Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 400R turbo project
- Dit onderwerp bevat 825 reacties, 96 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 april 2020om 08:51 door gwriemersma.
-
AuteurBerichten
-
10 december 2014 om 22:52 #17676915
Zo, vandaag weer even verder gegaan.
Helaas zijn de veerpoten toch net iets te lang. Even kijken of ik deze kan inkorten, en anders toch iets zoeken wat weer tussen Polo en Golf in zit :hmmz
Heb vandaag dan maar bedacht hoe de stabilisatorstang onder de auto komt. Ook alvast de eerste steun gemaakt, andere kant moet nog.
12 december 2014 om 15:24 #17676916…. of je verhoogt de veerdomen iets (heb ik bij die van mij aan de voorkant wel gedaan).
12 december 2014 om 23:52 #17676917Hoi Rik,
Heb ik ook zeker aan zitten denken. Maar wil ik eigenlijk uiteindelijk toch liever niet.
Reden: Ik heb de hele constructie zo gemaakt dat ik nu altijd nog terug kan naar origineel, om wat voor reden dan ook.
Zou dan eventueel geen probleem zijn als ik lange koni’s zou monteren natuurlijk :hmmzKeuzes keuzes… Ik ga er nog eens over nadenken king:
13 december 2014 om 10:20 #17676918Waarom zou je terug willen king:
Anders kan je inderdaad altijd nog originele dempers monteren met bijv. 60mm verlaging. Dus 40 of 60mm verhogen, lijkt me geen probleem.
13 december 2014 om 20:18 #17676919Alsof terug gaan nog gaat lukken na deze ombouw Ben :jerry :jerry
14 december 2014 om 10:45 #17676920AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik zou daar ook niet moeilijk overdoen
een weg terug is er vast niet
denk als je hier eenmaal meegereden hebt
dat het je wel bevalten dus niet de moeite neemt terug te bouwen
bovendien kun je dan met de niet korte koni,s alsnog verlaagd rijden met originele as
zoals al gezegd
dus de tol erin ;) :thumb3 januari 2015 om 13:07 #17676921Zo, ik heb besloten nog even verder te kijken naar wellicht beter passende schroefpoten.
Mocht ik die niet kunnen vinden, gaat alsnog de tol erin. Maar tot die tijd heb ik toch genoeg andere dingen te doen.Van de vakantie nog maar even de stabilisator afgemaakt en meteen ook het handremsysteem.
19 januari 2015 om 18:06 #17676922Zo, de afgelopen week weer wat leuke spullen binnengekregen :thumb
Kan nu in principe de hele achteras en het remsysteem afmaken.
19 januari 2015 om 18:18 #17676923lekker bezig.
mis nog 2 dingetjes :thumbup
19 januari 2015 om 21:49 #17676924Hey Theun,
Ja die zijn onderweg :thumb
1 februari 2015 om 17:12 #17676925Ze liggen inmiddels al een week hier, maar alsnog wat ploaties.
Komen van een BMW E60. Ga ik waarschijnlijk gebruiken icm de veren van de golf set.
2 februari 2015 om 17:07 #17676926Ben blij dat je nog even doorgezocht hebt. Dit lijkt heel interessant als ze 530mm lang zijn van hart oog tot eerste onderlegschijf.
9 februari 2015 om 18:04 #17676927Zo, heb de bilstein alvast aan 1 kant gepast. Werkt perfect icm de golf veren. Lengte is ook in orde. Moet alleen een oplossing bedenken voor de grote diameter gaten in de dempers. Of een bus inpersen en de originele M12 bout gebruiken, of de draagarm opboren en tappen naar M16. Daarnaast heb ik de cardanas weggebracht om in te laten korten, nu maar hopen dat ik goed gemeten heb :hmmz
Foto’s volgen in de loop van de week king:
11 februari 2015 om 19:18 #17676928Wederom strak werk Ben! :thumb
23 februari 2015 om 22:31 #17676929Zo, heb inmiddels de cardanas weer hier en hij past ook nog eens :thumb
Ook nog wat oude foto’s van het verschil tussen de golf en de BMW dempers.
De cardanas heb ik koud tegen de bak geschroefd, zodat deze exact recht zit. Vervolgens heb ik de plaats voor het hanglager bepaald en de eerste steuntjes gemaakt.
