Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Mijn Commodore A Coupe ”Brutus”
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 26 september 2017om 23:04 door htmmer.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2015 om 20:07 #17271732
Nou daar gaan we weer.
Ik zal maar eens beginnen bij het begin zoals jullie gewend zijn van mijn andere topics (de manta’s)
Halverwege april was mijn vriendin voor 1 week van huis i.v.m. de studie. Een heerlijk weekje Berlijn voor
haar zorgde er tevens voor dat ik een weekje alleen was. In die week zit je in de avonduren toch maar
alleen op de bank te koekeloeren en dan is je telefoon al snel iets wat je erbij pakt.
Aangezien ik veel via Facebook doe ben ik gaan rondkijken of er nog meer specifieke Facebook pagina’s waren
waar je andere liefhebbers kan treffen om zo onderdelen e.d. te kopen.
Ik had er dan ook snel een aantal gevonden. Het was ideaal, want je kunt er zelf ook advertenties opzetten
mocht je iets specifieks zoeken. Tevens kom je in contact met andere liefhebbers. Kortom een aanrader voor de rest
van jullie die hier nog geen gebruik van maken.Op zondag 26-4 kwam mijn vriendin weer terug van Berlijn. Ik zou haar in de avond uurtjes weer van het treinstation
ophalen. Op het moment dat ik aan het wachten was op een berichtje van haar met daarin de boodschap dat ze weer
in Nederland was, keek ik op mijn telefoon.Hier zag ik een advertentie staan over een Commodore A Coupe uit 69. Er stond bij dat het een redelijk goede harde
basis was en dat er niet al teveel laswerk aan zou zijn. Het was een ”custom” auto, wat inhoudt dat er al veel van
de originele onderdelen zijn verdwenen en dat de carrosserie ook is aangepast. Dat laatste is dan ook het geval.
Zo heeft de auto bijvoorbeeld geen sloten en handvatten meer op de deuren zitten. Handig…….. NOT!
Maar hierdoor is de ”lijn” van de auto wel beter zichtbaar. En daar draait het tenslotte om bij deze auto.Dit waren de foto’s van de advertentie:
Voordat ik in de auto stapte richting mijn vriendin liet ik de auto al zien aan mijn vader via Facebook.
Hij gaf aan dat het een vette bak was met potentie en dat er zeker wat van te maken zou zijn, maar hij was er niet zo
enthousiast over als dat ik dat was.
Nadat ik mijn vriendin had opgehaald van het station belandde we bij mijn ouders op de bank. Daar had ik het
ook alweer snel over de wagen aangezien hij maar niet uit mijn gedachte verdween.
Ik had het al zo ontzettend vaak over een Commodore A coupe gehad of een Rekord C coupe. Het bleef knagen.
De volgende dag kon ik het dan ook niet laten om er weer over te beginnen tegen mijn vader onder het genot van een
bakje koffie met mijn pa in de schuur. Even later kwam mijn vriendin er ook bij zitten. Ze gaf aan dat ik zo ontzettend
enthousiast was over de auto en dat ik helemaal straalde van geluk. Dit zag mijn vader natuurlijk ook.
Ik gaf nog het wijze en slimme antwoord dat het slimmer was om hem nu niet te kopen aangezien ik eerst mijn Manta
velgen wou aanpakken (voor bredere BBS randen en RVS boutjes) en op Semi Slicks zetten. Daarnaast heb ik ook nog
plannen met mijn C-kadett (sper). Dat zou alles bij elkaar alweer genoeg gaan kosten.
Daarnaast woon ik ook sinds kort samen met mijn vriendin en zal het ook geen jaren meer duren voordat er een kleine Mini-Me zal rondlopen door de schuur.
Mijn boodschap was dan ook: SPAREN!!!Wijs…. tsja, dat veranderde als snel toen ik het er over bleef hebben. Zowel mijn vader als vriendin zeiden dat ik het
zou moeten doen als ik het echt zou willen, want zo’n kans krijg je wellicht nooit meer.Toch nog even zitten afwegen en ik kwam tot dezelfde conclusie. De auto past ook mooi bij de rest van ons wagenpark.
Daarnaast is hij al niet meer origineel (wat ik vaak zelf niet zo mooi vindt)
IK ZOU EN MOEST DEZE KANS GRIJPEN besloot ik!!!Ik heb dan ook snel contact opgenomen met de persoon die hem aanbood via de Facebook pagina.
Helaas stond er geen telefoonnummer bij, dus moest ik mijn interesse overbrengen via een persoonlijk berichtje.
Toen was het afwachten geblazen. Uiteraard het leventje maar weer opgepikt.
