Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › me bok op een hoop ofnie ? ( hij rijd weer )
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2010 om 17:06 #17218206
hallo mensen ik heb een vraag ik met mijn enthousiaste rijgedrag heb volgens mij me blok na de donder gereden
hoe is het gegaan ik reed veels te hard over een drempel hoorde en zag niks maar begon een paar km later wel olie te ruiken. ik thuis gekeken maar carter nie lek:mad:
maar nu vanochtend ik me auto starten een hard ratelgeluid
ik toch rijden ( STOM ) na een tijdje werd het erger en toen stopte ie der mee niks meer.startermotor en vliegwiel draaien nog
ik denk dat me kleppen der uit liggenhoort dit zo het verschil tussen ene kant keppen en andere kant
en hier de kant zoals het volgens mij hoort
alvast bedankt groet maarten.
4 maart 2010 om 17:12 #17624126zit er nog wel olie in het carter? heb je al olie gepeild?
4 maart 2010 om 17:17 #17624127in principe rijd ie gewoon ff zonder olie.. maar in mijn ervaring gaat je onderblok.
ik reed met 130 een gat in me carterpan van 10 bij 10, en ruim een km mee gereden.
andere pan eronder, olie erin en gewoon weer rijden. enkel miste ik een 100pk.. in 2 rotonde af in de stromende regen, en geen wielspin… wel iets van 30lm mee gereden voordat ik m uit elkaar trok. liep wel gewoon.moest enkel de lagers van de krukas afbikken met een hamer en beitel
4 maart 2010 om 18:04 #17624128Op die foto’s zie je alleen de hydrolische klepstoters……daar kan je nix van zeggen nu.
De ene hydro stoter is wat verder ingedrukt als de ander. Ligt maar net aan hoe die nokkenas op dat moment staat.4 maart 2010 om 18:27 #17624129olie heb ik gepeild is gewoon goed
maar aan de kleppen kan ik het dus nie zien want voor me gevoel kwam het geluid dar vandaan
wat kan het nog meer zijn en wat is verstandig hem wegbrengen of zelf doen:hmmz
4 maart 2010 om 18:36 #17624130Ff compressie meten als alles wel mee draaid…
Waar heb je hem geraakt dan?4 maart 2010 om 18:47 #17624131nou dat snap ik dus nie is niks te zien onder het blok dat ik iets geraakt heb:hmmz
hoe kan ik de compressie meten ( speciaal gereedschap voor nodig ?)
4 maart 2010 om 18:53 #17624132origineel gepost door Redmen
nou dat snap ik dus nie is niks te zien onder het blok dat ik iets geraakt heb:hmmzhoe kan ik de compressie meten ( speciaal gereedschap voor nodig ?)
met een compressiemeter.
4 maart 2010 om 18:58 #17624133heb ik nie :(
wat een kutdag maar wat kan er denken jullie kapot zijn
als ik hem probeer te starten hoor je volgens mij alleen de kleppen een heel hard tikken/knarsend geluid maken
4 maart 2010 om 19:21 #17624134dat zijn zeer waarschijnlijk je krukaslagers….
Die zullen er wel uitliggen.Trek je pan er eens onderweg. Kijk eens of daar slijpsel inzit…
4 maart 2010 om 20:03 #17624135Staat je motor nog wel op tijd? kan versprongen zijn door de klap op de drempel en raakt waarschijnlijk nou een paar klepjes.
4 maart 2010 om 20:29 #17624136ja ga hem vrijdag zaterdag maar eens rustig uit elkaar halen
is het een duur geintje krukaslagers of 1 van die andere dingen
4 maart 2010 om 20:49 #17624137zullen niet alleen je krukaslagers zijn als die echt op die manier ermee gestopt is, ga er dan ook maar vanuit dat je zuigerveertjes niet meer op en top zullen zijn
draaid je motor nu sneller rond als voor t ongelukje of is dat niet veranderd?
4 maart 2010 om 20:59 #17624138om die zuigerveren zou ik me niet zo’n zorgen maken als het echt de lagerschalen zijn..
Die kosten geen drol..Maak je dan eerder zorgen om je krukas…
Maar trek ding nou eerst maar eens los om te zien wat er echt aan de hand is…Voordat mensen je hier zenuwachtig gaan maken.
Eerst de echte oorzaak zoeken. dan kijken naar een passende oplossing..5 maart 2010 om 15:51 #17624139origineel gepost door Fearless
Op die foto’s zie je alleen de hydrolische klepstoters……daar kan je nix van zeggen nu.
De ene hydro stoter is wat verder ingedrukt als de ander. Ligt maar net aan hoe die nokkenas op dat moment staat.Die 2 stoters zijn zo te zien allebei van dezelfde cilinder. Dan zouden ze normaal gesproken ook allebei op dezelfde hoogte moeten staan, en maakt de nokkenasstand niks uit.
Maar kan het ook verkeerd zien.
5 maart 2010 om 17:07 #17624140het is een beetje en vaag verhaal maar als ik het goed gelezen heb dan ben je te hard over een drempel gegaan en sindsdien loopt hij beroerd en en de volgende dag liep hij nog beroerder totdat hij helemaal niet meer liep.
olie is nog prima op pijl maar tijdens starten maakt hij een t#ring herrie.
volgens de 2de foto lijkt het of de linkerklep hoger zit dan de rechterklep en dat terwijl het de nokken zijn van de zelfde cilinder dan kan het maar 1 ding betekenen volgensmij en dat is dat de rechter klep niet meer vergenoeg omhoog komt omdat hij krom is en dat zou ook het rammelen kunnen verklaren tijdens het starten.dus de theorie zou kunnen zijn: te hard over drempel = distributie 1 tand verschoten en toen niet echt lekker meer lopen> volgende dag starten (starten geeft hoge belasting op distributie) distributie nog 1 tand verschoten en zuigers kwamen tegen de kleppen> toch door rijden= kleppen krom gegaan en auto uit.
hoop voor jou dat ik er helemaal naast zit.
groeten Theo.
