Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › met welke korel schuren voor spuiten? c kadett
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 april 2012 om 08:02 #17227842
Edit… Onderwerp verandert
ben bezig met auto klaar maken om te spuiten,
en dus primer aan het spuiten, maar nu blijkt dat het helemaal niet hecht……
wie weet hoe dit kan?
heb ffe een paar fotos er bij,dit ik de kleur die er straks op moet komen.
deze heeft dus ook van die rare ribbel vlekken er in……
kan iemand mij a.u.b. vertellen hoe dit kan?
ik heb het fijn geschuurt korrel 600 en 1200 waterproef.
daarna schoon gemaakt, en ontver met wasbenzine,
goed later uitdrogen, kleefdoekje er over, en primer er op…wat doe ik verkeerd??
alvast erg bedankt
9 april 2012 om 08:20 #17751756de originele oude lak is celluloselak, je grondverf en gewone lak zal waarschijnlijk op acrylbasis zijn. De acryllak reageert met de celluloselak, als je de oude lak geschuurd hebt reageert het zelfs nog meer.
Je kan de oude laklaag afsluiten met een speciale laag. Compleet verwijderen is natuurlijk de beste optie. Sommige zaken kunnen spuitbussen maken met celluloselak.Succes.
9 april 2012 om 08:28 #17751757mijn primer is gewoon van motip.
de lak laag die er op zit heb ik geen flauw idee van…
maar op foto 1, had ik het metaal kaalgehaald en toen in de primer gezet…..?
hoe kan dit dan9 april 2012 om 08:32 #17751758je moet er een sealer overheen spuiten ,die kan beide laksoorten dragen…,en als het kaal is en je krijgt dit kan het wel eens zijn dat er sillecone resten zitten.. en je spuit geen 2k lak,dat kan ook nog een oorzaak zijn..
9 april 2012 om 09:10 #17751759wat ik meestal gebruik is “allground” die hecht overal overheen en kan vervolgens elke lak dragen ;)
bij mij werkt het elke keer weer en voor de prijs is het goed te proberen (30,- de liter bij de lokale verfhandel)
9 april 2012 om 10:27 #17751760@drakos wrote:
wat ik meestal gebruik is “allground” die hecht overal overheen en kan vervolgens elke lak dragen ;)
bij mij werkt het elke keer weer en voor de prijs is het goed te proberen (30,- de liter bij de lokale verfhandel)
en die allground is dit ook een primer??
en heet het ook zo? king: heb hier nog nooit van gehoord..
dus gewoon doed ontvetten en dat spul eropspuiten. dan moet het goed zijn?
:wors hartstikke bedankt allemaal :wors9 april 2012 om 14:50 #17751761voor jou grondlak is 600 voldoende
1200 waterproof is teglad en teweinig hechting
tevens denk ik dat je niet goed ontvet hebt je blik niet goed geschut hebt
en je onderlaag reageerd met je spuitbussenlak9 april 2012 om 16:26 #17751762600 is veel te fijn voor filler max 320 anders hecht het niet. filler daarna schuren met 500 waarna er 2k op kan. metallic lak ? 400 droog en 1000 nat naschuren. Dat is in iedergeval wat we bij me op het werk hanteren Verder zie ik idd dat de verf is gaan reageren met de oude laklaag.
9 april 2012 om 16:58 #17751763@sh93 wrote:
@drakos wrote:
wat ik meestal gebruik is “allground” die hecht overal overheen en kan vervolgens elke lak dragen ;)
bij mij werkt het elke keer weer en voor de prijs is het goed te proberen (30,- de liter bij de lokale verfhandel)
en die allground is dit ook een primer??
en heet het ook zo? king: heb hier nog nooit van gehoord..
dus gewoon doed ontvetten en dat spul eropspuiten. dan moet het goed zijn?
