Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta B1 2.0 16V
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2011 om 23:50 #17243139
(Even een nieuw topic om alles overzichtelijk te houden.)
Na verkoop van de blauwe GSI met een verkeerd bouwjaar (1987…) , gevolgd door die van een snelle 16v manta waarbij ik uiteindelijk toch de kont misde (CC…) , kwam na een uiteindelijk verrassend korte zoektocht op 1 oktober dit jaar de aankoop van mijn B1 coupe uit 1976.
Hier is de werkelijke kleur beter zichtbaar: (de oorspronkelijke trouwens ook…)
En de krachtige 16N motor met automaat.
Het interieur:
Let op de grote retro luidsprekers waar je bijna over struikelt bij het instappen. :thumb
Niet zo heel goed zichtbaar op de foto helaas.De auto bleek de perfecte basis te zijn om te restaureren, op enkele blaasjes bij de wielkastranden en een plekje op een dorpel en reservewielbak na, was er eigelijk totaal geen roest te vinden. Een deukje hier en daar, maar niks spannends en hij heeft de leeftijd er inmiddels wel voor zullen we maar zeggen.
Ook leuk was toen we pas met de endoscoop de holle ruimtes gingen bekijken.
Ik heb een heleboel foto’s gemaakt, maar alles zag er van binnen hetzelfde uit:Zwart en plakkerig! Een hele aangename verrassing. :wors
Na 4 nieuwe banden, een opfrisbeurtje voor de remmen, het opnieuw afstellen van de motor, en het reinigen van de benzinetank is de manta nu eerst zo goed als klaar voor een nederlands kenteken, ik denk dat ik dit aankomende week eerst even ga regelen.
In de tussentijd was ik ook iedere sloperij af aan het bellen voor een mooi 2.4 CIH blok, en na héél veel telefoontjes kon ik uiteindelijk zelfs nog erg dicht bij huis gaan kijken bij een omega station die ergens vergeten op de sloop stond.
Daar aangekomen gelijk weer kunnen genieten van de ouderwetse degelijkheid, na 3 jaar stilstaan liep het blokje binnen een handomdraai mooi rustig te pruttelen. Daar hoefde ik niet meer over na te denken natuurlijk. :)Het blok is inmiddels weer in opbouw en staat straks helemaal fris en fruitig klaar om samen met een 5 bak de 16N te vervangen.
Het geheel gaat draaien op het LE-jetronic systeem met ingekort 6cilinder inlaatspruitstuk.Naast de motorombouw hoofdzakelijk nog meer te doen: Gele Koni’s en verlaging , rvs groep a zelfbouw uitlaatsysteem, carosserie strak maken, laten spuiten en weer opbouwen.
Wat ik tzt nog zoek:
Geblokt Recaro interieur, liefst compleet en netjes
en een set velgen, beetje klassieke uitstraling die bij de B1 past, en wat breder dan de 5,5j die ik heb…Tipje van de sluier wat betreft de nieuwe lak:
Het wordt denk ik een klassieke combinatie van de opel kleuren 509 en 229. ;)
Updates volgen weer wanneer ik tijd heb, we zijn ondertussen ook nog druk bezig met het bouwen van de nieuwe droge slaapplek van de B1, naast al die leuke aanpassingen en de verjongingskuur krijgt het mantaatje dus nog een leuke verrassing als ie uit de werkplaats komt na deze winter. :wub
10 november 2011 om 16:50 #17940234kijk aan, dat belooft wat.
leuk kleurtje dat oranje :thumb
10 november 2011 om 22:01 #17940235Mooie gave en harde Manta hoor. Fantastische basis om wat mee te doen.
13 november 2011 om 15:05 #17940236Kijk dit is nou een KEIHARDE manta beter als zon rotte legergroen gerolde roestbak :thumb
Dit is een helegoede basis voor een mooi projectSucces ermee en veel fotos posten :thumb
13 november 2011 om 15:17 #17940237Mooi project, heeft zeker potentie!
Ik heb evt. nog wel een set B1 GTE verbreed staal, kijk maar ff bij het Marktplaats gedeelte.
14 november 2011 om 23:05 #17940238Bedankt voor het aanbod Stender, ik had ze al bekeken.
Ik vind het wel een nette set, met een mooie breedte maar net niet mijn favoriete model. Als het SR velgen waren had ik interesse. :thumb14 november 2011 om 23:15 #17940239Nog een kleine update:
Het blok is inmiddels flink opgefrist, voorzien van een hoop nieuwe onderdelen en een laagje verf.
Eerst even slapen en dan de RDW eens bellen of ik de manta volgende week maandag op eigen kracht met een eendagskenteken kan gaan voorzien van een eigen nederlands kenteken.
