Forumindex › Forums › Techniek › Cih › McLambo’s C24NE opknap/opvoer project – vliegwiel praat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 december 2011 om 14:54 #17948709
@fluks wrote:
@McLambo wrote:
Die pakkingen die onder de zwarte kapjes zitten, waarmee de injectoren op het spruitstuk vast zitten, zijn die nog te krijgen?
Zijn bij mij helemaal vergaan…En de verdere losse delen van de injectoren? (o-ringen, etc)
kun je makkelijk zelf maken uit een stukje pakkingpapier
Ok, zou kunnen, maar het is van dat dikke sponzige spul van 1.5 mm dik… kun je dat ook aan stuk ergens kopen?
Ben al een keer op pad geweest voor pakkingspapier om zelf een pakking voor de waterpomp te maken, maar dat was regio Ermelo al moeilijk te vinden…
31 december 2011 om 14:58 #17948710Even terugkomende op het koppelings verhaal.
Vandaag motorblok in de bok gehangen, en hiervoor het vliegwiel verwijderd.
Het vliegwiel mat 220mm voor het contactvlak, dus ik denk dat dit een vliegwil is van een 8.5″ koppelingsset. (nummer 90079984)
Het zat gemonteerd met de 6 12-kantige bouten zoals hieronder op de foto te zien is….
Wat ik nu niet helemaal snap….. De 6 bouten lijken allemaal hetzelfde te zijn, en in het vliegwiel is 1 gat duidelijk kleiner.
Alle 6 de bouten passen in alle 6 de gaten. In het kleinere gat (pasgat?) hebben de bouten iets van 0.1-0.2mm speling, en in de 5 grotere gaten is dat aanzienlijk meer…..Hoe zit dit nou? Geen pasbout, maar toch 2.0GSI vliegwiel… ?? :hmmz Hoeveel speling mag de pasbout in het pasgat hebben?
Verder nog wat delen eraf gehaald, waaronder de waterpomp… dit is er een met een blikken gevouwen roter, en 1 dun pijpje erop… volgens mij niet een 2.4 waterpomp, maar kan deze er gewoon op? Lijkt nog goed, lager draait nog als nieuw.
Ook ff de kapjes van de nokkenas eraf, was wel benieuwd wat er in zou zitten, maar wie kan dit ontcijferen???
/edit:
na een aantal pogingen ben ik er denk ik achter: Een Catcams 4600202
4600202
312 / 312°
251 / 251°
11.65 / 11.65mm
2.80 / 2.60mm
O.E.M.
HYDR: sport
Niet een heel heftig ding volgens mij, maar zeker beter dan de c24ne standaard nokkenas
7 januari 2012 om 17:41 #17948688Bingo:
het verschil in de poortgrootte:
8 januari 2012 om 13:37 #17948713Even wat vraagjes aan de gevestigde orde op CIH gebied: :wors
foto 1
Volgens mij is die grote schroef voor het afstellen van hoeveel lucht langs de klep kan passeren als die dicht staat..
Waar is de slang voor?foto 2
Die aangesloten slang is voor de gasklephuis verwarming, en komt bij mij te vervallen.
Waarvoor is de aansluiting daaronder? Voor de omloop regeling?
Wat is de functie van die omloopregeling eigenlijk?foto 3
Waar is dat kleine pieletje voor? Komt hier een vacuumslangetje op?
foto 4
Wat is dit voor ding? Zit samen met de drukregelaar in het injectie-circuit
de 2 grote aansluitingen?
foto 5
Waar kan ik hem het beste doorzagen?
In principe was ik van plan de omloop regeling weg te laten, evenals de 5e injector..Verder heb ik nog gekeken of ik de complete injectierail van het 2.4 Motronic systeem kan plaatsen op dit spruitstuk. Dat gaat helaas niet lukken, want er is geen ruimte voor. Wat wel gelukt is (met wat tips van forumleden) is een manier om de Motronic gele injectors te plaatsen met wat kleine aanpassingen.
Er zit ook een 3/4 mm speling op de as van de gasklep. Is dit cruciaal? Of gaat dat nog prima?
