Forumindex › Forums › Modellen › Manta › manta B cc start niet meer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 december 2009 om 08:14 #17215038
mijn opel manta B CC start niet meer.
de laatste week liep en starte hij al slecht
hij start heel moeilijk, en als hij loopt wisselt het toerental ook heel sterk, als ik aan het rijden was zag ik mijn toerenteller af en toe schommelen en haperen.
mijn contactpunten, condenstator, vedelerkap, rotor, bougiekabels zijn al c.a. 500 km geleden vervangen.
ik heb een inductie pen tegen de bougiekabels gehouden, deze vonken geen een van alle.
zou het kunnen dat mijn bobine het begeven heeft?
(ik ben wel gewoon thuis gekomen alleen de dag daarna starte hij ineens niet meer?
of moet ik meer aan mijn startonderbreking (van mijn automaat) denken?
hopelijk kan iemand mij helpen14 december 2009 om 08:20 #17567608meet je accu en dynamo eens door. Cotroleer je punten ook eens (ja ik heb gelezen dat ze nieuw zijn, maar controleren kost de tijd niet)
Als die nog goed zijn, goed kans dat je bobine zijn beste tijd gehad heeft
14 december 2009 om 08:23 #17567609start onderbreking voor auto maat werk alleen voor start motor (kun je omzeilen door hem rechtstreeks te starten op startmotor)
denk eerder aan je bobine of kabelbreuk
roto verdelerkap als ie geen vonk heeft14 december 2009 om 10:47 #17567610contactpunten vernieuwd,mogelijk na stellen van de punten
staan mischien wat wijd .
vgr tonsr14 december 2009 om 11:00 #17567611klopt idd startonderbreker van automaat kan het niet zijn want die zit op mijn startmotor en die draaid gewoon rond.
dynamo en accu kunnen het dus ook niet zijn.heeft er iemand waardes of meetgegevens waarmee ik mijn bobine en ontsteking kan doormeten?
14 december 2009 om 11:05 #17567612accu kan het zeker zijn, als die tijdens het starten onder de 10V komt, draait de startmotor wel, maar doet de ontsteking niets meer.
Meet de elektrode afstand van de punten eens.
Dynamo moet als de motor draait ongeveer 13.8V leveren. Bobine is verder niet door te meten, enkel te vervangen.
14 december 2009 om 11:08 #17567613accu denk ik ook niet erder punten los of zo
14 december 2009 om 11:12 #17567614gezien het weer vna de laatste dagen (lees temp) wil ik de accu niet gelijk uitsluiten. Verwacht het ook niet daar niet van. Maar nooit blindelings de dingen uitsluiten.
14 december 2009 om 11:46 #17567615origineel gepost door Freestyler
gezien het weer vna de laatste dagen (lees temp) wil ik de accu niet gelijk uitsluiten. Verwacht het ook niet daar niet van. Maar nooit blindelings de dingen uitsluiten.welke motor ligt er eigenlijk in?
dan draait de startmotor ook maar met moeite rond…
staat er wel 12/13,4 volt op de +en- van de bobine?
sluit eens een 12v lampje aan tussen je contactpunten of dat dan knippert bij het starten??
knippert het dan krijgt de bobine iig 12v en aansturing door de contactpunten!
dan zal je bobine RIP zijn of je bougiekabels zijn overleden dat probleem heb ik nu met de kabel tussen bobine en verdelerkap.
mooi te zien in het donker:P ik had me eerder een ongeluk gezocht:swear
straks ff een nieuw setje erop zetten kijken of het nu opgelost is…
ik had eerder niet in de gaten dat hij olie verbruikte (2.0E) en er was te weinig olie in dus de hydraulische bediende kleppen waren tevens ontregeld.(alleen 2ltr motoren)14 december 2009 om 12:51 #17567616dynamo heeft tot vorige week in iedergeval nog goed gewerkt, er zit namenlijk een volt meter in mijn auto, en daar kijk ik regelmatig op.
12 volt lampje kan ik idd wel eens proberen. of ik zet er tijdelijk een andere bobine op, dat is makkelijker als ik in mijn eentje ben.
bougiekabels overleden geloof ik niet, die zijn ook pas net 1 maandje oud.
ik hou jullie op de hoogte als hij het weer doet14 december 2009 om 21:11 #17567617origineel gepost door tomvdrunen
dynamo heeft tot vorige week in iedergeval nog goed gewerkt, er zit namenlijk een volt meter in mijn auto, en daar kijk ik regelmatig op.
12 volt lampje kan ik idd wel eens proberen. of ik zet er tijdelijk een andere bobine op, dat is makkelijker als ik in mijn eentje ben.
bougiekabels overleden geloof ik niet, die zijn ook pas net 1 maandje oud.
ik hou jullie op de hoogte als hij het weer doetje moet het lampje ook hoog genoeg ophangen zodat je tussen de parafan en motorkap door kunt kijken ;) ik ben altijd alleen:angel
gebruik bij voorkeur dus stijve stroom draadjes ;)14 december 2009 om 22:21 #17567618Als jij zegt dat je toerenteller af en toe weg viel, moet je toch echt zoeken in de stroomverdeler / contactpunten.
