Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Mercedes 190E met Omega 2.0 Koelfan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2011 om 11:39 #17244380
Hallo beste leden,
Ik ben hier nieuw. zal me even gauw voorstellen en dan meteen to the point komen.
ik ben tom van druten. ben 19 jaar en ben in bezit van een mercedes 190E uit 1984. het is een 2 liter automaat.nu denk je vast… wtf doe je op het opel forum?
nou.. ik zal maar to the point komen.
De mercedes 190E heeft nog een koelfan die rechtstreeks op de motor zit met daartussen een visco koppeling.
De fan draait lichtelijk mee tot dat de motor 100 graden bereikt en dan grijpt de visco koppeling aan.
dit gebeurt via een temperatuursensor die de temperatuur van de koelvloeistof meet. deze zit in het blok.
Bij 100 graden word hij doorverbonden en grijpt de visco koppeling door middel van een magneet aan.echter is bij mij de visco koppeling kappot waardoor de koelfan niet meer aanslaat. ook is een koelfan op je motor oudeweds en neemt dit al gauw 10 pk in van je motor vermogen zodra hij aanslaat. dit is de reden dat ik een dikke electrische koelfan wil monteren die dus veel ‘zuiniger’ is met het vermogen en veel rendabeler te werk gaat.
Ook wil ik graag het aansla moment veranderen van 100 tot 90 of 95 graden. hier ben ik nog niet over uit.de 190 motoren staan bekend om dat ze gauw te warm worden als je ze stationair laat draaien. zo zie je de meter al behoorlijk steigen als je bijvoorbeeld 10 minuten in de file staat.
dit wil ik graag veranderen door middel van een electrische koelfan.Nu heb ik op de sloop een koelfan van een opel omega 2.0 meegenomen maar zit ik met een stel vragen.
ik hoop op dit forum hier antwoord op te kunnen krijgen en dan de fan in te bouwen.Het gaat hier, zoals je waarschijnlijk al wel had verwacht… om de bekabeling.
hoe zit dit bij de opel?ik bedoel… de fan hoeft niet constant op volle toeren te draaien…
ik heb een aantal foto’s genomen :
zoals je ziet zit er aan de electromotor een drie polige stekker. rood/zwart/bruin.
en een losse meter met een 2 polige stekker.
Hoeveel traps koeler is dit?
hoe word hij aangestuurd?
hoe kan ik dit doen?dit zijn eigenlijk de vragen waarmee ik zit. Ik heb zelf wel technische kennis en bedrading is geen probleem.
heb alleen geen idee hoe deze ventilator word aangestuurd….Ik hoop op dit forum de juiste antwoorden te verkrijgen en hoor graag van jullie.
alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
mvg,
Tom
20 december 2011 om 11:53 #17961572ALs je nou een accu pakt en je speelt is wat met de plus en min, dan kom je er snel genoeg achter.
met het 1e draadje zal die sneller draaien als de andere.
Je moet er ook rekening mee houden dat je een blazende fin hebt en een zuigende….dus voor of achter de radiateur.
Ik had gelijk een Spal koelvin gepakt. dan kan je kiezen of je een blazende of zuigende wil.
En dan heb je enkel plus en min…dus super simpel.
En montage is ook zeer goed te doen.Nu moet je dus alleen nog iets hebben waardoor je fin aanzal slaan. Er zijn speciale schakelaars te koop die je in een kvsslang kan plaatsen dmv een mof.
20 december 2011 om 12:18 #17961573ik kan de oude bedrading gebruiken. ( van de visco koppeling)
hierdoor zal de fan alleen aanslaan als de motor draait.ik weet alleen niet hoeveel traps deze is. want dan kan ik de snelste stand bijvoorbeeld op de 100 graden sensor (die al in de motor zit) zetten.
ik zou daarom graag wat meer informatie krijgen over de stekkers.
iemand die hier meer van weet?ik wil niet random gaan klooien met de accu… zou jammer zijn als ik m mol.
