Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta B1 2.0 16V
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 maart 2012 om 22:59 #17940283
echt niet ed. :D gewoon orgineel houden :D
mantaparts.nl heb ik het hoesje nog vandaan gehaald :D
maar mogelijk heeft dr-manta.de het ook wel liggen.
en anders, zoals ed al vermelde, jan menderink almelooohttp://link.marktplaats.nl/532381071″ onclick=”window.open(this.href);return false;
2 maart 2012 om 05:42 #17940284Zoal ik op foto zie blijft mechanisme op zelfde plek omdat hij van automaat casco gebruikmaakt
Dus originele b1 midden consule komt hij niet mee weg
Kom je toch op b2 uitMischien heeft hij zelf andere oplossing
2 maart 2012 om 07:52 #17940285Hans, bedankt voor de link, ik kon jan zelf even niet meer vinden op marktplaats.
Bij mantaparts was het me niet gelukt.En ed, jij bent al goed wakker. :D
Het verbaasde me al dat het automaat caso kwa tunnel ergens tussen de handgeschakelde b1 en b2 zit.
Het gat is kwa model eigelijk precies de b1, maar zit exact op de b2 plek…
Heb dus maar even gekeken wat ik er mee aanwilde, en t nu een b1/b2 “hybride” geworden.Dat wil zeggen, aangepaste b1 pook op b2 plaats. Niet helemaal zoals “het hoort” , maar ziet er goed uit en schakelt ook goed. (ik heb niet zulke lange armen ;) )
2 maart 2012 om 09:39 #17940286Heb je foto
2 maart 2012 om 09:52 #17940287Foto’s genoeg, tijd veel te weinig. (op t werk lukt het me wel om tussendoor nog eens wat op het forum enzo te zijn, verder komt het er niet echt van)
Ik zal vanmiddag of morgen eens wat foto’s proberen te plaatsen.
5 maart 2012 om 23:19 #17940289Paar nieuwtjes:
Nieuw aluminium plaatje:
Handige plaats om achteraf toch nog maar een koudestart injector te plaatsen: (geen sensor maar handmatig bediend met ingebouwd schakelaartje en schakeling op contactslot)
Zo kan je ook een tunnel ombouwen:
Net terug van de velgenspecialist, gericht en schade verwijderd, 4 stuks Rial honinggraat in de maten 8×15 ET18:
Boutjes moeten er nog in en polijstwerk moet ook nog wat bijgewerkt worden.
Work in progress, nog niet helemaal klaar hier:
Vanmiddag en vanavond na wat afstellen eindelijk een paar testritten gemaakt! :wors
Na een paar weken zoeken (er viel niet mee te rijden, gaf continu harde klappen) bleek uiteindelijk het meest simpele de oorzaak te zijn. (ja vaak denk je te moeilijk…)
4 nieuwe kapotte bougies… Maar dan heb je natuurlijk al aan de ontsteking, drukregelaar, lmm, ecu, temperatuursensor, een kabelbreuk, etc. gedacht en gewisseld voor je daar eens aan denkt. ;) Viel dus uiteindelijk nogal mee.Nou, ik moet zeggen dat ik helemaal enthausiast thuis kwam, wat een fel blok met een berg koppel, gaat als de brandweer! :shock:
Gevoelsmatig, maar ook duidelijk aan het oplopen van de teller te zien, véél sneller dan mijn vorige 2.0 16v manta, ook met dezelfde overbrenging. (3,67)Opzich is helemaal niet zo’n bijzonder spannend blok, best standaard, maar het gaat veel harder dan ik dacht.
Nu verwachtte ik dat het ongeveer zou rijden als een 2.0e 8v blok, met wat meer vermogen en koppel, maar niet dat hij bijna zo fel als m’n 16 klepper zou zijn, maar dan sneller en met die lekkere berg koppel onderin wat de 16 kleppers altijd misden.Helemaal tevreden dus. :wors
Nog een paar puntjes op de i zetten, auto strakmaken, naar de spuiter, velgen klaar maken, genoeg te doen nog.
En niet te vergeten dat zwabberende standaard onderstel aanpakken… :thumb6 maart 2012 om 12:15 #17940290Hoe heb je dat nou voor elkaar gekregen om die koude start injector aan en uit te zetten? Ik zie zo gauw ook geen luchtomloop regeling zitten… Ik ben heel nieuwsgierig
En wat is dat voor leuk metertje onderin je dashboard? Kan niet goed aflezen wat daar wordt weergegeven.