:wors hartstikke bedankt allemaal :worsallgound is inderdaad een primer en ik ken het niet anders als “allground” :angel (exacte merk weet ik niet, maar zo heet het)
spul kan je kwasten,spuiten (verdunt) en e.v. in een spuitbus laten persen (doe ik altijd)en goed ontvetten is altijd belangrijk ;) wasbenzine is ook niet mijn keuze wat dat betreft, gebruik zelf “decosol savesolve” dit lost ook meteen e.v. siliconen meteen op ;)
weet niet of dit particulier te krijgen is (bestel het via mn werk) maar er zijn meer “proffesionele” ontvetters te krijgen die 10x beter dan wasbenzine ontvetten ;)9 april 2012 om 17:08 #17751764@bitter cd wrote:
de originele oude lak is celluloselak, je grondverf en gewone lak zal waarschijnlijk op acrylbasis zijn. De acryllak reageert met de celluloselak, als je de oude lak geschuurd hebt reageert het zelfs nog meer.
Je kan de oude laklaag afsluiten met een speciale laag. Compleet verwijderen is natuurlijk de beste optie. Sommige zaken kunnen spuitbussen maken met celluloselak.Succes.
helemaal met je eens,
de autolaken eten elkaar op als ware,9 april 2012 om 19:20 #17751765weet niet of dit particulier te krijgen is (bestel het via mn werk) maar er zijn meer “proffesionele” ontvetters te krijgen die 10x beter dan wasbenzine ontvetten ;)
gelukig kan ik ook zakelijk bestellen king:
weet iemand ook een site waar ik dit kan krijgen?10 april 2012 om 09:40 #17751766Dit heeft helemaal niets met ontvetten te maken maar met laklagen die elkaar niet verdragen. Daardoor gaat de onderlaag een reactie aan met de bovenlaag en gaat het oplossen.
Je moet de lagen isoleren of nog beter, helemaal kaal maken en opnieuw weer gaan beginnen. Je kunt nu duidelijk zien dat er nog oudere lak lagen onder de gespoten primer zit. Wat ook belangrijk is om de eerste laag heel dunnetjes op te zetten en die goed te laten drogen, eventueel met een fohn drogen. Dan kunnen de verschillende lagen even goed aan elkaar wennen en heb je veel minder kans op opwerken.
Ontvetten kun je net zo goed met wasbenzine doen, stukken goedkoper, vele malen beter aan te komen dan de silicone entferner die ze in de spuiterijen gebruiken.
10 april 2012 om 20:43 #17751767@sh93 wrote:
weet niet of dit particulier te krijgen is (bestel het via mn werk) maar er zijn meer “proffesionele” ontvetters te krijgen die 10x beter dan wasbenzine ontvetten ;)
gelukig kan ik ook zakelijk bestellen king:
weet iemand ook een site waar ik dit kan krijgen?decopro . nl :thumb
Ontvetten kun je net zo goed met wasbenzine doen, stukken goedkoper, vele malen beter aan te komen dan de silicone entferner die ze in de spuiterijen gebruiken.
zo zie je maar; ieder zn ding ;) persoonlijk geef ik liever die paar centen extra uit zodat ik weet dat ik goed zit onder het mom; better be safe than sorry ;) :jerry
maar zijn ook genoeg mensen die zweren bij wasbenzine en zal ze niet tegenspreken aangezien ik het zelf ook jaren gebruikt heb ;)maar om weer terug te komen op de laklagen, je zal inderdaad moeten sealen om het te laten hechten, ontvetten is bijzaak ;)
10 april 2012 om 21:41 #17751768nog 1 vraagje.
wat is precies 2K lak???
en ik heb deze site gevonden.
http://www.nonpaintstore” onclick=”window.open(this.href);return false; .nl/11 april 2012 om 05:41 #177517692 componenten lak, dat is dus kleur + verharder. Deze meng je voor het spuiten en wordt stukken harder dan het spuitbussen spul. Ook zijn deze lakken bestand tegen chemicalien zoals bijvoorbeeld benzine. Spuitbusverf wil dan wel eens oplossen.
