Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › MAP sensor testen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2010 om 18:58 #17228428
De volgende met het gewraakte probleem. Ik heb al gezocht met de search maar kon het toch niet helemaal vinden. mijn B gsi loopt nog niet helemaal zoals het wezen moet en ik probeer staps gewijs dat op te lossen.
De auto loopt relatief goed stationair, zaagt niet en blijft netjes rond 900 tpm. Af en toe mist die een slagje maar dat wordt direct opgevangen.
als je echter gas geeft begint de motor te stotteren, Dit is niet altijd maar zeker 75% van de tijd en ik alle versnellingen. ik kan nou niet goed beoordelen of deze nu verzuipt, brandstof te kort komt, vonk overslag heeft of dat er een cylinder gewoon niet mee doet. dit blijft tot ongeveer 3000 toeren daarna is het een prima raketje.
Dat ik de auto kocht stierf het van de foutmeldingen in de computer, onder andere brandstofpomp voeding spanning, nokkenas, krukas sensor, airco magneet koppeling etc etc.
Na een grote beurt waren alle storingen eruit behalve de brandstof pomp, en de airco magneet koppeling. Airco is bijgevuld en na het verwijderen van een partij obscure bedrading tussen het contact slot en het brandstofpomp relais (En schoonmaak van het relais) bleven ook deze foutmeldingen uit. Wel nog steeds inhouden.vandaag het bovenste deel van het inlaatspruitstuk eraf gehaald zodat bij de gasklep kon komen. Dit was een grote dikke plak brei. Deze is nu weer glimmend maar nog steeds heb ik een motor die in houd.
Nu had ik de autodata gegevens een manier gevonden om de mapsensor te testen. Met de auto op contact zou er tussen pootjes A + C en A + B 5 volt moeten staan. Dit is ook het geval. Nu zou het voltage tussen A + C moeten zakken naarmate er vacuum zou optreden van 0.0 bar = 5V tot -0.8 bar = 0,5V.
Ik heb dit getest met een vacuum pompje en bij mij bleef de map sensor stug 5 volt geven tussen A + C. Een andere map sensor (niet nieuw) vertoonde exact het zelfde. Ik heb de test ook nog een keer geprobeerd met een lopende motor maar ook daar geen resultaat.
Nu is mijn vraag natuurlijk is dit een correcte manier van testen voor de map sensor of kan ik ook nog anders kijken of dit het euvel zou kunnen zijn.Ik heb de bougies nog na gekeken en deze zijn netjes koffie bruin op de 2 puntjes. Ook is de wagen nog aan de CO meter geweest. Als deze koud is heeft die een CO stationair van 0,55 en een lambda van iets meer als 1 en met warme motor is de CO 0,10 met een lambda van rond de 1.
Wel denk ik onder het rijden als de motor stottert een relais te horen schakelen. Dit komt uit de hoek van de computer waar ook het brandstof relais zit. maar zeker weten doe ik dit niet.
Ook heb ik her en der gelezen dat de temperatuur meter roet in het eten kan gooien. Nu loopt deze wel op maar komt buiten eigenlijk nooit boven 90. als je de wagen enige tijd stationair laat draaien dan komt deze netjes omhoog tot voorbij de helft en slaat de fan aan.
wie weet raad
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.