Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta B1 2.0 16V
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 juli 2013 om 13:45 #17940545
En is het opgelost?
16 juli 2013 om 14:55 #17940546We hebben de ecu gisteren opgestuurd voor verdere controle, project staat dus even stil.
24 juli 2013 om 16:56 #17940547Gisteren een nieuwe ecu terug gehad, deze geeft nu geen schommeling meer op het 5v signaal.
Blijkt dat er in de oude toch iets niet in orde was.Inmiddels voor het gemak met originele inlaat/gasklep getest en gereden op zowel speed density als alpha-n (dat werkte eerst helemaal niet fatsoenlijk) en het lijkt nu allemaal goed te functioneren zonder gekke dingen.
Ik zeg het voorzichtig, maar het lijkt nu allemaal goed te zijn. :thumb
24 juli 2013 om 22:45 #17940548:thumb … Kijk goede berichten.
Toch ben ik ff benieuwd hoe je nu met de nieuwe ecu hebt gemeten dat het 5 volt signaal niet meer schommelt …
Bedoel dus eigenlijk waar en hoe was de spanning telaag in het stroomtraject ??? :hmmz
Of toch in de ecu zelf …25 juli 2013 om 19:47 #17940549@lenn0 wrote:
Gisteren een nieuwe ecu terug gehad, deze geeft nu geen schommeling meer op het 5v signaal.
Blijkt dat er in de oude toch iets niet in orde was.Inmiddels voor het gemak met originele inlaat/gasklep getest en gereden op zowel speed density als alpha-n (dat werkte eerst helemaal niet fatsoenlijk) en het lijkt nu allemaal goed te functioneren zonder gekke dingen.
Ik zeg het voorzichtig, maar het lijkt nu allemaal goed te zijn. :thumb
Dat lijkt me echt lullig. Ben je met iets nieuws bezig, alles zelf maken, en dan zo’n probleem. Dagen (weken?) zoeken en dan blijkt het aan de ecu te liggen…..pffff, moet er niet aan denken.
25 juli 2013 om 21:42 #17940550Het zat toch echt in de ecu Noordpoolgsi…
De nieuwe ecu is tussen 5,2 en 5,3 volt op de 5 volt gemeten van de tps.
De oude ecu was 4,86 en 5,19 op de 5 volt van de tps.
Gemeten met een scope op AC.Nou 2000, zeg maar gerust maanden alles bij elkaar… Dit had veel eerder uitgezocht moeten worden, maar er zou niks mis met de ecu zijn, eerder iets in de aansluitingen / instellingen etc. Helaas bleek dit wel anders te zijn. We hebben het lang gezocht in een fout van onze kant, maar zijn al die tijd tevergeefs bezig geweest.
Dankzij de gouden tip van Jacob Noorlander weten we nu gelukkig wel beter. Nogmaals bedankt Jacob. :thumb
Wel ben ik me ondertussen af gaan vragen of deze ecu met storing niet de oorzaak is geweest van mijn kapotte 2400.
Het zal nooit meer duidelijk worden, maar deze motor was fris de testbank op gegaan, waarbij Ruud Fredriks opmerkte dat het afstellen toch wat moeilijk ging, en nog VOOR er goed getrapt ging worden liepen de lagers er uit… Nooit een oorzaak kunnen vinden in het blok zelf…. Vreemd toch?Afijn, ik zal het maar achter me laten, maar die ecu deed echt behoorlijk gek, dat is nu wel duidelijk geworden. ;)
Inmiddels gaat het nu eindelijk echt goed durf ik wel te zeggen, er is een heel groot verschil met deze ecu te merken, namelijk geen rare pieken en dalen in signalen, geen sync loss, geen wegvallende verbinding met de laptop, etc. etc. , gewoon NIKS vreemds. En nu gaat het ineens wel makkelijk!!!!!!!!
Vandaag nog met de “testopstelling” gereden, standaard inlaat/gasklep/sfi bak.
Met Alpha-N mode ging het nu gewoon goed, blijkt op straat wat moeilijker perfect af te stellen dan speed density.
