Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Meer olie naar stoters?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 maart 2014 om 19:32 #17264674
Iemand wel eens overwogen de olie toevoer kanaaltjes naar de stoters op te boren? Volgens mij verstoppen die kanaaltjes nogal eens met olie drap en zou het niet zo gek zijn de diameter te vergroten?
Hier een voorbeeld van het bedoelde kanaaltje, is geen XE kop, maar gewoon even voor het idee:
12 maart 2014 om 21:02 #18223623Het zijn toch de stoters zelf dioe vervuilen, toch niet de toevoer|?
12 maart 2014 om 21:08 #18223624Beide, maar als je naar de constructie kijkt dan kan olie best makkelijk die stoter in, en als de motor warm draait is er geen vuiltje aan de lucht. De diameter van dat kanaaltje is kleiner dan de groef rond de stoter en de opening in de stoter, dus is het niet zo vreemd dat die zone moeite heeft met druk opbouwen. Als je er met gezond boeren verstand naar kijkt dan is het meest logische om de toevoer richting de stoter zo ruim mogelijk te houden, immers houdt het qua doorstroom bij de stoter zelf toch op en kan de olie daar verder nauwelijks weg. Nu is dat kanaaltje er heen zo dun, dat vervuiling het erg makkelijk verstopt, en de olie maar moeizaam er heen kan.
12 maart 2014 om 23:28 #18223625Heb in mijn opslag nog eens naar een KS700 kop waar geen nokken in zitten gekeken, maar daarin zijn die kanaaltjes lang niet zo benauwd als op het plaatje hier boven. Denk dus toch niet echt dat daar veel minst bij te behalen valt.
Toch wil ik nog wel eens verder kijken naar het idee om meer olie richting de kop te krijgen, want als dat tikken met opwarmen bij deze motoren allemaal vroeg of laat optreedt, en toch naar mijn ervaring wel een minuutje kan duren is de doorstroming misschien toch wel wat traag naar de kop.
Er zit tussen cylinder 2 en 3 het aanvoerkanaal, volgens mij ook maar één voor de hele kop. Daar zit ook een terugslag ventieltje in, om terugvloeien van olie te voorkomen, zodat in principe de kop snel op druk zou moeten zijn na het starten. Misschien is dat wel wat op een gegeven moment stuk gaat.
Misschien is er nog wel iets te verzinnen als een bypass vanuit de achterkant (waar je bij een LET de turbo olie aanvoer betrekt) naar de kop, met een in-lijn terugslag klep.
Vind het altijd lastig, want als de delen gezond zijn, zoals ze nieuw zijn functioneert het in de standaard hoedanigheid allemaal ook prima, en is het dan op een gegeven moment wijsheid om de boel uit mekaar te trekken en dingen te vervangen, of ga je er iets aan modificeren. Dat is altijd de hamvraag…
Het zou mooi zijn om eens op meerdere plekken oliedruk te meten, en dan vooral te analyseren hoe lang het duurt voor bepaalde delen op druk zijn. :vertag
13 maart 2014 om 06:06 #18223626Ik heb nooit last van tikkende stoters als de motor koud is. Nou gaan ze hier als een blok binnenkomt lekker in de ultrasoon.
Het grootste probleem is het kleine gaatje in je hydro stoter in mijn ogen.
Dat is juist een erg kleine opening. Meer olie die kop in brengen lijkt me dan ook overbodig aangezien het gaatje in de stoter zo klein is.
13 maart 2014 om 06:27 #18223627En als je het gaatje opboord, zakt de olie druk in de kop, en dat is ook niet echt gunstig.
13 maart 2014 om 07:55 #18223628Dat is ook weer iets om over na te denken, hoe gaat de druk zich verhouden.
Ik doe nu even een aanname, maar het zal toch berekent zijn.
Maar snap vinci ook wel hoor.13 maart 2014 om 08:38 #18223629@corsaboy wrote:
Ik heb nooit last van tikkende stoters als de motor koud is. Nou gaan ze hier als een blok binnenkomt lekker in de ultrasoon.
Het grootste probleem is het kleine gaatje in je hydro stoter in mijn ogen.
Dat is juist een erg kleine opening. Meer olie die kop in brengen lijkt me dan ook overbodig aangezien het gaatje in de stoter zo klein is.
Ja, zo had ik het ook al eens gedaan, maar werkt niet altijd 100% en dan pak ik liever gelijk nieuwe. Maar wat ik gisteren zo heb gezien in die losse kop is er met de aanvoer inderdaad niet veel mis en zijn de openingen in de stoter binnenin vele malen kleiner.
@Haasje17 wrote:
En als je het gaatje opboord, zakt de olie druk in de kop, en dat is ook niet echt gunstig.
Als ik een tuinslang pak en ik maak aan het eind een klein gaatje en ik heb 1.5 bar druk met de kraan open, en dan bouw ik halverwege een 100mm dikke rioolpijp er in met koppelingen, dan heb ik nog steeds 1.5 bar druk in het hele systeem.
De oliedruk zakt pas as ik de hele doorstroom zou vergroten tot het eind, maar alles wat je halverwege groter maakt richting de ‘vernauwing’ (in dit geval de stoter zelf) verandert er NIETS maar dan ook NIETS aan de druk.
@corsaboy wrote:
Dat is ook weer iets om over na te denken, hoe gaat de druk zich verhouden.
Ik doe nu even een aanname, maar het zal toch berekent zijn.
Maar snap vinci ook wel hoor.Zoals hier boven, het enige wat verandert is het volume er naar toe, en als het op de gren zit dat het dreigt te kunnen verstoppen kan het een goede aanpassing zijn.
Overigens heb ik het nieuwe type pomp er op, die veel meer capaciteit heeft.
13 maart 2014 om 08:54 #18223630heb een vraag over het (terugslag) klepje in het onderblok.
weet iemand daar het onderdeel nr van
13 maart 2014 om 09:05 #18223631Ja druk zou gelijk moeten blijven, mits je pomp het hogere volumes kan verplaatsen. Met een z20let pomp erop zou dat geen probleem mogen zijn.
13 maart 2014 om 09:09 #1822363290299674
13 maart 2014 om 09:10 #18223633Da’s een duur ventieltje!
http://shicaro.com/?code=90299674&action=catalog_price_view” onclick=”window.open(this.href);return false;
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.