melding spoedig olie verversen astra K Sports Tourer

Forumindex Forums Modellen Astra melding spoedig olie verversen astra K Sports Tourer

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #18346426
    brutes2016
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 November 2016

      Goedemiddag, Wie weet hoe je deze melding in het midden display weg krijgt?

      Nu moet ik hem elke keer weg drukken.

      hoor graag

      bedankt
      Bert

      #18346432
      eppo61
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 May 2017

        [quote quote=18346426]Goedemiddag, Wie weet hoe je deze melding in het midden display weg krijgt?

        Nu moet ik hem elke keer weg drukken.

        hoor graag

        bedankt
        Bert

        [/quote]
        Door naar de dealer te gaan, en de olie te laten verversen……. :rolling:
        Doorrijden terwijl de waarschuwing actief is wordt opgeslagen in de ECU: loop je motorschade op (niet onaannemelijk gezien de huidige DEXOS2-ellende) mag je de beurs trekken, ook al heb je feitelijk fabrieksgarantie (en dit is geen grapje !).
        Gewoon netjes de beurten laten doen: elke 12 maanden c.q. 30.000 km (whatever comes first).
        Ga ervan uit dat je in een (redelijk nieuwe) Astra-K rijdt. :unsure:

        Wil je de waarschuwing alsnog resetten (teller resterende olielevensduur gaat dan weer naar 100%: zie gebruiksaanwijzing: https://www.opel.nl/content/dam/Opel/Europe/netherlands/nscwebsite/nl_NL/04_Owners/02_Manuals/Astra/Astra-om-MY16.pdf !
        pag. 93/94
        :bye:

        #18346450
        brutes2016
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 November 2016

          er staat nog maar 5000 km op de teller naar een jaar rijden….

          #18346453
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Ja en toch olie vervangen met een filter + een interieur filter!!!

            #18346464
            eppo61
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 May 2017

              [quote quote=18346450]er staat nog maar 5000 km op de teller naar een jaar rijden….

              [/quote]
              Lees je eigen reply eens terug; volgens mij geef je zelf reeds het antwoord…..(neem aan dat je “na” bedoelt i.p.v. “naar”….)
              Als je de auto EEN JAAR op de oprit laat staan zonder te rijden, zal de boordcomputer vragen om de olie te vervangen !
              Ik herinner me plots die bekende retorische vraag van Louis van Gaal……(https://www.youtube.com/watch?v=2dchzuO4aY0).
              RTFM ! (excuses aan dominee Astra_DLS voor mijn directe manier van communicatie: komt allemaal door “slechte jeugd”; “gescheiden ouders”; “etc”…)
              Tipje: geef bij het maken van een afspraak aan dat je DEXOS1generation2 olie MOET hebben !!!
              Geef je dit niet aan, grote kans dat je de ouwe meuk (DEXOS2) krijgt; hiervan staan bij de dealers nog vaten vol mee (en die moet uiteraard eerst op).
              Dexos1Gen2 is echter sinds mei 2017 de ENIGE olie die erin mag (uitgaande van het vermoeden dat het een benzine-auto is en geen diesel) o.b.v. TSB3319.
              Olie is echter moeizaam verkrijgbaar en tot september 2017 alleen in 5 liter jerrycans.

              SUC6 :applause02:

              #18346470
              brutes2016
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 November 2016

                afspraak is al gemaakt, is dat een richtlijn van Opel de Dexos 1 Gen2 olie?

                en waarom alleen dit type olie, zijn er problemen met de andere soorten? Auto betreft benzine 105 pk versie.

                #18346471
                aapje1963
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 July 2006

                  Mij benieuwen of mijn dealer…
                  Broekhuis Harderwijk….
                  Het verhaal van de dexos olie erkent.

                  Stel hij erkend het niet… wat dan te doen.. auto moet toch een beurt die dag anders vervalt de garantie.. 30.000k of 12mnd.. een beurt.
                  Auto heefr 6000 k gereden.
                  Voor eind aug moet hij een beurt. Wordt hij 1 jr
                  kreeg hem 3 sept.. maar heeft zijn beurt in de wk voor aflevering gehad.

                  Vindt het best moeilijk… aan te kaarten..
                  En tja in de werkplaats… (hij moet een dagdeel daar staan)
                  Ben je niet aan wezig..

