Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › merkwaardig olieverbruik vectr c Z18XE uit 2005
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2013 om 11:10 #17258680
Hallo All,
Mijn Vectra C SW gebruikt momenteel vrij veel olie, niet met kleine korte ritjes, die kan ik weken weken probleemloos doen, maar met name bij langere ritten (snelweg) als de motor goed op temperatuur komt is het bijna altijd raak.
Dan gaat tijdens de rit het olielampje branden. Dan gooi ik om verder te kunnen er 3/4 liter in dan is het lampje uit en kunnen we weer verder.
Ik heb zelf geen lekkage kunnen vinden (visueel) en hij rook ook niet. Maar het moet toch ergens blijven.Toen ik de auto kocht was het verbruik nog binnen de norm maar dat is het inmiddels niet meer. En ik weinig zin om met 20 liter olie in mijn kofferbak op vakantie te gaan. :thumbdown
Ik heb het forum al een beetje nagespeurd en kwam regelmatig het verhaal van de carterventilatie tegen en het opboren van het carterontluchtingsgaatje.
Zou dit echt een oplossing zijn voor dit probleem? Het is wel steeds erger geworden dus het zou kunnen dat hij steeds meer verstopt is komen te zitten.Wat ik begreep uit het verhaal is dat dit gaat om een officiële modificatie, inclusief terugroepactie e.d.
Zou een opel-dealer die mijn auto in onderhoud heeft dit niet moeten controleren bij de standaard beurten die gedaan worden?Ik hoor graag van u de mogelijke (waarschijnlijke) oorzaken.
Ronald.
20 juni 2013 om 11:59 #18153785trek je überhaupt de peilstok eruit of gooi je er gewoon olie op, omdat het lampje begint te branden?
20 juni 2013 om 13:21 #18153786Als je veel korte kleine ritjes maakt, blijft er vocht bij je olie zitten. Krijg je sludge en dat soort ellende.
Ga je dan een groot stuk rijden, verdampt al het water en lijkt je oliepeil ineens hard te zakken. De olie was al weg, maar het valt dan pas op door het verdampen van het water.20 juni 2013 om 15:29 #18153787Ik gooi idd meestal de olie er zo bij, zonder te peilen. Dat heeft toch ook geen zin als de motor warm is?
Maar het lampje gaat dan wel uit. Maar als ik dan later peil moet er vaak nog wat extra bij.Dat verhaal van het water dat verdampt heb ik wel al eens gehoord, maar hoeveel vocht kan er in olie zitten als je iedere paar honderd kilometer een liter olie moet aanvullen.
Ik werk ongeveer op 12 km van mijn werk, valt dat onder een kort ritje. In de ochtend heen en in de avond terug. (bij mooi weer ga ik fietsen hoor)
Ik ben nog nooit ergens die sludge tegengekomen, ik zag ergens op het forum een afsluitdop van een corsa die helemaal onder zat, maar dat is bij mij niet het geval.
20 juni 2013 om 16:27 #18153788Laat hem 10 min staan als hij warm is en peil dan eens :shock:
Kan ook zijn dat je olie niveau sensor stuk is of afwijkt, als je dan zomaar olie erbij gooit zonder te peilen, rij je dadelijk met te veel olie rond.
Vertrouw altijd meer mijn eigen ogen dan een sensortje. :wors
20 juni 2013 om 16:52 #18153789@ralph3000 wrote:
Laat hem 10 min staan als hij warm is en peil dan eens :shock:
Kan ook zijn dat je olie niveau sensor stuk is of afwijkt, als je dan zomaar olie erbij gooit zonder te peilen, rij je dadelijk met te veel olie rond.
Vertrouw altijd meer mijn eigen ogen dan een sensortje. :wors
ja ik moet je hierin ook gelijk geven.
ik vind het ook merkwaardig dat iemand zomaar olie in zn motor kiepert zonder het te checken :angelals de motor goed warm is (en de olie dun) dan is binnen 5 minuten de olie terug in het carter gesijpeld.
20 juni 2013 om 17:33 #181537903 liter bijvullen? bij en vectra zit je aan de 4.5 met een oliewissel
staat ie nu niet ruim boven de max van de peilstok?
20 juni 2013 om 19:34 #18153791Ik zal voortaan altijd peilen voordat ik bijvul, maar ik geloof niet dat de sensor stuk is.
Die olie moet toch ergens blijven?Ik ga van het weekend wel een stukje snelweg rijden dan krijgen we het lampje wel weer aan.
Dan zal ik hem 10 minuten laten afkoelen en dan peilen.Ik zal mijn bevindingen laten weten. Hij staat u nog netjes in het midden.
Gr. Ronald
20 juni 2013 om 20:47 #18153792Peil morgen voor je naar je werk gaat is, of als je weer naar huis gaat. De auto moet natuurlijk wel recht staan.
