Forumindex › Forums › Techniek › Cih › McLambo’s C24NE opknap/opvoer project – vliegwiel praat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 januari 2012 om 16:09 #17948621
dacht dat het wat opfris werk werd maar dit is meer complete revisie
blijf het wel effe volgen
20 januari 2012 om 16:18 #17948733@eddepet007 wrote:
dacht dat het wat opfris werk werd maar dit is meer complete revisie
blijf het wel effe volgen
Wat zegt jouw vakmansoog als je die cilinderwanden ziet?
20 januari 2012 om 17:41 #17948734Lijkt wel of er water in het blok heeft gestaan gezien de roest en de grijze kleur olie
20 januari 2012 om 17:51 #17948735Er heeft inderdaad vocht ingezeten. blok heeft 1.5 jaar stilgestaan, met 1 bougie eruit, bij die cilinder zat de olieschraapveer vast, dus het water is ook in het carter gedruppeld..
22 januari 2012 om 09:12 #17948736Klepjes glimmen al weer mooi. Zit te denken om gelijk een olie-catch tank te monteren als de motor ingebouwd wordt.. hele inlaattraject is 1 vette bende :(
22 januari 2012 om 11:59 #17948737Boringen nu opmeten overmaat zuigers bestellen die niet in deze boring passen en dan laten opboren zou ik doen..
Als je toch bezig bent doe het goed,en gebruik kwaliteit zuigers,die standaard 2.4 zuigers zijn niet de beste die der zijn.
22 januari 2012 om 12:06 #17948738Ik ben bang dat ik daar het geld niet voor heb… maar dit zij-projectje heeft geen haast, dus ik ga de komende maanden mijn oren en ogen eens goed openhouden…
Misschien loop ik nog ergens tegenaan, 2e hands, of nieuw-oud
24 januari 2012 om 14:50 #17948739Als je de kans krijgt om de standaard 2.4 zuigers te vervangen, dan zou ik het zeker doen, je hoort het meer war GSE zegt.
24 januari 2012 om 14:58 #17948740Ik weet Ik weet.
zoals gezegd -> $$$$. Maar houdt de oogjes open…
24 januari 2012 om 20:31 #17948633@McLambo wrote:
Thanks, ik zal eens even kijken.
Voor de duidelijkheid: C2.4NE zuigers zijn anders dan 2.2E en 2.0E zuigers, klopt?
iemand die me hier uitsluitsel over kan geven?
25 januari 2012 om 08:34 #17948741Ja, de zuigers van de 2.0 2.2 en 2.4 zijn allemaal anders, de hoogte van de zuigerpen naar de bovenkant van de zuiger verschilt.
Misschien heb ik nog een gebruikt set 2.4 zuigers liggen, de veren zijn zowiezo helemaal op, maar ik zal eens kijken of de zuigers nog bruikbaar zijn.25 januari 2012 om 08:51 #17948742Hey Kees,
Zijn dit de standaard Mahle zuigers?
Daar heb ik zojuist een setje 2e hands van op de kop getikt. Schijnen uit een blok te komen dat ooit nog van JS400 is geweest. Als het andere zijn, ben ik zeker geinteresseerd naar meer infoIk hoor uit meerdere hoeken dat ik beter gelijk gesmede zuigers kan plaatsen als ik toch een volledige revisie ga doen, en daardoor wordt ik een beetje zenuwachtig om weer standaard zuigers te plaatsen.
De reden dat ik vroeg over de verschillen in zuigers tussen een 2.0E 2.2E en C24NE is dat er af en toe nog wel eens gesmede setjes van KS enzo op Ebay staan voor de 2.0E.. voor de C24NE nog niet eerder tegengekomen…..
25 januari 2012 om 09:20 #17948743De originele zuigers van Mahle zijn volgens mij al gesmede exemplaren, en die zijn tot op zekere hoogte heus niet zo slecht.
