mantzel powerbox X16XE EI-NDE-LIJK!!!

Forumindex Forums Techniek Ecotec mantzel powerbox X16XE EI-NDE-LIJK!!!

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    ivartje
    Deelnemer

EDIT: zie beneden graag!

Corsaliefhebber
      Deelnemer

Is volgens mij van robert_corsa hier op het forum,
        dus zou hem even een pmtje sturen ;) ;)

ivartje
        Deelnemer

ja dat klopt heb al info aan hem opgevraagt,maar vraag me af of ik verder niet iets mis wat ik nodig heb met monteren en of dat er iemand tips/trucs weet ??

Dr.Ed

http://www.corsa-novatuning.nl/nl/TuningB.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

Daar staat de inbouwhandleiding van deze powerbox….

Ed

ivartje
            Deelnemer

ja klopt had ik al gezien maar bij deze box zit geen afdekkap voor de gasklep (om af te doppen op t blok oude situatie) dus neem aan dat ik zonder dit klepje om af te dichtte nix aan deze box heb???? of kan ik ergens nog zo een ding bestellen of??

PeterNoFear
              Deelnemer

Als je die pakking daarvan overtrekt op een plaatje staal, kun je het dicht maken met dat plaatje.

ivartje
                Deelnemer

ja ok maar ik snap 1 ding niet,ik citeer uit het corsa-novaforum handleiding:

Nu moeten we op de plek waar de gasklephouder zat het gat dicht maken in het blok.
                  Dit doen we met de bijgeleverde en wat vloeibare pakking tussen het bijgeleverde plaatje op het blok te bouten:

Als je een Powerboxset hebt met EGR leiding, dan moet je het plaatje dicht lassen.

Dit plaatje sluit direct het kanaal van de EGR klep af, hierdoor is er geen stroming meer nodig, en zal de EGR klep niet meer vervuilen. Dit voorkomt irritante storingen en dure reparaties. Mocht de EGR al storing geven dient deze wel schoon gemaakt te worden of vervangen voor een nieuwe (goed werkende) De storing blijft hij anders wel geven

Mijn egr klep is al een tijdje afgedopt met een semi blindkap,waardoor de plunje wel werkt maar de klep niet vies wordt en hij is aangesloten (elektrisch) dus dan heb ik die blindkap toch helemaal niet nodig toch???

Of snap ik het nou niet??? er is 1 ding wat ik niet snap als ik die gasklep verplaats van het blok(oude situatie) naar powerbox (nieuwe situatie) zit ik dan met een gat in het blok??? zo als ik het nu lees (vooral begrijp) wel??als dat ding alleen maar zit ‘bevestigt’ aan het blok dus geen doorvoer/aansluiting/gat in het blok zit, dan heb ik toch nix nodig en kan ik dat ding er zo af halen en verplaatsen zonder iets af te dichtte,als dat zo is hoef ik me eige namelijk nergens druk over te maken

ivartje
                  Deelnemer

dan heb ik trouwens nog een vraag aangezien sommige dingen in de corsa nova handleiding niet helemaal duidelijk zijn:

als je de mantzel powerbox hebt en laten we ervanuit gaan dat alles eraf ligt en we nu gaan monteren:

je hebt de powerbox voor je en dan heb je 2 aansluitingen:

De rechtse: op dat pilleke boven gaat je slang naar je map sensor dat is duidelijk,daaronder op de wartel carterontluchting/vacuum

De linkse:die gaat ergens naartoe met een kopere leiding (god weet waarnaartoe en hoe dit ding heet,geloof rembekrachtiger??) en die zit aangesloten met een wartel, nu zit bij de powerbox aan 1 kant een wartel op de powerbox dus en aan de andere kant een rubbere slang,das nog niet echt een probleem want dan haal ik gewoon een wartel en een knelring 8 mm ??? moet het opgelost zijn neem ik aan

maar dan ga ik me gasklep op de powerbox monteren pakking ertussen en ik draai hem aan, nu zit op mijn gasklep nog 2 kopere aansluitinge,waar ook iets van slangetjes overheen moeten ?? welke zijn dit dan weer? en waarvan?? nu zal dit natuurlijk vanzelfsprekend zijn (denk ik ) als ik me oude gasklep eraf haal omdat ze daar ook op zitten,maar is niet zo 1 2 3 te zien,en wil goed voorbereid zijn!

