Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta B op gas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 februari 2010 om 06:50 #17217493
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en sinds vorige week trotse eigenaar van een MAnta B op gas.
Nu heb ik de auto gekocht zonder enig probleem. Bij thuiskomst begon hij opeens bij de uitlaat te ploffen. Ik dacht dat het aan het gas lag en heb met de afstelling wat geprobeerd, zonder resultaat. Ik heb de instelling vervolgens terug gezet zoals ik dacht dat het was.
Nu zag ik onder de kap dat hij uitlaatgassen lekt bij de overgang van het spruitstuk naar de eerste demper.
Zou het kunnen zijn dat dit het ploffen veroorzaakt?Verder merk ik nu dat als hij moeite heeft met wegrijden (inhouden) als hij warm is gelopen en ik helemaal stop voor een verkeerslicht. Moet hij dan armer of rijker worden ingesteld?
Alvast bedankt!
15 februari 2010 om 08:07 #17616060mijne plofte ook toen mijn uitlaat los hing jah
15 februari 2010 om 14:55 #17616061Ok, dat dacht ik al.
Nu vroeg ik me alleen nog af of ik hem rijker of armer moet stellen.
15 februari 2010 om 16:49 #17616062Even aan de CO meter hangen. LPG kan je niet op het ‘gevoel’ afstellen. Ja, als je aardig wat ervaring hebt met CIH’s en LPG kom je een heel eind, maar dan nog, gewoon even een CO meter hangen, betere afstelling in minder tijd.
en (laten) afstellen bij stationair toerental en bij een toerental van 2500-3000rpm15 februari 2010 om 18:16 #17616063ontsteking nagekeken?? nooit zomaar aan je lpg afstelling draaien.
15 februari 2010 om 23:57 #17616064Tsja, het zelf ff bijstellen was niet het meest briljante plan wat ik ooit had :hmmz . Ik ben hem nu op gevoel terug aan het zetten en volgende week kijkt een bevriende automonteur hem ff na.
Hij slaat nu bij stilstaan al iets minder snel af. Heb hem dan ook wat rijker gezet.Ik bedacht me dat de auto ook kan afslaan door de uitlaatgassen die hij lekt bij de overgang spruitstuk/middendemper.
Ik kan me voorstellen dat bij stilstand er in verhouding veel gassen onder de kap blijven hangen waardoor hij geen geen frisse lucht maar uitlaatgas opneemt. Dit kan natuurlijk ook voor het stilvallen zorgen, niet?15 februari 2010 om 23:59 #17616065Trouwens is 2500 tot 3000 toeren niet erg hoog voor stationair? Ik heb een automaat dus heb helaas geen toerenteller.
16 februari 2010 om 07:22 #17616066origineel gepost door DevilraY
Even aan de CO meter hangen. LPG kan je niet op het ‘gevoel’ afstellen. Ja, als je aardig wat ervaring hebt met CIH’s en LPG kom je een heel eind, maar dan nog, gewoon even een CO meter hangen, betere afstelling in minder tijd.
en (laten) afstellen bij stationair toerental en bij een toerental van 2500-3000rpmLEZEN :vertag :P
16 februari 2010 om 10:38 #17616067Als je hem redelijk wil afstellen voordat je met co meter kan doen.:
Gewoon even grootte schroef op slang helemaal dicht draaien paar slagen open. Even stukje vol gas geven (rijdend dus niet onbelast) dan voel je datie inhoud. Dan schroef verder open draaien net zolang tot de motor niet meer meer inhoudt en dan nog een kwart tot halve slag verder voor de zekerheid dan staatie ongeveer wel goed.
Op stationair is lastig zonder CO meter dit doe je met het kleine schroefje op verdamper. Als je niet aan de gasklepafstelling hebt gezeten gewoon draaien tot hij mooi stationair loopt.
PS
Wat zijn de waardes voor CO ??16 februari 2010 om 14:07 #17616068Ik heb alleen aan de schroef op de grote slang gezeten. Ik ben nu met bij met de schroef open aan het draaien.
Hij loopt nu lekker zonder dat hij inhoud.Ik denk dat het snelle afslaan bij stationair lopen dan meer te maken heeft met de lekke uitlaat. Als ik hem laat uitrollen, bij bijv het einde van de snelweg dan ploft hij aardig. Zodra hij stil staat slaat hij meteen af, ook als ik hem neutraal zet (is een automaat). Dit deed hij bij aanschaf niet en toen was de uitlaat ook nog in orde.
Iemand anders nog een idee?
16 februari 2010 om 14:26 #17616069Wat voor motor heb je carb injectie ?
