Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta stopt na paar seconden…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2009 om 12:12 #17214570
Hallo, Ik heb een B manta uit 1981 omgebouwd van carburateur naar injectie. Ik heb alles aangesloten en gestart. Hij loopt wel maar na een seconde of 5 stopt de auto. Ik heb de weerstandsdraad vervangen die vanaf het contact naar de bobine loopt. Nu vermoed ik dat het probleem de voeler in het thermostaathuis is. Deze kon ik niet aansluiten op een draad dus heb ik hem vervangen door de originele voeler die de temperatuur doorgeeft aan de meter op het dashboard. Als ik de originele injectie voeler monteer. http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Thermostaatsensor.jpg Waar moet ik deze 2 draden dan op aansluiten?? Er zit geen tegenstekker in mijn kabelboom of dergelijke…
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Zwartslangetje-1.jpg
En dit slangetje die op de drukregelaar van de benzine zit aangesloten. Waar moet ik deze op aansluiten? Ik heb hier ook geen aansluiting voor gevonden.
Alvast bedankt.
Groeten Sjouke
28 november 2009 om 15:31 #1755731928 november 2009 om 18:21 #17557320Deze sensor is voor de meter op je dash, en staat verder los van je injectie.
Dat losse slangetje is voor een eco meter op het dashboard. Heb je die niet, dan gewoon er tussen weg laten.
28 november 2009 om 18:24 #17557321Ok dan weet ik dat. Maar nu is het grootste probleem nog niet opgelost. Hij start wel maar na 5 seconden lopen stopt de motor. Weten jullie hoe dit kan?? Groeten
28 november 2009 om 18:25 #17557322brandstofpomp relais dat geen signaal van de bobine krijgt??
Is de groene kabel bij de computer verbonden met de groene kabel op de bobine?
29 november 2009 om 09:24 #17557323Ik heb inderdaad de groene kabel met de bobine verbonden. De brandstofpomp heb ik via de 3-polige stekker van injectiekabelboom aangesloten op de startmotor. Zou hier een relais tussen moeten dan?
29 november 2009 om 09:52 #17557324Er zit in je injectie boom een dik relais, die stuurt normaal je pomp aan.
Maar als je pomp enkel op je startmotor zit, vind ik niet gek dat ie maar 5 sec loopt.
Om te testen even je pomp rechtstreeks op de accu zetten. blijft ie lopen, kun je de pomp op je geschakelde + zetten.
Beter was nog altijd via dat relais, omdat ie er dan mee stopt als de motor niet draait
29 november 2009 om 11:08 #17557325ik ben daar zelf een week naar op zoek geweest, ik was de groene draad verbinding vergeten. Hij start dan op “standaard” programma maar op een gegeven moment weet de ecu niet wat en wanneer (vanwege het ontbreken van stuursignaal) en dan stopt hij. De auto starte perfect, liep een paar seconden en viel dan uit.
29 november 2009 om 18:06 #17557326zit er een toerenteller op?? ik heb ooit dat probleem gehad omdat de toerenteller kapot was…
29 november 2009 om 18:25 #17557327nee er zit geen toerenteller op. Maar ik heb de benzinepomp getest op de accu en hij draait gewoon. Ik heb de pomp aangesloten op 1 van de verbindingen van de kabelboomstekker. Hier zitten 3 kabels in, op 1 van de kabels heb ik de benzinepomp aangesloten. Hij krijgt stroom als ik de auto start. Ik heb met een stroommetertje gemeten of er stroom op blijft staan. En dat blijft het. De pomp stopt er wel mee als de motor stopt… Maar mischien moet ik de kabels toch nog eens nalopen waar ze allemaal heenlopen. Maar zoals ik het begrijp denken jullie dat de brandstof pomp na een tijdje stopt met pompen…
29 november 2009 om 18:57 #17557328dat vermoeden heb ik.
Dat de pomp loopt als je de draad op de accu zet is ook de bedoeling.
Doe dat nu weer, en start nog eens, kijken of hij nu wel blijft lopen.
Dus pomp rechtstreeks op de accu en dan starten.30 november 2009 om 21:33 #17557329Ik heb alles geprobeerd, pomp rechtstreeks op accu, andere benzinedrukregelaar, de mechanische pomp aangesloten. Maar hij blijft steeds maar een aantal seconden lopen. Kan het ook een computer storing zijn? Er werd mij door een aantal mensen aangeraden de computer uit laten lezen…
30 november 2009 om 21:37 #17557330uit lezen wordt moeilijk. Makkelijker is om deze ter test even om te ruilen met een andere.
Dan was het makkelijk als je iemand wist bij jou in de buurt.
3 december 2009 om 19:42 #17557331Er zit in je injectie boom een dik relais, die stuurt normaal je pomp aan.
Maar als je pomp enkel op je startmotor zit, vind ik niet gek dat ie maar 5 sec loopt.
Om te testen even je pomp rechtstreeks op de accu zetten. blijft ie lopen, kun je de pomp op je geschakelde + zetten.
Beter was nog altijd via dat relais, omdat ie er dan mee stopt als de motor niet draait .