Wat ben je eigelijk van plan voor vermogen uit dat blok te persen en wat voor gebruik/misbruik wil je het laten ondervinden? ;)
25 januari 2012 om 09:30 #17948744hehe,
nou, beetje stevig straatwerk(hier op de veluwe zijn legio leuke achteraf weggetjes), en misschien af en toe een circuit dagje. later misschien wat van die evenementen die op een rally lijken, maar dan op besloten terrein enzo…
tsja. de vorige eigenaar van mijn blok heeft hem in een c-kadett gehad om te racen op zandvoort.. ik zou zeggen: kijk/click hier maar eens. daar zijn de zuigers niet tegen bestand…
De bedoeling is om met een 2.0E LE-Jetronic te gaan rijden, een afgezaagde 3.0 buis, c24ne injectoren, 3 bar druk, en een vrij snelle nokkenas(zie verder terug in het topic) . Deze spulletjes heb ik allemaal al. Kop vlak ik alleen voor onderhoudt, en wordt verder ook niet echt bewerkt, daar heb ik den centjes niet voor.
Dus ja, wat voor vermogen levert dat op? geen idee… alles boven de 140 is mooi mee genomen denk ik
25 januari 2012 om 11:13 #17948745Ik weet niet of de standaard zuigers hoge toeren zo lekker vinden, dus ja, wat ga je draaien en hoeveel belast je het.
Ik bouw bijna hetzelfde, op de nokkenas na, die hou ik standaard 2.4 voor het koppel onderin. Kwestie van smaak.
Loopt trouwens al ontzettend mooi sinds afgelopen maandag.
Wat voor luchtmassameter gebruik je?
25 januari 2012 om 11:18 #17948746Ik heb een liggen van een 2.0E, maar wil graag een grotere, met minstens dezelfde diameter als de gasklep (70mm). Dat wordt dus die sleepprint overzetten.
Waar houdt ie bij jouw zo’n beetje op kwa toeren? (dus dat het geen zin meer heeft om verder door te trekken?)
25 januari 2012 om 11:44 #17948747Bij 5000 toeren is het volgens mij wel op met de originele nokkenas, dat vind ik persoonlijk best.
De auto zelf is nog niet rijdend, heb hem alleen nog maar laten draaien, afgesteld en wat met het gas staan spelen.
Hij loopt erg mooi, lekker fel.Ik heb ook die gasklep, 70mm inwendig, en heb er een c30ne of c30se luchtmassameterhuis bij.
Ik weet echt niet meer welke van de 2 het is, maar hij is ook precies 70mm inwendig.
Die wil je denk ik ook wel, groter lijkt me geen nut hebben.25 januari 2012 om 11:53 #17948748En heb je dan ook die sleepprint over gezet (vanwege de 5-polige aansluiting) in die grote LMM?
Heb je toevallig een foto van die gasklep?
Heb je ook 3 bar brandstofdruk?
Sorry voor al de vragen, maar dit is voor mij ook nieuw. king:
25 januari 2012 om 18:49 #17948749Ja uiteraard overgezet.
De mijne draait ook op 3bar.
Ik probeer dit weekend mijn topic weer eens te updaten met verse foto’s…
25 januari 2012 om 19:27 #17948750Hier nog even de beloofde maten van het blok:
Kan ik hier nog wat mee? Wat zeggen deze waarden?
Nu waren mijn originele zuigers 94.95 en 94.96 en nu heb ik een setje 94.97 en 94.98… Is dit hoopvol?
25 januari 2012 om 22:26 #17948751@McLambo wrote:
Hey Kees,
Zijn dit de standaard Mahle zuigers?
Daar heb ik zojuist een setje 2e hands van op de kop getikt. Schijnen uit een blok te komen dat ooit nog van JS400 is geweest. Als het andere zijn, ben ik zeker geinteresseerd naar meer infoIk hoor uit meerdere hoeken dat ik beter gelijk gesmede zuigers kan plaatsen als ik toch een volledige revisie ga doen, en daardoor wordt ik een beetje zenuwachtig om weer standaard zuigers te plaatsen.
