Beste mensen even een vraagje welke de juiste methode is om een mapsensor te testen of die goede massa en 5V ref heeft en signaal doorgeeft, op het net vond ik namelijk 2 methodes namelijk testen tussen sensor en batterij
en testen enkel op sensor ik heb beide gedaan ik zal eerst de waardes zetten die het moeten zijn en dan de mijn
1ste test is gedaan met motor aan de 2de met motor aan en motor uit
Ten eerste test op batt en sensor – map ground samen met + van batterij is 12.6V (bij mij ook 12.6V)
– Map 5V ref samen met – van batterij is 5V (bij mij ook 5V)
– Map signal samen met – van batterij is tussen 1 en 5 V (bij mij 0V)
Bij deze zou ik dus denken dat MAP sensor kapot is aangezien deze geen signaal doorgeeft maar de massa en de 5V ref wel in orde zijn.
Ten 2de test enkel op MAP sensor motor uit – Ground samen met 5V ref is 5V(bij mij 3.20V)
– Signal samen met ground is 3.5V (bij mij 1.89V)
Met motor aan stationair draaiend – ground samen met 5V ref is 5V (bij mij 3.20)
– signal samen met ground is 1.5V (bij mij is 1.86V)
Bij deze zou ik dan weer denken dat men 5V ref of massa niet goed is maar die wel signaal geeft ik heb de 3kabels ook reeds gevolgd tot aan de ecu en die daar gebackplugd om kabelbreuk uit te sluiten maar daar krijg ik dezelfde waardes.
Welke van de 2 methodes is nu de juiste en wat denken jullie hiervan hulp zal zeer geaprecieerd worden mvg stef