Dit reed met het oppakken vanaf stationair nog wat minder mooi dan een originele motronic, maar verder merkte ik goed dat het vermogen prima aanwezig was en vond ik dat de motor zich “als een prima standaard c20xe” gedroeg. Ook heuvelop etc. goed vermogen.Met speed density werd het nog even wat beter, dat laat zich wat makkelijker afstellen omdat de load wat beter bepaald wordt dmv de map sensor.
Liep de c20xe eerst prima en klonk die vrij “netjes” , op speed density begon het een beetje rauw als een smerig opgefokte c20xe te klinken. En dat verschil was ook goed te merken tijdens het rijden. Hier doet de zelflerende functie het nog beter en de manta was nu gewoon serieus snel en fel.
Nu was het echt een boos motortje dat goed wakker was. :jerrySinds de nieuwe ecu is het dus eindelijk weer leuk en blijkt het allemaal helemaal niet zo moeilijk te zijn. Sterker nog, het is ineens vrij simpel…
De throttle bodies zitten er inmiddels weer op, het was te laat om nog te starten, maar morgen gaan we kijken ook dat wat makkelijker gaat met de nieuwe ecu….. :thumb
26 juli 2013 om 00:01 #17940551Mooi dat er nu duidelijk heid is
27 juli 2013 om 06:33 #17940552:kewlpics en filmpjes maken :thumb
30 juli 2013 om 11:58 #17940553hmm oke weer iets om in het achterhoofd te houden dus.
Het probleem kan ook in de aangeleverde hardware van de leverancier zitten dus.
Ach waar gewerkt word …. king:30 juli 2013 om 12:29 #17940554:thumb Goed om te horen allemaal! Had ff een poosje niet gekeken (dat heb je als je op vakantie bent hee.)
En dan is er ineens veel nieuws!
Ik denk trouwens niet dat de lagerschade aan die 2,4 te herleiden is naar een slechte ecu, ik heb wel gevallen gezien van kapotte zuigers door detonatie en dat dan wel weer ivm de ecu.
Wat ik wel eens heb gezien was drijfstang lagerschade door een te kleine gap tussen zuiger en kop, die zat op 0.10mm en de lagerspeling was 0.05mm op krukas en drijfstang resulteerde dat in een tik op de zuiger kop waardoor de lagers kaas werden… deze tik was zo zacht en alleen bij hoge toerentallen dat het niet opviel maar wel schade veroorzaakte.
Ik hoop dat je met dit blok nog veel km’s zonder problemen mag maken, moet zeker te doen zijn!
Ik ga na de vakantie proefrijden met m’n turbo, had nog wat problemen met de turbo die ik als eerste erop had zitten… die was te groot en kwam pas bij 3750 rpm bij :shock: degene die ik nu heb zou bij 2500 moeten gaan blazen! Op naar de 350pk! king:9 augustus 2013 om 22:45 #17940555Het was ook maar een idee dat zo maar in me op kwam, zal altijd onduidelijk blijven, hij heeft in elk geval ergens een flinke opdonder gehad.
Doet er ook niet meer zo toe want,deze motor gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat. :afro
Heb vanavond eindelijk goed getest, eerder nog wat gepuzzel gehad met de juiste weerstand voor de VR sensor, alpha-n versus blended ITB mode.
Gaat wel erg lekker nu, uiteindelijk heb ik de boel nu nagenoeg goed afgesteld op ITB mode, met het voordeel dat er nu vrijwel net zo soepel als origineel mee te rijden is dankzij het speed density gedeelte. Gewoon superstil wegrijden, goed oppakken en ook lekker stilletjes cruisen op de autoweg.Maar, kleppen open en knallen maar. Vanavond even schaamteloos uitgetest op een mooie weg. 180 zat ie zo aan, en met 6000 toeren is er nog wel ruimte over. Ging me hard genoeg…..
Ik vind de topsnelheid niet zo boeiend, maar het ging allemaal wel erg rap. Snel genoeg in elk geval om vanavond een aantal keer m’n rijbewijs goed kwijt geraakt te kunnen zijn op de lokale autoweg.
