Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › met draaiende motor niet in versnelling (f20 4×4)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2013 om 17:28 #17257224
heb mn projectje vandaag een stuk stap gebracht (calibra 3.0 v6 4×4) en de motor na een jaar eindelijk draaiend gemaakt.
nu heb ik het volgende probleem;
met de motor uit gaat hij soepel door al zn versnellingen heen
bak lijkt dus goed
met draaiende motor gaat hij niet in versnelling (met grof geweld lukt het uiteindelijk wel)
– ontkoppeld niet? bak kapot?in zn versnelling starten met koppeling in gaat prima en hij probeerd niet weg te kruipen
– ontkoppeld dus wel
zoals hierboven wegrijden gaat prima en (met kracht) door zn vernellingen heen gaat ook
– bak dus goedrijdend koppeling intrappen.. rolt keurig uit zonder slippen en komt langzaam tot stilstand
– ontkoppeld wel
ook knarst de bak niet met schakelen en geeft geen rare geluiden
– bak goedhelp???????????????
heb echt geen idee wat dit kan zijn.. ik vermoed een probleem met de koppeling (dat deze blijft plakken)
maar zoals je hierboven ziet lijkt deze ook goed te werken :hmmz
ook is de koppeling vorige week pas geplaatst dus kan niet vastgeroest zijn oid (en pas 1000km oud uit het vorige blok dus ook niet versleten)hebben de kabel van de koppeling al op maximaal strak en los gehad.. dit geeft geen verschil in het probleem (uiteraard wel in de hoogte van pedaal)
20 april 2013 om 18:34 #18128327Met wat voor vliegwiel en koppeling rij je? Heb je eerder met deze bak gereden?
20 april 2013 om 18:59 #18128328De koppeling en het vliegwiel zijn van een c20xe (vandaar dat ik het hier plaats)
De bak is f20 4×4 met een kadett gsi overbrenging ( 3.72 )..
De combinatie heeft al gelopen.. welliswaar maar paar 100 meter maar had toen dit probleeem niet.
Hierna is de motor er weer af gegaan voor een voledige revisie en vorige week in elkaar gezet. Bak id niet van zn plek af geweest al die tijd.21 april 2013 om 16:02 #18128329klinkt als versleten synchromesh ringen.
aangezien hij met de motor uit wel goed schakelt.21 april 2013 om 16:33 #18128330Zit er nog wel olie in de bak? Als een bak een poos nix heeft gedaan kan het wezen dat ie ff los moet komen. Schakeltoren ff loshalen en kijken of die nog gangbaar is.
21 april 2013 om 18:32 #18128331in welke versnelling krijg je hem niet ?
1 en achteruit ?
of ook de restbij het afstellen zit normaal je moer op xx mm van het einde van de draad.
het kan dus ook zijn dat de koppeling niet volledig vrij komt.21 april 2013 om 19:30 #18128332thanx voor de reacties
@corsabc20xe wrote:
klinkt als versleten synchromesh ringen.
aangezien hij met de motor uit wel goed schakelt.de bak heeft goed geschakeld voor de motor er weer uit ging… nu is dit maar een paar 100 meter geweest maar zou het gemerkt moeten hebben.
ook als hij eenmaal rijd is er (met kracht) best aardig te schakelen/rijden zonder bijgeluiden@Dr.Ed wrote:
Zit er nog wel olie in de bak? Als een bak een poos nix heeft gedaan kan het wezen dat ie ff los moet komen. Schakeltoren ff loshalen en kijken of die nog gangbaar is.
olie is er vers ingegaan zaterdag.. bak heeft wel een tijd niks gedaan maar als hij niet gangbaar was zou ik hem met stilstaande motor ook niet in de versnellingen kunnen krijgen..
durf het niet aan de de bak te forceren in de hoop dat het beter gaat lopen (wat wel heel goed zou kunnen werken)@theunm wrote:
in welke versnelling krijg je hem niet ?
1 en achteruit ?
of ook de restbij het afstellen zit normaal je moer op xx mm van het einde van de draad.
het kan dus ook zijn dat de koppeling niet volledig vrij komt.siltstaand gaat hij soepel door alle versnellingen heen.. met lopende motor gaat hij geen enkele versnelling in tenzij ik hem flink doorram
de kabel hebben we al maximaal los en vast gehad, dit maakt geen verschilwel lijkt het op een koppelprobleem dat hij inderdaad niet 100% vrij komt.
het op zn koppeling starten spreekt dit alleen weer tegen :???:morgen het inspectieluik maar s opengooien en kijken of daar wat te zien is, mischien druklager of koppelstang rot?
anders de koppeling omwissellen met een andere die ik nog heb liggen denk ik .21 april 2013 om 19:52 #18128333best kans dat het druklager niet goed zit. heb dit zelf ook al eens gehad.
22 april 2013 om 04:47 #18128334Dat je met een XE vliegwiel en koppeling rijdt, lijkt me duidelijk.
Denkt dat Corsa16v meer bedoelde of je met een plat, kom of bv zelfs met een alu vliegwiel rijdt. En qua koppeling een oem LUK, sachs of bv een puk of cinterbrons koppeling.
Maar denk als ik het zo lees, dat idd je koppeling niet ver genoeg vrij komt.
Succes
24 april 2013 om 16:21 #18128335Dat bedoelde ik idd, maar zo te horen komt je koppeling niet vrij.
24 april 2013 om 18:41 #18128336Heb je de kabel op meerdere standen afgesteld of alleen op maximaal los en vast ? Want wat mogelijk is dat als je hem maximaal los heb de koppeling niet vrij komt omdat hij natuurlijk te los staat .
Maar wat er gebeurd als jij je kabel maximaal strak zet jij je druklager zo ver in trapt dat je de koppeling tegen je vlieg wiel aandrukt waardoor hij ook gaat draaien . Heb ik zelf ook een keer gehad.
Hier kan je achter komen door je koppeling stukje voor stukje omhoog te laten komen tot je wel soepel kan schakelen en weet je dus dat hij te strak staat .24 april 2013 om 21:16 #18128337Maar een koppelingspedaal afstellen zou voldoende moeten zijn. Als dat goed staat is er iets anders mis.
28 april 2013 om 09:28 #18128338is een plat vliegwiel met een standdaard sachs koppeling
maar inmiddels het probleem “opgelost”
heb de drukgroep en plaat vervangen voor en oude die ik nog had liggen. en nu doet ie het naar behoren (behalve dat ie doorslipt door het vermogen omdat ie al flink ingesleten was :-P )aan de oude koppeling is helemaal niks te zien, ook al laten zien aan meerdere autocrossers en garages en ook hun kunnen niks vinden of zien :hmmz
maar deze gaat zo de container in en bestel een nieuwe sportkoppeling :Diedereen bedankt voor het meedenken :thumb
28 april 2013 om 09:47 #18128339Koppeling niet perongelijk verkeert gemonteerd? Waardoor hij niet vrij kwam bij koppelen?
28 april 2013 om 11:20 #18128340Dat heb idd ook al een paar keer gezien. Maar in alle gevallen trapte die helemaal niet vrij en kon er ook niet achteruit gereden worden
1 mei 2013 om 09:11 #18128341koppeling zat niet verkeerd gemonteerd :(
(dit had ik graag toegegeven omdat dit het probleem had verklaard en het mij een zgan koppeling van 200,- zou schelen die ik niet weg had hoeven gooien )ik vermoed zelf dat ie inderdaad niet ontkoppelde maar door de weerstand van de 4×4 netjes op zn plek bleef staan :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.