McLambo’s C24NE opknap/opvoer project – vliegwiel praat

Forumindex Forums Techniek Cih McLambo’s C24NE opknap/opvoer project – vliegwiel praat

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 176)
  • Auteur
    McLambo
    Deelnemer

@fluks wrote:

@McLambo wrote:

Die pakkingen die onder de zwarte kapjes zitten, waarmee de injectoren op het spruitstuk vast zitten, zijn die nog te krijgen?
      Zijn bij mij helemaal vergaan…

En de verdere losse delen van de injectoren? (o-ringen, etc)

kun je makkelijk zelf maken uit een stukje pakkingpapier

Ok, zou kunnen, maar het is van dat dikke sponzige spul van 1.5 mm dik… kun je dat ook aan stuk ergens kopen?

Ben al een keer op pad geweest voor pakkingspapier om zelf een pakking voor de waterpomp te maken, maar dat was regio Ermelo al moeilijk te vinden…

McLambo
      Deelnemer

Even terugkomende op het koppelings verhaal.

Vandaag motorblok in de bok gehangen, en hiervoor het vliegwiel verwijderd.

Het vliegwiel mat 220mm voor het contactvlak, dus ik denk dat dit een vliegwil is van een 8.5″ koppelingsset. (nummer 90079984)

Het zat gemonteerd met de 6 12-kantige bouten zoals hieronder op de foto te zien is….

Wat ik nu niet helemaal snap….. De 6 bouten lijken allemaal hetzelfde te zijn, en in het vliegwiel is 1 gat duidelijk kleiner.
        Alle 6 de bouten passen in alle 6 de gaten. In het kleinere gat (pasgat?) hebben de bouten iets van 0.1-0.2mm speling, en in de 5 grotere gaten is dat aanzienlijk meer…..

Hoe zit dit nou? Geen pasbout, maar toch 2.0GSI vliegwiel… ?? :hmmz Hoeveel speling mag de pasbout in het pasgat hebben?

Verder nog wat delen eraf gehaald, waaronder de waterpomp… dit is er een met een blikken gevouwen roter, en 1 dun pijpje erop… volgens mij niet een 2.4 waterpomp, maar kan deze er gewoon op? Lijkt nog goed, lager draait nog als nieuw.

Ook ff de kapjes van de nokkenas eraf, was wel benieuwd wat er in zou zitten, maar wie kan dit ontcijferen???

/edit:

na een aantal pogingen ben ik er denk ik achter: Een Catcams 4600202

4600202

312 / 312°

251 / 251°

11.65 / 11.65mm

2.80 / 2.60mm

O.E.M.

HYDR: sport

Niet een heel heftig ding volgens mij, maar zeker beter dan de c24ne standaard nokkenas

McLambo
        Deelnemer

Bingo:

het verschil in de poortgrootte:

McLambo
          Deelnemer

Even wat vraagjes aan de gevestigde orde op CIH gebied: :wors

foto 1

Volgens mij is die grote schroef voor het afstellen van hoeveel lucht langs de klep kan passeren als die dicht staat..
            Waar is de slang voor?

foto 2

Die aangesloten slang is voor de gasklephuis verwarming, en komt bij mij te vervallen.
            Waarvoor is de aansluiting daaronder? Voor de omloop regeling?
            Wat is de functie van die omloopregeling eigenlijk?

foto 3

Waar is dat kleine pieletje voor? Komt hier een vacuumslangetje op?

foto 4

Wat is dit voor ding? Zit samen met de drukregelaar in het injectie-circuit

de 2 grote aansluitingen?

foto 5

Waar kan ik hem het beste doorzagen?
            In principe was ik van plan de omloop regeling weg te laten, evenals de 5e injector..

Verder heb ik nog gekeken of ik de complete injectierail van het 2.4 Motronic systeem kan plaatsen op dit spruitstuk. Dat gaat helaas niet lukken, want er is geen ruimte voor. Wat wel gelukt is (met wat tips van forumleden) is een manier om de Motronic gele injectors te plaatsen met wat kleine aanpassingen.