                  #18346482
                  eppo61
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 May 2017

                    Gewoon contact opnemen met je dealer en aangeven dat ze Dexos1Gen2 moeten gebruiken n.a.v. TSB3319 (technical service bulletin van OPEL/GM).
                    Broekhuis Zwolle (waar ik mijn Astra gekocht heb) gaf aan deze olie te gebruiken bij de beurten van alle DI-benzine motoren.
                    Huidige generatie(s) direct injectie benzinemotoren is blijkbaar zeer gevoelig voor het fenomeen LSPI (low speed pre igninition) oftewel “pingelen”: https://www.youtube.com/watch?v=SzssfImJjZA
                    Fenomeen kan grotendeels worden voorkomen door gebruik te maken van de correcte olie: Dexos1Gen2: http://www.centerforqa.com/dexos-brands/
                    Diverse fora (duits; engels) staan vol met de gevolgen van LSPI en de bijbehorende verschijnselen.
                    Voorkomen is beter dan genezen !

                    SUC6 :applause02:

                    #18346484
                    eppo61
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 May 2017

                      [quote quote=18346470]afspraak is al gemaakt, is dat een richtlijn van Opel de Dexos 1 Gen2 olie?

                      en waarom alleen dit type olie, zijn er problemen met de andere soorten? Auto betreft benzine 105 pk versie.

                      [/quote]
                      Dexos1Gen2 wordt door GM (producent van de Opel-motortjes) voorgeschreven voor ALLE direct-injection Benzinemotoren.
                      Google maar eens LSPI en je zult ervan schrikken….
                      Hier een voorbeeld hoe je motor na slechts 22.000 km er uit kan zien a.g.v. verkoling (ook door onjuiste oliecompositie) en LSPI
                      https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=984&hilit=Carbon&start=310#p26309
                      Oplossing (Dex1Gen2-specificatie) is blijkbaar al sedert 2015 bekend: https://www.youtube.com/watch?v=0B6SHa4qv60
                      Ook andere merken (Ford met hun 1 liter ECOboost) hebben hier problemen mee: Ford komt (pas) in 2019 met een nieuwe oliespec: ILSAC https://syntheticwarehouse.net/tech-articles/new-motor-oil-specs-are-coming
                      Ik probeer zelf altijd boven de 2000 rpm te rijden alvorens te accelereren (m.n. 3e versnelling en hoger): het schakeladvies op de boordcomputer (DIC) is absoluut nonsens, en bevordert feitelijk alleen maar LSPI !!

                      SUC6 :good:

                      veel techno-info, maar ik verdiep me graag in deze materie (job-related).

                      #18346490
                      aapje1963
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 July 2006

                        Ik heb vanmiddag een mail naar mijn dealer gezonden met het verhaal van de olie…

                        Dit kreeg ik net terug gemaild,

                        Goedemiddag,

                         

                        Bedankt voor uw vraag m.b.t. het verversen van de olie bij uw Opel Astra.

                        Wij gebruiken voor deze auto inderdaad de Dexos1Gen2 olie bij verversing.

                         

                        Hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

                         

                        Met vriendelijke groet,

                         

                        Henry Bouw

                        Service Adviseur

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

                        #18346494
                        eppo61
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 May 2017

                          :toppie:
                          Prima Opel-dealer die Broekhuis !!!
                          Kan alleen maar oordelen over Broekhuis Zwolle, maar kan deze alleen maar aanbevelen :applause01:

                          #18346515
                          Astra_DLS
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 March 2008

                            Wat is dan het grote verschil met de nieuwe olie? Alleen voor de benzine uitvoeringen als ik dat zo begrijp?

                            Zou betekenen dat de auto’s van vorig jaar met slechte olie zijn geleverd? Of is dit nieuw inzicht? Vaag verhaal eigenlijk.

                            #18346516
                            aapje1963
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 July 2006

                              Eppo weet er alles van?