De gasklep heeft een binnen diameter van +/- 70 mm. Zijn er nog grote gaskleppen die op het 3.0E spruitstuk passen?9 januari 2012 om 15:10 #17948714foto 1
schroef is voor de stationairafstelling
slang hoort op je kleppendeksel
foto2
slang voor de omloopregeling deze zorgt er voor dat je de eerste minuten een verhoogt toerental hebt is wel belangrijk anders slaat hij steeds af met koude motor
foto 3
vacuumaansluiting voor je ontsteking
foto4
zorgt voor een constante benzinedruk en vangt pieken en dalen op is niet noodzakelijk om er op te zetten
foto5
linker aansluiting is voor je rembekrachtiger,de andere is voor je luchtomloop
foto6
beste bij de 2e lijn
de koudestart zou ik er wel weer opzetten anders kun je wel startproblemen krijgen
eerste type 30e spruitstuk heeft de grootste klep9 januari 2012 om 17:19 #17948715een 30ne buis heeft volgens mij die dikke bout (luchtomloop) niet meer.
dus je moet een buis van een 30e nemen, en in dit geval dus de juiste nu!9 januari 2012 om 17:49 #17948716@fluks wrote:
foto 1
schroef is voor de stationairafstelling
slang hoort op je kleppendeksel
foto2
slang voor de omloopregeling deze zorgt er voor dat je de eerste minuten een verhoogt toerental hebt is wel belangrijk anders slaat hij steeds af met koude motor
foto 3
vacuumaansluiting voor je ontsteking
foto4
zorgt voor een constante benzinedruk en vangt pieken en dalen op is niet noodzakelijk om er op te zetten
foto5
linker aansluiting is voor je rembekrachtiger,de andere is voor je luchtomloop
foto6
beste bij de 2e lijn
de koudestart zou ik er wel weer opzetten anders kun je wel startproblemen krijgen
eerste type 30e spruitstuk heeft de grootste klepDuidelijk verhaal wat betreft de luchtomloop. Echter zit daar toch ook een sensor voor in het thermostaathuis? Ik meen gelezen te hebben dat deze niet te monteren is in het thermostaathuis van een C24NE….
9 januari 2012 om 17:54 #17948717klopt ik had die van mij er gewoon los aan de kabelboom aanzitten
luchtomloopklep werkt volgens mij met een bimetaal hijj gaat langzaam dicht als je je auto op contakt zet en sluit dan de luchttoevoer af9 januari 2012 om 18:44 #17948718@fluks wrote:
klopt ik had die van mij er gewoon los aan de kabelboom aanzitten
luchtomloopklep werkt volgens mij met een bimetaal hijj gaat langzaam dicht als je je auto op contakt zet en sluit dan de luchttoevoer afHmm, nu volg ik je even niet; je hebt de temperatuursensor van de koudestart regeling wel aangesloten, maar die hangt los aan de kabelboom..?? of?
9 januari 2012 om 19:15 #17948719ja koudstart spuit alleen in met het starten
de sensor regelt volgens mij dat hij niet inspuit bij warme motor
als je koude startinjector niet spuit met een koude motor start hij heel slecht maar als hij inspuit met warme motor wat eigelijk niet hoort start hij prima10 januari 2012 om 07:38 #17948720Gisteren al een beetje aan het poetsen geweest:
Ik wil eens proberen of ik met de slang/compressor methode kan kijken of ze nog goed verstuiven.
Is er te achterhalen wat de opbrengst is van een ‘standaard’ injectiepomp van de manta/ascona?
13 januari 2012 om 11:15 #17948721Foto’tjes van blok tot dusver losgehaald…
Het is smerig, maar verder ziet het er redelijk uit.
hydro-stoters hebben pitting aan de nokkenaskant.
er zit zuigerspeling op, wordt volgende week gemeten met een micrometerThoughts????