Er zit ook een 3/4 mm speling op de as van de gasklep. Is dit cruciaal? Of gaat dat nog prima?
            De gasklep heeft een binnen diameter van +/- 70 mm. Zijn er nog grote gaskleppen die op het 3.0E spruitstuk passen?

fluks
            Deelnemer

foto 1
              schroef is voor de stationairafstelling
              slang hoort op je kleppendeksel
              foto2
              slang voor de omloopregeling deze zorgt er voor dat je de eerste minuten een verhoogt toerental hebt is wel belangrijk anders slaat hij steeds af met koude motor
              foto 3
              vacuumaansluiting voor je ontsteking
              foto4
              zorgt voor een constante benzinedruk en vangt pieken en dalen op is niet noodzakelijk om er op te zetten
              foto5
              linker aansluiting is voor je rembekrachtiger,de andere is voor je luchtomloop
              foto6
              beste bij de 2e lijn
              de koudestart zou ik er wel weer opzetten anders kun je wel startproblemen krijgen
              eerste type 30e spruitstuk heeft de grootste klep

Ghanz
              Deelnemer

een 30ne buis heeft volgens mij die dikke bout (luchtomloop) niet meer.
                dus je moet een buis van een 30e nemen, en in dit geval dus de juiste nu!

McLambo
                Deelnemer

@fluks wrote:

foto 1
                  schroef is voor de stationairafstelling
                  slang hoort op je kleppendeksel
                  foto2
                  slang voor de omloopregeling deze zorgt er voor dat je de eerste minuten een verhoogt toerental hebt is wel belangrijk anders slaat hij steeds af met koude motor
                  foto 3
                  vacuumaansluiting voor je ontsteking
                  foto4
                  zorgt voor een constante benzinedruk en vangt pieken en dalen op is niet noodzakelijk om er op te zetten
                  foto5
                  linker aansluiting is voor je rembekrachtiger,de andere is voor je luchtomloop
                  foto6
                  beste bij de 2e lijn
                  de koudestart zou ik er wel weer opzetten anders kun je wel startproblemen krijgen
                  eerste type 30e spruitstuk heeft de grootste klep

Duidelijk verhaal wat betreft de luchtomloop. Echter zit daar toch ook een sensor voor in het thermostaathuis? Ik meen gelezen te hebben dat deze niet te monteren is in het thermostaathuis van een C24NE….

fluks
                  Deelnemer

klopt ik had die van mij er gewoon los aan de kabelboom aanzitten
                    luchtomloopklep werkt volgens mij met een bimetaal hijj gaat langzaam dicht als je je auto op contakt zet en sluit dan de luchttoevoer af

McLambo
                    Deelnemer

@fluks wrote:

klopt ik had die van mij er gewoon los aan de kabelboom aanzitten
                      luchtomloopklep werkt volgens mij met een bimetaal hijj gaat langzaam dicht als je je auto op contakt zet en sluit dan de luchttoevoer af

Hmm, nu volg ik je even niet; je hebt de temperatuursensor van de koudestart regeling wel aangesloten, maar die hangt los aan de kabelboom..?? of?

fluks
                      Deelnemer

ja koudstart spuit alleen in met het starten
                        de sensor regelt volgens mij dat hij niet inspuit bij warme motor
                        als je koude startinjector niet spuit met een koude motor start hij heel slecht maar als hij inspuit met warme motor wat eigelijk niet hoort start hij prima

McLambo
                        Deelnemer

Gisteren al een beetje aan het poetsen geweest:

Ik wil eens proberen of ik met de slang/compressor methode kan kijken of ze nog goed verstuiven.

Is er te achterhalen wat de opbrengst is van een ‘standaard’ injectiepomp van de manta/ascona?

McLambo
                          Deelnemer

Foto’tjes van blok tot dusver losgehaald…

Het is smerig, maar verder ziet het er redelijk uit.
                            hydro-stoters hebben pitting aan de nokkenaskant.
                            er zit zuigerspeling op, wordt volgende week gemeten met een micrometer

Thoughts????

