Manta Berlinetta bj 76 dak onderhouden

Forumindex Forums Modellen Manta Manta Berlinetta bj 76 dak onderhouden

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17247721
    Luuk123
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 January 2012

      Beste allemaal,

      Ik heb sindskort een Manta B1 Berlinetta uit 1976. Deze heeft een soort vinyl dak. Wat het materiaal precies is weet ik echter niet, dat is meteen mijn eerste vraag.

      Daarnaast weet ik dat dit onderhouden moet worden om het zwart en flexibel te houden, echter weet ik niet waarmee.

      Ik heb dus eigenlijk 2 vragen. Kan iemand mij aan de hand van de bijgevoegde foto’s vertellen wat voor een materiaal dit is en hoe moet ik dit onderhouden?

      alvast bedankt!

      Luuk

      #18007404
      Opel_Bjorn
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2008

        Ik zou denken met hetzelfde spul waarmee je lederen zetels insmeert. daar zit toch een soort olie in om het soepel te houden.

        #18007405
        midnight black
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 December 2011

          Zou eerder denken aan hetzelfde spul om kunststof cabriodaken mee te onderhouden want het is namelijk kunststof.

          #18007406
          mantallica
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 December 2005

            Als het vinyl / skai hard en uitgedroogd is, is het een teken dat de
            weekmaker er uit is. Om het weer soepel te krijgen meerder malen
            inpuiten met WD40 en goed laten intrekken, zo vaak herhalen tot
            het weer soepel is. Daarna schoon maken (ontvetten) en dan
            beschermen met wat @midnight black beschrijft.

            #18007407
            hum
              Lid sinds:
              21 October 2005

              wel goed ontvetten zoals mantallica zegt anders krijg je na een regenbui strepen op je lak,,

              #18007408
              Luuk123
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 January 2012

                Beste allemaal,
                bedankt voor jullie reacties.
                Ik concludeer hieruit dat ik bij de automaterialenzaak even naar een goedje ga vragen om dit dak mee te behandelen, bijvoorbeeld om kunststof cabriodaken mee te onderhouden.

                bedankt.

                Gr. Luuk

                #18007409
                cruez
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 July 2006

                  Even terug omhoog. Iemand nog ervaring met dat wd40?
                  Dit is toch vettig, en dan weer ontvetten?
                  Thx

                  #18007410
                  mantallica
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 December 2005

                    WD40 geeft het kunststof als het nodig is weer voeding, dan schoonmaken/onvetten daarna
                    met lijnolie (blanco teakolie) inwrijven, goed binnen/onder dak laten drogen (geen vocht of
                    condens anders krijg je strepen) en dan uitpoetsen.

                    #18007411
                    manta2
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 July 2004

                      Volgens de stoffeerder die mij het nieuwe skai dak erop heeft geplaatst,is een van de oude garde (72 jaar) , heeft aan onderhoudtip meegegeven, alleen met groen zeep wassen, daar zit parafine in en houd het skai soepel. Andere middellen zouden na verloop van tijd het skai hard maken en gaat scheuren.

                      #18007412
                      OlafK
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 November 2013

                        Alkalivrije zeep en lauw water.

                        #18007413
                        cruez
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 July 2006

                          Voor onderhouden dus met een niet te agressieve zeep. Mijn dakje is nu erg droog en grijs. Wd40 dus eerst aanbrengen? Om te voeden. Krijg je dan geen strepen/ spuitvlekken?

                          #18007414
                          Corsaliefhebber
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 February 2012

                            Ik zou er in ieder geval NIET met wd40 op kan zitten knoeien.
                            Waarom zou je het eerst vet maken en dan weer ontvetten zoals bovengenoemd staat.
                            Het juiste product ervoor is niks duurder als een bus wd40
                            maar tenminste wel gegarandeerd resultaat.

                            Goed voorzichtig wassen met groene zeep zodat het schoon is en dan:
                            Het beste product ooit gemaakt hiervoor: Autoglym vinyl en rubbercare. :wors :wors
                            Ik gebruik het al jaren naar volle teverdenheid op het origineel geleverde !!! vinyldak
                            van een 2cv uit 1973, ook het vinyldak op mijn Kadett-B Coupe is
                            hiermee al jaren in perfecte staat van onderhoud.

                            Grts van Corsaliefhebber

                            #18007415
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              Mijn Grootvader en Vader onderhielden beide hun Vinyl dak ook met Groen zeep en smeerde er dan “schoen blink” op. Die daken zagen er na meer dan 15 jaar als nieuw uit :thumb (‘t waren dan wel 2x een Ford Capri-1970 & 1973, maar denk niet dat het verschil, kwestie onderhoud)
                              ;)

                              #18007416
                              cruez
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 July 2006

                                @Corsaliefhebber wrote:

                                Ik zou er in ieder geval NIET met wd40 op kan zitten knoeien.
                                Waarom zou je het eerst vet maken en dan weer ontvetten zoals bovengenoemd staat.
                                Het juiste product ervoor is niks duurder als een bus wd40
                                maar tenminste wel gegarandeerd resultaat.

                                Goed voorzichtig wassen met groene zeep zodat het schoon is en dan:
                                Het beste product ooit gemaakt hiervoor: Autoglym vinyl en rubbercare. :wors :wors
                                Ik gebruik het al jaren naar volle teverdenheid op het origineel geleverde !!! vinyldak
                                van een 2cv uit 1973, ook het vinyldak op mijn Kadett-B Coupe is
                                hiermee al jaren in perfecte staat van onderhoud.

                                Grts van Corsaliefhebber

                                Ok dan ga ik daar maar even naar op zoek. Ik had al een bus wd40. Maar die gebruik ik wel vr iets anders.

                                Groene zeep, is dit eig hetzelfde als bruine zeep?!

                                Grts

                                #18007417
                                agezet
                                  Lid sinds:
                                  18 April 2011

                                  Groene zeep,prima spul,Valma-cockpitspray hoogglans maakt het dak ook weer mooi.
                                  Je moet proberen te voorkomen dat-ie langdurig in de felle zon staat.
                                  Die van mij heeft het eerste dak nog;

                                  #18007418
                                  cruez
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 July 2006

                                    Waw die kont niets tekort. Ja die groene zeep is me ook al goed bevallen. Krijg je met die spray geen spuitstrepen?

                                    #18007419
                                    agezet
                                      Lid sinds:
                                      18 April 2011

                                      Nee hoor,als je het goed verdeeld opbrengt en gelijk goed uitwrijft gaat dit prima!
                                      Groene zeep(opbrengen met een lapje) geniet wel mijn voorkeur omdat cockpitspray altijd nevelt dus je moet altijd nog wat wegpoetsen van wat niet op je dak terecht is gekomen…

                                      #18007420
                                      cruez
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 July 2006

                                        @agezet wrote:

                                        Nee hoor,als je het goed verdeeld opbrengt en gelijk goed uitwrijft gaat dit prima!
                                        Groene zeep(opbrengen met een lapje) geniet wel mijn voorkeur omdat cockpitspray altijd nevelt dus je moet altijd nog wat wegpoetsen van wat niet op je dak terecht is gekomen…

                                        Ah doe je niet beiden dan?

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.