Forumindex › Forums › Modellen › Manta › manta a gekocht
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 oktober 2017om 13:29 door Alfons Marsman.
-
AuteurBerichten
-
16 april 2016 om 21:47 #17276261
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier.
Ik heb enige tijd geleden een manta a gekocht en zit met tal van vragen. Vandaar dat ik me hier heb geregistreerd in de hoop wat “insiders” te ontmoeten.
Een aantal van mijn vragen zijn:
Hoe check je of de motor matching is?
Wat kan ik allemaal afleiden uit het chassisplaatje?
Welke kleur was code 235?Ben op zoek naar nog wat onderdelen;
cockpit (dashbord)
chrome tankstop
chrome lijsten voor de vensters (vooral die van de zijvensters)
kabelboom
interieurdelen
evt dubbele webersZijn de onderdelen makkelijk (en aan schappelijke prijzen) te vinden?
Zou ook graag een vermogensupgrade doen maar weet nog niet wat ik op dat vlak wil.
Ook dit zal afhankelijk zijn van de prijs kwaliteit verhouding. Ik moet dus nog uitzoeken wat allemaal kan (zonder chip foose toestanden).
Graag een seintje indien iemand raad, adresjes, tips weet…
mvg,
Chocoprince
17 april 2016 om 13:34 #18316852Hallo Choco,
Ik kocht in ’83 mijn eerste A-tje, dus heb wel wat ervaring.
Kleur 235 is na effe zoeken Monzablau een tot 1978 veel gebruikte Opel kleur.
Voor onderdelen kun je best regelmatig zoeken op marktplaats.
Er zijn permanente verkopers en personen die gewoon de schuur willen opruimen.
Bij de laatste zijn veelal de prijzen wat lager.
Je zal dan ook ervaren dat je zeker niet de enige ben die mooie spullen zoekt voor weining.
Welke regio woon je?Jan
18 april 2016 om 08:48 #18316853Welkom hier ;)
Ik vind eigenlijk alles via marktplaats
Ook is er veel te vinden op Facebook o.a.
https://www.facebook.com/groups/583424751727692/?fref=ts” onclick=”window.open(this.href);return false;
of bij de mantaclub zelf :thumb18 april 2016 om 10:14 #18316854En dan nu een fotoke van uwen bolide :thumb
:jerry :jerry :kewlpics :kewlpics
18 april 2016 om 18:06 #18316855ok alvast merci voor de tips allemaal.
@jan Ik woon in hasselt (BE). Ik heb de wagen en de buurt van Zwolle gekocht.
Momenteel staat hij bij de bodyshop voor het onderhanden nemen van het onderstel en de carrosserie.
Daarna is het tijd voor de mechaniek. Maar hij rijdt nog steeds en werd nog dagelijks gebruikt in NL.Ik zal eens kijken hoe dat moet met die foto’s en een pic uploaden.
Iemand tips over het vinplaatje lezen en de matching motor nr’s?Alvast bedankt
18 april 2016 om 20:17 #18316856Leuke Manta :thumb
Als je van die sunroof af wil, heb nog wel een dak liggen van een Manta-A.:jerry king:
19 april 2016 om 15:27 #18316857inderdaad, mooie wagen, maar spijtig van dat sunroof… :thumb
19 april 2016 om 19:48 #18316858in welke mate werk je dat dan weg jethro?
20 april 2016 om 09:58 #18316859Heb dus van een sloop Manta het bovendeel van het dak er af gehaald.
Deel van de a en c stijl zitten er nog aan, net als het binnenwerk.
In het verleden kocht ik bij toeval een nieuwe dakpaneel, was origineel Opel.
Dat kwam mooi uit want ik had toen ook een Manta met zo`n sunroof.