Niet slim, maar het was wel onwijs leuk. (of de medeweggebruikers er ook zo over denken als je ze met ITB’s hoog in te toeren volgas ineens voorbij knalt weet ik niet?)Maar voor mij is het geluid in elk geval wel erg verslavend.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort wat leuks kan opnemen, als het goed is heeft m’n vader een demo GoPro op z’n werk die ik zou kunnen lenen.
10 augustus 2013 om 18:48 #17940556wooo! :thumb Goed bezig! lekker veel koppel zo zeker?
Heel veel kilometers lol toegewenst!11 augustus 2013 om 18:21 #17940557Kijk aan das mooi nieuws leanert
12 augustus 2013 om 12:59 #17940558Ja hij wil wel. :wors
Er zit nog hier en daar nog wel wat verbetering in, ik moet ook nog met de acceleratie verrijking gaan spelen bijvoorbeeld, maar de set werkt in elk geval aardig goed.
Al met al valt deze low budget ITB setup niet tegen.
Ben nu aan het verdiepen in een oliekoeler set, heb vrijdagavond tijdens die rit 110 graden aangetikt, vind ik toch iets te hoog.
13 augustus 2013 om 17:04 #17940559mooi dat ie nu gaat! toch naar sevenum?? :thumb :thumb
14 augustus 2013 om 19:47 #17940560Nee nog geen update sinds ik je via whatsapp heb gesproken , dus ik reken niet op sevenum dit jaar.
Heb nog een uitlaat in de verbouwing omdat deze klem zat en rammelde nadat de achterkant nog wat extra verlaagd was, nog druk mee bezig.
Oliekoeler heb ik ook aardig op een rijtje gezet, moet alleen nog besteld worden, wordt een 13 rijen Mocal set.
De manta staat nog wel een aantal dagen hoog en droog op de brug. :thumb
14 augustus 2013 om 22:29 #17940561Mooi project met veel leerzame info :thumbup
15 augustus 2013 om 19:13 #17940562Gauw die uitkaat dr onder en filmpjes plaatsen :thumb
28 augustus 2013 om 21:42 #17940563Zo, die levering ging niet helemaal zo snel als gehoopt, maar de laatste delen zijn vandaag eindelijk ontvangen….. Helaas redelijk lang moeten wachten op het nippel voor de sandwichplate.
Tijdje terug alweer heb ik deze Brisk bougies kado gekregen, ik vind ze bijzonder genoeg voor een foto:
De oliekoeler bleek niet geheel plug & play te zijn icm de Retropower slangenset, helaas!
De Mocal sandwichplate met thermostaat heeft slechts een enkele mm speling om te kunnen draaien, past maar op 1 manier en daar moet je het mee doen.Dan loop je hier tegen aan:
Oude situatie:
Het verloop in de radiatorslang zit dus precies op de verkeerde plaats , in elk geval met de Mocal setup.
Hoe dit met een originele Opel sandwichplate uitkomt weet ik niet, misschien kun je daar makkelijker mee draaien.
In dit geval is er 9cm slang verplaatst om ruimte te maken voor de staal omvlochten leidingen, de foto’s spreken voor zich.Wel zonde van deze mooie slangenset!
Weer wat afgerond, vrijdag weer verder met de puntjes op de i zetten wbt het programmeren van de ecu, voornamelijk acceleratie verrijking wat ik nog uit moet pluizen. Hopelijk doen er geen gekke dingen meer op, wie weet kan ik dan nog een evenementje meepakken dit jaar.
Afgelopen weekend ook nog gsipiloot over de vloer gehad. :thumb
Nu zit er weer een andere tijdelijke bijrijderstoel in. (heb 2 van deze rode stoelen over, zijn ook te koop maar pas beschikbaar als mijn Recaro terug is)Als het goed is komt mijn Recaro in september terug, heeft wat lang geduurt wegens omstandigheden.