20 december 2011 om 14:11 #17961574ok ik heb toch maar even geprutst….
er zitten 2 weerstanden aan waarvan 1 aangesloten op de electromotor.
de onaangesloten is gewoon van de voormalige airco en heb ik dus niet nodig.Bij rechtstreekse 12v maakt hij gierende toeren en bij 12v met weerstand ongeveer de helft.
het is dus een twee traps.
bij beide standen komt er een onmeunige luchtstroom O.o
kom er wel achter dat het een zuigende fan is…. terwijl ik een blazende nodig heb.
maar dit is denk ik alsnog wel te gebruiken door gewoon de blazende kant richting de radiator te sturen.
hij zit dan wel verkeerd om maar dit kan denk ik geen kwaad?verder … even een dom vraagje…. als je een nieuwe motor start draait de koelfan dan al meteen ? of slaat deze pas bij een bepaald aantal graden aan?
ik denk namelijk dat als hij al meteen op halve snelheid draait de motor/kachel er veel langer over doet om lekker warm te worden.dus zit ik met het volgende.
motor loopt: fan-> met weerstand halve toeren
90-100 graden : fan -> volle toerenOF
motor loopt: uit
40/50 graden: fan -> met weerstand halve toeren of 70/80?
90-100 graden : fan -> volle toerenwie o wie kan me hier mee helpen :)
21 december 2011 om 12:05 #17961575AnoniemLid sinds:
1 January 1970@mercedesftw wrote:
ok ik heb toch maar even geprutst….
er zitten 2 weerstanden aan waarvan 1 aangesloten op de electromotor.
de onaangesloten is gewoon van de voormalige airco en heb ik dus niet nodig.Bij rechtstreekse 12v maakt hij gierende toeren en bij 12v met weerstand ongeveer de helft.
het is dus een twee traps.
bij beide standen komt er een onmeunige luchtstroom O.o
kom er wel achter dat het een zuigende fan is…. terwijl ik een blazende nodig heb.
maar dit is denk ik alsnog wel te gebruiken door gewoon de blazende kant richting de radiator te sturen.
hij zit dan wel verkeerd om maar dit kan denk ik geen kwaad?verder … even een dom vraagje…. als je een nieuwe motor start draait de koelfan dan al meteen ? of slaat deze pas bij een bepaald aantal graden aan?
ik denk namelijk dat als hij al meteen op halve snelheid draait de motor/kachel er veel langer over doet om lekker warm te worden.dus zit ik met het volgende.
motor loopt: fan-> met weerstand halve toeren
90-100 graden : fan -> volle toerenOF
motor loopt: uit
40/50 graden: fan -> met weerstand halve toeren of 70/80?
90-100 graden : fan -> volle toerenwie o wie kan me hier mee helpen :)
als ik het goed gelezen heb
zit er op je mercedes een elektrisch gestuurde visco fan????ik heb wel vaker auto,s omgeboud van visco naar elektrisch
ik soldeer dan een draadbus in de radiateur voor een thermo schakelaar
dan kies ik een thermo schakelaar die voor mij die motor /auto de juiste temperaturen heeftsluit dan de fan rechtstreeks aan op de accu (wel met een zekering) maar niet via het contact
dan kan de fan ook nog even nakoelen als je de auto al uitgezet hebt ;)
zuigen / blazen kun je wel veranderen dmv plus en min om te draaien
uiteindelijk is het maar een gewone elektro motor ;)
en inderdaad kun je in combi met een weerstand wel 2 snelheden krijgenmaar dan zul je die met 2 thermoschakelaars aan moeten sturen
en dan ook nog dmv een relai,s tje de boel moeten beveiligen zodat hij niet op beide draden tegelijk een voeding krijgt ;)21 december 2011 om 16:43 #17961571aah iemand met ervaring ! das mooi.
Wat ik doe is hem wel op het contact aansluiten. het ‘nakoelen’ van de motor heb ik eigenlijk geen belang bij aangezien dit ook stroom gebruikt en het naar mijn mening geen voordelen geeft.
vind het wel lekker als ik weer met warme motor kan starten :angelOk. plus min omdraaien. check.
die thermo schakelaar… waar haal jij die vandaan?
zoiets insolderen klinkt mij wel goed in mijn oren.
heb je er toevallig ook iets van foto’s van? vind het wel fijn om te weten hoe het het beste kan :)wat voor een soort relaisje moet er dan tussen?
zoiets zoek ik dan ook.wat ik dan denk te doen is twee thermoschakelingen te maken.
1 met een weerstand 1 zonder.1 met weerstand springt in bij 70-80 graden
1 zonder weerstand springt in bij 90-100 graden.
en UIT wanneer hij onder de 70-80 graden is.Klinkt dit logisch? of is er nog wat op aan te merken?
alvast bedankt voor de reacties trouwens ! :)
22 december 2011 om 23:37 #17961576Tom! Jij hoort hier niet! Weg!
Groetjes,
Rob :D23 december 2011 om 13:38 #17961577Hey rob ! een bekende xD
hoe gaatie man !
en hoe gaat het met je oale roestbakkie? :angel :jerry24 december 2011 om 21:34 #17961578nog mensen met hints tips??
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.