21 november 2011 om 18:08 #17940225Vandaag met enige tegenzin vanwege de mist toch maar naar de RDW in Roosendaal gereden…
Toch nog vanaf de stalling 1 uur rijden, gelukkig alles goed gegaan, en al met al nog een gezellig ochtendje gehad.
Eerst wat mensen op de weg die zwaaiden, vervolgens de bevooroordeelde keurmeester die zelf met z’n A Ascona was, daarna op het terrein nog een prachtige A Manta gespot, die de eigenaar al zo’n 30 jaar in bezit heeft en nu na 20 jaar weer de weg op bracht.
En als afsluiter de medewerker van de bpm aangifte die voor z’n persoonlijke collectie van mijn manta een aantal foto’s wilde maken.En natuurlijk een nederlands kenteken met klassieke platen geregeld. :thumb
21 november 2011 om 21:10 #17940223Kijk een mooi dagje geweest dan mooi dat alles goed verlopen is:-P
25 november 2011 om 22:43 #17940241Zow, da’s pas een treffer dan..
Dat heeft zelfs meer dan goed verlopen als ik dat zo hoor :thumbup28 november 2011 om 17:51 #17940242Vandaag even de APK geregeld voor de komende 2 jaar, met de complimenten van de keurmeester. :thumbup
Het blok staat op wat losse delen na klaar voor inbouw, enkele dingen die nog gebeurd zijn; slingerschot in de carterpan gemaakt, een mechanische aanslaag op de kettingspanner gemaakt, en ook is een nieuwe koppelingset binnen gekomen.
Misschien dat pa vanavond nog even het inlaatspruitstuk dichtlast.‘K mot van de week weer es kiek’n voor wat nieuwe foto’s.
5 december 2011 om 20:26 #17940228Kleine update,
Misschien niet zo heel spannend, maar ik vond het wel een mooie foto van de aangepaste kettingspanner:
Nieuwe 9inch koppeling:
En al weer bijna klaar voor inbouw! :wors
12 december 2011 om 17:52 #17940243Zo, het blok hangt er (tijdelijk) al in:
Afgelopen vrijdag nog wat leuks kado gehad van mijn vader, Harley Davidson black wrinkle verf voor op het kleppendeksel:
Net even wat anders, subtiel maar wel appart.
Foto’s ervan maken was lastig, in het echt is het mooier.
“2.4 INJECTION” wordt tzt nog wel in de kleur van de auto gezet.
6 januari 2012 om 19:52 #17940245Doet mij plezier mijn ex-manta zo te zien !
6 januari 2012 om 20:30 #17940246Mooi project, en zeker een goede basis :thumb
Motor ziet er weer fris uit dat beloofd wat voor de rest van de Manta!
Vraagje: Die wrinkle verf kun je die gewoon in spuitbus krijgen? Op het
kleppendeksel van mijn Manta A Turbo zit ook van die verf op
maar dat moet een keer opnieuw gebeuren.7 januari 2012 om 11:22 #17940247John, daar ben ik blij om! :thumb
Mantallica, ja dat kun je gewoon krijgen in spuitbus. Er zijn allerlei merken op de markt die wrinkle verf hebben, de een wat beter dan de ander.
Veel kenners zweren bij die van H.D.Kost wel wat maar het zit er verschrikkelijk netjes op.
Binnenkort wel weer eens tijd voor een paar nieuwe foto’s trouwens.
De nieuwe Simons RVS groep A uitlaat is bijna klaar.
Ik heb vorige week een set velgen gekocht, Rial honingraat 8×15 et18 rondom. Mooi breed en retro, zwart hart met gepolijste diepe rand.
Ook nog op oudjaarsdag bij mantastijn van het forum een zeer compleet GT/E interieur gekocht, de zwart geruite variant.
Helemaal compleet met alle panelen, gewoon alles wat in de set hoort.
Al het zoekwerk is nu wel klaar, alleen nog een set gele koni’s aanschaffen…Dat was een goede afsluiting van 2011 vond ik wel. :)
7 januari 2012 om 11:43 #17940248meende dat die mafkees uit almelo nog een verlagingsset had inc gele koni’s
http://link.marktplaats.nl/518295092″ onclick=”window.open(this.href);return false;
8 januari 2012 om 06:19 #17940249heb ik liggen maar is momenteel gereserveerd
komt over tydje nog wel setje vrij maar wegen chronisch tyd gebrek kan het nog wel even duren
8 januari 2012 om 16:39 #17940250Geen punt, is geen haast mee. :thumb
Deze welbekende rakkers staan op zolder te wachten, ze blijven mooi he. :wub
Kleine reparatie van de bekende instapschade laat ik nog een keer doen.
PS verkleurde deel op de achtergrond is gelukkig niet het zitgedeelte van de bank, maar een extra “reserve/donor” rugdeel.