dan ga ik me luchtfilter montere, als ik het goed heb moet ik hier een luchtfilterbuis pakken van een diesel corsa?? hierin een gat bore voor me luchtmassameter?? en dan moet het goed zijn??

zijn er verder nadat ik (denk ik) alles opgenoemt heb dinge die ik ben vergeten,zou moeten kopen?? ook al zijn het de grootste onzin dingen zoals T-stukjes of slangenklemmen of iets???

Alle hulp is welkom en alvast bedankt!

Mvg Ivar

EdGSI

@ivartje wrote:

ja ok maar ik snap 1 ding niet,ik citeer uit het corsa-novaforum handleiding:

Nu moeten we op de plek waar de gasklephouder zat het gat dicht maken in het blok.
                      Dit doen we met de bijgeleverde en wat vloeibare pakking tussen het bijgeleverde plaatje op het blok te bouten:

Als je een Powerboxset hebt met EGR leiding, dan moet je het plaatje dicht lassen.

Dit plaatje sluit direct het kanaal van de EGR klep af, hierdoor is er geen stroming meer nodig, en zal de EGR klep niet meer vervuilen. Dit voorkomt irritante storingen en dure reparaties. Mocht de EGR al storing geven dient deze wel schoon gemaakt te worden of vervangen voor een nieuwe (goed werkende) De storing blijft hij anders wel geven

Mijn egr klep is al een tijdje afgedopt met een semi blindkap,waardoor de plunje wel werkt maar de klep niet vies wordt en hij is aangesloten (elektrisch) dus dan heb ik die blindkap toch helemaal niet nodig toch???

Of snap ik het nou niet??? er is 1 ding wat ik niet snap als ik die gasklep verplaats van het blok(oude situatie) naar powerbox (nieuwe situatie) zit ik dan met een gat in het blok??? zo als ik het nu lees (vooral begrijp) wel??als dat ding alleen maar zit ‘bevestigt’ aan het blok dus geen doorvoer/aansluiting/gat in het blok zit, dan heb ik toch nix nodig en kan ik dat ding er zo af halen en verplaatsen zonder iets af te dichtte,als dat zo is hoef ik me eige namelijk nergens druk over te maken

Nee je hoeft je ook niet druk te maken. Want de gasklep (oude situatie) zit aan de luchtslang vast die achter het blok loopt (die je weg gaat halen als je de mantzel erop zet) als ik het goed heb.

2. maar dan ga ik me gasklep op de powerbox monteren pakking ertussen en ik draai hem aan, nu zit op mijn gasklep nog 2 kopere aansluitinge,waar ook iets van slangetjes overheen moeten ?? welke zijn dit dan weer? en waarvan?? nu zal dit natuurlijk vanzelfsprekend zijn (denk ik ) als ik me oude gasklep eraf haal omdat ze daar ook op zitten,maar is niet zo 1 2 3 te zien,en wil goed voorbereid zijn!

2. Volgens mij loopt daar normaal koelvloeistof doorheen , maar deze heb je dadelijk niet meer door de gasklep lopen icm met de powerbox

3.dan ga ik me luchtfilter montere, als ik het goed heb moet ik hier een luchtfilterbuis pakken van een diesel corsa?? hierin een gat bore voor me luchtmassameter?? en dan moet het goed zijn??

3. Er kan een gat in de luchtfilterbak-deksel gemaakt worden , en daar kan de sensor ingeduwd worden (met rubberen afdichting uiteraard)

4.zijn er verder nadat ik (denk ik) alles opgenoemt heb dinge die ik ben vergeten,zou moeten kopen?? ook al zijn het de grootste onzin dingen zoals T-stukjes of slangenklemmen of iets???

