manta a: stuurhuis lager zetten?

Forumindex Forums Modellen Manta manta a: stuurhuis lager zetten?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226498
    Transeurope
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Bestaat er een manier om het stuurhuis lager in te planten? Op die manier is er wat meer ruimte om de motor lager te positioneren. Of een ander stuurhuis?

      #17735533
      mr-turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        Ja dat kan, maar dan krijg je veel last van “bumpsteer”
        Wat iets minder slecht is, is de kas t.o.v. de vooras iets te laten stijgen.
        maar dat is weer slecht voor de wielvlucht …:D

        “there is no free lunch”:jerry

        #17735534
        Jo1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 September 2004

          Je kan de gaten 1.5cm naar boven boren / tappen, vervolgens de onderzijde iets weghalen, maar je zult waarschijnlijk ook iets in de balk van de vooras moeten weg halen. De uitsparing in het stuurasje is net ruim genoeg om dit op te vangen.
          Die 1.5cm was voor m’n V6 net genoeg.
          Wat sturen betreft heb ik in dat geval geen verschil gemerkt.

          Erger maak je het wanneer je het stuurhuis verder van de voorbalk gaat plaatsen. (naar voren) Je krijgt dan rare bewegingen tijdens inveren.

          Als ik vragen mag, waar ben je eigenlijk (nog steeds?) mee bezig?

          #17735535
          Transeurope
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Dag Jo

            Manta a staat hier nog steeds idd. Dikke 5 jaar ndertussen. Huis bouwen, kindje krijgen, werk neemt veel tijd in beslag helaas voor de manta. Maar de manta staat hier nog steeds en die gaat wat mij betreft ook niet weg ;-)
            Ben tussendoor wel nog steeds onderdelen aan het verzamelen geweest. Remmen, degelijke achteras en ook een paar motoren hebben reeds de revue gepasseerd. Zo had ik hier onlangs zelfs een Viper v10 liggen, maar die was veel te lang om in te bouwen. C30se ligt hier ook en vooras is volledig omgelast en motor heeft er onlangs ook ingelegen..
            Ware het niet dat ik nu een bmw m70 op de kop heb kunnen tikken en deze lijkt me ook te kunnen passen.. En speel dus met de gedachte van deze in te bouwen.

            #17735536
            Transeurope
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ps @mrturbo

              Hoe heb jij je chassisbalken aangepast? Omgeklopt en met wat? Of afgeslepen en gelast?

              #17735537
              mr-turbo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 July 2004

                M70 heb ik ook vaak aan gedacht, vooral ook vanwege de kleine blokhoek, en de prijzen ervan, maar vanwege het toch enorme blok en ook toch veel werk met relatief weinig vermogen, ben ik er nooit mee begonnen.
                Maar ik denk dat het in een atje redelijk moet gaan.
                Ik heb nog wel ergens e.e.a. van documentatie over afmetingen ed van dit blok mocht je interesse hebben

                De balken heb ik aan de binnenkant een stuk rond (staf) staal ingelast nadat ik ze geklopt had, om het toch weer wat sterker te maken, won er iets van 1,5-2 cm mee

                hier iets ter motivatie, de afmetingen kloppen wel vrij redelijk.. :P

                #17735538
                mr-turbo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2004

                  Jo heeft hem wel eens in een B gehangen, maar meen dat ie nooit heeft gelopen ..

                  #17735539
                  Transeurope
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Merci voor de pic. Maar heb de blok ook al liggen ;). 126dkm lopend uitgebouwd, samen met ecu’s en kom automaatbak 700 euro..Was eigenlijk op zoek naar een M50B25 gezien ik ook een M52B28 krukas heb liggen en toen kwam ik deze tegen..

                    Electronica schijnt niet min te zijn om om te bouwen, maar moet lukken. Mooiste zou zijn om hem meer naar achter en meer omlaag te bouwen, maar dan moet je al een droogcarter gaan bouwen gezien de grote oliepomp.
                    Probleem is alleen, nu t nog realiseren hoor ik Jo al denken. Heeft ie ook gelijk in. Maar ik blijf erin geloven, komt in orde. Wil er ook echt meer tijd voor vrij gaan maken.

                    #17735540
                    Jo1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 September 2004

                      Kijk dat is nou het werk, leuke uitdaging, en ook nog goed te doen.
                      Heb idd destijds zo’n ding voor iemand in een B gemaakt.
                      Echter kreeg de eigenaar tussentijds een goed bod en was het verhaal uit. Jammer.
                      En wat het vermogen betreft MrTurbo, daar weet jij wel 2 van die blazertjes aan toe te voegen.

                      #17735541
                      Asko
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 October 2008

                        Mooi project!
                        Ik heb het onbekrachtigde stuurhuis van een bmw E36 gebruikt om de motor iets lager te kunnen plaatsen. De as van het stuurhuis is hiermee ook ongeveer 1,5 mm verlaagd. Maar nog geen ervaringen met hoe dat rijdt.

                        http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=131499

                        #17735542
                        Jo1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 September 2004

                          Heb je link even bewonderd, @Asko.
                          Leuke ideeen, goede keus wat blok betreft.
                          Echter voor een zwaar blok zou ik toch wel bekrachtiging aanbevelen. Daarbij is de besturing ook nog iets directer.
                          Een EPS-systeem is ook een optie, maar volgens sommigen erg gevoelig bij hoge snelheden.

                          #17735543
                          Asko
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 October 2008

                            Deze is inderdaad zelfs nog een fractie minder direct dan het manta stuurhuis.
                            Als het later toch niet mocht bevallen ga ik misschien alsnog naar E36 met stuurbekrachtiging,
                            de bevestigingspunten zijn toch hetzelfde. Alleen leidingen kom ik misschien mee in de problemen.

                            Heb jij trouwens het aslichaam van de vooras ook aan moeten passen voor het bmw stuurhuis met bekrachtiging
                            (gedeelte naar stuurstang)? of paste dat net?

                            EPS weet ik niet zoveel van, maakt dat het sturen ook directer of is het gewoon een soort van hulpmotor?

                            #17735544
                            Jo1
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 September 2004

                              Aslichaam heb ik idd behoorlijk moeten aanpassen. 2x zelfs.
                              Stuurhuis staat zo ver als mogelijk naar achteren. leidingen heb ik verlegd.
                              EPS is idd een hulpmotor.
                              Laatst nog op een Ford 4000 (trekker) gebouwd. Werkt super!

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.