En die sunroof…………………………had ik zelf gemonteerd. :hmmz :cry :fy1 :wtf
Gelukkig kon ik mijn fout herstellen. :vertag :thumb :thumb :jerry20 april 2016 om 17:53 #18316860:) Verbaast met niets. Ik ben ooit supervisor geweest op Ford Genk en kan je vertellen dat sunroofs vandaag de dag nog steeds een probleem zijn. Zelfs bij plaatsing op een nieuwe wagen in de fabriek met mensen die dit dagelijks plaatsen…
Doch klooi ik niet graag met de stijlen. Ik zou dan liefst nog een stuk plaat/of manta dak oplassen zonder in de stijlen te snijden.
Een andere optie is nieuwe dichtingen zoeken hiervoor maar dat zal niet evident zijn. Maar dichtlassen blijft het mooiste.
20 april 2016 om 18:11 #18316861heeej… das een bekende manta!!!
hier heb ik ook nog een paar jaar meer rond gereden :D
super fijne bak was dat, en leuk om te zien dat hij nog steeds op de zelfde velgen staat :P
motor is niet de originele deze is vervangen voor een 2liter origineel was het een 1900cc Berlinetta uitvoering ;)
de originele kleur kun je nog zien aan de onderkant van de hoedenplank vanuit de kofferbak gezien21 april 2016 om 09:23 #18316862@chocoprince wrote:
:) Verbaast met niets. Ik ben ooit supervisor geweest op Ford Genk en kan je vertellen dat sunroofs vandaag de dag nog steeds een probleem zijn. Zelfs bij plaatsing op een nieuwe wagen in de fabriek met mensen die dit dagelijks plaatsen…
Doch klooi ik niet graag met de stijlen. Ik zou dan liefst nog een stuk plaat/of manta dak oplassen zonder in de stijlen te snijden.
Een andere optie is nieuwe dichtingen zoeken hiervoor maar dat zal niet evident zijn. Maar dichtlassen blijft het mooiste.
Het gebruikte dakdeel zonder sunroof uitboren en of slijpen, net als bij het origineel weer monteren.
Is wel een hoop werk, je moet wel veel geduld hebben en netjes kunnen werken.
Of alleen het voorste deel van het dak vervangen, moet je alsnog een heel stuk lassen.
En dan maar hopen dat die lasnaad niet boven komt drijven na een lange? tijd.
Dan kijk je in een bepaalde hoek over het dak……………………….
Dan gelijk een vinyldak er op monteren.21 april 2016 om 16:48 #18316863Hey Bavel,
Is een beetje jammer. Werd me als zijnde met originele motor verkocht.
Het verhaal was als volgt:
eerste eigenaar heeft er een tijdje mee gereden. Daarna zijn zoon en vervolgens de man van wie ik hem kocht.
Ik vermoed eigenlijk dat hij dat zelf niet door had van de motor.
Uit welke wagen komt de motor? Welke info kan je nog geven van de wagen?
Heb jij hem in parelmoer gespoten of laten spuiten of had hij toen nog de originele kleur?@posting freak: Ik ga de sunroof dus houden. Vinyl is geen enkele optie. Vind ik verschrikkelijk…
21 april 2016 om 17:22 #18316864Doen wat je zelf het beste lijkt, en mooi vind. ;) :thumb :jerry
22 april 2016 om 16:50 #18316865ik weet helaas ook niet waar de motor uit komt die er nu in ligt
de 2 liter lag er al in toen ik hem kocht van de zoon van de eerste eigenaar
zover ik kan nagaan ben jij nu de 6e eigenaar1 eerste eigenaar de heer Grofsmid
2 zijn zoon
3 dat was ik
4 mede forum lid genaamd manta cabrio
5 de man waar hij hem aan verkocht had die heeft na korte tijd de manta weer op marktplaats aangeboden
6 waar jij hem dus vermoedelijk van gekocht hebt22 april 2016 om 17:02 #18316866ergens in de jaren 80 heeft de eerste eigenaar een ongeluk met de manta gehad
toen heeft de zoon hem op geknapt en zwart gepoten
na jaren er mee rond gereden tehebben totdat hij weer flink wat aandacht nodig had
toen heeft hij hem flink aangepakt en hem in de alfa Romeo kleur gespoten
waarna hij hem nooit heeft afgebouwd en zo had ik hem gekocht
dus ik heb hem afgebouwd en een hoop dingen meer gedaan22 april 2016 om 21:45 #18316867Toch wel leuk die geschiedenis zo. Heb je nog foto”s van toen jij hem had?