8 januari 2012 om 19:27 #17940251lenn0 wrote:Kleine update,Misschien niet zo heel spannend, maar ik vond het wel een mooie foto van de aangepaste kettingspanner:
Nieuwe 9inch koppeling:
Wat is er precies aangepast aan de ketting spanning?
Geen 6-punts koppeling?
8 januari 2012 om 19:29 #17940252@lenn0 wrote:
Nog een kleine update:
Het blok is inmiddels flink opgefrist, voorzien van een hoop nieuwe onderdelen en een laagje verf.
Eerst even slapen en dan de RDW eens bellen of ik de manta volgende week maandag op eigen kracht met een eendagskenteken kan gaan voorzien van een eigen nederlands kenteken.
Zou je eens kunnen vertellen wat jij allemaal aan het blok gedaan hebt? Ben toevallig zelf ook een 2.4 aan het reviseren, maar ben nog een leek op dit gebied.
Heb je de cilinders ook laten honen?
9 januari 2012 om 09:35 #17940253Er zit een mechanische aanslag op de kettingspanner, om te voorkomen dat bij onrustig lopen deze te ver terug kan slaan.
Koppeling is gewoon een nieuwe originele sachs 4 punts, ik zie in mijn geval het nut niet zo van een 6 punts, gezien het blok eigelijk gewoon standaard is.
9 inch is dan misschien zelfs al overdreven. ;)Wat is er allemaal aan het blok gedaan? Nieuw laagje verf, verder niks natuurlijk. :jerry
Cilinders zijn niet gehoond, de wanden waren nog erg netjes. Geen hoongroeven als nieuw natuurlijk, maar gewoon nog goed, ze zaten er dus zelfs nog in.
Lagers waren als nieuw, die zijn allemaal keurig opgemeten en toen weer mooi terug in elkaar gezet zoals ze zaten.Was gewoon een kwestie van geluk dat ik een echt een hele frisse c24ne gevonden heb, had gewoon niks geleden in de omega station waar ie uitkwam, alles zichtbaar goed onderhouden.
Wel gedaan; alles van binnen en buiten schoon gemaakt, nieuwe zuigerveren, nieuwe waterpomp, nieuwe valve seals, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe kettinggeleiders en spanner etc.
oliepomp gecontroleerd. En ik vergeet misschien nog wel iets.
Heb alle vertrouwen in het blok. Compressie koud gemeten alles mooi rond de 14bar, lektest keurig.Wat jij nodig heb bij je revisie kan ik niet zeggen, ik ken de staat niet.
9 januari 2012 om 09:37 #17940254goed bezig!
9 januari 2012 om 09:54 #17940255@lenn0 wrote:
Er zit een mechanische aanslag op de kettingspanner, om te voorkomen dat bij onrustig lopen deze te ver terug kan slaan.
Koppeling is gewoon een nieuwe originele sachs 4 punts, ik zie in mijn geval het nut niet zo van een 6 punts, gezien het blok eigelijk gewoon standaard is.
9 inch is dan misschien zelfs al overdreven. ;)Wat is er allemaal aan het blok gedaan? Nieuw laagje verf, verder niks natuurlijk. :jerry
Cilinders zijn niet gehoond, de wanden waren nog erg netjes. Geen hoongroeven als nieuw natuurlijk, maar gewoon nog goed, ze zaten er dus zelfs nog in.
Lagers waren als nieuw, die zijn allemaal keurig opgemeten en toen weer mooi terug in elkaar gezet zoals ze zaten.Was gewoon een kwestie van geluk dat ik een echt een hele frisse c24ne gevonden heb, had gewoon niks geleden in de omega station waar ie uitkwam, alles zichtbaar goed onderhouden.
Wel gedaan; alles van binnen en buiten schoon gemaakt, nieuwe zuigerveren, nieuwe waterpomp, nieuwe valve seals, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe kettinggeleiders en spanner etc.
oliepomp gecontroleerd. En ik vergeet misschien nog wel iets.
Heb alle vertrouwen in het blok. Compressie koud gemeten alles mooi rond de 14bar, lektest keurig.Wat jij nodig heb bij je revisie kan ik niet zeggen, ik ken de staat niet.
thanks, wat een mazzel dus
blok dat ik heb is al gebruikt voor circuit racen, dus ik verwacht wel wat werk aan de winkel als ik hem openhaal.
Is die kettingspanner een zelfbouw iets? of ook zo te verkrijgen?
En waar heb je die klepseals en distributie onderdelen vandaan?(kettinggeleider, etc)10 januari 2012 om 07:37 #17940256Zelf bouwen. :thumb
Alles is te krijgen bij revisiebedrijven en de normale onderdelen toko’s , via hbase enzo.
Van de week weer eens wat foto’s plaatsen, eindresultaat van de uitlaat bijvoorbeeld…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.