maximum koppel Vectra C 2.0 DTi (2003)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum maximum koppel Vectra C 2.0 DTi (2003)

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224213
    forcemaple
      Lid sinds:
      21 May 2010

      Hallo, weet iemand zo te vertellen bij welk toerental een vectra C 2.0 DTi uit 2003 zijn maximum koppel bereikt?
      Dit wil ik graag weten omdat ik volgende week in de oostenrijkse alpen wat bergjes moet trotseren :-)

      grtz, Eric.

      #17706669
      yzf1kr
        Lid sinds:
        3 January 2005

        Dit soort zaken staat gewoon in je handleiding.
        (volgens alle sites zit hij bij 1500 toeren op het maximum koppel.)

        Maar bergjes rijden doe je niet op het maximum koppel, maar hoog in de toeren, dit is het beste voor de motor.
        Gewoon lekker met 2500 – 3000 rpm de berg op is het beste.

        #17706670
        teungts
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 July 2004

          bij mijn 2.2 dtr staat niks bij in de handleiding:hmmz

          #17706671
          jorisverbaeten
            Lid sinds:
            17 June 2006

            Ik dacht dat de 2.0 dth op 1850 rpm zijn max. koppel van 230Nm haalt. Vrij laat en met een serieus turbogat, ik ben ervaringsdeskundige. hou hem zeker boven de 2000 toeren.

            #17706672
            yzf1kr
              Lid sinds:
              3 January 2005

              origineel gepost door teungts
              bij mijn 2.2 dtr staat niks bij in de handleiding:hmmz

              Er zeggen wel vaker mensen dat iets niet in hun handleiding staat.

              Hier staat het op pagina 285:

              http://www.opel.de/res/download/pdf/usermanuals/BA_Vectra-C.pdf

              Alleen niet voor de oude motoren.

              #17706673
              forcemaple
                Lid sinds:
                21 May 2010

                ik had geen handleiding bij de hand en moest het ff snel weten, what’s the problem…

                Op veel sites lees je dat je bij berg oprijden als richtlijn het toerental kunt aanhouden waarbij de moter zijn hoogste koppel heeft. als je dit op verschillende sites van verschillende deskundigen leest, zal er toch wel een kern van waarheid inzitten lijkt me.

                #17706674
                yzf1kr
                  Lid sinds:
                  3 January 2005

                  Dat zijn zeker van die nederlandse “deskundigen” die als ze hier in Limburg zitten, al denken dat ze bergen zien,
                  en dan adviezen van echte kenners verkeerd uitleggen.

                  Hier staat het juist uitgelegd, maar heel makkelijk verkeerd te begrijpen: http://wintersport.blog.nl/algemeen/2008/01/07/faq-rijden-in-de-bergen-hoe-doe-je-dat

                  Hier zeggen ze dus duidelijk: “Schakelen zodat je op je maximum koppel uitkomt”. Dit houd dus in dat je met je toerental altijd boven je maximum koppel zit, alleen bij het schakelen zit je kortstondig zo laag.

                  #17706675
                  forcemaple
                    Lid sinds:
                    21 May 2010

                    origineel gepost door yzf1kr
                    Dat zijn zeker van die nederlandse “deskundigen” die als ze hier in Limburg zitten, al denken dat ze bergen zien,
                    en dan adviezen van echte kenners verkeerd uitleggen.

                    Hier staat het juist uitgelegd, maar heel makkelijk verkeerd te begrijpen: http://wintersport.blog.nl/algemeen/2008/01/07/faq-rijden-in-de-bergen-hoe-doe-je-dat

                    Hier zeggen ze dus duidelijk: “Schakelen zodat je op je maximum koppel uitkomt”. Dit houd dus in dat je met je toerental altijd boven je maximum koppel zit, alleen bij het schakelen zit je kortstondig zo laag.

                    De informatie die ik hierover gelezen heb, komt van mensen die ervaring hebben in gebieden waar percentages van 15% voor komen, met of zonder caravan of camper, in zowel de winter (wintersport) als de zomer.
                    Voor jou informatie, dergelijke percentages kom je in limburg niet tegen. Jou opmerking vind ik nogal dom en overbodig. :thumbdown

                    Die site die jij noemt had ik al gelezen.