De reden dat ik vroeg over de verschillen in zuigers tussen een 2.0E 2.2E en C24NE is dat er af en toe nog wel eens gesmede setjes van KS enzo op Ebay staan voor de 2.0E.. voor de C24NE nog niet eerder tegengekomen…..
Hoi, het zijn de standaard Mahle zuigers in de maat 94,97 mm de zuigerveren zijn versleten, maar de zuigers zien er nog goed uit.
Voor een standaard of licht opgevoerde motor zijn de mahle’s goed genoeg, wil je ver opvoeren dan zijn Omega of Wiseco zuigers (veel) beter.
Ik heb zelf de ervaring met de Mahle’s dat ze in een flink getunede 2400 na 50.000 kilometer scheuren tussen de zuigerveren, motor blijft gewoon lopen, maar gaat wel veel olie gebruiken dan, wel altijd netjes warm gereden maar daarna gás d’r op! Draaide ook regelmatig 6000+ toeren.26 januari 2012 om 08:20 #17948752een 3/100 – 4/100 mm teveel speling is echt wel het absolute max wat ik zou doen, en dat is dan nog alleen bij een normaal “boodschappen halen” motortje
een paar jaar terug heb ik bij een hele dikke turbomotor de zuigers allemaal 2/100 meer speling gegeven dan dat ze opgaven omdat ik ze zo zwaar zou belasten, ze gingen idd onder belasting niet kapot, maar als ik niet volgas ermee reed, hoorde je ze lichtjes en deze motor gebruikte ook wat meer olie (omdat de zuigerveren dan ook meer speling moesten hebben)
je kan een iets te grote boring wat compenseren door de slotspeling van de zuigers wat krapper te zetten (daarmee voorkom je hoog olieverbruik) maar dat gaat alleen als de gehele boring iets groter is -wanneer bv de boring iets gehoond is nav een kras bv-
en dus niet bij jouw blok waar ie dus niet mooi cilindrisch is…de standaard 2.4 zuigers zijn van slechte kwaliteit (zijn ZEKER niet gesmeed!) , en gaan dan ook regelmatig kapot, zelfs bij niet hele hoge vermogens :swear
het goedkoopste is om een 1900 onderblok te pakken en die op 95 te laten boren en honen en een set gebruikte 2400 zuigers, dan ben je voor een 400-450 euro een heel eind..
anders zou je jouw blok moeten laten overboren EN overmaat zuigers kopen, deze zijn wel beter voor hogere vermogens maar ook een stuk duurder als totaalplaatje ( ca. 500 euro duurder)
29 januari 2012 om 20:00 #17948753Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat de cilinders in de huidige staat beter niet simpelweg gehoond en dan weer in elkaar zetten.. :cry
shit wat balen zeg… waarom moeten die zuigers ook zo achterlijk duur zijn… :fy1
Nou ja, ik geloof dat ik het zuiger/cilinder verhaal voorlopig maar in de ijskast zet, en eens mijn oogjes openhoud voorlopig.
Eerst maar verder met wat er nog meer aan het blok voorbereid kan worden.het goedkoopste is om een 1900 onderblok te pakken en die op 95 te laten boren en honen en een set gebruikte 2400 zuigers, dan ben je voor een 400-450 euro een heel eind..
hoe zit dit eigenlijk met het motornummer? en typenummer? Als ik hem laat omkeuren en er staan 1.9* op het blok en sta te beweren dat het een 2.4 is? :hmmz
29 januari 2012 om 20:04 #17948754Ik heb dit thermostaathuis op de 2.4 zitten. Is dat bruikbaar bij een 2.0 LE-Jetronic injectie?
Volgens mij ontbreekt er een dingetje (leeg gat), en zit er geen deksel op….
30 januari 2012 om 08:00 #17948725Motornummer: opnieuw er in slaan met slagletters.
Thermostaathuis: geen idee, ik zet er altijd webers op, heb je geen sensoren nodig. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.