Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Menie geschikt als onderlaag?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 augustus 2012 om 07:22 #17251186
Even een vraagje aan de ervaren roest- en restaurateurs die actief zijn in dit subforum: is menie eigenlijk wel geschikt als onderlaag voor de uiteindelijke laklaag? Menie beschermt dan wel goed tegen roest en in de diverse topics zie ik dat het graag wordt gebruikt als duurzame roestbescherming.
Zelf heb ik niet zo’n goede ervaringen met menie. Het is stroef schuurbaar en gisteren de ervaring gehad dat het ook kan reageren met acryllak (hechtprobleem), terwijl die combinatie volgens de gebruiksaanwijzing geen probleem zou moeten zijn. Ik gebruik de menie dan ook voortaan alleen nog maar als tijdelijke roestbescherming als ik bepaalde delen op een later tijdstip nog moet lakken en schuur het er dan weer af om het vervolgens met primer te behandelen.
Anderen zweren juist weer bij epoxyprimer, die qua roestbescherming net zo effectief is als menie, maar wel veel strakker aangebracht kan worden en minder ‘vlokkerig’ is. Wat zijn jullie ervaringen?
Mvg, BlackDevil
7 augustus 2012 om 07:31 #18054190Epoxyprimer is eigenlijk veel geschikter om als onderlaag te gebruiken op delen die je nog wilt aflakken en in het oog zitten. Menie om de bodem mee te behandelen die je later toch in de tectyl gaat zetten kan wel heel goed. Menie is ook aardig wat goekoper dan Epoxyprimer.
Als geld niet echt grootste probleem is zou ik Epoxyprimer pakken.
7 augustus 2012 om 07:43 #18054191Ben ik het mee eens!
Nu kan de spuiter wel de menie ”isoleren” dat spuiten wel gaat,
maar epoxy is een veel beter idee.Epoxy is harder en ”dichter” dan menie.
Heb al eens vaker gezien dat menie toch vocht doorlaat en het plaatwerk er onder toch ging roesten.
Kijk eens op http://www.rustbuster.nl daar hebben ze voor de hobbyist perfecte alternatieven!7 augustus 2012 om 22:10 #18054192idd, niet gebruiken als er nog 2K lak over moet.
Heb ik wel eens gedaan en begon te blazen en barsten toen ik er 2K grondlak overzette, dus dan kan je de boel gelijk weer kaal maken en opnieuw beginnen.
Sindsdien gebruik ik altijd epoxy primer en geen problemen meer ;)
8 augustus 2012 om 05:10 #18054193@Koendettc wrote:
idd, niet gebruiken als er nog 2K lak over moet.
Heb ik wel eens gedaan en begon te blazen en barsten toen ik er 2K grondlak overzette, dus dan kan je de boel gelijk weer kaal maken en opnieuw beginnen.
Sindsdien gebruik ik altijd epoxy primer en geen problemen meer ;)
Dank voor jullie reacties tot nu toe.
Gebeurde bij mij dus ook dat het ging barsten. Gelukkig waren het maar een paar kleine onderdelen. Op dat moment balen, maar beter nu erachter komen dan een andere keer als ik de auto ga overblazen. In ieder geval weer een ervaring rijker.
8 augustus 2012 om 14:58 #18054194Ook iemand nog ervaringen met 1k epoxy primer?
Ik gebruik zelf vaak 2k maar 1k zou makkelijker zijn omdat je dan niet steeds hoeft aan te mengen en altijd wat teveel overhoud.
9 augustus 2012 om 21:33 #180541951K zal nooit zo hard worden als 2k, dus ook hier weer. Als je er nog evenheen wilt met een 2k lak dan zou ik ook voor de 2K Epoxy gaan..
15 juni 2013 om 20:42 #18054196En gebruik je de epoxy voor de gehele auto binnen en buiten en daarna in de grondverf?
16 juni 2013 om 09:20 #18054197Vind zelf een 2k washprimer van sikkens ook goed, blijft wat “flexibel” en zal dus niet gauw scheuren. Epoxy is idd ook heel goed te doen, maar je hebt zoveel veschillende epoxy’s , spuit een mooie gesloten laag, liefst in 2x dan hebbie goede besherming. Hele dikke lagen zijn niet altijd het beste zoals vele beweren, hoe meer men er op zet des te meer het kan inzakken en breken.
16 juni 2013 om 15:07 #18054198De washprimer op blanke stukken en dan grondverf erover bedoel je?
Zo heb ik iig de commodore van me vader gedaan heb de grondverf helemaal geklost en super resultaatAlle producten heb ik van sikkens gebruikt en dat ga ik op de manta ook doen.
16 juni 2013 om 19:38 #18054199Jep daar is de washprimer voor bedoeld idd om over kaal metaal te gaan.
18 juni 2013 om 14:20 #18054200let wel op, gebruik of epoxy óf washprimer, beide gebruiken is niet aan te raden
1 juli 2013 om 19:39 #18054201Inderdaad, heb met menie en zincspray erg slechte ervaringen met hechting en eigenlijk ook roestpreventie. Vind zincspray naar mijn ervaring nog beter dan menie tegen roest werken. Heb 2K epoxyprimer gebruikt met mijn laatste klus en dat schuurt mooi en hecht super en ondanks dat het best hard wordt is het ook nog wel flexibel en taai, want het scheurt niet op de naden. En moest laatst een massapunt maken en kreeg het er bijzonder lastig af gekrabd met een verfkrabber. Ik had het voor ongeveer 80 euro voor 5 liter primer en dan nog verdunner en verharder zit je op iets van 7 liter (uit mijn hoofd) en daar doe je meer dan een hele auto binnen en buiten mee. Ik had het bij Roeffen Repaint vandaan en dat komt bij een fabriek in Leeuwarden vandaan, prima spul als je het mij vraagt! Die gasten waren ook eindeloos behulpzaam met adviezen en wilden heel graag foto’s zien van het resultaat, doen ook wel oldtimertjes met stagiairs zandstralen en spuiten…
2 juli 2013 om 06:42 #18054202Dat klinkt als goed spul. Hoe zit het met de roestwerende capaciteiten van 2k epoxyprimer?
2 juli 2013 om 07:35 #18054203Is super, er zit een fosforzuur verbinding in die heel diep in de oppervlakte van kaal metaal invreet en een zink verbinding die galvaniseert. Beter kan het niet met koud aanbrengen…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.