Overal was het rommelmarkt door het land. Aangezien ik toch al van oude zooi hou belandde ik met mijn vriendin ook op
een rommelmarkt. Toen werd ik al snel gebeld door de vorige eigenaar.
Snel afgepraat dat ik graag zou willen komen kijken in de avond. Dat was geen probleem.
Snel contact opgenomen met mijn vader en die had ook tijd. Dus hop na het eten vroom vroom vroom in de auto
richting de potentiele nieuwe aanwinst.Daar stond hij dan:
Ik was al meteen verkocht…. Soms heb je dat nu eenmaal. Dat gevoel van ”verliefheid” op het moment
dat je zo’n auto ziet. Het gevoel wat ik kreeg toen ik voor het eerst mijn Manta zag kwam weer terug.
Uiteraard eerst met mijn vader heel de wagen doorgespit en met de zaklamp ieder punt nagekeken.
Ik had van te voren al opgezocht via internet wat de slechtte plekken zijn van een Commodore dus ik wist
waar ik moest kijken. Al snel kwam ik tot de conclusie dat al de potentiele slechte plekken ook daadwerkelijk
slecht waren. Helaas dacht ik. Mijn vader was niet al te enthousiast, maar hij bleef zeggen wat hij altijd zegt:
” jongen, met 2 rollen lasdraad en 2 gasflessen en 3m2 plaatstaal kom je een heel eind”.
Dus ik dacht oké, dan gaan we ervoor. Na wat onderhandelen over de prijs en over bijbehorende onderdelen
was de verkoop rond.Meteen afgesproken dat ik de dag erna de 28e de auto zou komen ophalen in de avond.
Nu nog het regelen van een kar. Gelukkig kon mijn vader dat regelen via een kameraad. Dit was heel erg fijn!
Ik kreeg na een aanbetaling alle autopapieren mee zodat ik hem kon overschrijven.
Dit meteen gedaan in de ochtend en in de avond terug gereden met mijn pa om hem te gaan halen.
Ik verschoot van de kar en hoe groot hij was toen pa hem thuis voor de deur klaar had staan vanaf het werk.
Ik dacht nog: ”goh, dat moet gemakkelijk passen”.Nou niet dus… De commodore paste er niet op, maar aangezien we maar simpele mannetjes zijn konden we met touw
alles bij elkaar binden zodat er geen gevaar was voor andere weggebruikers en geen risico’s voor ons.Toch had het wel iets toen het eenmaal op de kar stond en we op weg gingen.
Hij paste er niet op. Voor stond hij vast tegen de lier aan en achter kon de klep nog steeds niet dicht.
Dus tussendoor maar even gestopt om te kijken of alles nog vast zat.Een mooi span al zeg ik het zelf. (ja we weten hoe het zit met een Caddy en een dergelijke kar)
Soms moet je echter niet teveel nadenken en gewoon DOEN. Dat is toch wel de clou van het verhaal tot nu toe.Gelukkig zijn we zonder problemen thuisgekomen en hebben we hem kunnen lossen.
We wilde hem al in zijn tijdelijke stalling duwen, maar dat lukte niet meer. Het was al te donker
en daarnaast duwt hij zo ONTZETTEND ZWAAR! Het is dan ook een automaat, maar dit is echt niet normaal.Zaterdag of zondag gaan we hem op zijn tijdelijke onderkomen plaatsen aangezien we in de zomer niet zo
actief zijn met het bouwen/verbouwen van onze auto’s en we ze liever gebruiken om ervan te genieten op een andere
manier. En eerst moet de GT afgebouwd worden en de Manta van mijn vader aangepast worden.De planning is dat hij in het na jaar naar huis komt om aan te beginnen.
Nog even wat over de auto:
Hij heeft echt gigantisch veel laswerk nodig aan de bodem, maar ook onder de motorkap en in de koffer. Helaas
zullen we hier nog wel even zoet mee zijn. Ook heeft hij schade gehad nadat hij op de terug weg van een meeting
in Sevenum pech heeft gehad omdat de motorkap open waaide. Hierbij is de motorkap flink beschadigd (krom)
en is de parafaan flink beschadigd (inclusief een deuk in het dak)
Jammer, maar dat is niet het ergste…. het lawerk… zucht…..Nu vind ik het ook altijd geweldig om zoveel mogelijk achtergrond informatie te vinden over een auto die in ons bezit is.
Ik ben dan ook via internet gaan ”graven” naar zijn verleden. Ik kwam echter niet zo heel ver.
Ik weet dat de auto in 1995 is geimporteerd naar Nederland. Alle tijd daarvoor is nog onbekend voor mij.
Ik heb slechts een paar foto’s kunnen vinden via Google. Ook bij een eigenaar ervoor. Deze 2e eigenaar terug heeft
de special paint erop gespoten.