Ik ben het even vergeten, maar reed je nou op standard branstofdruk, of 3 bar?
6 maart 2012 om 12:56 #17940291De luchtomloop zit er niet op. Koudestart was wel erg vervelend om te missen vond ik.
Mijn vader heeft de boel aangesloten op het contact, samen met een schakelaartje op het dashboard.Komt er op neer dat alleen tijdens starten even wordt ingespoten, en dan ook alleen wanneer de schakelaar om staat.
Het metertje is een wideband lambda AFR meter, handig om te zien of je mengsel goed/veilig is zonder op de testbank te moeten.
Aangezien de lmm enigszins ontregeld was door het ombouwen, hebben we er wel gemak van gehad.3 bar druk. ;)
6 maart 2012 om 13:06 #17940292Kicken!
Als jij/je pa een keer de moeite willen nemen om een schema’tje te tekenen voor de koudestart injector, dan zou ik dat heel erg waarderen!!
Wat betreft die wide-lambda; waar heb je de sensor zitten? Is dat een duur grapje zo’n apparaat?
Heb je die 3-bar regelaar toevallig van een L-Jetronic systeem af?
6 maart 2012 om 19:57 #17940293@McLambo wrote:
Kicken!
Als jij/je pa een keer de moeite willen nemen om een schema’tje te tekenen voor de koudestart injector, dan zou ik dat heel erg waarderen!!
Wat betreft die wide-lambda; waar heb je de sensor zitten? Is dat een duur grapje zo’n apparaat?
Heb je die 3-bar regelaar toevallig van een L-Jetronic systeem af?
Is een duur grapje ja, sensor ongeveer 75 apparaat ongeveer 200 metertje ongeveer 50 geloof ik…
6 maart 2012 om 20:27 #17940294http://www.biesheuvel.nl/store/product/262/lc1_wide_lambda” onclick=”window.open(this.href);return false; :vertag
259,95 incl sensor die wide lambda
6 maart 2012 om 21:21 #17940295Duur grapje, tja dat is maar net hoe je er zelf over denkt. Als je aan je lmm staat te pielen is het toch wel handig om exact te kunnen zien wat er gebeurt met het mengsel. Door zelf met m’n neus te snuffelen bij de uitlaatpijp wordt ik ook niet veel wijzer. ;)
Die LC1 las ik veel slechte dingen over,en dan is ie bij biesheuvel ook nog eens erg duur ook…
@ Mclambo, ja van een L-jet , 0280160202
sensor zit in de groep a voorpijp, daar waar alle cilinders samen komen, ongeveer ter hoogte waar je de kabel de tunnel binnen ziet komen. ;)6 maart 2012 om 22:30 #17940231Dat gaat goed met de Manta Lennaert! En dan zit er ook nog een kleine aan te komen :thumb
Zo’n lambda meter is een handig afstelhulpje, daar krijg je de boel al een heel eind goed mee, ik had de zescilinder er ook mee afgesteld al rijdend zeg maar, en op de bank stond ie stationair en vollast goed, alleen op cruise (constante snelheid) te rijk, maar dat was snel opgelost op de dynojet.
Als je aan het onderstel gaat beginnen heb ik nog wel een paar tips om ‘m echt goed aan het sturen te krijgen.6 maart 2012 om 22:33 #17940260Heb nog een gek idee voor dat aluminium plaatje voor de radiateur, “manta” er uit vijlen king:
6 maart 2012 om 22:48 #17940224Die tips zijn welkom Kees! :thumb
“MANTA” uit het plaatje veilen, ja dat zijn van die leuke details.
Ik ben wel benieuwd hoe ze het op de dynojet doen, want ik heb het idee dat ik met de lmm zelf alleen rijker/armer kan sturen over het gehele gebied. Webers of een programmeerbaar systeem, dat is niet zo’n punt, maar hoe doe je het met de “standaard” injectie? :hmmz
7 maart 2012 om 08:49 #17940233@Keesjr wrote:
Als je aan het onderstel gaat beginnen heb ik nog wel een paar tips om ‘m echt goed aan het sturen te krijgen.