15 januari 2012 om 08:41 #17948722Na wat vluchtige metingen lijkt de slijtage mee te vallen. De cilinders zijn nog best mooi rond zo op het eerste gezicht.. wel een klein stootrandje.. het lijkt erop dat de zuigers wel wat ovaal zijn geworden.. komt dit vaker voor? Ik meen gelezen te hebben dat normaal de cilinder ovaal wordt…
Ben me verder een beetje aan het inlezen op het polijsten van de inlaat poorten.. nu zie ik hier en daar op internet gasten die ook het injectiespruitstuk en de gasklep van binnen polijsten….. heeft dat zin voor een straat auto?? Zowiezo zit er een 2 mm dikke bruine aanslag in de injectiebuis, dus ik moet er evengoed ff mee aan de slag…
15 januari 2012 om 09:52 #17948723Inlaatpoorten polijsten is geen goed idee, vraag maar aan een motorreviseur. Je wilt juist een beetje weerstand in je poorten, op die manier mengt het mengsel beter. Als ik jou was zou ik er een golfbalmotief in laten maken.
15 januari 2012 om 10:03 #17948724Ok… geld hetzelfde voor het inlaat spuitstuk? Hier zit vanuit de gietmal al een soort van putjes motief in…
Ik wilde hem eigenlijk niet wegbrengen omdat het er verder allemaal prima uitziet nog.
Wel is het zo dat de in laat poorten helemaal zwart en plakkering zijn, en dit wilde ik er wel uit zien te krijgen en de boel weer een beetje laten glimmen zeg maar…hoe ga ik hiermee het beste te werk?
15 januari 2012 om 11:15 #17948712Cilinderkop in de wasmachine
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
15 januari 2012 om 11:19 #17948634in de vaatwasser? of zijn hier speciale machines voor. (ja, ik ben nieuw op dit gebied :jerry )
geloof niet dat mijn vrouw dat kan waaarderen :hmmz
15 januari 2012 om 11:22 #17948711Revisie bedrijf heeft zon wasmachine kost 30 euro ofzo
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
18 januari 2012 om 21:57 #17948726Vanavond aan het meten geslagen, ik zal morgen de bevindingen eens overtypen.
Minder leuke verrassing: bij 3 zuigers zijn er stukken tussen de zuigerveren uitgebroken :( Dat wordt dus op zoek naar een ander setje zuigers….. :cry
Ook zat er wat speling in de lengterichting van de distributieketting, en het nokkenastandwiel had ook duidelijke sporen van inslijten.
Is zo’n distributieketting nog ergens te krijgen? Volgens mij is dit voor alle CIH modellen hetzelfde…?
19 januari 2012 om 08:19 #17948727kettingen kan je nog wel nieuw krijgen en is allemaal het zelfde ook de gelijders en spanner mee vervangen
volgens mij verkoopt opel4ever dit wel19 januari 2012 om 08:28 #17948728Thanks, ik zal eens even kijken.
Voor de duidelijkheid: C2.4NE zuigers zijn anders dan 2.2E en 2.0E zuigers, klopt?
Hier nog wat plaatjes van de binnenkant van het blok. Mijn pa heeft met micrometers ook de maten gemeten, die zal ik morgen even uittypen, en dan ben ik benieuwd wat de ervaringsdeskundigen ervan vinden…
20 januari 2012 om 07:06 #17948729Zijn die cilinderwanden nog te redden met een keer honen? Of kan ik ze beter laten opboren?
20 januari 2012 om 11:28 #17948730dat is moeilijk te zeggen zo op de foto.
maar moest ik van jou zijn zou ik hem herboren.
zeker als je dan moet veranderen van zuigers.
de standaard 2.4 zuigers zijn niet super van kwaliteit.
ik zit met mijn motor in de zelfde situatie als jij en
ik zal het ook zo doen.
nog een tip terwijl je bezig bent. zou alles mooi
afwegen en op hetzelfde gewicht brengen (drijfwerk).
een lichter vliegwiel doet ook veel.veel succes met je project
grtn20 januari 2012 om 11:53 #17948731Nou, ik heb als het goed is al een setje andere originele zuigers… Ik moet ze nog binnen krijgen, dus het is even afwachten hoe ze eruit zien….
Dat afwegen; hoe gaat dat in zijn werk?
Kun je dat zelf doem?
20 januari 2012 om 14:50 #17948732TIP:
Voor de geinteresseerden: Net bij de kruidvat een kleine ultrasoon reiniger gekocht voor 1/2 van de 1/2 = 8 euro!
Handig om kleine prutjes schoon te maken( schroefjes, boutjes, injectoren, etc)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.