De pomp draait als ik de sleutel op starten zet. Hij houdt wel stroom totdat de motor uit is… Als je hem rechtstreeks op de accu zit, geeft hij 1 tikje en thats it. De pomp is bijna nieuw, dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij… Ik heb de auto net weer even geprobeerd, maar hij slaat nu helemaal niet meer aan… Enig idee hoe dit kan?? Weten jullie niet iemand die ik er bij kan vragen? Ik woon in easterein, vlakbij Sneek(friesland). Of zou ik hem ook naar de garage kunnen brengen en laten maken totdat ie het doet?(gaat me vast veel geld kosten):mad:
Ik heb de kabels van de 3polige stekker even nagetrokken:
kabel met code 28 gaat naar benzinepomp
kabel met code 4/1 en kabel met code 4 4 4 en zwart rood gaan naar startmotor
zwarte kabel gaat naar bobine3 december 2009 om 20:44 #17557332Heb toevallig ditzelfde probleem ook recent gehad, wat er bij mij onder de kap zat bleek een bij elkaar geraapt zooitje te zijn en er zaten dus ook verkeerde injectoren in. Bij mij was het zo dat in het begin de motor ongeveer 2 seconden liep en net als bij jou nu dat ie later helemaal niet meer wilde aanslaan. De computer is waarschijnlijk gesneuveld door de verkeerde injectoren. Wat ik hier toen geleerd heb (van @postbusmanta) is dat je grijze injectoren nodig hebt als er voorschakelweerstanden op het binnenscherm zitten en gele als je die niet hebt.
Dat zou ik dus even controleren als ik jou was. Zit dat inderdaad mis heb je waarschijnlijk dus de juiste injectoren en een andere computer nodig.22 december 2009 om 08:50 #17557333De manta doet het eindelijk weer! Probleem was kapotte bobine, en de elektrische benzinepomp was een lage druk pomp, in plaats van een hoge druk pomp. Hij heeft ook een stuk meer power als met de carburateur! Geweldig zo met dit sneeuw weer buiten! groeten
22 december 2009 om 08:56 #17557334mooi zo en heel houden nou:P
24 december 2009 om 14:18 #17557335verdorie! nieuwe bobine gemonteerd, en na een stukje rijden de bobine gloeiend heet en auto stopt ermee. Bobine bleek dus stuk. Heb nu een oude van een D kadett gemonteerd en niks aan de hand. Wordt wel warm maar niet heet. Normaal hoort een bobine niet warm te worden had een monteur het over… Ik had een nieuwe besteld, ook gemonteerd, hetzelfde verhaal. Ik heb alles aangesloten zoals het hoort. Heeft iemand van jullie enig idee wat het probleem kan zijn?? Elke week nieuwe bobine monteren heeft het ook niet, en wordt duur grapje:P groeten
24 december 2009 om 16:24 #17557336In de oorspronkelijke opzet zat er zeker een ontsteking in met contactpunten?
Deze wordt gevoed vanaf het contactslot met een weerstands-draad.
Tijdens het starten komt de voeding tijdelijk vanaf de startmotor, zodat er een hogere spanning op de bobine staat, waardoor hij iets makkelijker start.Nu heb je zeker een electronische ontsteking? Hier hoort een andere bobine bij en ook de voeding vanaf het contactslot hoort dan niet meer via een weerstands-draad te lopen. Hier moet dan een andere kabel te worden aangelegd en achterop het contactslot te worden gesoldeerd.
24 december 2009 om 22:07 #17557337origineel gepost door postbusmanta
In de oorspronkelijke opzet zat er zeker een ontsteking in met contactpunten?
Deze wordt gevoed vanaf het contactslot met een weerstands-draad.
Tijdens het starten komt de voeding tijdelijk vanaf de startmotor, zodat er een hogere spanning op de bobine staat, waardoor hij iets makkelijker start.Nu heb je zeker een electronische ontsteking? Hier hoort een andere bobine bij en ook de voeding vanaf het contactslot hoort dan niet meer via een weerstands-draad te lopen. Hier moet dan een andere kabel te worden aangelegd en achterop het contactslot te worden gesoldeerd.
en andersom?
ik heb een conventionele ontsteking op mijn 2E zitten.
dat zou dus ook kunnen betekenen dat een gewone bobine via een weerstandsdraad te weinig spanning krijgt en dus slechter ontsteekt?24 december 2009 om 23:20 #17557338Als er geen weerstandsdraad in de Manta zit, kun je werken met een voorschakelweerstand.
Als je een bobine koopt voor contactpunt-ontsteking zit deze er regelmatig bij.Je kunt controleren of je een weerstandsdraad hebt door de boel belast te meten:
Zet even een massa op je bobine (aansluiting vanaf je contactpunten of van je ontstekingsmodule los en daar een massa op).
Contact aanzetten.
Spanning meten over je bobine. Is dit 12 volt, dan heb je geen weerstandsdraad.
Is dit 9-10 volt, dan heb je wel een weerstandsdraad (of een hele slechte accu).LET OP:
Deze test moet je heel snel doen, anders kost het je een bobine. Hou de temperatuur van de bobine in de gaten.27 december 2009 om 11:57 #17557339Ik heb die weerstandsdraad allang vervangen, dus dat kan het probleem niet zijn denk ik. Hij is nu naar de garage geweest en en de ontsteking is nu perfect gezet. Contact punten juiste afstand en ontsteking op tijd. Waarschijnlijk was het probleem het afgebroken nokje van de contactpunten, hierdoor gingen de puntjes niet meer van elkaar en kreeg de bobine teveel spanning te voorduren. Ik heb er nu weer een originele bobine op van een D kadett. Hoop dat het nu goed is en dat deze heel blijft. Jullie horen het wel als het mis gaat :P
27 december 2009 om 14:35 #17557340Als je de weerstandsdraad vervangen hebt door een normale draad, dan behoor je bij contactpunt-ontsteking te werken met een voorschakelweerstand.
Tijdens het starten haal je de voeding vanaf je startmotor. Deze voeding gaat rechtstreeks op de bobine en overbrugt de voorschakelweerstand.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.