Kees, niet zo bescheiden hoor; er zijn er meer die je blij maakt met tips en handigheidjes (zoals ik king: ) :thumbup
7 maart 2012 om 08:51 #17940232@lenn0 wrote:
Ik ben wel benieuwd hoe ze het op de dynojet doen, want ik heb het idee dat ik met de lmm zelf alleen rijker/armer kan sturen over het gehele gebied. Webers of een programmeerbaar systeem, dat is niet zo’n punt, maar hoe doe je het met de “standaard” injectie? :hmmz
Dat is precies de vraag die ik had… Aangezien je alleen maar die luchtklep kunt verstellen…
van anderen hoor ik namelijk dat ze er even mee naar een garage rijden, en hem aan de afgastester hangen om de afstelling te doen…
Op zich heel mooi zo’n wide band lambda, maar als het ook op een andere/ eenvoudigere manier kan… dan zou ik dat graag weten :wors
7 maart 2012 om 09:37 #17940230Eigelijk is het relatief simpel.
Je verdraait het armpje om het mengel over het gehele gebied (van stationair naar deellast en vollast) rijker/armer te maken.
Je verzet de veer om de curve te veranderen. Dit moet in theorie alleen invloed hebben op het mengsel verloop bij deellast en vooral vollast.
Dan heb je nog de stelschroef voor je stationair mengsel afstelling. (ik mis die echter wel op mijn c30ne/se lmmbehuizing)In werkelijkheid beinvloeden alle 3 die stelmogelijkheden elkaar best veel en daar zit de uitdaging in vind ik. Na het goedzetten van het stationair mengel dmv het armpje en vervolgens de curve te veranderen met de veer, bleek hierdoor ook al gelijk het stationair mengsel rijker/armer mee te gaan.
Het is dus puzzelen, en je wil daar wel zicht op hebben. Een afgastester is hier te beperkt voor. Wideband gebruiken, of gelijk op de bank er mee.
Hier nog een interessante link voor je:
http://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?t=7761″ onclick=”window.open(this.href);return false;7 maart 2012 om 10:32 #17940229Thanks, interessante link idd! . Staat gebookmarked.
Ik wist niet dat het blijkbaar toch nog een aardig gepuzzel was…. zal mijn ogen eens open houden voor zo’n lambda komende tijd..
mooiste zou zijn om er eentje te kunnen lenen… alleen jammer van dat gat in het uitlaat spruitstuk :???:
Hoe meet een lambda de mengselverhouding eigenlijk door de temperatuur van de uitlaatgassen te meten? Of worden ook andere waardes gemeten (je hoort het al; dit is onbekend gebied voor me :hmmz )
7 maart 2012 om 11:06 #17940226Ik vind dat het gepuzzel wel meevalt, zolang je maar zicht hebt op wat er gebeurt.
De lambda meet alleen het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen, je mag het daarom ook wel een o2 sensor noemen.
7 maart 2012 om 11:49 #17940227Je begint met afstellen zoals ie nu loopt, ontsteking op tijd, en dan eerst met de inbus op de lmm stationair goed zetten zo rond de 2,5% co, proefritje maken, en als die dan op het gevoel goed loopt ben je al een heel eind.
Meestal wordt de fout gemaakt om op deellast te rijk te gaan en volgas te arm.
Met de veer in de lmm is er nogal wat te bereiken in de deellast, en vaak is het een kwestie van een paar tandjes verstellen, onthou wel hoeveel en waarheen je gedraaid hebt.
Met de benzine druk bereik je het meest bij vollast.
Op de dyno de puntjes op de i zetten werkt het beste. Ruud en Rinus kunnen dat heel best :thumbVoor het onderstel kan je me het beste even pm’en.
11 april 2012 om 22:05 #17940296Ik begin achter te lopen met updates…. maar we zijn al een heel eind met de B1. :thumb
En toen was ie weer leeg…
Vies
Dat ziet er al een stuk beter uit:
Heel veel kit overal, maar geen gelukkig nergens gaten:
Op sommige plekken was een veel te harde kit gebruikt, en zaten de chromen strips zo vast als een huis. Die kwamen er dus niet heel van af helaas.
Zondag wordt ie opgehaald om strak gezet en gespoten te worden.
Voorproefje:
12 april 2012 om 04:39 #17940297Kijk an der word haast mee gemaakt
Wordt iig weer mooie manta12 april 2012 om 18:02 #17940298Dat ziet er goed uit :thumb :thumb
12 april 2012 om 19:40 #17940299kleurcode?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.