Dan kan je en zien of er nu te veel of te weinig in zit en wat het gebruik is en ik zou bijvullen voor het lampje aan gaat. :jerry20 juni 2013 om 20:55 #18153793check je koelvloeistof eens, check nog eens goed je carterpan, uitlaat is die goed schoon???
kijk het kan best dat tie olie verbruikt, maar dan moet je dat wel zeker weten door te peilen king:
meten is tenslotte weten21 juni 2013 om 10:01 #18153794oliepeil sensoren zijn vaker gaar, gaan ze gekke dingen doen. Ff aan het peilstokje trekken en loeren, dat is de beste remedie.
21 juni 2013 om 10:34 #18153795Ik ga even wat vaker peilen en het opschrijven wat er eventueel bij moet. Dan kan ik met een wat beter verhaal aankomen.
Is het verstandig om de die carterventilatie modificatie nog uit te laten voeren als dat niet gebeurd is.
Alvast bedankt voor de reactie tot zover. Ik laat mijn bevindingen weten.Gr.Ronald
21 juni 2013 om 13:10 #18153796Toch als ik het topic doorlees denk ik dat de topicstarter geen defecte sensor heeft. Want als hij zoveel olie bijvult was zijn auto allang grijs wit gaan roken van het teveel aan olie of liep het er elders uit. Ik denk dat je ergens een lek hebt als hij zoveel verbruikt of hij is echt versleten, maar dan is die flink afgetrapt.
25 juni 2013 om 12:50 #18153797Nog even een update van mijn bevindingen. Afgelopen zondag even een ritje gemaakt naar Scheveningen. Van mijn huis een ritje van 40 km met een stukje snelweg erbij.
Eerst even gepeild en iets onder het midden.Nog geen 15km gereden op de snelweg en gaat het lampje al branden. Ik de snelweg af en de auto 15 minuten laten staan en toen gepeild, precies in het midden.
Lampje was uit toen ik weer verder ging rijden.
Voordat ik in Scheveningen was brandde het lampje alweer. Na een paar uur bij terugkomst bij de auto gepeild en is het olieniveau weer iets onder het midden op de peilstok.Op de terugweg ging het lampje weer branden maar ben ik doorgereden tot ik thuis was. Nadat de motor was afgekoeld weer gepeild en hij staat nog steeds iets onder het midden.
Nu ben ik twee dagen naar werk gereden met de auto en heeft het lampje niet meer gebrand. In verhouding korte ritjes.
Er lijkt dus toch wel iets met de sensor of zoiets dergelijks te zijn. Maar het lijkt ook met de temperatuur van de motor te maken te hebben.
Gr.Ronald
26 juni 2013 om 05:31 #18153798Bij de Omega van pa gaat ie op de snelweg ook sneller branden dan op een kort stukje.
Maar dat is dan niet het rodelampje maar de mid die aangeeft “check oliepeil”.
peil je hem dan staat ie ook halvewegen de peilstok, half literje erbij en je kan weer 1200 km.
26 juni 2013 om 19:06 #18153799@ Remutr: de Vectra-C heeft een GEEL lampje voor het oliepeil:
Dit is het voorbeeld (Astra-H):
Willem
27 juni 2013 om 00:58 #18153800Mja komt er toch altijd op neer dat je dat lampje eigelijk liever voor bent. Een halve liter of meer er naast is toch best wat.
27 juni 2013 om 15:29 #18153801Ok Willem,
maar dat is toch eigenlijk het lampje dat de motor echt te weinig olie heeft, die moet je te zo ie zo voorkomen dat ie gat branden?
bij mij vec peil in na 2 keer tanken altijd dan zit ik rond de 1100 km, en dan moet er idd een half litertje bij voor ik weer aan de max zit, soms iets minder.
27 juni 2013 om 20:42 #18153802Nope, Dan staat ze op Min Tenzij ze begint te knipperen, dan word het Kritisch
is echt een Oliepeil controle, geen NOOD AAN DE MAN lampje, dan had ze Rood geweest namelijk
lampje Oliedruk is wel Rood, namelijk:
Willem
29 juni 2013 om 07:01 #18153803Hoi Willem,
Heeft een b1 ook zo’n lampje?
Want ik zit me nu te bedenken, ik peil nu preventief, maar kan dan ook wachten op het oranje lampje.
litertje olie staat altijd in de achterbak
29 juni 2013 om 07:41 #18153804Die heeft alleeen een rood lampje en eventueel een boordcomp die zegt dat het gepeild moet worden
29 juni 2013 om 22:55 #181538051 juli 2013 om 16:08 #18153806Als ik meer vrije tijd heb gaan we bij de b1 eens kijken of ik de tid door een mid kan vervangen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.