Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › maximaal toerental,
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 juli 2012 om 19:50 #17250119
Hoeveel toeren, kan een standaard c20xe kwa internals aan ?
voordat de boel ploft ?1 juli 2012 om 20:17 #18042898Volgens mij om en nabij de 8000 tpm maar pin me er niet op vast
1 juli 2012 om 20:22 #18042899Heb er laatst op een engels mini-forum een interresant topic over gelezen.
Met de titel 8500rpm with C20XE
Dat topic geeft hetzelfde als david zegt aan, Om en om de 8000Misschien heb je er iets aan :thumb
I had a detailed discussion a few years ago when I was building my XE’s.
The conclusion was that for up to 8250rpm I should use H Pattern Rods, ARP Rod Bolts, Z’Let Oil Pump (or other uprated pump) and the rest would be ok in stock form if in good condition (the lifters were at the limit though and with high lift cams would need changing).
Have been running mine up to 8k for quite a few years now with no issues.
Linkje naar topic
http://www.16vminiclub.com/forums/showthread.php?t=20353″ onclick=”window.open(this.href);return false;1 juli 2012 om 20:25 #18042900Mooie vraag alleen heel moeilijk hier een antwoord op te geven dat jij wilt lezen.
Je kunt namelijk niet in de motor kijken en dan nog, je kunt niet in het materiaal van de bigend lagerkappen of de drijfstangbouten kijken. Dat zijn de onderdelen die het hoogst belast worden en ook het eerst kapot gaan waarbij de lagerkappen vaak de oorzaak zijn. Op het moment dat een zuiger door het B.D.P. gaat staat de grootste (destructieve) kracht erop. Hierdoor wordt de lagerkap ovaal getrokken en zorgt voor olie verlies. Het lager wordt niet meer voorzien van een smerende oliefilm en je krijgt metaal op metaal kontakt waardoor de temperatuur hoog oploopt. Je bigend loopt vast en eventueel breken je drijfstangbouten.
Stel dat het maximaal toelaatbare toerental eenmaal overschrijdt , kan het best zijn dat je lagerkappen reeds vervormdt zijn maar dat de zaak pas na 100 km ofzo vastloopt, bij 4000 toeren. Misschien ben je allang vergeten dat je 100 km hiervoor door verkeerd schakelen b.v. 8500 toeren hebt aangetikt.
Wat is dan je maximaal toelaatbare toerental??
Mischien is de torquewaarde van je drijfstangbouten te hoog of te laag, heeft allemaal invloed.Je kunt er normaal gesproken vanuit gaan dat je toerenbegrenzer (van je standaard Motronic) op een veilig toerental staat (6800 tot 7000 TPM) maar wat heeft die motor al te voorduren gehad? Zit er nog een standaard Motronic op?
Vragen, vragen en wie weet het antwoord??
Een antwoord kan ik je wel geven: Het enige toerental waarop nog nooit een motor is vastgelopen c.q. geploft is, is 0 TPM!1 juli 2012 om 20:48 #18042901hehe ben gewoon benieuwt mijn xe, draait namelijk nogal veel toeren,
en ga hem voor circuit gebruik in bedrijf nemen. benieuwt naar ervaringen1 juli 2012 om 22:32 #18042902Ben het er wel mee eens, het kan heel wat hebben, maar de levensduur zal omgekeerd exponentieel afnemen met het oplopen van het toerental. Wat jij denk ik wil weten is waar de kritische grens ligt. Of je daar wat aan zult hebben betwijfel ik, maar ik denk dat ze daar bij Opel al vrij goed over hebben nagedacht.
Het zal ongetwijfeld bij een vers gereviseerde motor beter bestand zijn nog tegen hoge toeren, maar als er dan toch gereviseerd gaat worden kan de bouwer met het kiezen van onderdelen misschien ook rekening houden met hogere toeren. Vraag me af of je er echt veel mee opschiet zonder meer lucht de motor in te zuigen…
2 juli 2012 om 18:45 #180429038000 Tpm vind ik te veel.
Ze hebben het allemaal over de drijfstangen maar naar mijn mening zijn de hydrostoters
de grootste zorg. Wel afhankelijk van wat je allemaal aan de motor hebt gedaan natuurlijk.Heb net een blok gerepareerd waarvan de hydrostoter is kapot gegaan.
Hierna slaat de hydrostoter je klepveerschotel kapot waarna je klep naar onderen valt.
Word je niet vrolijk van :-(.Ik zet de toerenbegrenzer niet hoger dan 7600 Tpm.
7800 toeren zal misschien ook nog gaan maar waarom zou je het risico lopen.
Zolang je nog het orginele inlaatspruitstuk erop hebt heeft het geen zin om zoveel toeren te draaien.3 juli 2012 om 20:42 #18042904mijn XE liep destijds 7500 toeren, daar liep wel na 10.000km een lager van stuk :(
4 juli 2012 om 19:34 #18042905mijn eerste opgevoerde xe kon 10.000 toeren maken.
was met bewerkte kop, webers, andere nokkenassen, en weet ik wat nog meer.
helaas is die motor kapot gelopen, de orginele zuigers konder er niet tegen :D :D
heb toen bij de tweede motor wossner zuigers gemonteerd, en die konden het toerental ook niet aan :cry :cry
had verder in en aan de motordelen geen schade.
heb toen maar weer een standaard motor gebouwd, en die rijd nog steeds.
ben tussen motor 1 en 2 in nog naar motorfiets zuigers aan het zoeken geweest, maar kon de juiste maat toen niet vinden.groeten.
5 juli 2012 om 17:20 #180429068000 kan gewoon. Reed ik ruim een jaar mee, en die ging dagelijks die toerentallen in.
Huidige motor is door miruni afgesteld op 7600.
Feitelijk heeft meer ook geen nut, vermogen is dan toch al aan het inkakken.5 juli 2012 om 17:25 #18042907Denk dat je met een kortere slag (andere krukas) en langere drijfstangen wellicht nog wel aan hogere toeren kan, maar vraag me inderdaad af of dat wel zin heeft…
5 juli 2012 om 19:02 #18042908mijn xe ( die ook te koop staat )
is gebalanceerd tot 9500rpm en houd tot 8000rpm gewoon zn vermogen vast
maar ok, hier is ook niets standaard meer aan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.