17 april 2012 om 11:04 #17751770het probleem is dat spuitbuslak bijna 100 % verdunning in zich heeft en die weekt de onderlaag los. als je dan ook nog eens de laklagen vet er op zet komt het helemaal niet meer goed. ouwe opels hebben een reflowlak die lost op met verdunning.wat een 2k niet doet.herkenbaar bij metalic als er geen blanke lak op zit dus geeft kleur af met poetsen .
maar wat de meeste fout doen is een vette lag zetten.dan werkt het net als afbijtmiddel17 april 2012 om 11:17 #177517712k lak heeft ook nooit blanke lak erover toch?!
17 april 2012 om 11:19 #1775177217 april 2012 om 11:23 #17751773Er zijn lakkleuren die geen blanke lak nodig hebben(unikleuren)
Kdacht dat zoiets altijd 2k lak was,
aangezien de verharder in de 2k kleur al zit en niet in de blanke lak.(is zoon 6 jaar geleden dat ik uit de autoschadebranche kom dus ik kan de plank voledig misslaan) :wors
17 april 2012 om 14:24 #17751774Ook weer onzin, kleur op 2 komponenten basis moet ook verharder worden toegevoegd. De naam zegt het al. Komponent 1 is de lak/kleur, komponent 2 is de verharder. Zonder de verharder zal de lak never nooit uitharden.
Blanke lak en kleurlak zijn er allebei in 2K, kleur is er ook als basislak en daar gaat dan verduning of water door om te verdunen. Drogen doet dat aan de lucht..
17 april 2012 om 15:01 #17751775nee op metallic’s zit blanke 2k lak en tegenwoordig word er op veel auto’s met uni kleur ook eerst basis 1k gespoten en dan 2k blank kijk maar naar citroen daar doen ze dat al jaren.op de eerste foto heb je door de2k blanke lak geschuurt tot op de basis 1k.daar zet je een 1k spuitbus over met een te dikke laag.het oplosmiddel van de spuitbus kruipt onder de rand van de 2k blank en daardoor gaat hij opbranden[oplossen] probleem voorkomen is of dunne laagjes spuiten met de spuitbus liefst grijze primer niet de gele filler.en natuurlijk laten drogen tussen de lagen. of gewoon fatsoenlijke professionele lak bij de spuiter gaan halen.en dus niet te vette lagen met veel verdunning
17 april 2012 om 15:12 #17751776@GTS2.2DTI wrote:
Ook weer onzin, kleur op 2 komponenten basis moet ook verharder worden toegevoegd. De naam zegt het al. Komponent 1 is de lak/kleur, komponent 2 is de verharder. Zonder de verharder zal de lak never nooit uitharden.
Blanke lak en kleurlak zijn er allebei in 2K, kleur is er ook als basislak en daar gaat dan verduning of water door om te verdunen. Drogen doet dat aan de lucht..
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, Ik zeg helemaal niet dat er geen verharder in 2k zit!Want zoals je zelf zegt daar komt juist de naam vandaan.
Ben er al wel uit, Heb 2 dingen door elkaar gehaald.De unikleur lak is er een zonder blanke lak :wors
17 april 2012 om 15:32 #17751777@chieltjuh wrote:
@GTS2.2DTI wrote:
Ook weer onzin, kleur op 2 komponenten basis moet ook verharder worden toegevoegd. De naam zegt het al. Komponent 1 is de lak/kleur, komponent 2 is de verharder. Zonder de verharder zal de lak never nooit uitharden.
Blanke lak en kleurlak zijn er allebei in 2K, kleur is er ook als basislak en daar gaat dan verduning of water door om te verdunen. Drogen doet dat aan de lucht..
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, Ik zeg helemaal niet dat er geen verharder in 2k zit!Want zoals je zelf zegt daar komt juist de naam vandaan.
Ben er al wel uit, Heb 2 dingen door elkaar gehaald.De unikleur lak is er een zonder blanke lak :wors
normaal gesproken wel maar egenwoordig word het vaker met blanke lak gedaan dus uni basis 1k met 2k blanke
17 april 2012 om 15:36 #17751778okeey got it:P back on topic, thnx pipo
17 april 2012 om 17:47 #17751779Okeee, als ik het goed wil doen, en dat wil ik.
Met welke korel kan ik dan het best het laatst schuren?
En moet deze waterproof of droog?? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.