                              Ik heb ook wat nagelezen, veel van deze motor schijnen te pingelen.
                              Daardoor ontstaat en motorschade.
                              Nieuwste soort motorolie schijnt dat tegen te kunnen gaan.
                              Tevens maar dat zegt ik… op toeren rijden… En niet met schakelindicatie.. De indicatie zegt bij 50 al naar z.n 5 moet. Ik heb het 1 keer gedaan maar met geknepen billen..
                              Het gevoel van nee dit kan nooit goed zijn.. Dus ik rijd zoals ik altijd reed ook met vectra 2.2 dgi… Gewoon beetje toeren.
                              Dat helpt qua pingelen ook een slok op een borrel natuurlijk
                              Met rijd in te te lage toeren in te hoge versnelling… Zeker met indicator
                              Auto wordt ook niet zuiniger met de schakel indicator rijden.
                              Zijn de Astra’s met mindere olie geleverd af fabriek… Tja ik zou bijna zeggen ja, het fenomeen was al eerder bekend bij de geknepen/gedownsize-de motoren.
                              goed heeft het ook en ik denkt dus wel veel meer motoren.
                              Maar ik denkt dat Opel nu pas een juiste motorolie ontworpen heeft de dexos1gen2
                              Ik snap niet waarom deze geen Dexos 3 heet… Haha. Dexos2 was er al. Ik zou zeggen vervolg op… Of vervanger van..
                              Op Engelse forums ook Duitse kom je het probleem meer tegen. In NL heb ik nog niets gelezen over dit probleem en schade aan motoren…..

                              Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

                              #18346527
                              eppo61
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 May 2017

                                [quote quote=18346515]Wat is dan het grote verschil met de nieuwe olie? Alleen voor de benzine uitvoeringen als ik dat zo begrijp?

                                Zou betekenen dat de auto’s van vorig jaar met slechte olie zijn geleverd? Of is dit nieuw inzicht? Vaag verhaal eigenlijk.

                                [/quote]
                                Helemaal niks vaags aan.
                                Allemaal redelijk goed verklaarbaar, als je tenminste de tijd en energie ervoor wil nemen je in deze materie in te lezen (enig technisch inzicht helpt uiteraard).

                                Inderdaad alleen voor DI-benzinemotoren :unsure:
                                @ (dominee) Astra_DLS: wil hier niet Mr. Wiseguy uithangen, maar bepaalde additieven in motorolie (welke ruimer werden toegepast voor de komst van katalysatoren en steeds hoger wordende emissienormen zoals Euro6) kunnen LSPI promoten (Ca) of antagoneren (Mo en P).
                                Daarnaast worden de moderne motortjes steeds verder bedreven in het gebied waarin LSPI (pingelen) nu eenmaal voorkomt (slide 9 & 10 van bovenstaand “filmpje”)
                                Google LSPI, neem je de tijd om de info eens te lezen (i.p.v. “scannen” zoals onze jeugd), en een heleboel “overbodige” vragen hoeven niet meer gesteld te worden (mag niet zeggen domme vragen want er bestaan immers alleen domme antwoorden….). :applause02:

                                #18346544
                                aapje1963
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  28 July 2006

                                  [quote quote=18346527]

                                  Astra_DLS wrote:
                                  Wat is dan het grote verschil met de nieuwe olie? Alleen voor de benzine uitvoeringen als ik dat zo begrijp?

                                  Zou betekenen dat de auto’s van vorig jaar met slechte olie zijn geleverd? Of is dit nieuw inzicht? Vaag verhaal eigenlijk.

                                  Helemaal niks vaags aan.
                                  Allemaal redelijk goed verklaarbaar, als je tenminste de tijd en energie ervoor wil nemen je in deze materie in te lezen (enig technisch inzicht helpt uiteraard).
                                  <iframe src=”https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/r6IldYfepGxB8D&#8221; width=”427″ height=”356″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” style=”border:1px solid #CCC; border-width:1px; margin-bottom:5px; max-width: 100%;” allowfullscreen=””> </iframe>

                                  The Impact of Low Speed Pre-Ignition on Next Generation Engine Oils from Afton Chemical
                                  Inderdaad alleen voor DI-benzinemotoren :unsure:
                                  @ (dominee) Astra_DLS: wil hier niet Mr. Wiseguy uithangen, maar bepaalde additieven in motorolie (welke ruimer werden toegepast voor de komst van katalysatoren en steeds hoger wordende emissienormen zoals Euro6) kunnen LSPI promoten (Ca) of antagoneren (Mo en P).
                                  Daarnaast worden de moderne motortjes steeds verder bedreven in het gebied waarin LSPI (pingelen) nu eenmaal voorkomt (slide 9 & 10 van bovenstaand “filmpje”)
                                  Google LSPI, neem je de tijd om de info eens te lezen (i.p.v. “scannen” zoals onze jeugd), en een heleboel “overbodige” vragen hoeven niet meer gesteld te worden (mag niet zeggen domme vragen want er bestaan immers alleen domme antwoorden….). :applause02:

                                  [/quote]

                                  Eppo61 waarom noem je Astra_dls nu dominee?
                                  Laten we aub geen rare nick naam met ondertoon gaan geven.
                                  Respect voor elkaar!