                    #17706676
                    jorisverbaeten
                      Lid sinds:
                      17 June 2006

                      nee nee, een diesel heeft een vlakke koppelkromme maar deze is maar over een beperkt toerental beschikbaar vb. van 1850trpm tot 2800trpm, en het is dus raadzaam om in dit gebied te blijven, ook om aan ecodriving te doen. Een benzine motor heeft een minder vlakke koppelkromme maar 80% van dat koppel is beschikbaar van bv. 2500 tot 4800trpm. Die korte koppelkromme van een diesel is ook de reden waarom de nieuwe versies met een zesbak worden uitgerust om steeds op die max. waarde te blijven hangen.
                      Natuurlijk stijgt wel het vermogen (pk) hoe hoger je in de toeren gaat. Bij een hoog toerental zal hij je caravan wel aan een constante snelheid op een constante helling optrekken, maar versnellen zal er dan niet veel meer inzitten.

                      #17706677
                      forcemaple
                        Lid sinds:
                        21 May 2010

                        origineel gepost door jorisverbaeten
                        Ik dacht dat de 2.0 dth op 1850 rpm zijn max. koppel van 230Nm haalt. Vrij laat en met een serieus turbogat, ik ben ervaringsdeskundige. hou hem zeker boven de 2000 toeren.

                        Bedankt joris, ik zal het in de gaten houden ;-)

                        #17706678
                        forcemaple
                          Lid sinds:
                          21 May 2010

                          origineel gepost door jorisverbaeten
                          nee nee, een diesel heeft een vlakke koppelkromme maar deze is maar over een beperkt toerental beschikbaar vb. van 1850trpm tot 2800trpm, en het is dus raadzaam om in dit gebied te blijven, ook om aan ecodriving te doen. Een benzine motor heeft een minder vlakke koppelkromme maar 80% van dat koppel is beschikbaar van bv. 2500 tot 4800trpm. Die korte koppelkromme van een diesel is ook de reden waarom de nieuwe versies met een zesbak worden uitgerust om steeds op die max. waarde te blijven hangen.
                          Natuurlijk stijgt wel het vermogen (pk) hoe hoger je in de toeren gaat. Bij een hoog toerental zal hij je caravan wel aan een constante snelheid op een constante helling optrekken, maar versnellen zal er dan niet veel meer inzitten.

                          Heb in de handleiding van mn auto gekeken en daar staat een max. koppel van 230 bij 1500 – 2500 toeren…

                          Als ik jou goed begrijp is het dus het beste om boven de 2000 toeren te blijven, maar niet boven de 2500?

                          #17706679
                          jorisverbaeten
                            Lid sinds:
                            17 June 2006

                            yep

                            #17706680
                            forcemaple
                              Lid sinds:
                              21 May 2010

                              origineel gepost door jorisverbaeten
                              yep

                              Bedankt voor je advies! ( heb ik meer aan dan niet onderbouwde kreten als..gewoon lekker 2500 – 3000 toeren..):P
                              Gr, Eric.

                              #17706681
                              yzf1kr
                                Lid sinds:
                                3 January 2005

                                Ik wens je veel succes als je op een helling van 12% bij 2500 toeren al schakelt.
                                Bereid je maar voor op een heel onaangename verassing, en hoop maar dat er niet te veel verkeer achter je rijdt.

                                Maar je kan komend weekend best even in Limburg komen oefenen.
                                In tegenstelling tot wat jij denkt zijn hier redelijk wat weggetjes te vinden die de 15% halen.
                                Wegen als de Gulperberg (19%), Eijserbosweg (15%) en Hulsberg (12%) mag je gewoon met je auto op.

                                Maar goed, blijkbaar geil je op theoretische onderbouwingen.
                                Dus bij deze:

                                Kijk eens naar deze grafiek (van een 1.9, ik kan er geen van een 2.0 vinden maar het idee is het zelfde, alleen de getallen zijn anders)

                                Je ziet dat je bij 2000 rpm een koppel van 300Nm hebt, bij 2800 zit je op het maximum van ca 345.
                                Je rijdt nu bergop en schakelt bij 2800 toeren (in jouw geval 2500 toeren), op een vlak stuk zal je toerental met een beetje geluk terugvallen naar 2000 toeren.
                                In de bergen zal je zien dat je toerental veel verder terugvalt, misschien zelfs tot 1500. Je motor heeft geen vermogen meer, en trekt ook niet. Als je snel genoeg bent lukt het je om nog een versnelling terug te schakelen voordat je stil valt.

