Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › max snelheid in 2e versnelling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2011 om 15:27 #17243765
wat ik vreemd vind is dat ik in mijn oude vectra b2 met een x20xev (136 pk) 1275 kg de 100 km/h kon aantikken in de 2e versnelling
nu met mijn Astra H Z20LEL (170pk) 1285kg net boven de 80 al in het rood.
Is dit niet raar? Heeft er iemand een logische verklaring voor?
30 november 2011 om 15:29 #17948590Kortere versnellingsbakverhouding. Je trekt dan wel een stuk sneller op.
30 november 2011 om 15:31 #17948591hmm, maar doordat ik naar z’n 3 moet schakelen kost dat ook weer extra tijd
30 november 2011 om 15:32 #17948592Jah of je het rode gebied lag bij die ander een stuk verder. Mijn twee gaat ook tot de 90 ongeveer geloof ik. 0-100 had sneller gekunt denk ik daardoor, maar aan de andere kant, dan had je een langere versnelling gehad, had misschien ook langer geduurt.
30 november 2011 om 15:36 #17948593Ja, klopt, schakelen kost tijd. Daarom maken ze de meeste supercars zo dat je 100 in tweede versnelling aantikt en maken ze motoren (die dingen op twee wielen, niet dat ding in je auto) zo dat ze zelfs in de eerste versnelling net over 100 gaan. Je zult zien dat je bij veel snelle wagens/motoren moet schakelen net na de 100.
Puur om dan die 0-100-tijd zo kort mogelijk te maken.30 november 2011 om 15:55 #17948594Mwa zal dat zover gaan? Ik denk het niet hoor, ze kijken gewoon naar bij welk toerengebied een motor het lekkerst oppakt en bij welke overbrenging hij niet teveel weerstand hoeft te overwinnen.
Een supercar heeft gewoon meer vermogen en dus daarom kan hij met langere versnellingen toch snel gaan maar ligt bijv. de topsnelheid ook een stuk hoger.
En een motorfiets maakt gewoon veel meer toeren, tot ver over de 10.000. Schakelen hoeft op zich nog niet zo’n punt te zijn als je een beetje snel kan schakelen en de wagen onder de knie hebt kan dat zo een seconden schelen op je 0-100 tijd.
Trouwens het koppel en vermogensbereik is per motor verschillend. Ik ben er bij mijn auto achter dat als ik rond de 5.500 a 6.000 toeren schakel ik rapper ben als dat ik hem tot tegen de 7.000 aanjaag. En daarbij zijn waarschijnlijk de meeste Opeltjes (op de sportieve uitvoeringen na) ook wel zo gemaakt dat je er normaal en zuinig mee onderweg moet zijn, zijn geen racewagens he.
30 november 2011 om 16:59 #17948595Klopt, maar bij supercars zijn feitjes zoals topsnelheid en acceleratietijden heel belangrijk. Het is gewoon opvallend als je eens gaat zoeken en je ziet bij hoeveel supercars en superbikes je naar een volgende versnelling moet schakelen bij snelheden tussen de 103 en 110 km/u is dat geen toeval meer.
Want waarom dan niet een nog wat kortere versnelling, zodat je nog harder optrekt, maar moet schakelen voor de 100 km/u?30 november 2011 om 17:49 #17948596Wat RISL zegt geloof ik direct… ik heb al in een aantal straatautos gereden (sportievere uitvoeringen) die echt heel opvallend precies tussen de 100 en 106 in zn toerenbegrenzer gaat. Je gaat mij niet vertellen dat dat puur toeval is geweest, maar gewoonweg de toerenbegrenzer is afgesteld net boven de 100 en niet net er onder zodat de 0-100 cijfers net ff wat voordeliger zijn.
30 november 2011 om 17:52 #17948597Mijn motorfiets (kawazaki zx10r) gaat 167 in zn 1 en 204 in zn 2 :jerry
30 november 2011 om 17:55 #17948598Ja, of de tandwielverhouding dusdanig afgesteld dat ze er precies de 100 mee halen. De toerenbegrenzer kun je niet zomaar even oprekken natuurlijk.
Ja, zo’n 1000 cc sportfiets gaat gewoon bizar hard, als je daar de eerste versnelling van zou verkorten, vlieg je eraf. Maar wat bij minder snellere (de 600 cc bijv.) zie je vaak dat ze rond de 110 in eerste versnelling de toerenbegrenzer in gaan.
30 november 2011 om 17:58 #17948599Ja dat zou geen doen zijn een kortere eerste versnelling, ding blijft nu al in de ketting klimmen, boven de 200 na zn 3 gaat het voorwiel weer omhoog :D
30 november 2011 om 19:10 #17948600@Tusk wrote:
wat ik vreemd vind is dat ik in mijn oude vectra b2 met een x20xev (136 pk) 1275 kg de 100 km/h kon aantikken in de 2e versnelling
nu met mijn Astra H Z20LEL (170pk) 1285kg net boven de 80 al in het rood.
Is dit niet raar? Heeft er iemand een logische verklaring voor?
