Meriva A voeding achteruit rij camera

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva A voeding achteruit rij camera

• Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Antonius

Wegens nekklachten heb ik een achteruitrijcamera gekocht die ik in mijn Meriva (6 jaar jong) wil inbouwen.
      Kan ik daarvoor zonder meer voeding aftappen van een achteruitrijlicht en zo ja, opwelke plek kan ik dat het beste doen?
      De camera zelf komt op of boven de kentekenplaat. DE display komt (met draadverbinding) op het dashaboard.
      Bij voorbaat dank.

turbo.d
      Deelnemer

Hoeveel stroom trekt die camera :?:

Anders is dit mogelijk een oplossing:
        Draad vanaf de accu naar achter trekken en bij je achterlicht een relais plaatsen; zodra je achterlichtje brand wordt het relais bekrachtigd en krijgt je camera systeem stroom.
        Vergeet niet aan beide kanten van die kabel naar de accu even een zekering te plaatsen.

Gr
        Marcel
        (newbe op dit forum maar altijd aan het hobby-en met electra)

Antonius

Marcel,

zeer bedankt.
          Voor mij klinkt het plaatsen van een relais helaas een beetje moeilijk.
          Op de camera staat /> 4 watt. Is een relais dan nog nodig?

Groet,

Antonius

turbo.d
          Deelnemer

okay, ff rekenen:

het aantal Watts gedeeld door de voedings spanning ( zeg maar 12V ) geeft de amperage (verbruik aan)
            In dit geval is het aantal Watt’s al erg laag dus als ik 4 Watt deel door 12V kom ik uit op 4/12 is 0,33a MAW het verbruik van die camera is nog niet eens een half ampere. Als ik dit zo lees zou je dit dus inderdaad kunnen laten voeden vanaf je achteruit rijlicht.

( even ter vergelijk, een standaard gloeilampje voor de achteruit rijlichten verbruikt al veel meer; )

Hoe nu te handelen: Schuifstekkertje op je achteruit rijlicht bijplaatsen ( er zijn dubbelle klemmetjes te vinden) vanaf daar naar een zwevende zekering gaan ( pak een exemplaar van minder dan 1A ) en voedt daarmee je camera.

Uiteraard moet er vanaf de camera een signaal kabel naar je schermpje toe komen en een massa draad naar je chassis.
            Ik wil wel adviseren om de accu los te koppelen voordat je de bedrading aansluit en… de boel goed isoleren.

Daarnaast is het gebruik van een multimeter erg handig om te zien waar wel en waar geen stroom op staat.

gr
            Marcel

turbo.d
            Deelnemer

Ik bedenk me nog iets: Heb je een boordcomputer met diagnose controle :?: kijk even voordat je iets ga aansluiten wat er gebeurt als je de lampjes uit je achteruitrij lichten draai. Indien de computer aangeeft (achteruitrij licht controleren) Dan zou het kunnen zijn dat je door het inkoppelen van je camera een foutieve waarde op je boordcomputer krijg.

Ik heb zelf (nog) niet zoveel ervaring met diagnoses van boordcomputer. Ik knutsel zelf aan een oldtimer.

Antonius

Marcel,

bedankt, met jouw advies ben ik aan de slag gegaan en het werkt!
                Al klopt de verkooptekst waarin men zonder blikken of blozen vermeld dat het systeem “gemakkelijk aan te sluiten” is, niet helemaal, maar dat had ik ook wel verwacht.
                Ik kon de voedingsdraad maar op één punt vinden: in de achterlichten. Die moesten dus eerst verwijderd worden. In de stekker naar de lampjes kon ik opsporen welke voedingsdraad naar de achteruitrijlamp ging en welke van de massa was. Om echter de draden zelf te kunnen bereiken heb ik de halve kunststof binnenbekleding van de kofferruimte moeten verwijderen. Dat is een kunst op zich.
                Toen heb ik een aftakking van de voeding en de massadraad kunnen aanleggen. Dat was te doen. Alles weer terug op zijn plaats lukte wonderwel.
                Met behulp van het meegleverde aansluitschema heb ik vervolgens alles even provisorisch aangesloten om te kijken of het werkte. En ja hoor: ik zag mezelf al meteen op het beeldschermpje. Dat was dus even schrikken.
                Maar goed, de basis is gelegd. Nu nog met de voeding en een (dikke) videokabel naar voren in de auto. Dat zal ook nog wel een heksentoer worden om die redelijk weggewerkt te krijgen.
                Dat van die zekering vind ik een prima idee. Bij de voeding van de monitor had fabrikant er al één ingestopt, maar die naar de camera had hij niet meer aan gedacht.
                Ik heb geen boordcomputer, gelukkig niet, want dan schijnt de boel inderdaad behoorlijk op tilt te kunnen slaan.

Nogmaals dank,
                groet,
                Antonis

turbo.d
                Deelnemer

Kijk, goed werk. Ben blij dat ik heb kunnen helpen.

Gr
                  Marcel

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.