11 oktober 2013 om 19:38 #17940564Lekker aan het sleutelen geweest Lennaert! Je weet het ik ben zelf een groot CIH-fan maar da’s weer een ander verhaal, wel een gedoe geweest met de ECU zeg, en maar zoeken… Is je interieur al weer terug?
30 oktober 2013 om 08:06 #17940565Die ene stoel ligt nog steeds ergens in een hoekje daar. :jerry
Heeft geen haast, maar zou eigelijk wel klaar moeten zijn zo zachtjes aan….
Heb nog een kleine to-do list, voorruit lekt ergens, kwam ik toevallig achter toen ik door een regenbui verrast werd. Zeldzaam dat ik het ontdekte, want de auto komt bijna nooit buiten. ;)
29 november 2013 om 21:26 #17940566Vandaag bij Ruud Visser Engineering in Nieuw-Vossemeer op bezoek geweest met als resultaat eindelijk een soepel rijdende manta.
Prima geregeld daar! :thumb
Eerst de ecu nog even goed na laten kijken en vervolgens op straat afgesteld. Het motortje is weer goed wakker nu. Eventueel later nog eens een run op de testbank doen om eens te kijken wat deze throttle bodies opgeleverd hebben…
Nog op m’n verlanglijstje:
– die verdwaalde stoel terug krijgen.
– in 2014 weer veel manta rijden !!!!
29 november 2013 om 21:49 #17940567Mooie motor :thumb en de stoelen hebben hun plek gevonden :thumb
21 februari 2014 om 19:46 #17940568Het is alweer een paar maanden stil geweest, tijd voor een update.
Afgelopen winter heb ik de knoop doorgehakt en de KDFI ecu verkocht wegens toch blijvende teleurstellende resultaten.
Dit systeem bleef zich instabiel gedragen, ik was er helemaal klaar mee.
Ja, 2e ecu die ik had was uiteindelijk net zo slecht. Eerder dachten we dat dit exemplaar wel een stabiel 5v signaal gaf.
Wat bleek, koud gemeten en te vroeg gejuicht… Ook deze ging gigantisch schommelen naarmate hij langer aanstond.
Gewoon slecht gebouwd. :fy1Na wat ik eerder al had gezien op het Adaptronic forum en na gesprekken met Ruud Visser – RV Engineering heb ik besloten om een Adaptronic e420D aan te schaffen.
Heb het nu een aantal weken lopen, zowel het aansluiten als het programmeren is een stuk fijner verlopen.
Nu nog gemapt op straat door Ruud, binnenkort de bank op.Dit zal voornamelijk zijn om te kijken of er met de ontstekingscurve nog winst valt te behalen, en natuurlijk om eindelijk te zien wat deze low budget gaskleppen naast herrie en een felle gasreactie nu eigelijk opleveren aan vermogen.
Met de huidige afstelling kan er met de manta zelfs weer als een luie diesel gereden worden, indien gewenst gewoon lui meetuffen in het verkeer. (file rijden was eerst een nachtmerrie!)Dit systeem is wél ten alle tijden stabiel en doet elke dag gewoon hetzelfde zonder verassingen, afr waardes die overhoop gegooid zijn etc. etc. Werkt gewoon zoals het hoort na aansluiten.
Ook leuk; de manta draait nu in Alpha-N mode op sequentieele injectie, peak&hold drive op de injectors (gewoon standaard mogelijk) , geen geknoei met weerstanden om een goed krukas positie signaal te kunnen bereiken.
En zo zijn er nog wel meer leuke dingen zoals véél betere acceleratie verrijking dmv MAP prediction.En er zit een sleutelhanger/bieropener bij! :wors
Beeldmateriaal van de dynorun en op straat komen nog een keer
http://www.adaptronic.nl :thumb
10 maart 2014 om 00:18 #17940569Met dit mooie weer kon de Manta natuurlijk niet binnen blijven staan, we hebben bijna heel zeeland weer gezien vandaag.
Mijn dochter, nog geen 2 jaar oud, vind het lawaai van de gaskleppen prachtig. :D
Foto’s vind men altijd leuk hier op het forum, dus bij deze nog een paar geslaagde gemaakt door vrouwlief. :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.