Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Meer koppel C20ne
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2010 om 19:01 #17221857
Ik weet dat er genoeg te vinden is over het tunen van een C20ne, dat er nokkenassen, spruitstukken, turbo’s en compressoren op gebouwd zijn en dergelijke, maar kan nog niet vinden wat ik zoek……
Het gaat om een Frontera A (de korte versie) en heb geen topvermogen nodig in het terrein. Het gaat vooral om meer vermogen in het lage- en middengebied.
Op zich doet ie het goed, maar je wilt toch altijd meer! ;)
Wie heeft er ideën/info’s?Een andere motor is ook een optie, zolang die maar 4 cilinders heeft en benzine lust.
30 mei 2010 om 19:47 #17680708Dus geen V6 Frontera ?
Jammer :D
30 mei 2010 om 21:45 #17680709V6 is wel lekker!! :P
Valt alleen een beetje snel op als de motorkap open gaat bij bv. de apk of iets dergelijks, dus liever 4 cilinders…..
30 mei 2010 om 22:05 #17680710Omkeuren is geen probleem meer ;)
Ik heb ook een C20XE in een corsa liggen.
Wat is het bouwjaar van de frontera ?
31 mei 2010 om 17:50 #17680711Is dat zo? Ik hoor er nogal verschillende verhalen over, maar er zullen vast manieren zijn. :D
De Frontera is al wat ouder, hij is van ’93, but still going strong!!
Heb jij een idee welke V6 en of dat te doen is qua bak en dergelijke?
Misschien passen de spullen van bv. de Frontera 3-deurs 3.2 V6 in dat oude beestje van mij.31 mei 2010 om 22:45 #17680712origineel gepost door alfred.j
Is dat zo? Ik hoor er nogal verschillende verhalen over, maar er zullen vast manieren zijn. :DDe Frontera is al wat ouder, hij is van ’93, but still going strong!!
Heb jij een idee welke V6 en of dat te doen is qua bak en dergelijke?
Misschien passen de spullen van bv. de Frontera 3-deurs 3.2 V6 in dat oude beestje van mij.kost je tegenwoordig practische niets meer,50 a 100 euro voor jou auto!
Wel goed ombouwen
1 juni 2010 om 06:54 #17680713Voor meer informatie omtrend V6 ombouw, kun je het beste bij Niels zijn, hier op het forum beter bekend als Rallyastra ;)
2 juni 2010 om 06:28 #17680714Ik ga eens contact opnemen met Niels, thanks!
Blijft natuurlijk wel de vraag; wat kun je doen met de 2.0 8v motor om deze voor mijn doeleinden te verbeteren?
2 juni 2010 om 19:52 #17680715SEH zuigers geeft met name meer vermogen onderin.
Dan kopje nog ietsje vlakken.
En een goed chipje.2 juni 2010 om 20:10 #17680716mijn ervaringen zijn juist dat een seh motor meer vermogen boven in heeft
en een Ne meer onderin.
mijn eigen c20ne had eerst een 54 mm uitlaat systeem (niet meer is nu verrot)
dit icm een afgedopte gaskleppenhuis verwarming
afgedopte carter ventilatie
een open filter
en 3 vonks boegiesgaf een koppel van 183 nm ipv 160
dit reed heel fijn toen de tijd in de kadett :)
een vriend van mij heeft het in een corsa a met een brandstof druk van 3.5 bar en een chip icm met een wr bak geeft dat een heeel goed koppel!
maar hoe veel weegt een frontera? en is het dan nog wel de moeite waard om een 2.0 8v te tunen…..
2 juni 2010 om 20:43 #17680717Een SEH motor heeft meer vermogen op hogere toeren door de nokken as die 1 graad anders is dan die van de NE.
Als je de SEH zuigers in een NE motor zet gaat de compressie omhoog, door het vlakken van de kop gaat de compressie nog verder omhoog, dit geeft meer druk op de zuiger, dus meer koppel. ( heeft niets met toeren te maken, toch ? )
Wat misschien nog een optie is, is de cilinderkop van een 18E motor monteren, die heeft een kleinere verbranding ruimte, en grotere kanalen. ( nadeel is wel dat je dan ook een 18E inlaat moet gaan gebruiken )
2 juni 2010 om 21:35 #17680718origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
maar hoe veel weegt een frontera? en is het dan nog wel de moeite waard om een 2.0 8v te tunen…..