Nee is niet raar, mijn calibra turbo haalt ook net geen 100 in zijn 2, (rond de 90)
Met phase 1 chip, 240-250 pk. Standaard 0-100 6.8 secs met 204 pk, nu weet ik het niet, nooit gemeten.Hier een voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=bd2hHrl_5YA” onclick=”window.open(this.href);return false;
Terwijl mijn oude Astra G 2.0 16v uit ’99 met 136 pk, makkelijk de 100 haalde in zijn 2. (0-100 in 9 secs fabrieksopgave)
hier een voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=I5Vh7TvFZFI” onclick=”window.open(this.href);return false;
Het is wat RISL zegt, je trekt sneller op.
En de meeste super cars tegenwoordig hoeven zich niet druk te maken. Die hebben allemaal een switchtronic, tiptronic, F1 pedals of hoe die dingen aan je stuur, waar je mee kan schakelen, ook heten. Dus schakelen gaat dan heel snel.
1 december 2011 om 08:34 #17948601wat voorn versnellingsbak hangt er aan een z20LEL dan?
met m’n Z20LET kom ik in me 2e versnelling met 7000 toeren bij de 110 ong.1 december 2011 om 08:45 #17948602Ik denk dat jij (dion) een 5 bak hebt een deze astra h een 6 bak?
Ikzelf rijd met een Lange F18WR+bak jaja achter een smalblock. En dan rijd je bijna 120 in zn 2e versnelling
en met 2500 toeren 120 in de 51 december 2011 om 08:56 #17948603@Haasje17 wrote:
Ik denk dat jij (dion) een 5 bak hebt een deze astra h een 6 bak?
Ikzelf rijd met een Lange F18WR+bak jaja achter een smalblock. En dan rijd je bijna 120 in zn 2e versnelling
en met 2500 toeren 120 in de 5ooh oke, ja dan snap ik het wel.
120 in je 2 is ook wel goed te doen :P
5 december 2011 om 21:34 #17948589Ik kan ook net de 95 halen met mn GTC turbo Z20LEL (170PK)
5 december 2011 om 21:51 #17948604@Haasje17 wrote:
Ik denk dat jij (dion) een 5 bak hebt een deze astra h een 6 bak?
Ikzelf rijd met een Lange F18WR+bak jaja achter een smalblock. En dan rijd je bijna 120 in zn 2e versnelling
en met 2500 toeren 120 in de 5Zelfde hier. Zelfde bak met een X20XEV tik ik de 120 aan.
5 december 2011 om 22:43 #17948605Simpele verschil zit m in de 6bak.
Heeft HELEMAAL niks met Sportwagen of niet te maken.
de 5 bak heeft langere verhoudingen nodig om bij een vergelijkbaar toerental te komen in de 5 als de 6bak in 6, daar zit een stap tussen.
Veel Sprintwagens redden de 100 in 2 niet, die hebben hele korte bakken met schakelweg verkorters voor sneller schakelen.
Oude Gsi redden het ook meestal net niet, 100 in 2.
Mijn Ouwe Gezins vectra (2.5 V6) loopt goed 110 in 2, dat is een V6, de Vectra station van mijn Zwager met een 2.0 16V motor erin loopt zelfs nog iets harder 115 a 118km/u in 2
De Circuit BMW 2.0 L6 12V 244pk. waar ik veel in gereden had stond als ie op een korte baan stond afgesteld ook voor de 100 al op 10.900 toeren in de begrenzer te klappen,
Stond ie op een goeie lange baan afgesteld haalde deze wel 135km/u in 2.
Willem
5 december 2011 om 22:58 #17948606Overbrenging is afhankelijk van een paar dingen. het belangrijkste is de powerband van de motor, hoe breder deze is hoe langer je de versnellingen kunt maken. Het koppel is ook erg belangrijk, hoe meer koppel je hebt hoe makkelijker de motor een langere versnelling kan ‘trekken’. Verder heb je nog het gewicht vanet voertuig, hoe zwaarder het voertuig hoe korter de versnellingen moeten zijn om makkelijker weg te komen. En natuurlijk is het eindgebruik ook belangrijk, voor een zuinige auto wil je een langere overbrenging om wat minder toeren te draaien en dus te besparen.
Een fabrikant moet tussen al die factoren afwegen wat het beste verkocht gaat worden, want dat is immers het doel, veel verkopen. ;)
5 december 2011 om 23:02 #17948607Jup, bij opel heb je vroeger vaak de keuze gehad tussen een lange of korte bak.
zo werden veel auto’s met trekhaak verkocht met een kortere bak als dezelfde auto en motor zonder trekhaak.
Belangrijkste is inderdaad de afweging tussen Prestaties, Comfort en Verbruik.
Op het Circuit moet je de auto geheel afstemmen op de omstandigheden, heb je een Vlakke baan met veel korte bochten en korte rechte stukken, kan je kiezen voor een iets langere 4e 5e en 6e gang, en korte 1 2 en 3.
Heb je een baan met langere stukken met lange mooie doordraaiers, kies je voor langere 1 2 en 3, en korter volgende 4 5 en 6
heb je klim in de baan zitten moet je ook de laatste versnellingen korter houden..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.