                                  Laten we toch elkaar respecteren en er een leuk forum houden.

                                  Mischien zie of lees ik het totaal verkeerd dat kan natuurlijk….

                                  Prettig wekend
                                  Arnold

                                  Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

                                  #18346558
                                  eppo61
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    13 May 2017

                                    @Aapje1963: je hebt volkomen gelijk, liet mijn emoties de vrije loop. :scratch:
                                    Ik probeer op mijn manier constructief bij te dragen aan dit forum en moet accepteren dat andere gebruikers dit op hun eigen manier doen.
                                    Hierbij kies ik bewust voor kwaliteit (kost weliswaar iets meer tijd) en dus minder voor kwantiteit en “snelle ongefundeerde antwoorden”: heeft te maken met mijn levensfilosofie en job-verantwoordelijkheid.
                                    Reacties hebben dus soms een scherp randje, maar zijn primair bedoeld als kennisuitwisseling (lijkt me ook het doel van een forum).
                                    Ik respecteer jullie vriendschap (zoals ik dit kan afleiden uit jouw profielgegevens).

                                    AMEN; Halleluja
                                    Sarcasm: the ability to……

                                    #18346559
                                    aapje1963
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      28 July 2006

                                      Astra_dls en ik zijn geen vrienden hoor..
                                      We kennen elkaar van het forum.. net als ik jouven andere ken.
                                      Forum genoten dus. :good:

                                      #18372643
                                      Depreiter Steve
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 February 2020

                                        Goeiemiddag,

                                        ik haal 12.000 km na een oliebeurt, ik moet met andere woorden om de 8 maand binnen, wat er toch los over is.

                                        Motor 1.0 benzine, 105 pk, opel alstra tourer.  Topic is al van even geleden, natuurlijk, maar ik zou nog even willen weten of er iets aan te doen is:

                                        Is dat te wijten aan mijn rijstijl, of is dat eigen aan die lichte motoren. Ik ging de 1.4 versie nemen, maar de verkoper overtuigde me dat de 1.0 versie

                                        voldoende had voor de km die ik doe op jaarbasis (half / half stadsverkeer / autostrade).

                                        In de garage is het precies of ik de enige ben met zo’n auto die dat probleem heeft, maar een collega met precies de auto heeft net hetzelfde, maar die rijdt maar 10 – 12000 km per jaar, dus dat komt mooi uit, 1x per jaar.

                                        Iemand enige tips?

                                        Alvast bedankt,

                                         

                                         

                                         

                                         

                                        #18372649
                                        Vierwieler
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 February 2017

                                          Nee, dat ligt niet aan je rijstijl. De olie in deze Astra’s degradeert heel snel. Iedereen baalt daarvan, maar het is helaas een feit. Als je je auto in goede conditie wilt houden is het verstandig om de olie te verversen als dat gevraagd wordt. Maar het is zeker mogelijk om de waarschuwingsmelding te resetten! Dat kost de dealer nog geen minuut, heb ik gezien. Maar ik adviseer om dat alleen te laten doen als je binnen niet al te lange tijd de olie alsnog laat vervangen, bijv. over 1 of 2 maanden. Die paar maanden maakt geloof ik niet zo veel uit.

                                          #18372669
                                          Corsa_GSi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Zijn er van andere merken ook oliën te koop met de Dexos1Gen2 specificatie?

                                            #18372953
                                            Depreiter Steve
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 February 2020

                                              Dank je wel. Vreemd dat ze dan in de garage zeggen dat ik precies de enige ben met dat probleem. Ben nu na 800 km al 10% kwijt.  Resetten is geen probleem,

                                              na de eerste interventie zag ik dat gewoon in het keuzemenu staan. Misschien hopen ze dat ik zelf reset, maar dat is een lease-auto en als er nadien een probleem zou voordoen dan ben ik de pineut. Ik blijf er van af. Maar straks kan ik 3x per jaar naar de garage voor die olie.

                                              Kampen de 1.4 motoren niet met dat probleem? Is in elk geval laatste keer dat ik zo’n 3 cilinder 1.0 motor neem.

                                              Groeten,

                                               

                                              #18372956
                                              Nick-GSI
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                Alle opels van tegenwoordig geven het heel snel aan, er zit waarschijnlijk een oliekwaliteit sensor in en hij kijkt naar hoevaak hij gestart en gestopt is.  Benieuwd hoelang mijn J het volhoud om geen melding te geven.

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.