4. Ik ben toen vantevoren allemaal slangenklemmetjes/slangen etc gaan halen. Naderhand kwam ik tot de conclusie dat ik helemaal niks nodig had eigenlijk :jerry

Beters om vroeg te beginnen , dan heb je ‘s middags nog tijd om onderdelen te halen bij de garage.

Succes in ieder geval. Word een leuk klusje :thumb

ivartje
                      Deelnemer

Kijk das info waar ik wat aan heb nu weet ik het teminste bijna helemaal moet ik alleen nog uitzoeke of die koelslange nou wel of niet op me gasklep moete icm mantzel

EdGSI

Nee die gaat niet meer via je gasklep dadelijk.

ivartje
                          Deelnemer

Dus ik hoef in principe alleen de map sensor en carterontluchting aan te sluite op de rechtse aansluiting en de linkse afdoppe vanwege afgedopte egr
                            Gasklep hoef ik nix op aan te sluite,luchtfilterbuis van een corsa diesel gat in bore en luchtmassameter erin,verders helemaal nix dan??

Looney
                            Deelnemer

Op de vacuümaansluiting komt je gehele huidige vacuümtraject. Dus ook evt airco, secundaire lichtinlaat, tankontluchting, brandstofdrukregelaar en heel belangrijk, je rembekrachtiger.

de linker aansluiting kan je dicht maken ja. Op de zijkant van je blok (oude positie gaskleppenhuis) monteer je een afdichtplaatje. Tussen de egr hebben wij ook nog een extra afdichtplaatje gemaakt met opening voor de plunjer.

In de luchtfilterbuis plaats je die sensor inderdaad, niet in je luchtfilter, maar zo dicht mogelijk bij je gaskleppenhuis.

Bedrading van die sensoren op het gaskleppenhuis moet je verlengen. En als je slim bent verleng je ook de dikke ronde aansluiting voor alle sensoren op het blok, dan kun je hem onder je inlaat plaatsen en is die uit het zicht en niet meer op spanning.

Plaatje ter voorbeeld..

ivartje
                              Deelnemer

Ok harstikke bedankt voor het praatje bij t plaatje maar dus ik heb wel een afdekplaatje nodig voor de oude situatie op t blok dan?? Omdat hier dan een gat/doorvoer of weet ik t wat zit ??sorry als ik het nog steeds niet helemaal begrijp,maar ik wil het zeker weten,want als daar een gat zit kan een maat van mij een ijzeren plaatje frezen en dan moet ik dat vantevore zegge tege hem

Mvg

wim-v6
                                Deelnemer

Mantzel powerbox:

– Dichtplaat zijkant gasklep bevestiging is WEL nodig, daardoorheen lopen normaal de uitlaatgassen naar de gasklep (montage plaat/frame gasklep).
                                  – EGR zelf kan je afdichten met een GEHEEL DICHTE pakking, plunjer opent naar binnen
                                  – Vacuum, mocht je meerdere aansluitingen kunnen plaatsen op de box, gebruik er zowie zo dan 1 apart voor de Carterventilatie

Vacuum zat bij mij als volgt:

– Direct op inlaat: MAP-sensor, (apart van elkaar) Vacuum Carterventilatie,
                                  – op de tuut aan de rembekrachtiger slang: overigen vacuum

Willem

ivartje
                                  Deelnemer

Ok nu begrijp ik teminste het WAAROM omdat me uitlaatgasse anders ontsnape dus daar plaatje voor late make dan!

Dan zoals ik het begrepe heb:
                                    Linkse aansluiting van powerbox kan ik afdoppe omdat mijn egr ook is afgedopt
                                    De rechtse aansluiting bovenop het pilleke naar mapsensor en daaronder die grote wartel waarbij ook alle vacuumslangetjes bij zitte
                                    En luchtfilterbuis van een corsa diesel en daarin een gaatje bore voor de luchtmassameter

Maar dan begrijp ik nu eindelijk alles behalve 1 ding, de rembekrachtiger??? Zit die bij de vacuumslange of??