Zo zag hij er dan ook uit in zijn betere tijden. (ook een paar foto’s van de auto in Sevenum) waarschijnlijk is daarna
het ongeluk gebeurd waarbij hij beschadigd is geraakt)Daarvoor was hij ooit zwart:
En ook heeft hij ooit witte strepen gehad:
Ik zoek dus nog informatie over deze auto. Ook van vorige eigenaren of wat dan ook.
Dus weet je iets of heb je iets van/over deze auto. Dan hoor ik het heel graag. Neem dan even contact met me op!
Zou het zeer op prijs stellen!!!Ik zal dit weekend nog even wat meer foto’s maken van de auto zoals hij nu is voordat hij gestald wordt.
Ik ben nu alweer een aantal dagen aan het fantaseren over mijn ideeen met de auto. Ik heb er namelijk meer
dan genoeg. Hier kom ik later nog op terug. Origineel zal hij in ieder geval nooit meer worden.Alvast bedankt voor jullie aandacht en ik zou zeggen: blijf de updates volgen!
M.v.g.
Gerry
3 mei 2015 om 10:09 #18283339Gave commo :wors , veel suc6 met de werkzaamheden
3 mei 2015 om 13:51 #18283340kameraad van me heeft hem een aantal weken terug gezien
er is inderdaad veeel laswerk aan
veel suc63 mei 2015 om 21:08 #18283341toen ik hem te koop zag staan was ik ook meteen verliefd !!!
maar ook voor mij geen optie vanwege meerdere projecten , ooit komt het er nog van :wub
4 mei 2015 om 09:24 #18283342Had ‘m ook zien staan en dacht: airbrush eraf, chroom er weer op en klaar. Mooiste opel ooit gemaakt!
Leuk verhaal, en sterkte met de verbouwing!
5 mei 2015 om 18:31 #18283343Leuk project! Succes :thumb
6 mei 2015 om 06:34 #18283344Heel leuk verhaaltje om te lezen, vooral over zo’n dikke wagen.
Succes met je project(en) :thumb31 december 2015 om 15:06 #18283345Nou, inmiddels is Brutus naar mijn nieuwe eerste eigen woning verplaatst. Daar ben ik de afgelopen maanden mee bezig geweest.
De Commo heeft daar zijn plekje inmiddels gevonden in de schuur.Heb er inmiddels al ruim 450 foto’s van gemaakt. Hij staat gedemonteerd.
Het project wordt dus opgepakt….31 december 2015 om 15:14 #18283346AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heeft deze niet ooit in de Flash gestaan??
Airbrush in combi met deze velgen komt me.ergens bekend van voor…31 december 2015 om 15:44 #18283347Geen idee. ALs je het kunt vinden zou ik er enorm blij mee zijn.
Maar gezien de staat van de auto lijkt me dat niet reeel. Vorige eigenaren
hebben enkel gekeken naar de ”uitstraling/buitenkant”. De basis van de auto is ronduit slecht (slecht bijgehouden)
Ben dan ook opzoek naar hoop plaatwerk.31 december 2015 om 16:16 #18283348plaatwerk is zeldzaam en niet goedkoop
veel succes met het vinden en veel plezier met de restauratie :thumb
als hij af is, is het zeker al de moeite waard! king:31 december 2015 om 18:24 #18283349AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Hulkie wrote:
Geen idee. ALs je het kunt vinden zou ik er enorm blij mee zijn.
Maar gezien de staat van de auto lijkt me dat niet reeel. Vorige eigenaren
hebben enkel gekeken naar de ”uitstraling/buitenkant”. De basis van de auto is ronduit slecht (slecht bijgehouden)
Ben dan ook opzoek naar hoop plaatwerk.Kan.dat helaas voor jou niet meer chekken
Heb ergens in 2014.
Al m.n flash bladen weggegooid….
Had nog oproepje geplaatst hiero
Maar wat erop reageerde wou nog niet komen afhalen
Nog volledig versendkostten betalen……Wegeven vond ik prima
Geld er acheraasteken werd me tegek…
Ging om zo.n 14 jaargangen…..2 januari 2016 om 01:51 #18283350Helaas is alles digitaal nu maar als ik t toen had geweten , was ik ze wel FF op komen halen
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
18 maart 2016 om 10:29 #18283351vraagje.
wie oo wie kan mij wat meer vertellen over een remmen upgrade voor de vooras.
Ik ben bekend met het feit dat er in Australie wordt geracet met die oude Holdens, maar ik krijg zo niet gevonden welk exacte type
qua onderstel hetzelfde is als de Opel Commodore A Coupe. Wie weet hier meer van?
