Manta van 240 bak naar 265 bak ombouwen.

Forumindex Forums Techniek Cih Manta van 240 bak naar 265 bak ombouwen.

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257752
    Keesjr
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 May 2006

      Een vraag: ik wil de 240 bak in mijn Manta vervangen voor een 265 bak, wat heb ik nog meer nodig en wat moet er eventueel aangepast worden?
      Dat er een ander vliegwiel met een zespuntskoppeling moet spreekt voor zich, maar het gat voor de pook, tussenas, etc???
      Daar gaat het even over :thumb en gas’d’rbij, Kees.

      #18143304
      Manta-aero
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Pookmechanisme zou ik aanpassen, zodat je het originele gat van de getrag 240 kunt gebruiken. Daarnaast heb je een tussenas van een automaat nodig, ik meen dat je hier nog iets aan aan moet passen, maar dat kan henk400rr je wel vertellen.

        #18143305
        henk 400rr
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2004

          Vliegwiel veranderen hoeft niet, wel de koppelingsplaat (andere vertanding), voor de platen zijn verschillende diameters namelijk en daarom hoeft niet per se het vliegwiel incl. drukgroep veranderd te worden.

          Dan tussenas automaat type heb je nodig en de pook constructie moet ingekort worden, de pook staat ±5cm voor de manta/ascona te ver naar achteren.

          verder is het een plug&play verhaal, de bak zit wat dichter tegen de tunnel aan (is hoger), maar daar zal je weinig last van hebben, denk even om het wormwieltje van je kilometerteller, die is meestal rood, en bij de meeste 240’s is die geel, dus die moet je dan even omzetten.

          stelt niks voor deze klus.

          #18143306
          Keesjr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 May 2006

            Tussenas van normale manta/ascona-b automaat dus en de plaat van monza/senator er in, meer niet?

            #18143307
            bettus accu
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 March 2009

              nee meer niet. je kan wel je schakelmechanisme ombouwen(inkorten wat henk zegt). ik weet niet of je dan genoeg hebt zodat hij in de het gat van de pook past. maar je kan ook een plaat van een monza erin lassen zodat het pookgat naar achteren komt(persoonlijk vind ik dit handiger/makkelijker ivm de plaats waar de pook zit voor het schakelen(te ver naar voren is niet fijn schakelen)

              tussenas idd van een normale manta b automaat. hoef je niks aan te doen, past zou in jou bak. ook de lengte is meteen goed.

              #18143308
              Keesjr
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 May 2006

                Kijk aan, daar heb ik wat aan :thumb volgende vraag: heeft er iemand een automaat tussenas op de plank liggen, en een 9″ Monza/Senator koppelingsplaat, liefst een nieuwe dus.

                #18143309
                bettus accu
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 March 2009

                  ik heb wel het een en ander aan onbekende tussenassen hier liggen van manta ascona en kadett. weet alleen niet of die van automaat of schakel zijn. ik dacht dat je 62cm nodig heb van hart tot hart koppelstuk. maar weet dit niet zeker. als je dat voor mij op wilt weten dan ga ik kijken of ik zo’n tussenas heb liggen. koppelingsplaat heb ik wel liggen. heb je ook een drukgroep nodig? die van 8 en 8,5′ passen namelijk niet op een 9′ vliegwiel.

                  koppelingsplaat die ik heb liggen is zo goed als nieuw.

                  #18143310
                  mantaandy
                    Lid sinds:
                    21 October 2005

                    net mijn ombouw gedaan van 4bak naar 265 getrag
                    welke steun heb je nodig om deze te monteren achteraan gebruik je die van een getrag 240
                    of is er een andere mogelijkheid
                    betreft nu een manta b 20s op het boekje nu niet meer dus :D

                    even bij vertellen heb alles uit een manta b 20e automatic op het boekje maar was omgebouwd naar 30e en getrag 265
                    maar met de versnellingsbaksteun die zelf gemaakt was door vorige eigenaar zit die nu wel tegen mn tunnel aan wat niet aangenaam rijden zal zijn

                    #18143311
                    Keesjr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 May 2006

                      En hij rijdt! Alles past inderdaad zo, heb alleen geen automaat-as kunnen vinden dus mijn eigen as in laten korten en balanceren.
                      Verder het silentblok tussen de pook en de bak verwijderd en de stang ingekort om de pook mooi middenin het gat te krijgen en het gietijzeren stuk waar de pook in scharniert aan de achterkant een centimeter ingekort (raakte nét de rand van het pookgat).

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.