Die kleur was wel triestig gespoten met een goede 30 druipers onder elk achterste zijruit :)
Vandaar dat ik voorzichtig vroeg of jij het deed. :)Heb je nog info over de motor? Of eender welke andere info? Weet je waar de wagen geraakt was bij het ongeval?
Wat heb jij zoal gedaan?Alvast bedankt
23 april 2016 om 17:15 #18316868ik heb zat foto’s van toen ik hem had, kan ze wel voor je op cd zetten ;)
van voren was hij opgereden front is zover ik kan zien er compleet afgeweest
aan bijrijders kant is de chassisbalk nog steeds niet 100% rechtik heb :
-achteras vervangen
-bumpers en veel chrom lijsten vervangen
-calibra stoelen en nieuwe vloerbedekking
-motor uit gebouwd
-motoruimte in de 2K grondverf gespoten
-reserve wielbak gelast
-kofferbak sponning gelast
-heleboel zakkers uit de blanke lak gepoetst over heel de auto
-versnellingsbak vervangen
-voor en achter ruit rubbers vervangenen nog wel wat dingen meer denk ik # tis weer tijd geleden allemaal :hmmz
23 april 2016 om 17:26 #1831686929 april 2016 om 20:03 #18316870Echt leuke info allemaal. je hebt precies de goede dingen gedaan :)
Momenteel ziet hij er al wat minder goed uit…1 mei 2016 om 15:01 #18316871ja er is helaas in het verleden wel wat geknoeid aan de Manta om het zo maar eens te noemen
ik had overgens ook de remmen aan de voorzijde geüpdate met aangepaste vw schijven en Calibra remklauwen
dus mocht je nieuwe remblokken willen monteren dan moet je die van de calibra hebben want die van de manta gaan niet meer passen1 mei 2016 om 15:09 #18316872met de originele hoofdrem cilinder remt dit al best wel aardig, maar als je een grotere monteert
en de remcilinders van de remmen achter vervangt met een grotere diameter gaat hij echt als een beest remmen! :p3 mei 2016 om 20:31 #18316873thx voor de info Bavel. Dat zijn nu werkelijk nuttige dingen…
Blijkbaar was toch al van eigenaar tot eigenaar doorgegeven dat het vw remschijven zijn.
Dus daarvan was ik reeds op de hoogte.
Doch is het niet onbelangrijke detail over de Calibra klauwen ergens bij de overgangsprocessen verloren gegaan :)Dat moeten we dus alweer niet zelf uitzoeken bij deze…
28 oktober 2017 om 13:29 #18349436Was op zoek naar mijn oude A Manta op internet en zag daar mijn kenteken.
Het is me nog niet duidelijk of dit dezelfde is als van jullie: Bavel en Chocoprins. Ben ik wel benieuwd naar.
Ik heb een A Manta in mijn bezit gehad van ongeveer 1987 tot ±1994-1995 met kenteken: 33-TN-89
Toen ik hem kocht was hij blauw met een zwart skai dak.
Het kenteken was ingenomen vanwege een aantal gebreken en illegaal lpg.
Ik heb hem toen weer in orde gemaakt en rdw laten keuren.
Had hem eerst blauw laten spuiten en een aantal jaren later zwart laten spuiten.
Toen ook de voorbumper er af gehaald (gaten dicht gelast) en een voorspoiler er onder gezet.
Heb er destijds een 2.0L motor van een B-Ascona in gezet. Ook de stoelen van die Ascona er in gezet.
Heb hem na jaren van weinig gebruik toen maar verkocht. Hij was Monteur bij Dorset die bij ons op de boerderij een machine kwam repareren.
Heb nog wel foto’s van destijds. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.