Deze Frontera weegt zo’n 1600 kg en ja, het heeft volgens mij wel zin.
Ik kan ook een Defender V8 kopen en ben dan meteen klaar, maar dat is nou net ff niet de bedoeling……Voor mij is het belangrijk dat hij makkelijker tegen een steile berg zand op kan rijden. Dat betekent dat je onderin en in het middengebied meer kracht moet hebben, met andere woorden; hij moet zijn toerental makkelijker kunnen vasthouden. Je hebt dan namelijk geen tijd om ff terug te schakelen omdat je dan meteen stil staat.
Een supercharger achtig iets zou ideaal zijn, maar ook een behoorlijke ingreep.
Een andere optie is de 2.0 16v turbomotor van een Calibra/Vectra er in te lepelen en deze aan te passen met bv. een kleinere turbo die eerder reageert en sneller op druk is. Maar dan zit je weer met de nokkenassen die daar niet voor gebouwd zijn en dergelijke….. (althans, dat lijkt mij)
2 juni 2010 om 21:45 #17680719Mijn C20XE heeft koppel vanaf 2000 rpm meer dan 200 Nm, is dat niet wat dan ?
2 juni 2010 om 21:59 #17680720origineel gepost door freek corsa
Mijn C20XE heeft koppel vanaf 2000 rpm meer dan 200 Nm, is dat niet wat dan ?Yep, dat lijkt er op!
Wat heb je daar allemaal aan gedaan?Ehh, klinkt alsof je de motor wel wilt verkopen, klopt dat?
2 juni 2010 om 22:05 #17680721Sorry dan heb ik het verkeerd gebracht :P Mijn motor gaat niet weg :afro
Wat heb ik eraan gedaan:
Halve maan van de gasklep af
Oude type SFI vervanger erop gezet
Cilinder kop schoon gemaakt, kanalen schoon gemaakt, kleppen gepolijst en kleppen opnieuw ingeslepen
De lasnaden in het uitlaat spruitstuk eruit gefreest
Normale uitlaat diameter ( 45mm )Verder rij ik al 6 jaar met deze motor, en hij is inmiddels wel goed ingereden :P
3 juni 2010 om 20:50 #17680722Hmmm, jammer, maar kan begrijpen dat je hem niet wegdoet.
Zo te lezen valt dat best wel mee……. Is een hoop werk, maar geen hoge kosten ofzo.
Heb al een beetje lopen snuffelen naar een V6…… :D
Een Frontera V6 heeft een andere bak dan de mijne, maar dat zou best eens kunnen passen. Een Monterey V6 heeft weer de zelfde bak als een Frontera V6, maar de motor heeft wat minder koppel en vermogen dan de Frontera. :hmmz
Een complete Monterey is best te vinden tussen de 500 en 1000 euro, dus da’s interessant! Dit gaan we verder onderzoeken! :)30 juni 2010 om 19:21 #17680723Waarom zou je een kleinere turbo op een LET bouwen…. ding is klein genoeg, reageert met een goede programmering al vanaf zo’n 3000 rpm.
30 juni 2010 om 19:56 #17680724Precies daarom, vanaf 3000 rpm is in het terrein te laat, daar is eerder 1500-2000 gewenst.
Maar de oplossing is er al! Er komt een 6VD1 van een Monterey in.
4 juli 2010 om 20:43 #17680725origineel gepost door alfred.j
Precies daarom, vanaf 3000 rpm is in het terrein te laat, daar is eerder 1500-2000 gewenst.Maar de oplossing is er al! Er komt een 6VD1 van een Monterey in.
Anders stap je over op Diesel :P
Een Y22DTR uit een Astra G is wel erg leuk. 125PK en 280NM koppel. Turbo die er op zit hakt er al in bij de 1500RPM. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.