                                Maar als je nog eens naar die grafiek kijkt zie je dat je bij 3700 toeren ook een koppel van 300 Nm hebt. Dus of je nu in het 2000 – 2800 of in het 2800 – 3700 toeren gebied rijd, je zit in de zelfde range van koppel, maar in het 2e geval heb je ook nog eens meer vermogen tot je beschikking.

                                Het voordeel van in het 2e gebied rijden is dat je maximum koppel aan de ondergrens van het gebied zit, dus moet je even wat gas minderen voor een bocht of een obstakel, dan hoef je niet meteen te schakelen.
                                Een ander nog veel belangrijker voordeel is dat wanneer je schakelt bij 3700 toeren, je toerental terug zal vallen tot ongeveer 2300 toeren en je dus na het schakelen voldoende koppel en vermogen hebt.

                                #17706682
                                speaker
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  8 March 2007

                                  Hej Yzf1kr,

                                  Ik weet niet of je wel eens met je eigen vec tegen een 12% ‘heuvel’ opgereden bent. Maar ik kan je verzekeren dat ‘onze’ 150 pktjes in zijn 6e versnelling nog zonder problemen er tegen op rossen. Terwijl ik met mijn vorige 2.0dtl , tegen de zelfde helling, 2 keer terug moest schakelen.

                                  Mijn advies aan forcemaple: Hou hem lekker op het gas , maar ook weer niet te veel en laat hem ( gewoon wat zelf goed voelt ) , zoals yzf1kr al zei, niet te laag zakken, anders heb je een probleem !

                                  #17706683
                                  forcemaple
                                    Lid sinds:
                                    21 May 2010

                                    origineel gepost door yzf1kr
                                    Ik wens je veel succes als je op een helling van 12% bij 2500 toeren al schakelt.
                                    Bereid je maar voor op een heel onaangename verassing, en hoop maar dat er niet te veel verkeer achter je rijdt.

                                    Maar je kan komend weekend best even in Limburg komen oefenen.
                                    In tegenstelling tot wat jij denkt zijn hier redelijk wat weggetjes te vinden die de 15% halen.
                                    Wegen als de Gulperberg (19%), Eijserbosweg (15%) en Hulsberg (12%) mag je gewoon met je auto op.

                                    Maar goed, blijkbaar geil je op theoretische onderbouwingen.
                                    Dus bij deze:

                                    Man lul niet zo kinderachtig. Het advies van Joris was voor mij al dik voldoende, dus jou betweterige opmerkingen heb ik niet nodig.:puke
                                    Ik begrijp best dat je goede bedoelingen hebt met je posts, alleen dat irritante toontje waarop bevalt me niet zo.

                                    On topic;
                                    Ik heb geen grafiekje nodig om in te zien dat je op een helling bij een hoger toerental moet schakelen om teveel terugval te voorkomen.

                                    Topic kan wat mij betreft gesloten.

                                    #17706684
                                    forcemaple
                                      Lid sinds:
                                      21 May 2010

                                      origineel gepost door speaker

                                      Mijn advies aan forcemaple: Hou hem lekker op het gas , maar ook weer niet te veel….( gewoon wat zelf goed voelt )…

                                      thnx.

                                      #17706685
                                      yzf1kr
                                        Lid sinds:
                                        3 January 2005

                                        origineel gepost door speaker
                                        Hej Yzf1kr,

                                        Ik weet niet of je wel eens met je eigen vec tegen een 12% ‘heuvel’ opgereden bent. Maar ik kan je verzekeren dat ‘onze’ 150 pktjes in zijn 6e versnelling nog zonder problemen er tegen op rossen. Terwijl ik met mijn vorige 2.0dtl , tegen de zelfde helling, 2 keer terug moest schakelen.

                                        Er zijn weinig plekken waar je met zo’n snelheid een helling van 12% op kan, maar wbt vermogen kan hij het zeker.

                                        Ik weet niet wat de stijgingspercentages op de A8 (Karlruhe – Munchen) is, maar daar heeft hij geen problemen mee. Maar goed, met 170km/h rij je ook daar weer hoog in de toeren. ;)

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.