Dan zou ik een big brake set kunnen aanschaffen voor rond de 1500 a 2000 euro. Freaking veel geld natuurlijk
Daarom ook opzoek naar een betaalbare ´doe het zelf´ upgrade. Er komt nogal een fixe motor in.
Dus om te stoppen, mag hij ook wel flink worden aangepast, maar heb geen idee wat er allemaal past bij zon auto.Ook zit ik met mijn stuurinrichting. Zoals bekend is het bij de commodore helaas nog steeds indirect met stuurstangen enz.
Dat is zeer onpraktisch i.v.m. de hoeveelheid ruimte die het in beslag neemt.
Weet iemand of er passende directe stuurhuizen zijn die redelijk goed passend zijn te maken (laat ik het zo maar zeggen)
Schijnt van een golf 2 te kunnen gebruiken? Wie is er bereid wat van zijn kennis te delen?
Evntueel via een U2U bericht.18 maart 2016 om 12:52 #18283352met de stuurinrichting kan ik je niet helpen behalve dan dat ik een EZ powersteering ga monteren
qua remmen is het bij de mijne heel simpel gegaan: geventileerde schijven vooraan, originele klauwen met spacers ertussen en achteraan
een achteras van een commo B GS/E (of eventuele ombouw van remmen van commo B GS/E op originele as)
ik heb de originele hoofdremcilinder behouden (gereviseerd uiteraard) en de bekrachtiger van een omega A 2.4l
ik heb 240pk en hij remt perfect als een moderne wagen het enige verschil is dat ik geen abs heb18 maart 2016 om 16:03 #18283353ik ben er inmiddels achter welk type holden het waarschijnlijk is.
Kunnen zelfs verschillende types zijn. Ben wat in het australische gebied gaan rondzoeken op het world wide web.
ik kom met de volgende uitvoeringen:Holden HK
Monaro 80337 uit 7-68
Monaro GTS 80737 uit 7-68
Monaro GTS 327 81837 uit 7-68Holden HT en later de HG
Monaro 6 cyl 80337 uit 6-69 HG uit 7-70
Monaro 8 cyl 808437 uit 6-69 HG uit 7-70
Monaro GTS 6 cyl 80737 uit 6-69 HG uit 7-70
Monaro GTS 8 cyl 81837 uit 6-69 HG uit 7-70
Monaro GTS 350 8 cyl 81837 6-69 HG uit 7-70Uit moet eigenlijk vervangen worden door ´vanaf´, maar nu te lui dat weer te veranderen.
Volgende stap is dat ik ga kijken welke remmen hun pakken. Ogenschijnlijk van latere types, maar
ook heb ik al gezien dat ze van FORD het 1 en ander overzetten.
Dit is dus nog even uitzoeken.Enkel de klauwen verbreden zoals jij hebt gedaan Commo is voor mij momenteel geen optie. Ik wil echt
groter gaan qua diameter schijf en klauw/rem opp.qua stuurinrichting wil ik overgaan naar een direct stuurhuis en desnoods zonder bekrachtiging. Zelfde
geld overigens voor de remmen. Eens uitzoeken hoe en wat het betekent als ik geen bekrachtiger meer ga gebruiken.
Eingelijk dus nog een hoop denkwerk, maar zoek vooral info.Nooit iemand grotere remmen op een A commo gestopt?
18 maart 2016 om 18:30 #18283354http://www.bigopels.nl/forum/topic/schuurvonst-a-commodore-gs-2-deurs/page/39/” onclick=”window.open(this.href);return false;
18 maart 2016 om 23:09 #18283355Het ezpowersteering stuurhuis is leuk, maar vind het gigantisch prijzig.
Met wat handigheid kan je een Corsa C kolom aanpassen, dan heb je ook een elektrische bekrachtiging.
Als mijn wagen zo ver is ga ik daar ook mee verder, dat heeft nu geen prioriteit voor mij.Qua remmerij weet ik niets van de commo a, heb mijn rekord aangepast met volvo klauwen, (ze zeiden dat het niet kon maar ik ben eigenwijs en het past ook nog ;)) Ik wou de ombouw naar 5 gaats niet doen…
Ik weet wel dat de hoofdremcilinder+bekrachtiger van een senator 24v 1op1 past…..Misschien heb je daar wat aan, dat zou al een heel stuk schelen.26 september 2017 om 23:04 #18348614https://i.pinimg.com/originals/fc/53/49/fc5349647ea8368ce05b6e3423ee9850.jpg
https://i.pinimg.com/736x/87/14/15/87141501622c35b932ba0caa661933ca–cars-motorcycles-lamborghini.jpg
https://i.pinimg.com/originals/18/31/8c/18318ce85870daecf85f28220cb32bab.jpg
Chevrolet opala ( Opel Commodore A )
Opel fiera
MVG Dave
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.