Heb de cardanas ter plaatse van het hanglager ook nog even geklokt, Hier zit 0,4mm slag in totaal in, op een afstand van 600mm. De maximale hoek die de as dan maakt bedraagt 0,04 graden. Lijkt mij vrij acceptabel. Dit kunnen de hardyschijf en hanglager makkelijk opvangen mijns inziens.24 februari 2015 om 07:19 #17676930:thumb Weet je wel zeker dat je die BMW veerpoten wilt gebruiken? ;)
24 februari 2015 om 21:09 #17676931Hmmm, ik twijfel nog of ik die wel ga gebruiken :jerry
Zo, vandaag het hanglager punt afgemaakt, en hierbij is mijn aandrijflijn dan ook klaar.
En ja, de beide helften staan niet precies in 1 lijn, dat klopt.
Belangrijkste is dat de eerste as met hardy schijf kaarsrecht achter de bak zit, dat is nu het geval.
Voor het 2e gedeelte van de as, daar hebben ze kruiskoppelingen voor uitgevonden ;)Kan ook te maken hebben met de plaats van het pignon van de BMW as.
30 maart 2015 om 21:00 #17676933Zo, vandaag weer wat mooie spullen thuis gekregen zodat ik weer verder kan.
Enige wat nog mist is de uitlaatflens voor aan de knie van de turbo maar die staat in bestelling.
Denk komend weekend beginnen met de uitlaat te maken. Tig apparaat ga ik morgen ophalen.Ik heb gewoon constructieprofielen en lasbochten gekocht van RVS 304 bij een Duits RVS bedrijf.
Enige wat ik van Simons heb zijn de dempers, omdat ze dat niet hadden. Ik vind de prijzen van bochten en pijp bij Simons nogal enthousiast hoog. Nu ben ik zeker maar de helft van het geld kwijt voor dezelfde spullen….
Pijpen en bochten zijn gewoon 63,5mm (2,5 inch) met een wanddikte van 1,5mm. Perfect voor een uitlaat dus. :thumb5 april 2015 om 18:57 #17676934Zo, vandaag maar eens aan de uitlaat begonnen.
Heb eerst even de laatste einddemper opgehangen om een punt te maken om naartoe te werken.
Verder heb ik de downpipe tot nu toe klaar.Enige puntje is dat de bodemvrijheid nogal laag is geworden. Heb tussen de weg en de uitlaat nog maar 75mm over. Ik weet dat de uitlaat bij een standaard manta ook behoorlijk laag hangt maar 75mm??
Iemand ervaringen?
7 april 2015 om 20:58 #17676935Zo, vandaag nog even de carrosserie wat gemodificeerd dat de uitlaat en de demper achter wat hoger komen te zitten.
Na wat navragen en opzoeken heb ik geconcludeerd dat deze hoogte niet echt een probleem is. Zat lage jongens die zeggen dat dit prima moet gaan. Ook heb ik dadelijk nog wat grotere wielen wat me alweer wat meer bodemvrijheid geeft. Heb ook nog eens foto’s van ori manta en kadett uitlaten gekeken en ik zie dat de demper net voor de achteras minstens net zo laag hangt.
bij deze wat foto’s:
11 april 2015 om 17:04 #17676936Zo, gisteren weer verder gegaan met de uitlaat, hij is bijna klaar nu. Hij hangt al onder de auto, het is nu alleen nog aflassen.
15 april 2015 om 07:01 #17676937Die handremleiding nog even omhoog?
Mooi bezig hoor, wat ben je nu kwijt aan materiaal vr die uitlaat? En waar heb je die rvs delen besteld?
15 april 2015 om 14:40 #17676938RVS Melkmachinebuis??
:thumb
:jerry
15 april 2015 om 16:53 #17676939Kleine tip maak bij de eerste demper even een strip van de felsrand schuin naar de pijp de blijf je niet zo snel hangen aan een oprit/stoeprand.
15 april 2015 om 22:05 #17676940@ cruez
Klopt, die handremleiding moet ik nog even een steun met een klemmetje voor maken dat deze de uitlaat niet raakt.
De uitlaatmaterialen heb ik besteld bij Sascha Horr Edelstahlhandel in Duitsland.
De dempers komen van MN exhaust in Duitsland. Alles bij elkaar was het 370 euro met verzenden erbij.
Blijkt nu dat ik nog ongeveer de helft aan materiaal over heb. Nog bijna 2 meter buis, 3 lasbochten, een klem en 3 ophangrubbers.@ cuupi
Goede tip, ga ik even een RVS plaat zoeken en las ik ertussen. Heb het inderdaad vaker gezien maar verder niet bij nagedacht.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.