5 maart 2010 om 19:54 #17624141:hmmz pfff ben bank dat je gelijk hebt maar haal hem morgen ochtend op met mijn ambulance en breng hem dan na me schuur daar maar verder sleutelen
ga kijken of alles nog goed draait en meschien als ik hem met de hand rond draai hoor ik meschien ook waar die tik vandaan komt vind ik dan niks haal ik de carter der onderuit om te kijken of me krukas meschien krom is of er metaal splinters in de carter zit
post morgen ook wel wat foto’s en hopelijk vind ik het probleem en anders kunnen jullie me meschien helpen via de foto’s alvast bedankt allemaal voor de adviesen:thumbup:wors
groet maarten
5 maart 2010 om 20:15 #17624142Klinkt al een vergelijkbaar probleem met wat ik met mijn kadett heb gehad..
bij mij was er toen een klepveer gebroken…
en als ik de foto van je stoters zie..lijkt het er erop dat bij jou hetzelfde is gebeurd..
met een beetje mazzel is je klep nog heel (was bij mij toen wel) nieuwe klepveer erop en rijden maar. king:
succes met de reparatie :thumbup
5 maart 2010 om 20:17 #17624143Eerst ff kijken of de motor nog op tijd staat, dan weet je al veel meer sucses
5 maart 2010 om 20:30 #17624144origineel gepost door toppertheo
(starten geeft hoge belasting op distributie)
groeten Theo.Jouw verhaal klinkt aannemelijk (behalve het verspringen van de distributie op een drempel?)
Maar waarom belast het starten de riem meer? ik bedoel:
starten==> kracht op vliegwiel==>krukas==>distributie.
rijden==>krukas==>distributiemisschien zie ik iets over het hoofd, maar lijkt me redelijk hetzelfde, behalve dat het starten minder toeren maakt?
(overigens is dit niet om te zeiken)
6 maart 2010 om 18:31 #17624145nou het probleem is gevonden de LOOPROL va me distributie riem is afgebroken ( de bout die vast houd )
en dat is dus ook de reden geweet van het geklepper en geknars omdat er geen spanning meer op de distributie riem stond is ie van tijd af gesprongen waardoor het kleppen dus nu allemaal verkeerd staan:(
morgen op de mantabeurs kijken of ik zoon bout kan vinden en dan maandag alles weer in elkaar en op tijd zetten ps nog een vraagje ik heb me gaklephuis er af liggen maar die zit helemaal onder de olie hoe komt dat en hoe kan ik dat het beste schoonmaken
groet maarten
6 maart 2010 om 18:58 #17624146olie in je inlaat kanalen ? ben je wel heel hard gegaan … :P
ooit in auto cross ook eens gehad … liep paar seconden wel 10.000 toeren toen ik over de kop ging volgende dag starten lopen en is nog steeds niks mis met het motortje :P
6 maart 2010 om 19:04 #17624147Ik heb voor de nieuwe type c20xe’s nog wel een paar van die bouten op voorraad….dit is dan wel een gewone 6 kant (van de opeldealer)
Die vette gasklep kan komen door eenvestopte carterventilatieslang.
Schoonmaken met remmenreiniger of carburateurcleaner…Als het maar ontvet….Heb je ook de binnenplaat van je kleppendeksel aangepast?
Heb mijne aangepast zodat er er minder damp naar buiten kan,in jou geval dus de gasklep.
Zoek via goole naar Breather mod c20xe….
Maar zou eerst je slangen checken…Lullig van die bout, zon klein dingetje zon grote schade…
6 maart 2010 om 20:22 #17624148origineel gepost door Fearless
Ik heb voor de nieuwe type c20xe’s nog wel een paar van die bouten op voorraad….dit is dan wel een gewone 6 kant (van de opeldealer)Die vette gasklep kan komen door eenvestopte carterventilatieslang.
Schoonmaken met remmenreiniger of carburateurcleaner…Als het maar ontvet….Heb je ook de binnenplaat van je kleppendeksel aangepast?
Heb mijne aangepast zodat er er minder damp naar buiten kan,in jou geval dus de gasklep.
Zoek via goole naar Breather mod c20xe….
Maar zou eerst je slangen checken…Lullig van die bout, zon klein dingetje zon grote schade…
ben effe aan het lezen geweest maar als je aan het trappen bent met je auto komt er dus olie in je gasklephuis met als gevolg veel rook en slechte performence en die breater mob zou dat verhelpen zit het zo:wtf
in me leiding van de carter naar de kleppendeksel zat idd een hoop drek dus dat ook maar effe schoonmaken
ps wat voorn olie kan ik het beste gebruiken voor die type blokis het ook verstandig om me lexmaulinlaat de ook maar af te halen en goed schoon te maken ?
groet maarten
6 maart 2010 om 21:14 #17624149Andere bout op een beurs? is volgens mij nog wel bij de dealer te krijgen. Is een rekbout, dus niet 2x te gebruiken (anders kan hij breken ;) )
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.