McLambo
                            Deelnemer

Na wat vluchtige metingen lijkt de slijtage mee te vallen. De cilinders zijn nog best mooi rond zo op het eerste gezicht.. wel een klein stootrandje.. het lijkt erop dat de zuigers wel wat ovaal zijn geworden.. komt dit vaker voor? Ik meen gelezen te hebben dat normaal de cilinder ovaal wordt…

Ben me verder een beetje aan het inlezen op het polijsten van de inlaat poorten.. nu zie ik hier en daar op internet gasten die ook het injectiespruitstuk en de gasklep van binnen polijsten….. heeft dat zin voor een straat auto?? Zowiezo zit er een 2 mm dikke bruine aanslag in de injectiebuis, dus ik moet er evengoed ff mee aan de slag…

Stender
                              Moderator

Inlaatpoorten polijsten is geen goed idee, vraag maar aan een motorreviseur. Je wilt juist een beetje weerstand in je poorten, op die manier mengt het mengsel beter. Als ik jou was zou ik er een golfbalmotief in laten maken.

McLambo
                                Deelnemer

Ok… geld hetzelfde voor het inlaat spuitstuk? Hier zit vanuit de gietmal al een soort van putjes motief in…

Ik wilde hem eigenlijk niet wegbrengen omdat het er verder allemaal prima uitziet nog.
                                  Wel is het zo dat de in laat poorten helemaal zwart en plakkering zijn, en dit wilde ik er wel uit zien te krijgen en de boel weer een beetje laten glimmen zeg maar…

hoe ga ik hiermee het beste te werk?

kiyamizio

Cilinderkop in de wasmachine

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

McLambo
                                    Deelnemer

in de vaatwasser? of zijn hier speciale machines voor. (ja, ik ben nieuw op dit gebied :jerry )

geloof niet dat mijn vrouw dat kan waaarderen :hmmz

kiyamizio

Revisie bedrijf heeft zon wasmachine kost 30 euro ofzo

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

McLambo
                                        Deelnemer

Vanavond aan het meten geslagen, ik zal morgen de bevindingen eens overtypen.

Minder leuke verrassing: bij 3 zuigers zijn er stukken tussen de zuigerveren uitgebroken :( Dat wordt dus op zoek naar een ander setje zuigers….. :cry

Ook zat er wat speling in de lengterichting van de distributieketting, en het nokkenastandwiel had ook duidelijke sporen van inslijten.

Is zo’n distributieketting nog ergens te krijgen? Volgens mij is dit voor alle CIH modellen hetzelfde…?

fluks
                                          Deelnemer

kettingen kan je nog wel nieuw krijgen en is allemaal het zelfde ook de gelijders en spanner mee vervangen
                                            volgens mij verkoopt opel4ever dit wel

McLambo
                                            Deelnemer

Thanks, ik zal eens even kijken.

Voor de duidelijkheid: C2.4NE zuigers zijn anders dan 2.2E en 2.0E zuigers, klopt?

Hier nog wat plaatjes van de binnenkant van het blok. Mijn pa heeft met micrometers ook de maten gemeten, die zal ik morgen even uittypen, en dan ben ik benieuwd wat de ervaringsdeskundigen ervan vinden…

McLambo
                                              Deelnemer

Zijn die cilinderwanden nog te redden met een keer honen? Of kan ik ze beter laten opboren?

arrowboy

dat is moeilijk te zeggen zo op de foto.
                                                  maar moest ik van jou zijn zou ik hem herboren.
                                                  zeker als je dan moet veranderen van zuigers.
                                                  de standaard 2.4 zuigers zijn niet super van kwaliteit.
                                                  ik zit met mijn motor in de zelfde situatie als jij en
                                                  ik zal het ook zo doen.
                                                  nog een tip terwijl je bezig bent. zou alles mooi
                                                  afwegen en op hetzelfde gewicht brengen (drijfwerk).
                                                  een lichter vliegwiel doet ook veel.

veel succes met je project
                                                  grtn

McLambo
                                                  Deelnemer

Nou, ik heb als het goed is al een setje andere originele zuigers… Ik moet ze nog binnen krijgen, dus het is even afwachten hoe ze eruit zien….

Dat afwegen; hoe gaat dat in zijn werk?

Kun je dat zelf doem?

McLambo
                                                    Deelnemer

TIP:

Voor de geinteresseerden: Net bij de kruidvat een kleine ultrasoon reiniger gekocht voor 1/2 van de 1/2 = 8 euro!

Handig om kleine prutjes schoon te maken( schroefjes, boutjes, injectoren, etc)

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 176)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.