Ploffen in de uitlaat is meestal toch dat de ontsteking te laat staat of dat de vacuüm vervroeging los zit van ontsteking. En dan trek je valse lucht wat er weer voor kan zorgen dat de motor uitvalt stationair.
Injectie is ander verhaal ..
16 februari 2010 om 16:40 #17616070eerst zorgen dat de in en uitlaat gas dicht zijn anders valt er nix af te stellen of te meten…
16 februari 2010 om 18:09 #17616071Het is een carb.
Ik denk dat ik inderdaad de uitlaat ff luchtdicht moet krijgen en dan is de rest vanzelf af te stellen. Ik kan in ieder geval weer snelweg cruisen zonder problemen. Die 4 verkeerslichten die ik tegen kom overleef ik wel voor een week.16 februari 2010 om 18:18 #17616072post eens een foto van je manta:D
wel off topic maar ben wel benieuwd over welke manta we het hebben16 februari 2010 om 18:24 #17616073zorg eerst dat ie op benz goed loopt dan gas er zo naar heen stellen
17 februari 2010 om 07:43 #17616074Als het goed is ga ik hem morgen even pekelvrij maken. Hierna zal ik een foto maken en posten. Wellicht komt hij bekend voor. Is een blauwe manta B met Irmscher koplampen. Stond niet zo lang geleden op marktplaats
17 februari 2010 om 16:17 #17616075best altijd de problemen die je al kent oplossen (uitlaat), dan alles op punt stellen, kleppen,kontaktpunten, ontstekingstijdstip, …..
dan kan je pas zoeken naar een probleem…. als het er dan nog is.
grtz ziggy
17 februari 2010 om 18:56 #17616076Vandaag weer mijn standaard km gereden totdat hij echt iedere keer afsloeg met remmen. Uiteindelijk kreeg ik hem niet meer aan het rijden. Hij startte wel maar als ik hem in de drive zette sloeg hij af.
De auto over gezet op benzine, hierna wilde hij niet totaal niet meer starten. Uiteindelijk uit pure frustratie de ANWB gebeld. Bleek het het contactpuntje te zijn. Deze stond geheel dicht en moest op 4 mm staan (??). Nu moet ik alleen de groeven nog invetten om te voorkomen dat dit nog eens gebeurd.
Met mijn vorige auto (c kadett) heb ik nooit problemen met het contactpuntje gehad dus denk dat ik me hier eens wat meer in moet verdiepen. Is hier op dit forum nog een naslag over?
Zal morgen eens wat foto’s maken.17 februari 2010 om 19:37 #176160770,4 mm is dat meen ik,
was dit aant lezen en had zo iets eerder verwacht dan afstelling van gas,als je uitlaat lekt,valt hij zomaar niet stil,tenzei je geen spruitstuk er op hebt zitten:)
al in eht ebzit van werkplaatshandboek?altijd makkelijk,staat ook uitgebreid stukken over in over de ontsteking,
gebruik eht boek zelden,maar moet ik even een bepaalde afsteling weten van het 1 of ander dan pak ik het boek er bij,altijd ideaal.19 februari 2010 om 06:53 #17616078Klopt ja, 0.4 mm.
Een spruitstuk heb ik er nog gewoon op zitten, zo te zien en te horen, haha! Ik moet nog een werkplaatshandboek scoren. Ik vind het nadeel van deze boeken dat er alleen in staat hoe iets moet. Er staat geen gedeelte (zo ver ik weet) waar je een gevolg kan linken naar een mogelijk probleem.
Ik heb gisteren foto’s gemaakt maar moet ze nog ff op de pc uploaden.19 februari 2010 om 09:42 #17616079Hier staat nog een werkplaats handboek zo te downloaden net als een vraagbaak voor Manta A:
20 februari 2010 om 19:31 #17616080BIj deze nog een paar foto’s van mn manta. Staat nu op winterbanden met wieldoppen. De velgen ook maar ff op de foto gezet. :agent
20 februari 2010 om 20:02 #17616081oke das een leuk ding
heb hem dacht ik inderdaad op MP zien staan ja of op speurders21 februari 2010 om 15:30 #17616082De foto’s zijn ff snel met mn gsm genomen dus niet van top kwaliteit. Nu wachten op het smelten van de laatste sneeuw en dan de zomervelgen eronder. Ziet echt stukken beter uit!
Ik heb trouwens 2 verschillende spiegels. Links een grote rechthoek en rechts een kleine die ik ook op mn c kadett had (loopt iets spits uit).
Welke van deze 2 is orgineel voor een manta uit 78?22 februari 2010 om 16:47 #17616083zo even op de foto lijkt bestuurders kant origineel
zit de bijrijders kant op de deur of ook in de stijl -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.