Gooi je condensator even los, wellicht dat deze is doorgeslagen.
Maakt alles nog wel goed contact?
je blok moet een goede massa hebben aan de carrosserie. Je verdelerhuis moet goed contact maken met je blok.
Je contactpuntjes moeten goed contact maken met verdelerhuis.Zit er veel radiale speling op je rotor-as? Op deze manier varieert de contactpuntafstand tijdens het lopen. dit verklaart het wisselende toerental.
Wat is de contactpuntafstand als deze op een nok staat?
dit moet 0,35 – 0,40mm bedragen.15 december 2009 om 08:05 #17567619gisteren is mijn auto weer gemaakt.
contactpuntjes waren een klein beetje ingebrand, maar ze stonden ook bijna volledig tegen elkaar aan.
(hoe kan het dat dit zomaar verspringt?) de contactpuntjes zaten nog wel goed vast.
nadat ik deze afgesteld had liep hij wel weer maar nog niet zo goed.
het ontstekingstijdstip stond ook helemaal verkeerd, nadat ik dit afgesteld heb loopt hij gelukkig weer goed
(preventief heb ik de bougies ook maar vervangen) deze had ik ook al gehaald, aangezien deze al heeeeeel oud waren.bedankt voor jullie meedenken
15 december 2009 om 08:15 #17567620smeer de nokken van je verdeler eens in met kopervet. Dan slijten de punten niet zo snel.
15 december 2009 om 08:21 #17567621ach met carberateur en contackt puntyen kan het meestal maar weinig zijn gelukkig wer op gelost
17 december 2009 om 09:45 #17567622dat klopt maar ik vreesde voor mijn carberateur,
deze moet namenlijk nog een keer compleet gereinigd en gecontroleerd worden, hij zweet wat, en hij houd ook soms een beetje in.
ik ben alleen bang voor de afstelling van de carb. als ik hem helemaal uit elkaar haal.
heeft iemand hier misschien afstelgegevens van ? nu we het hier toch over hebben17 december 2009 om 09:47 #17567623Als je dan ook even vermeld om welke carb het gaat? (solex, zenith of varajet)
18 december 2009 om 07:26 #17567624ik heb een solex carberateur
(ik dacht dat alle 1600 manta’s deze carb hadden)18 december 2009 om 07:35 #17567625ooit wel ja, maar door de jaren heen wil daar nog wel eens verandering in komen ;)
Beste tip die ik je kan geven, haal ergens een 2de carb vandaan, neem daarna contact op met bccp te Eibergen (bedrijf gespecialiseerd in carbs) zij leveren namelijk complete revisie sets en als je er naar vraagt ook de standaard afstellingen.
Maak die in orde en schroef hem dan om. Dan kun je iig altijd blijven rijden (en je hebt ten alle tijden een carb reserve)Mocht je nog carbs nodig hebben, ik heb nog 1 of 2 solex 2 traps hier liggen
18 december 2009 om 14:29 #17567626aan welke kosten moet ik dan ongeveer denken voor zo’n revisiesetje en een extra carb. ?
ik wil de auto namenlijk verkopen.het verbruik van de auto is ook heeel hoog c.a. 1 op 6 (wel een automaat)
18 december 2009 om 14:49 #17567627setje kost iets van 47 euro (ex verzenden) klik
losse carb 20 (incl verzenden, zonder garantie)
21 december 2009 om 18:55 #17567628ik heb mijn carberateu nu losgeschroeft alleen weet ik niet waar al de sproeiers en schroeven precies voor dienen de 2e gasklep gaat bijna niet open (moet deze niet automatisch mee opengaan als ik mijn gas helemaal open zet? want dan is mijn membraam kapot denk ik, ik krijg de 2e gasklep alleen open als ik hem met de hand open duw
welke schroeven kan ik eruitdraaien en welke niet?
wat is de co afstelschroev, waar regel je de lucht etc. mee?
kan iemand dat bij mijn fotos uitleggen?
hoe kan ik hier een foto bij plaatsen?21 december 2009 om 19:01 #175676292de trap is vabuum gestuurd, gaat dus alleen open bij voldoende vacuum.
De dikke schroef aan de zijkant (dus de niet motorkant) is je mengschroef, het kleine schroefje daaronder is die van de CO
Heb zo even geen foto’s voor je bij de hand.
Staat het werkplaatshandboek van de manta neit ergens online??
21 december 2009 om 22:04 #17567630zorgt dat dunne slangetje daarvoor?
ik bedoel dat ik wat fotos gemaakt heb, hoe kan ik deze op dit forum plaatsen ?22 december 2009 om 06:12 #17567631dat dunne slangetje is een vacuum, slangetje voor je ontsteking, voor je 2de traps wordt intern geregeld.
Makkelijkste is via photobucket.com een account aan maken, daar dan uploaden en hier de img code plakken. (allemaal gratis)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.