb je een gebruikte thermostaat erin gezet vorig jaar??? Kost maar een tientje ofzo… Zou de tip van willem opvolgen, en als je de thermostaat los haalt, meteen een nieuwe erin zetten. Je kan ook een verstopping in de radiateur hebben, word de voeler niet warm…
3 juli 2010 om 11:56 #17695180origineel gepost door OrangeArrow
maar waarom heb je een gebruikte thermostaat erin gezet vorig jaar??? Kost maar een tientje ofzo… Zou de tip van willem opvolgen, en als je de thermostaat los haalt, meteen een nieuwe erin zetten. Je kan ook een verstopping in de radiateur hebben, word de voeler niet warm…Omdat ik daar toen geen tijd voor had. ‘s Avonds tussendoor even vervangen.
Toen was ik nog bezig met afstuderen en was een van de drukste weken er uit, maar had mijn auto toch nodig, vandaar.
4 juli 2010 om 10:02 #17695181oke, vandaar.. Al wat verder in de oplossing??
4 juli 2010 om 16:00 #17695182kga morgenochtend ook ff kijken naar mijn c14nz met precies zelfde probleem, word warm en koelfan slaat niet aan :swear heb vorige week bougiekabels vervangen,neem aan dat dat er niet mee te maken kan hebben?
4 juli 2010 om 16:49 #17695183origineel gepost door calibra_8v
kga morgenochtend ook ff kijken naar mijn c14nz met precies zelfde probleem, word warm en koelfan slaat niet aan :swear heb vorige week bougiekabels vervangen,neem aan dat dat er niet mee te maken kan hebben?nee, bougiekabels staan er los van… Voor controleren van de fan: stekker los van thermoschakelaar en doorverbinden, auto op contact en fan moet draaien..
4 juli 2010 om 17:13 #17695184Heb er gisteren niets meer aan gedaan, maar vandaag wel.
Thermostaat was inderdaad weer het euvel. Wilde hem eerst helemaal weglaten, maar volgens mij heeft de ring er om heen ook een afdichtende functie.
Nu het klepje er maar uit gesloopt en terug gestopt, voorlopig vind ik het daarmee goed.
Over niet al te lange tijd zal er toch wel een andere auto gaan komen, voor daarna heb ik wel ideeën met de Corsa, maar dan moet hij niet te slecht blijken als hij uit elkaar gaat.
In ieder geval allen bedankt voor de hulp en het meedenken!
7 juli 2010 om 07:24 #17695185ik ga vandaag andere thermostaat halen en andere koelvinschakelaar,en dan morgen ff sleutelen met een maat van me, vervang liever beide gelijk dan kan ik er voorlopig weer tegenaan :afro
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.