Mvg

ivartje
                                    Deelnemer

en zie nu op een foto dat iemand met een mantzel powerbox de koelvloeistofslange wel had aangesloten,namelijk de linkse slang van het koelvloeistofvatje op de rechtse uitgang van de gasklep(koelvloeistof) maar waar komt die linker dan vandaan/en gaat tie naartoe?? en MOET je dit nu wel of niet aansluiten aangezien het de linkse slang is op je koelvloeistofvaatje dus neem aan dat je hem MOET aansluiten??

Mvg Ivar

wim-v6
                                      Deelnemer

heb je een Luchtmassameter dan, volgesn mij heb je een X16XE, en die heeft er geen..

Denk dat je de lucht temperatuursensor bedoeld..

Die zat bij mij gewoon in de slang haha..

Vacuum: Als je maar zorgt dat de Mapsensor DIRECT op de inlaat zit!!!

Willem

ivartje
                                        Deelnemer

ja die sensor bedoel ik ja :thumb ,maar hoe zit dat dan met die rembekrachtiger en me koelvloeistof van me gasklep??

wim-v6
                                          Deelnemer

Koelvloeistof van de gasklep, die dop je af door bijde slangen op 1 pijpje te zetten.
                                            Pijpjes moet je afzagen anders krijg je je gasklep niet weg

Rembkrachtiger, kan op de powerbox met bijgeleverde Vacuum slang.

Willem

ivartje
                                            Deelnemer

ok dus ik zet een klein pijpje op alle 2 de verbindingen dat is een check
                                              dan pijpjes afzagen?? welke pijpjes bedoel je???
                                              en welke bijgeleverde vacuumslang zit verderest niks bij

zie hier
                                              http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/opel-onderdelen/m628462515-mantzel-powerbox-voor-x16xe-c16xe-x14xe-x16xel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;

ivartje
                                              Deelnemer

??

wim-v6
                                                Deelnemer

Die bijgeleverde vacuumslang had ik niet eens, maar die zou ik als ik jouw was aan de MAP sensor maken, de zijtuut op de rembekrachtiger aansluiting pakken voor de rest (mits je een aansluiting hebt op de Rembekrachtiger slang.

Gasklepverwarming:

Deze komt te vervallen.
                                                  De 2 slangen hiervan moet je dan met elkaar door koppelen dmv verbindings pijpje.
                                                  De 2 pijpjes voor de koelvloeistof op de gasklep moet er eraf zagen, anders krijg je je gasklep niet geplaatst.

VACUUM:

Ik had het zo:

Op mijn aansluiting van de Rembekrachtigerslang zat een tuutje op de powerbox
                                                  daar zat de MAP sensor op.

Secundaire luchtpomp was vervallen bij mij, dus geen vacuumslangen meer

Tankventlatieklep, benzinedrukregelaar en carterventilatie op het tuutje aan de eenrichting klep op de rembekrachtiger slang.

Dat was het wel een beetje..

Willem

ivartje
                                                  Deelnemer

thnx wim,ga hem vanavond ophalen en zaterdag gaan we eraan beginnen kijken of het lukt!
                                                    heb net de luchtfilter slangen gehaalt op de sloopt:
                                                    1 dieselslang van een combo
                                                    1 van een 8v corsa die is iets langer zou mischien mooier staan straks

verderest had ik niks nodig toch??
                                                    btw die ene aansluiting die je moet afdoppe de linkse van de box,wat heb je daar ingedraait ?? of maakt het niet uit wat je erin draait als het maar afdicht? :jerry

EdGSI

Je hoeft die niet persé af te dichten!!

Je kan daar ook gewoon de Map sensor op zetten. Dat maakt voor de rest niet veel uit.

Zolang de Map sensor maar rechtstreeks naat de mantzel gaat. En niet samen met de andere vacuum slangetjes.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.