Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Mantzel @ X16Xe, wat vragen..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juni 2012 om 14:28 #17249673
Ga van de week de Mantzel Powerbox inbouwen, maar zit nog met wat vragen.
1.Bougies;
na wat Search & ge-Google, heb ik de Bosch FR6DC’s klaar liggen, maar kom ik ook de FR7DC geregeld tegen.
Zit ik goed met de FR6DC?2.EGR afdoppen?;
de Corsa Nova Tuning-handleiding (versie 2 van Corsa Tuning Club) hierover:
Nu moeten we op de plek waar de gasklephouder zat het gat dicht maken in het blok.
Dit doen we met de bijgeleverde en wat vloeibare pakking tussen het bijgeleverde plaatje op het blok te bouten:Als je een Powerboxset hebt met EGR leiding, dan moet je het plaatje dicht lassen.
Dit plaatje sluit direct het kanaal van de EGR klep af, hierdoor is er geen stroming meer nodig, en zal de EGR klep niet meer vervuilen. Dit voorkomt irritante storingen en dure reparaties. Mocht de EGR al storing geven dient deze wel schoon gemaakt te worden of vervangen voor een nieuwe (goed werkende) De storing blijft hij anders wel geven.
Nu heb ik bovenstaand plaatje inderdaad meegeleverd gekregen, en begrijp ik dat deze de plek waar de gasklephouder zat moet afdichten, en het kanaal v/d EGR klep afsluiten?
Had voor de zekerheid dit plaatje via eBay besteld, welke de EGR zelf zou moeten afdoppen?:
..of is deze overbodig?
Thnx voor het lezen, kijk uit naar de reacties!
17 juni 2012 om 14:47 #18037999Fr6dc heb ik ook altijd erin gehad met de mantzel.
Het plaatje wat je bijgehaald hebt is overbodig. :)Met het meegeleverde plaatje wordt de EGR al afgedopt. Zal dus wel blijven bewegen maar gewoon ‘free-air’. :)
17 juni 2012 om 14:51 #18038000Ah oke, thnx voor de snelle reactie :thumb ..!
17 juni 2012 om 15:08 #18038001Die 2e heb ik wel een bestemming voor :jerry
17 juni 2012 om 15:20 #18038002Bij deze van jou :D *..
*(..mocht er geen reactie volgen, waaruit blijkt dat ik er beter alsnog gebruik van maak :vertag ).
17 juni 2012 om 15:27 #18038003Heb gewoon beide plaatjes gebruikt. De 1e om het gat bij je gasklepsteun af te dichten en die anderen heb ik onder de egr gedaan, word die niet meer vies.
17 juni 2012 om 15:35 #18038004Thnx voor je reactie Joop!
Hmm, dus misschien toch wel handig..
Wat MM-storingen betreft, kan het geen kwaad? Of enkel wanneer deze nu al opspelen? (dit is niet het geval)17 juni 2012 om 15:38 #18038005Als je ze nu al hebt eerst oplossen, daarna zul je alleen een storing krijgen wanneer je de auto op de motor af laat remmen. Dus gas los vanaf wat hogere snelheid. Motor gaat er niet van in noodloop dus kun je gewoon mee doorrijden, scheelt een hoop vervuiling van de motor.
17 juni 2012 om 15:46 #18038006Heb nu geen storingen, en neem die toekomstige storing dan idd maar op de koop toe, beter dan onnodige vervuiling :thumbup !
17 juni 2012 om 15:49 #18038007Geen storingen bij mij, en ik rem altijd op de motor af. Helpt zeker, en idd een schonere motor.
Ik wacht het af, maar gebruik ze idd maar beide.
17 juni 2012 om 15:50 #18038008En trouwens, mocht je toch een storing krijgen lees ik em wel uit :thumb
17 juni 2012 om 15:52 #18038009En je mm lampje doet het nog wel? Nu een aantal x14/16ze motoren gezien met afgedopte egr en die gaven allemaal de map sensor storing door met warme motor af te remmen.
17 juni 2012 om 15:55 #18038010@TWA wrote:
Geen storingen bij mij, en ik rem altijd op de motor af. Helpt zeker, en idd een schonere motor.
Ik wacht het af, maar gebruik ze idd maar beide.
Hij doelt op de storing na het monteren van de EGR-afdichting, dat je dan eventueel met afremmen op de motor kans hebt op een storing.
En dat de motor schoner wordt met deze afdichting.@TWA wrote:
En trouwens, mocht je toch een storing krijgen lees ik em wel uit :thumb
Thnx :thumb !
17 juni 2012 om 16:01 #18038011Snap ik man, ik rij al een tijdje rond met afdopping. king:
Hoewel…rij :hmmz :angel
17 juni 2012 om 16:09 #18038012Ah..gevalletje ruis, daar je animo had voor het plaatje (zeker voor 1 van de ander 2 uit je wagenpark king: ).
17 juni 2012 om 16:39 #18038013Japs…de ommie heeft er nog geen 1. :vertag
17 juni 2012 om 20:10 #18038014Plaatje bij de EGR is overbodig.
ik gebruik NGK BKR6EK bougies, deze gaan beduidend langer mee (ruim 30.000km ipv nog geen 10.000km met de bosch FR6DC), en hiermee slaat de motor veel minder over met stationair draaien
17 juni 2012 om 20:46 #18038015Bedankt voor je reactie Wim.
Zal je met het monteren van het plaatje wel vervuiling voorkomen?
Of heeft het helemaal geen nut?De bougies zal ik bij nader inzien eventueel vervangen (heb de FR6DC nu eenmaal al liggen), wanneer het niet zo lekker loopt.
17 juni 2012 om 20:56 #18038016hij is zoweizo dicht, dus vervuilen doet ie niet..
Willem
17 juni 2012 om 21:07 #18038017Oke, dan ehm, gebruik ik het toch maar weer niet :D.
19 juni 2012 om 07:21 #18038018FR6DC was voor de zomer en FR7DC voor de winter.
19 juni 2012 om 11:10 #18038019Thnx axel :thumbup , goed om te weten.
Zit ik nu in ieder geval goed met de zomer.19 juni 2012 om 15:10 #18038020@wim-v6 wrote:
… en hiermee slaat de motor veel minder over met stationair draaien
Haha, had de mijne wel veel last van ja, maar die was dan ook iets verder gekieteld als alleen powerbox :P
Heb eigenlijk nooit andere bougies geprobeerd, was misschien wel verstandig geweest….Inderdaad wat Wim zeg: 2 plaatjes is overbodig. Foutmelding bij afremmen krijg je sowieso, had ik ook.
Als hij een keer gechipt wordt (zeker aan te bevelen bij een powerbox) meteen uit laten programmeren :)19 juni 2012 om 19:02 #18038021Altijd goed om het nog eens bevestigd te hebben, thnx :thumbup !
Ga het even aankijken met deze bougies, anders een wissel.
Was idd ook van plan nog een chip op maat te nemen met de tijd :thumb .19 juni 2012 om 19:26 #18038022Gek zeg van die foutmelding… Komt het door de 2 liter dat ik dat niet heb? Ach nu een nokkenassensor defect dus rij standaard met MM lampje :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.